1
Vraag
2
Reageer en help mee
DennyW

Level 17
  • 3149Posts
  • 251Oplossingen
  • 919Likes

Tweestapsverificatie / Inloggen met extra code / two factor authentication (2FA)

Vandaag werd ongevraagd en onaangekondigd de z.g. Tweestapsverificatie / Inloggen met extra code / two factor authentication (2FA) op de inlog van mijn “Mijn Ziggo” (en derhalve ook bij de inlog voor deze Community) geactiveerd. Er werd gevraagd een mobiel telefoonnummer (06-nummer) in te voeren waarop je inlogcodes per SMS kan ontvangen.

 

Allemaal leuk en aardig, maar…………….dan moet je wel z’n mobieltelefoontje hebben / gebruiken / altijd werkend en opgeladen houden enz.

Het moet per se een 06-nummer zijn. Vreemd. Paypal kan verificatiescodes via de vaste lijn als gesproken tekst doorgeven (in de volksmond ook wel "spraakcomputer" genoemd). Ziggo / Vodafone kent dit kunst je toch in het telefoonmenu. Voor zo ver ik begrepen heb, kan zelfs DigiD ook omgaan met niet mobiele nummers. (Nog niet door mij uitgeprobeerd.)

 

Het gevolg was dat ik niet meer kon inloggen in mijn “Mijn Ziggo” en deze community.

Pas na een tweede poging via klantenservice kon / wilde een vriendelijke medewerkster (Patricia) dit probleem voor mij oplossen; zij kon bij de klantgegevens registreren dat ik geen mobieltje heb.


Deze administratieve handeling werd door de Ziggo-systemen meteen verwerkt; ik ontving terstond een bevestigingsmailtje (uit naam van) de directeur consumentenmarkt.



Inloggen met extra code uitgezet

 

Beste DennyW

Je Mijn Ziggo account was beveiligd met een extra code bij het inloggen. Dat is nu uitgezet. Als je weer inlogt wordt niet meer om een extra code gevraagd.

Was dit niet de bedoeling, of heb je dit niet zelf gedaan? Bekijk dan welke apparaten zijn ingelogd en wijzig je wachtwoord om je account veilig te houden.

Nog een vraag?

We zijn online altijd open. Kom je er niet uit of wil je iets anders weten?
Bekijk onze contactgegevens. We helpen je graag.

Fijne dag,

Marcel de Groot
Directeur Consumentenmarkt

 



 

 

Mijn dank gaat uit naar Patricia. Hulde!

 

Het was natuurlijk beter en klantvriendelijker als deze het activeren van tevoren zou zijn aangekondigd en de mogelijkheid geboden wordt om bij je klantgegevens je voorkeur kenbaar te maken.

8 Reacties 8
Karel.

Level 16
  • 1822Posts
  • 220Oplossingen
  • 1188Likes

Mee eens, dacht gelijk ook aan gebruikers die geen mobieltje gebruiken. Tevens jammer dat ze slechts alleen voor het minder veilige SMS als 2FA hebben gekozen. Uiteraard een groot bereik onder abonnees ook voor diegene zonder smartphone maar wel een GSM. Tegenwoordig kunnen veel apparaten ook overweg met veiligere TOTP, U2F en FIDO2 (veiligst). Dat had ik ook graag als keuze gehad ipv van alleen SMS, dan had ik mijn USB/NFC (Yubikey) sleutel kunnen gebruiken.

 

Door het steeds overtypen van de ontvangen code zullen velen de keuze “ingelogd blijven” gaan aanvinken. Dat maakt het dan tevens ondanks de 2FA weer onveiliger, als fysiek toegang mogelijk is op het ingelogde apparaat.

DennyW
Topicstarter
Level 17
  • 3149Posts
  • 251Oplossingen
  • 919Likes

@Karel. 

Tja, ………..de kosten voor een SMS-je vallen voor Vodafone natuurlijk erg mee.
Mensen ondersteunen met meer “ingewikkelde” 2FA-methoden wordt voor Ziggo een hele klus.
Bovendien denk ik dat men ervan uitgaat dat “iedereen” toch al een mobieltje  heeft.

