Marianne
Community Developer
Community Developer

Nieuw op de Community - menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en toegankelijkheid

Update: 27 november 11:13 uur door Ziggo 
Op 27 november zijn alle menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en de toegankelijkheidswijzigingen live gezet. 

Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community. 

 


Weergave van reacties 

Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen: 

 

  • De witruimte is geoptimaliseerd wat de pagina compacter maakt 
  • Meer reacties per pagina voor een sneller overzicht 
  • Bij de knop ‘Reageren’ zie je de username, zodat je weet op wie je reageert 
  • Knoppen, zoals ‘Like’ en ‘Reageer’, worden compacter weergegeven 
  • Datum van reacties vind je nu onder de gebruikersnaam 
  • Oplossingen hebben een eigen opmaak voor meer herkenbaarheid 


Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien. 
 

 

Lees meer
Dit betreft een conceptversie. Deze afbeelding geeft je een idee hoe het er straks ongeveer uit komt te zien.  
Huidige opmaak vs. de nieuwe opmaak:
better reply.jpg

 

 

Toegankelijkheid 

Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.  

Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:  

 

  • Taalinstelling aangepast: de optie om de Community handmatig op Engels te zetten is uitgeschakeld bij de profielinstellingen. Browservertalingen bieden betere kwaliteit en voldoen aan de nieuwe richtlijnen. 
  • T.E.A.M.-icoon beschrijving: ALT- en TITLE-teksten zijn toegevoegd, wat handig is voor bijvoorbeeld screenreaders. 
  • Ga naar oplossing' button: de tekst is vergroot en groen gemaakt voor betere zichtbaarheid en onnodige uitleg is verwijderd. 
  • De footer, de standaard onderkant van de pagina, is vernieuwd: deze is nu gelijk aan de website van Ziggo en voldoet aan EU-toegankelijkheidsrichtlijnen. 

 


Menuwijzigingen 

De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen. 

 

Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt. 

 

Lees meer

Huidige categorie 

Nieuwe categorie 

Support 

Support Forum 

Kennisgids 

Per onderwerp in Support Forum 

Kennisbank 

Per onderwerp in Support Forum 

Support Video's 

Per onderwerp in Support Forum 

Over events en users 

Events 

Tips van Ziggo 

Producttips & Updates 

Ziggo Updates 

Producttips & Updates 

Ziggo Lab 

Testpanel 

Testpanel groep 

Over het Panel 

Suggesties 

Per onderwerp in Support Forum 

Support Forum 

De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.   

  

Kennisgids en support video’s  

Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.   

 

Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.

  

Ziggo Lab

Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.   

  

Suggesties 

Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.  

  

Events 

Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen. 

 

🔖 Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten

Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.

 


Bugfixes 

  • Gebruikersnaam in uitgelichte reacties linkt weer correct naar het profiel 
  • Pagina-navigatie werkt nu beter op mobiel

 


FAQ 

Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken? 
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien. 

 

Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast? 
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd. 

 

Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels? 
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling. 

 

Wat kunnen we nog meer verwachten? 
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.  

 

Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?  
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.  

 

 

💡 Tip: abonneer je op het label community verbeteringenMet deze updates zorgen we ervoor dat de Community toekomstbestendig en toegankelijk blijft voor iedereen. 
e-mail meldingen
Aan Uit
244 Reacties 244
Pasi
Level 19

@Wim C.  schreef:

IMG_1568.jpeg

Meer uit nieuwsgierigheid:

Zo te lezen gebruiken @Pasi en @MR_CHIP en waarschijnlijk nog veel meer forumgebruikers een smartphone om het forum te verrijken met berichten. 
Maar elke smartphone heeft toch zelf een rijke sortering aan emoticons die ook op de community gebruikt kunnen worden? Is het dan niet veel makkelijker om de emoticons van je smartphone te gebruiken in plaats van op dat onhandige icoontje van de teksteditor te klikken?

Omdenken: als iets linksom niet werkt, dan werkt het misschien rechtsom wel beter.


Inderdaad 👍, zo doe ik het nu ook !

Maar zoals @CreativeS het aanhaalt, worden die smiley soms niet 1 op 1 overgenomen.


P.s. overigens gebruik ik bijna altijd een laptop. Want dat minimale gepruts ( 😒 dikke vingers misschien 😇 ) op zo'n klein smartphone schermpje, waarbij Ziggo forumsoftware/editor beslist ook niet ( ! ) meewerkt, is iets om regelmatig wanhopig van te worden en ik dus zo minimaal mogelijk probeer te doen.

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@MR_CHIP  wat voor telefoon heb je en is de Software nog up to date, want in je toestel kan je ook nog de Emoij aanzetten en die van je keyboard gebruiken, die zijn zelfde als die van Ziggo alleen de laatste niet op tabblad. waar het * staat

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

Dat weet ik maar die knop hoort het gewoon te doen

Dave
Level 20
T.E.A.M.

Je geeft half antwoord op me vraag, wat voor telefoon en software heb je Soms kan het ook nog browser gerelateerd zijn.

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

Op alle Android telefoons speelt dit probleem al sinds februari toen Ziggo de overstap naar de Khoros software deed, en het maakt niet uit welke browser software je gebruikt.

 

@Dave> Lees anders dit is terug, want het ziet er naar uit dat @MR_CHIP toch aardig gelijk gaat krijgen 😉

MR_CHIP
Level 19

Hahaha

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@DON PAPA  duidelijk antwoord, en ja dan heeft weinig nut en wachten we maar af.

 

 

 

 

MR_CHIP
Level 19

ach dit was het laatste antwoord van augustus

MR_CHIP_0-1734720671638.png

 

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

*** 🤔 zucht 🤑 ***

 

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@MR_CHIP Schreef: ach dit was het laatste antwoord van augustus

 

Ja ik weet het, een kleurtje in de tekst mag allemaal niet meer omdat dit de leesbaarheid zou verslechteren, maar een belangrijke knop waarmee de schrijver duidelijk kan maken in welke context een bericht bedoeld is, dat wordt na ruim 10 maanden nog steeds niet gerepareerd. 

 

Maar het is net als bij de EPG, ook daar heeft Ziggo helemaal niks te vertellen wat er gedaan wordt, omdat ze net als hier, afhankelijk zijn van derde. En dan kan je in februari wel verkondigen dat het binnen 2 a 3  weken wordt opgelost, maar als je dat niet zelf in de hand hebt, dan sta zoals nu in december nog steeds met lege handen 🙃

MR_CHIP
Level 19

ach ik ben zelf al enige tijd lid van dit forum om te zien/weten hoe ziggo (niet) te werk gaat

Karel.
Level 17

Als je kijkt op khoros.com onderaan hun website hebben ze de meest fantastische prijzen (???) gekregen voor hun kreupele software.😪 Je zou haast denken dat er geen betere 😪 community software in de wereld te verkrijgen is. Ze gaan in ieder geval gedegen (??) en traag aan het werk voor oplossingen.😴 toch??

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Bedankt voor jullie feedback en het delen van jullie ervaringen! Het is belangrijk dat we signalen zoals deze verzamelen om te kijken wat er verbeterd kan worden aan ons platform. We willen jullie wel vragen om bij het plaatsen van berichten on-topic te blijven. Dit topic gaat over specifieke verbeterpunten en suggesties voor ons community platform. Kritiek en feedback zijn welkom, maar laten we zorgen dat het constructief en gericht blijft.

Samen maken we deze community beter! 

Pasi
Level 19

@Paul  schreef:

...

Samen maken we deze community beter! 


 

Inderdaad 👍 ... ehh 🤔 .... ja toch 😯 ?

Maar soms heb ik wel eens het idee, dat het Ziggo allemaal niets uit maakt en/of niets interesseert. Want het aantal langlopende problemen nemen alleen maar toe, terwijl Ziggo blijft beweren dat ze heel hard bezig is met het oplossen daarvan.

En dan is er voor de klant maar 1 optie, blijven herhalen, blijven klagen en Ziggo blijven herinneren dat er zaken zijn die verbeterd moeten worden. Dat Ziggo dát niet fijn vindt, is m.i. haar probleem en een gevolg van Ziggo's ( gebrek aan ) actie.

 

MR_CHIP
Level 19

Vind ik ook

0 Kudos
Karel.
Level 17

Deze topic bericht over verbeteringen en toegankelijkheid van de community, Echter merk en zie ik alleen maar verslechteringen. De irritatie door de trage uitrol van oplossingen, introductie van nieuwe bugs en echte verbeteringen loopt alleen maar op. “Samen” is nog ver te zoeken.

HBO Fan
Level 15

@Paul  schreef:

Bedankt voor jullie feedback en het delen van jullie ervaringen! Het is belangrijk dat we signalen zoals deze verzamelen om te kijken wat er verbeterd kan worden aan ons platform. We willen jullie wel vragen om bij het plaatsen van berichten on-topic te blijven. Dit topic gaat over specifieke verbeterpunten en suggesties voor ons community platform. Kritiek en feedback zijn welkom, maar laten we zorgen dat het constructief en gericht blijft.

Samen maken we deze community beter! 


Eens met veel van wat je schrijft @Paul , maar wat natuurlijk wel heel raar overkomt, is dat Ziggo heel erg ingezet heeft op het forum. Klantenservice via telefoon verwijst maar wat graag en snel naar het forum (target?) dus moet een dergelijk platform ook goed werken.

Wat is goed werken?

- Het moet Intuïtief zijn

- Moet soepel en simpel werken

- Voor alle type devices werkbaar zijn

- etc...

- etc..

- ect.

 

Nu werkt het gewoon niet goed, daar moeten we ook eerlijk in zijn. Het zal niet de onderliggende software van khoros zijn, dit is een zeer veel gebruikte oplossing voor webcare over de hele wereld. Bij Ziggo zit het echt in de implementatie en styling van de software. Misschien een meer ervaren UI & UX specialist laten meekijken wat er verbeterd kan worden?

 

Het haalt nu niet de standaard welke van een groot bedrijf als ZIGGO verwacht mag worden.

Pasi
Level 19

@HBO Fan  schreef:

@Paul  schreef:

Bedankt voor jullie feedback en het delen van jullie ervaringen! Het is belangrijk dat we signalen zoals deze verzamelen om te kijken wat er verbeterd kan worden aan ons platform. We willen jullie wel vragen om bij het plaatsen van berichten on-topic te blijven. Dit topic gaat over specifieke verbeterpunten en suggesties voor ons community platform. Kritiek en feedback zijn welkom, maar laten we zorgen dat het constructief en gericht blijft.

Samen maken we deze community beter! 


...maar wat natuurlijk wel heel raar overkomt, is dat Ziggo heel erg ingezet heeft op het forum. Klantenservice via telefoon verwijst maar wat graag en snel naar het forum (target?) dus moet een dergelijk platform ook goed werken.

...

Het haalt nu niet de standaard welke van een groot bedrijf als ZIGGO verwacht mag worden.


 

Alles bij Ziggo wijst inderdaad naar dit forum, maar waarom heb ik het idee dan, dat Ziggo's aanwezigheid hier steeds minder wordt ? Maar dat is ( inderdaad  ! ) een heel ander topic.

Tja, blijkbaar is het huidige ( middelmatige ) niveau, het niveau wat Ziggo als doelstelling heeft. Waarbij ze misschien al een voorschot neemt op haar toekomstige positie in de markt. Maar ook dat is ( inderdaad  ! ) een heel ander topic.

 

Pasi
Level 19


M.b.t. de layout, zien ik nu om de topics op de home/index pagina een kader i.p.v. een scheidings streep ?

Kaders-1.png


Je moet wel heel goed kijken en een hoog resolutie scherm hebben ( én vooral goede ogen hebben ) wil je het zien, maar toch.

De kleur van zowel de scheidingslijn, als het kader mag van mij wel wat donkerder. Want lichtgrijs op een crème/witte achtergrond is nu niet iets wat opvalt en wat o.a. de 'visueel mindere' mensen niet zullen zien. Sterker nog, als ik lang naar dat licht grijze lijntje kijk, gaat deze steeds meer op in de achtergrond.

DON PAPA
Level 17

@Paul Schreef: Samen maken we deze community beter!

 

Je bedoeld volgens mij "werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen" en wat wij (de gebruikers) daarvan vinden boeit Ziggo volgens mij zeer weinig als ik kijk wat er met de gegeven suggesties in deze topic tot nu toe is gedaan, dus laat dat samen maar weg wat mij betreft.