Veel Ziggo-klanten laten hun e-mail doorsturen naar een ander e-mailadres (bv. ...@gmail.com of ...@outlook.com). Dit gaat bij fout als het afzenderdomein DMARC heeft geconfigureerd.
Oorzaak is dat Ziggo de oorspronkelijke afzender van de e-mail als SMTP Envelope From gebruikt bij het doorsturen (in het MAIL FROM commando). Gevolg is dat een ontvanger die DMARC respecteert (bv. GMail of Outlook.com) de mail weigert omdat de Ziggo mailserver volgens het SPF-record van het afzenderdomein geen toegestane zender is.
Dit probleem zal de komende jaren snel groter worden naarmate meer domeinen DMARC configureren met p=enforce (dit is de norm).
De oplossing is simpel: pas het SMTP Envelope From adres aan bij het doorsturen van e-mail. Een mogelijkheid is SRS (Sender Rewriting Scheme), maar het is eenvoudiger om het e-mailadres van de doorsturende Ziggo-mailbox te gebruiken (dit is wat o.a. Microsoft doet). Er moet dan wel goed worden gekeken naar de waarde van de Return-Path: header in de doorgestuurde mail.
In het belang van jullie klanten adviseer ik Ziggo om dit z.s.m. te implementeren.