caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Chromecast Google TV op gigabit ethernet.

Ik heb de Google Chromecast Google TV (dus het nieuwe type dat nog niet in Nederland verkocht wordt) met behulp van een Belkin INC001BTBK adapter.

 

 

Allereerst een opmerking over de Chromecast. De nieuwe uitvoering gebruikt veel stroom, meer dan bijvoorbeeld de USB aansluiting van een TV kan leveren. Naar ik begrijp heeft hij ongeveer 1,5 A nodig. Je moet dus de bijgeleverde adapter gebruiken.

Het snoertje van de Belkin sluit je aan op de Chromecast, De Chromecast adapter sloot ik aan op de Belkin. Echter, toen kreeg de Chromecast te weinig stroom. Een 2,4 A adapter bleek ook nog niet voldoende, pas nadat ik een 3 A voeding van een Raspberry Pi gebruikte wilde de Chromecast starten.

Dus nu draait de Chromecast op 1 Gb ethernet. Films die vroeger 2 uur duurden, duren nu nog maar een half uur. Een enorme verbetering.

Grappig zijn ook de IP adressen.

Op WiFi heeft de Chromecast natuurlijk één IPv4 adres, plus maar liefst zeven IPv6 adressen. Dat is één link-local adres (fe80:), drie global IPv6 adressen (2001:), en drie ULA adressen (fd00:). Omdat ik zowel een global IPv6 netwerk als een lokaal IPv6 netwerk gebruik, krijgt hij drie adressen in beide.

Op ethernet heeft hij één IPv4 en zes IPv6 adressen. Twee (!!) link-local adressen (fe80:), en twee global IPv6 adressen, en twee ULA adressen. Een link-local adres hoort normaal gesproken bij een hardware (MAC) adres, dus hoe die twee link-local adressen ontstaan weet ik niet.

8 Reacties 8
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
caesar wrote:

 

Dus nu draait de Chromecast op 1 Gb ethernet. Films die vroeger 2 uur duurden, duren nu nog maar een half uur. Een enorme verbetering.

 

Leg eens uit waarom dat een verbetering is. 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Eerder klaar met kijken ?

Dus nu draait de Chromecast op 1 Gb ethernet. Films die vroeger 2 uur duurden, duren nu nog maar een half uur. Een enorme verbetering.

4 films kijken in 2 uur.

Maar zonder dollen, waarom heeft zo’n chromecast multipele ip adressen nodig?

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
efok wrote:

Eerder klaar met kijken ?

Dus nu draait de Chromecast op 1 Gb ethernet. Films die vroeger 2 uur duurden, duren nu nog maar een half uur. Een enorme verbetering.

4 films kijken in 2 uur.

Maar zonder dollen, waarom heeft zo’n chromecast multipele ip adressen nodig?

En een voetbalwedstrijd duurt nu maar 22,5 minuten?

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
efok wrote:

Eerder klaar met kijken ?

Dus nu draait de Chromecast op 1 Gb ethernet. Films die vroeger 2 uur duurden, duren nu nog maar een half uur. Een enorme verbetering.

4 films kijken in 2 uur.

Maar zonder dollen, waarom heeft zo’n chromecast multipele ip adressen nodig?


Voor alle duidelijkheid, dat kan bij IPv4 ook. Ik heb dat vroeger ook wel toegepast.

Waarom dat bij de Chromecast gebeurd weet ik niet. Het kan zijn dat men op die manier bepaalde functies of applicaties volledig van elkaar wil scheiden. Je hebt natuurlijk een vrijwel onbeperkte adresruimte bij IPv6, dus je kunt heel anders gaan denken over hoe je omgaat met netwerk instellingen. Iemand kan dan best het idee krijgen meerdere virtuele interfaces en meerdere IPv6 adressen te gaan gebruiken.

Overigens zie je in het instellingen menu van de Chromecast alleen maar het IPv4 adres staan, niets over IPv6. Ik kan al die adressen zien op mijn router.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Nog een paar opmerkingen.

Hetzelfde kastje is ook van veel andere merken verkrijgbaar. Het is dus gewoon een no-name product waar iedereen zijn eigen merk op kan laten plakken. De prijzen verschillen wel enorm, ik betaalde zo'n € 25, maar ik zag ze ook voor € 75 aangeboden van een ander merk. Maar dan wel in het wit.

Ik heb het ding met dubbelzijdig plakband achter op de TV bevestigd, je kunt de hele handel niet los achter de TV laten bungelen, dan schiet gegarandeerd de USB kabel naar de Chromecast los.

Lbschreurs01

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Goedenavond, ik heb dezelfde setups alleen kan ik nu opeens mijn chromecast 4K alleen nog via WiFi koppelen. Heb jij dat ook?

Lbschreurs01

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

20230216_192803.jpg

 

Vroeger stond ethernet hier ook nog tussen.

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Lbschreurs01 Je reageert nu op een bericht uit eind 2020, je kan beter even een eigen topic aanmaken, met je vraag 😉

Uitgelicht topic