Sander
Community Developer
Community Developer

Budgetlampen werken niet? Probeer deze alternatieve stappen

Slimme verlichting is een populaire keuze in veel huishoudens, maar met sommige goedkopere merken zoals LSC Smart Connect, Qazqa, en Flinq kunnen er tijdens het instellen problemen optreden. Veel van deze voordelige smartlampen werken namelijk alleen op het 2.4 GHz netwerk, terwijl Ziggo-modems zowel 2.4 GHz als 5 GHz uitzenden onder dezelfde netwerknaam (SSID). Dit zorgt er soms voor dat de lampen moeite hebben met de juiste verbinding.

Waarom werken sommige budget smart lampen niet meteen?

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Voordelige smartverlichting ondersteunt meestal alleen het 2.4 GHz netwerk. Omdat Ziggo-modems zowel de 2.4 GHz als de 5GHz frequentie uitzendt met dezelfde naam, kan dit verbindingsproblemen veroorzaken. Hier is geen oplossing voor maar misschien kun je tijdelijk uit de voeten met deze workaround.

💡 Zorg voor een bekabelde internetverbinding als je aan de slag gaat met de modeminstellingen, dit werkt het beste. Ook heb je het wachtwoord van je modem nodig. Deze vind je op het modem of op het bijgeleverde kaartje. Let op! Dit is niet het wifi-wachtwoord.

Met deze 8 stappen schakel je de 5GHz tijdelijk uit

1. Ga naar http://192.168.178.1 en log in met het modemwachtwoord
  2. Klik op geavanceerde instellingen en druk vervolgens op Draadloos 
  3. Selecteer Draadloos signaal
  4. Vink ‘Kanaal optimalisatie uitgeschakeld’ aan en druk op Instellingen Opslaan
  5. Vink nu ‘5 GHz wifi uitgeschakeld’ aan en klik weer op Instellingen Opslaan
  6. Start nu de installatiestappen van de smartlampen en installeer beschikbare updates
  7. Vink nu ‘5 GHz wifi ingeschakeld’ aan en klik weer op Instellingen Opslaan
  8. Vink ‘Kanaal optimalisatie intgeschakeld’ aan en druk op Instellingen Opslaan

FAQ

Ik weet mijn modemwachtwoord niet meer. Wat kan ik doen?

Als je al eens eerder hebt ingelogd in het modem heb je een persoonlijk wachtwoord gemaakt. Ben je deze vergeten? Zet dan het modem terug naar fabrieksinstellingen. Let op! Hiermee vervallen alle persoonlijke instellingen.

Wat als mijn lampen nog steeds niet willen verbinden?

Neem contact op met de fabrikant en informeer naar de mogelijkheden. Zorg ervoor dat je altijd de 5Ghz en de kanaal optimalisatie weer inschakelt. 

Is het verstandig om het 2.4GHz en 5GHz netwerk verschillende namen geven?

Als je de netwerken aparte namen geeft, werken je SmartWifi pods minder goed of zelfs helemaal niet. Daarnaast schakelen andere apparaten niet meer automatisch tussen 2.4GHz en 5GHz voor de beste verbinding, wat kan zorgen voor een minder stabiele of trage verbinding in je huis.

Heeft het uitschakelen van de 5GHz invloed op mijn SmartWifi pods?

Ja, dit heeft zeker invloed. Zodra je de kanaal optimalisatie tijdelijk hebt uitgeschakeld, werken de SmartWifi pods niet meer. Na het inschakelen van de 5GHz en de kanaal optimalisatie kan het eventjes duren voordat de pods weer als vanouds werken.

Altijd op de hoogte

• Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Altijd op de hoogte

• Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
5 Reacties
Meldingen
Aan Uit