 

Maar heeft men wel gedacht aan blinde of slecht ziende mensen? Ik kan mij niet voorstellen dat die op hun mobieltje een brailleleesregel hebben aangesloten.

 

N.B.: Laatst kreeg de Ziggo nog een compliment van een blinde forum lezer. De website bleek zeer goed leesbaar met zijn brailleleesregel.

DennyW
Topicstarter
Level 17
  • 3149Posts
  • 251Oplossingen
  • 919Likes

Vandaag werd wederom de tweestapsverificatie / Inloggen met extra code / two factor authentication (2FA) zo maar weer geactiveerd.😡

 

Opnieuw gebeld met Ziggo. Een vriendelijke, bereidwillige medewerkster had niet de juiste bevoegdheden om dit weer uit te zetten; zij kon wel een case aanmaken zodat een ander medewerker, na een dag of twee, deze kwestie kan oppakken.

 

Toch maar weer gebeld naar Ziggo. Ik de gok een alternatief telefoonnummer /doorkiesnummer "gefabriceerd" waarmee ik uitkwam bij de verkoop afdeling. Deze kon mij doorzetten naar een medewerker/ster die gelukkig wel voldoende bevoegdheden had om de 2FA te deactiveren.

Ik nu weer inloggen in de community en in mijn "Mijn Ziggo". (Die web-pagina heeft een nieuwe look gekregen.)

 

 

 

B.E.R

Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Fijn dat je zo een 2FA onaangekondt word  opgedrongen.

Ik zou het niet erg vinden als het een E-mail was met de code.

Maar smart telefoon word je niet blij van.

Wat als je geen smarttelefoon hebt of wilt gebruiken ? Of hij is stuk ?

Smart telefoons zijn al de grooste ergenis om te gebruiken.

 

Had er niet gewoon een 2FA gestuurt kunnen wordenb via e-mail.

werkt perfect bij ander dienst en je hoeft niet steeds een telefoon te zoeken !

Kreeg teovallig een feedback dialog. Ze hebben een mooie 1 gekregen wegens 2FA

Ziggo, bedenk een 2FA systeem waar je geen telefoon voor nodig hebt en stop met dit.

 

Je maakt een mens een stuk blijer zonder 2FA !

Ik zou graag weer gewoon inloggen zonder 2FA , of beter 2FA maar dan zonder smarttelefoon !

 

Edit: nu lees ik net dat je het zo kan instellen dat het maar 1 keer in de 3 maanden nodig is.

Bedankt voor de slecht info en het geheimzinnig invoeren er van ! Nu even testen of dat werkt.

 

Ok, dat maakt het iets beter handelbaar. Maar blijft een ramp.

Heeft ziggo wel nagedacht dat er nu mensen zijn  die een smarttelefoon moeten lenen om in  te kunnen loggen ? Weg extra security level !

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Wen er maar vast aan. 🙄. En als je op het forum wil i.v.m. het niet meer ontvangen van mail? Dan ben je blij dat je een telefoon hebt. Zo heeft alles zijn voor- én nadelen...

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Een smartfoon is helemaal niet nodig, geen idee waar dat idee vandaan komt, ook niet smartfoons kunnen met sms overweg.

 

Om onderweg de community te bezoeken of Mijn Ziggo is een slimme telefoon wel handig.

 

Voor toegang tot de community is het nu slimmer om dit niet aan je Mijn Ziggo te koppelen.

 

Ik log bewust niet uit ik heb hier geen zin in, is mijn account langere tijd stil, dan ben ik uitgelogd en laat ik het er verder voor wat het is.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

Hoe je het ook wendt of keert; of je wel of geen twee-traps authenticatie wil is, net als de keuze van je wachtwoord, de keuze van de gebruiker. 

BAM

Level 13
  • 837Posts
  • 53Oplossingen
  • 219Likes

hoi @Wim C.,

 

De 2 stap wordt er gewoon doorheen geramd, geen keuze.

Specifieker, deze kan niet meer worden uitgezet..  ( blijkt dus broodje aap 🙊 )

 

Groet,

 

Bam

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic