1
Vraag
2
Reageer en help mee
Henry
Oud Community Manager
Oud Community Manager
  • 462Posts
  • 3Oplossingen
  • 87Likes

We hebben jullie hulp nodig! Help de Ziggo Community verbeteren.

Beste leden,

De afgelopen periode krijgen we steeds meer vragen/opmerkingen over een aantal bugs op de Ziggo Community.

Daarom doen we nu een oproep aan jullie. We willen inventariseren hoe groot deze problemen zijn en vragen jullie daarom om in dit topic een reactie te geven.

Issue 1: Automatisch uitgelogd. (Opgelost)
De afgelopen periode hebben we vaak te maken gehad met gebruikers die na een korte tijd zijn uitgelogd op de Ziggo Community.

We hebben dit destijds laten onderzoeken en daarop kregen we te horen dat er een nieuw beveiligingssysteem is geïmplementeerd en het “normaal” is dat je na 30 minuten wordt uitgelogd. Dit is hoe het hoort te werken.

We zien echter ook een ander soort gedrag. We hebben namelijk van jullie te horen gekregen dat er ook voorbeelden zijn waarbij je na enkele minuten weer uitgelogd bent. In ieder geval in een korter tijdsbestek dan de 30 minuten.

Issue 2: Verkeerde landingspagina na inloggen (Opgelost)

Wanneer je vanuit Google of via de e-mail een link naar de Ziggo Community opent, dan kom je uit op een topic. Zodra je een reactie (of een duimpje) wilt plaatsen, dien je in te loggen. Tot zo ver is het prima!

Na het inloggen verwacht je dat je direct op de juiste pagina terecht komt waar je een reactie wilt plaatsen. Dit gebeurt echter niet! Je komt namelijk uit op de homepagina van de Ziggo Community en moet je weer op zoek gaan naar het topic waar je een reactie wilde plaatsen. Dit is natuurlijk vervelend en zorgt voor irritatie en verwarring.

***Update 19-02-2018:***

Hier even een update van onze kant! De social login is nu bijna twee weken live en zijn we druk aan het testen geweest. De conclusie is dat beide issues (het automatisch uitloggen en verkeerde landingspagina na het gebruik van een link) zijn verholpen. Hier zijn nog wel een aantal stappen voor nodig om ook dit gemak te ervaren. Doorloop daarom deze stappen. Vergeet na de stappen niet om in de browser aan te vinken dat je ingelogd wilt blijven


Met vriendelijke groet,
Het Ziggo Community team.
214 Reacties 214
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
Issue 1: Met grote regelmaat al na een paar minuten uitgelogd.
Issue 2: Zowel met Edge en IE11 als standaard browser.

Beetje hinderlijk maar me er aan storen doe ik niet, er zijn ergere dingen op de wereld.
DeGebruiker

Level 1
  • 157Posts
  • 10Oplossingen
  • 37Likes
Voor issue 2 is het probleem betrekkelijk simpel te achterhalen, de oplossing vereist denk ik wel het nodige aan scripten. 😛

Wanneer je niet bent ingelogd en je klikt op een duimpje of probeert te reageren dan krijg je de melding dat je moet inloggen. Tot zover is het normaal, vervolgens wordt je naar de inlogpagina gestuurd maar kijk eens goed naar de link:

https://www.ziggo.nl/login/?TAM_OP=login&USERNAME=unauthenticated&ERROR_CODE=0x00000000&URL=%2Fsps%2FInsideziggo%2Fsaml20%2Flogin&REFERER=https%3A%2F%2Fcommunity.ziggo.nl%2Fsaml2%2Fmodule.php%2Fcore%2Fas_login.php%3FAuthId%3Ddefault-sp%26ReturnTo%3Dhttps%253A%252F%252Fcommunity.ziggo.nl%252Fsso%252Freturn%253Freferer%253Dsaml%2526url%253D%25252Fde-ziggo-community-147%25252Fwe-hebben-jullie-hulp-nodig-help-de-ziggo-community-verbeteren-21038&OLDSESSION=1

Deze referral gaat helemaal niet naar het topic waar je vandaan komt. Er staat een hoop onzin in waardoor je gewoon op https://community.ziggo.nl gaat uitkomen.

Even een breakdown van wat er gebeurt en ik pak een klein stukje:


https%3A%2F%2Fcommunity.ziggo.nl

Hier staat dus "https://community.ziggo.nl"

%3A = :
%2F = /

Oke, zo wordt een URL in code opgenomen omdat speciale karakters anders niet goed gaan (heel er simplistisch want het werkt anders.

Maar waar gaat de referral naartoe?


https%253A%252F%252Fcommunity.ziggo.nl


En een parser vertaalt dit naar "https%3A%2F%2Fcommunity.ziggo.nl" wat het zou moeten zijn. Omdat er maar 1x geparsed wordt zal deze foute link worden getriggerd waar de forumsoftware niets mee kan. Wil je dit oplossen dan moet je van de forumsoftware het script achter het inloggen aanpassen waardoor die referral meteen "https%3A%2F%2Fcommunity.ziggo.nl" doet en niet "https%253A%252F%252Fcommunity.ziggo.nl"

Maar goed, ik kan wel code kijken en de problemen ervan zien maar vraag mij niet wat de oplossing is. 😛
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Issue 1 vind ik zeer storend op mijn iPad. Wil ik reageren, dan moet ik inloggen. Doe ik dat en ga ik even terug naar de mail om in het juiste topic te komen dan is er 90% kans dat ik bij het openen van de link weer niet ingelogd ben. Dus even vertaald, als ik het topic verlaat op mijn iPad naar een andere toepassing dan word ik automatisch uitgelogd.
Issue 2 ervaar ik ook en heb dat al eerder gesignaleerd. Zowel op iPad, met Safari als browser, als op de iMac met Chrome kom ik na inloggen terecht op de homepage van het forum. Erg lastig omdat het dan altijd weer even zoeken is naar het juiste topic en als ja dan, vooral op de iPad weer geconfronteerd wordt met issue 1, bijna onwerkbaar.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Issue 1: Tot nu toe nog nooit gemerkt 🙂
Issue 2: Dit heb ik inderdaad ook, zowel in Chrome als in Edge. Het stoort me niet enorm, aangezien ik tot nu toe makkelijk het topic heb kunnen terug vinden. Het topic is namelijk nog steeds vet gedrukt in het rijtje van laatst actieve topics. Echter, gemak dient de mens, ook bij mij :rofl:
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
De ene keer de hele tijd ingelogd ( tot wel de hele dag)
En de andere keer constant opnieuw moeten inloggen.

Dus met al wisselvallig... ( en die 30 minuten dus niet altijd met regelmaat)
DeGebruiker

Level 1
  • 157Posts
  • 10Oplossingen
  • 37Likes
Nog even over punt 1.

Op de PC blijft de inlogsessie niet bewaard. Zodra ik de browser sluit ben ik uitgelogd. Maar op de mobiel (Android Nougat met Chrome) blijft de sessie bestaan. Vandaag met tussenpozen van een uur meermaals gekeken en ik hoefde slechts 1x opnieuw in te loggen.

Kan zijn dat de browser altijd geladen blijft maar dan nog, de sessie duurt een uur en wordt dus niet na 30 minuten van inactiviteit uitgelogd. Was mij nooit opgevallen maar nu ik erop let valt het op.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Jan F. schreef:

"Issue 1 vind ik zeer storend op mijn iPad. Wil ik reageren, dan moet ik inloggen. Doe ik dat en ga ik even terug naar de mail om in het juiste topic te komen dan is er 90% kans dat ik bij het openen van de link weer niet ingelogd ben. Dus even vertaald, als ik het topic verlaat op mijn iPad naar een andere toepassing dan word ik automatisch uitgelogd".

Hier dus exact hetzelfde... Nou ja, exact... Ik dien altijd opnieuw in te loggen. Op de laptop gaat het iets beter, maar het is zeer lastig. Echter was dat al bekend, want tijdens de call heb ik dit al vaker genoemd. Inderdaad zeer lastig werkbaar.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Mijn reactie is, in de vorm van screenvideo's met de issues 1 en 2 op diverse manieren in beeld gebracht, naar Arakou.
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Issue 2: Ja, ik ervaar dit altijd en het stoort mij enorm.

Issue 1: heb ik op dit moment geen last van.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
EnergieBoy wrote:
Issue 2: Ja, ik ervaar dit altijd en het stoort mij enorm.

Issue 1: heb ik op dit moment geen last van.


Idem dito
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Issue 1. is hier ook erg storend, sinds een klein half jaar wordt je login bij afsluiten van je browser uitgelogd, als je online bent kan je wel lang online blijven maar je wordt meestal na een uur automatisch uitgelogd en dat is best storend.

Ik bezoek de site meestal op me laptop maar af en toe ook via me telefoon of tablet dan is een inlog die blijft staan wel handig zodat je sneller kan reageren. Op de Telefoon/Tablet klik je eerst op de link van de email > dan inloggen om vervolgens weer terug te keren naar de email om weer op de link te klikken.

Issue 2: Ervaar ik nauwelijks ik gebruik die optie te weinig.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Issue 1: ervaar ik als erg storend.
Issue 2: deze optie gebruik ik nauwelijks.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Issue 1: Ja, Dagelijks
Issue 2: Ja, ik ervaar dit altijd en het stoort mij enorm.
kzin

Level 3
  • 328Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes
Issue 1: Ja, Dagelijks. Het was ooit goed, ik werd dagelijks automatisch ingelogd, totdat ik een keer uitlogde. Firefox onthoudt wel mijn naam/password, maar logt niet automatisch in.
Issue 2: Nee, alleen als ik wil reageren moet ik eerst inloggen, en daarna kom ik niet terug op de vorige pagina, maar op de hoofdpagina van de community. Ik moet dan nogmaals vanuit de mail naar de melding.
rjjdijk

Level 9
  • 243Posts
  • 2Oplossingen
  • 39Likes
Issue 1: Nooit gehad.
Issue 2: Ja, ik ervaar dit altijd en het stoort mij enorm.
Fiatje600

Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Issue 1: nog niet meegemaakt
Issue 2: Ja, altijd, is lastig...

>> Op MacBook met Browsers: Firefox 55.0.3 en Chrome 56.0.2924.87
Justin23

Level 9
  • 259Posts
  • 5Oplossingen
  • 68Likes
Issue 1: Ja, ik ervaar dit dagelijks en elke keer als ik IE afsluit en opnieuw opstart moet ik weer inloggen. Het zal daarbij denk ik ook een rol spelen dat ik IE zo ingesteld heb dat de map tijdelijke Internet bestanden leeg gemaakt wordt bij afsluiten IE.
Issue 2: Ja, altijd.
JaapD

Level 1
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Issue 1: Ik vind de login tijd te kort. Ik loop niet tegen de 30 minuten limiet aan, maar dit zou mijn inziens een aantal uur mogen zijn.

Issue 2: Altijd last van. Een work around is om eerst in te loggen in je browser en vervolgens de link in de email te klikken.

cheers,
Jaap
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
1: Niet echt na 30 min maar wel direct als ik de browser sluit
2: Vrijwel altijd. Als ik een mail krijg dat er in een topic is gereageerd kan ik niet vanuit de mail direct reageren want zodra ik ben ingelogd sta ik inderdaad op de hoofdpagina en kan dan alsnog terug naar de mail (wel browser open laten anders ben ik weer uitgelogd) en dan op de link klikken.
Erg hinderlijk allemaal zeker als het gaat om al wat oudere topics omdat je die terug moet zoeken.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic