FrankSR

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

4G en nieuwe kabels

Sinds enige weken hadden wij storing op de ontvangst van de Horizon box. Heel willekeurig en op elke zender. Geen peil op te trekken waarop af en toe een fractie van een seconde het geluid weg viel of het beeld stoorde. Tja, begin dan maar eens te zoeken. Er valt eigenlijk niets anders aan te doen dan uitsluiten. Eerst de Horizon box gereset. Schakelaar achter op de box uit, aan/uit knop aan de voorkant vasthouden en dan schakelaar weer aan. Drie keer het welkomsscherm laten knipperen, waardoor het hele scanproces opnieuw begint. Storing niet verholpen. Nog een keer geprobeerd, maar het was niet de oplossing. Vervolgens mogelijke stoorzenders in de meterkast (waar het Ziggo signaal binnenkomt) uitgeschakeld, maar ook dat was de oplossing niet. De antenneversterker (kabelkeur) er tussen uitgehaald, ook niet de oplossing. Kabels vervangen: opgelost.
Wat blijkt: mijn installatie werkte altijd uitstekend en ik gebruik al jaren kabelkeur kabels. Ook de antenneversterker is kabelkeur. Maar dat alles stamt nog uit de tijd dat 4G in opkomst was. Niet echt een probleem. Maar nu eigenlijk iedere mobiele telefoon 4G heeft, blijkt de interferentie toch een probleem. Ik heb nu kabels gekocht die LTE en 4G proof zijn. Meteen maar goede gekocht, Hirschmann, drievoudig afgeschermd. En nu is het probleem verholpen. Geen storingen meer. Het zijn dure kabels (voor 1,5 meter betaal je al snel 15 euro), maar ja, naar TV kijken die steeds stoort is ook niks.
Kortom: heb je storing op je HD TV? Het is mogelijk dat er toch sprake is van interferentie, ondanks dat je (jaren geleden) al goed materiaal hebt gebruikt. De antenneversterker heeft er (nog) geen last van, maar ik denk dat dat de volgende wordt die vervangen moet worden. En dan praat je over een investering van ca. 100 euro. Inmiddels zijn de technieken en bronnen die signalen zodanig gevorderd, dat je ook je installatie voor de ontvangst van HD TV moet aanpassen. Dat is mijn conclusie. En wat is volgens mij nu de reden dat ik er nu opeens last van kreeg? Sinds een paar weken heeft onze zoon ook een smartphone met, jawel, 4G. Als het ik terug denk, is dat ook het moment geweest dat de storing ontstond. Ik hoop dat je iets hebt aan deze informatie.
9 Reacties 9
CreativeS

Level 13
  • 813Posts
  • 16Oplossingen
  • 161Likes
FrankSR wrote:
Sinds enige weken hadden wij storing op de ontvangst van de Horizon box. Heel willekeurig en op elke zender. Geen peil op te trekken waarop af en toe een fractie van een seconde het geluid weg viel of het beeld stoorde. Tja, begin dan maar eens te zoeken. Er valt eigenlijk niets anders aan te doen dan uitsluiten. Eerst de Horizon box gereset. Schakelaar achter op de box uit, aan/uit knop aan de voorkant vasthouden en dan schakelaar weer aan. Drie keer het welkomsscherm laten knipperen, waardoor het hele scanproces opnieuw begint. Storing niet verholpen. Nog een keer geprobeerd, maar het was niet de oplossing. Vervolgens mogelijke stoorzenders in de meterkast (waar het Ziggo signaal binnenkomt) uitgeschakeld, maar ook dat was de oplossing niet. De antenneversterker (kabelkeur) er tussen uitgehaald, ook niet de oplossing. Kabels vervangen: opgelost.

Leuk hè... vandaar dat bepaalde opmerkingen ook altijd zo grappig zijn.
"Maar het heeft altijd gewerkt en ik heb niets veranderd!".
De klant hoeft zelf ook niets veranderd te hebben... er kan genoeg om u heen gebeuren.

FrankSR wrote:
Wat blijkt: mijn installatie werkte altijd uitstekend en ik gebruik al jaren kabelkeur kabels. Ook de antenneversterker is kabelkeur. Maar dat alles stamt nog uit de tijd dat 4G in opkomst was. Niet echt een probleem. Maar nu eigenlijk iedere mobiele telefoon 4G heeft, blijkt de interferentie toch een probleem. Ik heb nu kabels gekocht die LTE en 4G proof zijn. Meteen maar goede gekocht, Hirschmann, drievoudig afgeschermd. En nu is het probleem verholpen. Geen storingen meer. Het zijn dure kabels (voor 1,5 meter betaal je al snel 15 euro), maar ja, naar TV kijken die steeds stoort is ook niks.

Kabelkeur zegt helaas echter niets over 4G/LTE-bescherming. Zal er apart bij vermeld moeten staan.

De prijs van die kabels valt echt wel mee. Als je het zelf doet kan je al een meter voor minder dan €1,- kopen. Dan heb ik het over de Hirschmann Koka 9TS. Dan komen er nog connectoren bij (uiteraard ook 4G/LTE bescherming) en dan moet de kabel nog gemonteerd worden. Dan valt die prijs toch best wel mee? Ik heb onlangs (sinds we weer terug zijn bij Ziggo) Koka 9TS (met 4G/LTE shielded connectors) voor de Horizon en sinds vorige week ook Koka 9TS (met 4G/LTE shielded connectors) voor de Connect Box. Al is het alleen maar voor het zekere voor het onzekere 😉

FrankSR wrote:
Kortom: heb je storing op je HD TV? Het is mogelijk dat er toch sprake is van interferentie, ondanks dat je (jaren geleden) al goed materiaal hebt gebruikt. De antenneversterker heeft er (nog) geen last van, maar ik denk dat dat de volgende wordt die vervangen moet worden. En dan praat je over een investering van ca. 100 euro. Inmiddels zijn de technieken en bronnen die signalen zodanig gevorderd, dat je ook je installatie voor de ontvangst van HD TV moet aanpassen. Dat is mijn conclusie. En wat is volgens mij nu de reden dat ik er nu opeens last van kreeg? Sinds een paar weken heeft onze zoon ook een smartphone met, jawel, 4G. Als het ik terug denk, is dat ook het moment geweest dat de storing ontstond. Ik hoop dat je iets hebt aan deze informatie.

Is al een tijdje bekend, maar goed van je dat je dit nog even onder de aandacht brengt.
Vergeet overigens ook het AOP niet...
FrankSR
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor je reactie. Ik heb voor de zekerheid zojuist ook een nieuwe versterker besteld. Als je goed zoekt op internet zitten daar ook gigantische prijsverschillen in. Hirschmann HMV 41.
Maar wat is AOP? Domme vraag misschien, maar zo thuis ben ik niet in deze wereld.
CreativeS

Level 13
  • 813Posts
  • 16Oplossingen
  • 161Likes
AOP = Abonnee Overname Punt

Maar zolang je verder nergens last van hebt, lekker laten zitten. Want het (AOP) is en blijft de verantwoordelijkheid van de provider dus daar moet/mag je zelf niets aan doen.
FrankSR
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Dank je wel. Die afkorting kende ik nog niet. Een jaar of twee geleden hadden wij ook interferentie problemen, maar die werden door iets anders veroorzaakt. De monteur heeft destijds het AOP aangepast om storingen te voorkomen. Dat werkt nog steeds prima, gelukkig.
Op naar de volgende storing... oftewel uitdaging om storingsvrij te blijven kijken. haha
Verwijderd account
Niet van toepassing
Als je (nog) geen last van storingen hebt, niks veranderen, alles netjes laten zitten.
Alleen als de vrouw of de hulp ijverig aan het stofzuigen of afstoffen is kan het af en toe geen kwaad de stekkerverbindingen nog een na te lopen en vast te zetten.
Ik had vorige week ineens op de 1e verdieping geen digitale tv meer en analoog met veel sneeuw.
Bij het AOP in de huiskamer de stekkerverbindingen even goed uit en in gedaan en alles weer goed.
De hulp had met stofzuigen waarschijnlijk iets geraakt waardoor de verbinding slecht werd.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dergelijke kabels zijn inderdaad prima, als je jezelf tenminste wel aan de installatievoorschriften houdt, maar zo duur als aangegeven hoeven ze niet te zijn. Ook de Hirschmann niet. Maar een goede installatie betaalt zich altijd terug. Ergernis went niet...

Mvg. Willem
CreativeS

Level 13
  • 813Posts
  • 16Oplossingen
  • 161Likes
Wat is duur... €1,- de meter plus 2 connectors à €3,95 plus montage voor kant-en-klare kabels valt best mee. Sommige klanten kunnen beter kant-en-klaar kopen... zeker bij het niet goed kunnen monteren. Ik heb het dan niet over bedragen van €25,- of meer...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
CreativeS wrote:
Wat is duur... €1,- de meter plus 2 connectors à €3,95 plus montage voor kant-en-klare kabels valt best mee. Sommige klanten kunnen beter kant-en-klaar kopen... zeker bij het niet goed kunnen monteren. Ik heb het dan niet over bedragen van €25,- of meer...


Ja, maar TS heeft het over een 15 euro voor 1,5 meter... dat vind ik toch vrij pittig en dat hoeft het niet te kosten.
CreativeS

Level 13
  • 813Posts
  • 16Oplossingen
  • 161Likes
Dat is ieders keuze... en ja, zelf maken is goedkoper... maar ja, die prijzen zijn gemiddeld voor kant-en-klare compleet 4G/LTE shielded kabels (inclusief die connectors).
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic