Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Afstandsbedienings app voor Next mediaboxen

Aangezien de Next mediaboxen ook via ethernet LAN/WLAN zijn te bedienen, zou Ziggo wellicht een afstands bedienings app kunnen maken die installeerbaar is op een smartphone/tablet.

 

En dan met “grote knoppen” en gebruikers vriendelijke interface voor iedereen dan kan dat een extra toevoeging kunnen zijn. Lijkt me niet zo moeilijk, immers de Next mediaboxen zijn ook via de ZiggoGo app te bedienen

 

Dit kan zeker een aanwinst kunnen zijn voor mensen die moeite hebben in de bediening met de standaard afstandsbediening.

14 Reacties 14
slingshot27

Level 7
  • 152Posts
  • 7Oplossingen
  • 56Likes

Je kan de Ziggo Go app hiervoor gebruiken.

Als je de Ziggo Go app opent kan je daarna je next mini kiezen als mediabox en deze bedienen.

 

Een aparte app daarvoor is dus niet nodig want hij is er al @Karel. 

Karel.
Topicstarter
Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@slingshot27 

Dat het mogelijk is met de ZiggoGO app had ik ook al benoemd. Echter er zijn mensen met een beperking die moeite hebben met de huidige bedienings mogelijkheden.

 

En het gebrek aan IR afstandsbediening voor de Next mini, maakt het nagenoeg onmogelijk om daarvoor aangepaste apparatuur voor te vinden. Zeker omdat een universele AB op RF/Bluetooth geschikt voor de Next mini niet te vinden is. En als die er al zou zijn dan is er op de Next mini hoogstwaarschijnlijk geen mogelijkheid om een tweede AB te koppelen. Het is dan de ene of de andere, maar geen twee AB.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

En het gebrek aan IR afstandsbediening voor de Next mini, maakt het nagenoeg onmogelijk om daarvoor aangepaste apparatuur voor te vinden.

 

 

dat komt omdat de next mini voor zijn eigen aansturing geen IR gebruikt maar bluetooth,

en die dicussie is al veel langer gaande in meerdere topics in het verleden ziggo zal niet die codes vrijgeven zeker niet nu logitech stopt met zijn harmony serie er is gewoon te weinig vraag naar en te weinig motivatie vanuit liberty global om dat mogelijk te maken

Karel.
Topicstarter
Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Dat weet ik en de Logitech Harmony zal nooit een oplossing worden, die kan alleen via bluetooth een toetsenbord emuleren. Ben zelf daarvan in het bezit, dus weet de mogelijkheden en onmogelijkheden daarvan.

 

Er zijn al wel wat hobbyprojecten te vinden in GITHUB voor Home Automation, maar dat is niet weggelegd voor de meesten. Maar het zijn wel projecten waarbij de bediening via ethernet gaat.

slingshot27

Level 7
  • 152Posts
  • 7Oplossingen
  • 56Likes

Oke dan heb ik dat verkeerd begrepen @Karel. 

Ik vind de knoppen best duidelijk als ik de afstandbediening modus kies in de app, maar je zoekt dus nog iets anders. 

 

Karel.
Topicstarter
Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Persoonlijk heb ik ook geen moeite met de standaard afstandsbedieningen, maar er zijn mensen met een beperking die aangepaste apparatuur moeten gebruiken of baat hebben bij groot weergegeven knoppen. Voor AB met Infrarood zijn er nog wel wat speciale oplossingen, maar met de Next mini zijn daarvoor (bijna) geen mogelijkheden.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@slingshot27  en @Karel. dat bedienen via de Ziggo Go app betreft toch enkel de zenders wisselen niet de volume van de televisie bijvoorbeeld

Of mis ik iets want wat ' afstandsbediening modus ' noemt ontgaat mij in dit geval.

 Vanuit de app kan je kiezen een uitzending op de tablet te kijken of via de Next/ Next Mini of kan tegenwoordig het volledige menu van deze boxen zo worden aangestuurd? Dat zou echt nieuw zijn.

 

Want vergeet niet je moet twee apparaten kunnen bedienen niet enkel de Mediabox,de Next Mini hoeft enkel aan en daarna puur en alleen van kanaal wisselen en van de aangesloten TV het volume aansturen.

 

Een afstandsbediening met grote knoppen zou dus heel beperkt kunnen worden zo ook als er een afzonderlijke app voor zou worden ontwikkeld.

 

Terzijde voor Android zijn er al diverse afstandsbediening apps beschikbaar ook van de reguliere merken zelf. Enkele van die apps zijn voor telefoons die een IR transmitter in zich hebben.

slingshot27

Level 7
  • 152Posts
  • 7Oplossingen
  • 56Likes

@RoWi. Het is inderdaad beperkter dan ook ik dacht. Ik gebruik het niet en dacht dat alles er mee kon wat ook met de gewone afstandsbediening kan maar dat is inderdaad niet zo.

Volume van de televisie ziet er niet op (omdat mijn mobiel geen infrarood hebt).

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Deze afbeelding heb ik nog niet eerder gezien. Dat lijkt inderdaad net een afstandsbediening. 

 

Ik heb zelf nooit een Next gehad. Enkel een Humax.

 

zelfs al zou een mobiel IR ondersteunen ben ik benieuwd of de volume van een televisie gaat werken vanuit de Ziggo Go app.

 

Via bijvoorbeeld de SmartThings app van Samsung kan ik wel mijn TV bedienen maar weer niet de box van mijn huidige provider. De SmartThings app ondersteunt wel BLE maar of de Mini daarmee aangestuurd kan worden is maar de vraag.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Een mobiele afstandsbediening voor de (mini) next kan nooit volume regelen.

De (mini) next heeft nu eenmaal geen volumeregeling.

De afstandsbediening voor de (mini) next regelt dan ook de volume van het tv toestel of audio apparaat.

slingshot27

Level 7
  • 152Posts
  • 7Oplossingen
  • 56Likes

Klopt dan moet je toch aan home assistant gaan denken.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat @Steefb schrijft  is dus precies mijn punt. Als er een fysieke afstandsbediening met grotere knoppen zou worden ontwikkeld waar in een ander topic naar is gevraagd moet deze ook IR ondersteunen om een TV aan te kunnen sturen.

Een app zou ook zowel de Next/Next Mini moeten kunnen aansturen en met TV'S via wLan/lan overweg moeten kunnen en al zal dat vast mogelijk zijn lijkt een fysieke afstandsbediening dan meer een logische zaak voor een provider dan een app.

slingshot27

Level 7
  • 152Posts
  • 7Oplossingen
  • 56Likes

Infrarood is niet altijd nodig als de tv ook is afgesloten op hetzelfde netwerk. Ik kan mijn tv ook harder en zachter zetten met een app terwijl de afstandbediening infrarood is.

 

Maar ik snap wel dat Ziggo hier niet zijn handen aan gaat branden.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@slingshot27  schreef:

Infrarood is niet altijd nodig als de tv ook is afgesloten op hetzelfde netwerk. Ik kan mijn tv ook harder en zachter zetten met een app terwijl de afstandbediening infrarood is.

 

Maar ik snap wel dat Ziggo hier niet zijn handen aan gaat branden.


Klopt maar dat is beperkt denken iemand met een oudere TV die niet smart is, heeft niks aan een app. Een fysieke aangepaste afstandsbediening is dan toch veel praktischer.

 

Ziggo kan deze wensen enkel doorgeven aan Liberty Global die laat de boxen maken voor alle providers onder hun vlag.  Kortom zowel een app als een fysieke afstandsbediening zullen vanuit het moederbedrijf ontwikkeld moeten worden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic