Update: 27 november 11:13 uur door Ziggo
Op 27 november zijn alle menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en de toegankelijkheidswijzigingen live gezet.
Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community.
Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen:
Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien.
Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.
Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:
De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen.
Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt.
Huidige categorie |
Nieuwe categorie |
Support |
Support Forum |
Kennisgids |
Per onderwerp in Support Forum |
Kennisbank |
Per onderwerp in Support Forum |
Support Video's |
Per onderwerp in Support Forum |
Over events en users |
Events |
Tips van Ziggo |
Producttips & Updates |
Ziggo Updates |
Producttips & Updates |
Ziggo Lab |
Testpanel |
Testpanel groep |
Over het Panel |
Suggesties |
Per onderwerp in Support Forum |
Support Forum
De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.
Kennisgids en support video’s
Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.
Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.
Ziggo Lab
Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.
Suggesties
Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.
Events
Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen.
🔖 Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten
Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.
Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken?
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien.
Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast?
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd.
Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels?
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling.
Wat kunnen we nog meer verwachten?
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.
Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
“Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community.“
Er klopt iets niet tussen theorie en praktijk met deze Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. De site is alleen maar ontoegankelijker geworden, zeker op mobiele apparaten. Editen is een drama geworden. Gewone tekst en hyperlinks zijn niet meer van elkaar te onderscheiden. Topics en Reacties zijn gescheiden door bijna onzichtbare lijnen. Topics zijn in tijdvolgorde niet meer te volgen. Geïntroduceerde bugs worden niet opgelost maar simpelweg gemaskeerd door de functie dan maar weg te laten. En in plaats daarvan dan een release maar terug te draaien totdat de bugs zijn opgelost lijkt ook geen optie te zijn.
Mijn beperking is 45 jaar ervaring in de ICT en een leesbril.
Maar met deze community schilletje om de Khores software, of de Khores software is behoorlijk wat mis. Zoals het nu is zou het in een proeftuin ontwikkeld moet worden en niet in een live omgeving. Het lijkt er sterk op dat de community developers in een theoretische papieren bubbel zitten die niet aansluit op de dagelijkse realiteit.
Het gaat om de zgn: WCAG Regels en ik ben ervan overtuigd dat huidige vorm van het forum hier niet aan voldoet. 😁
Klopt, de WCAG regels worden ook genoemd bij de FAQ’s . 👍
@HBO Fan Schreef: Het gaat om de zgn: WCAG Regels
Wat mij daar meteen opvalt, is dat ze daar wel een andere kleur (donker blauw) voor een link en na bezoek van de link (paars) gebruiken, ten opzichten van de zwarte tekst kleur. Ondanks het hele kleine kleur verschil, heb je daar wel meteen door dat het om link gaat, en niet een tekst met onderstreep zoals nu hier het geval is.
Herkenbare linkjes? Dan voldoet deze site blijkbaar niet aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. 😳
@Karel. schreef:Klopt, de WCAG regels worden ook genoemd bij de FAQ’s . 👍
Klopt, ik dacht ook gelijk even de link er bij te zetten, zodat ZIGGO het zelf ook even kan doornemen. Want nu voldoen ze niet aan deze regels 🤐
Op diverse websites zijn de links niet alleen blauw maar worden ze ook gemerkt met een linksymbooltje, vaak bij externe link.
Of bij een opsomming door een > teken in blauw naar een ander pagina binnen de website.
De tekst in de velden 'Over jezelf' en 'Persoonlijke opmerkingen (privé)' in de profielinstellingen mag nu nog maar 30 tekens lang zijn, dat vind ik wel erg weinig. Kan dit worden teruggedraaid?
@tobiastheebe schreef:De tekst in de velden 'Over jezelf' en 'Persoonlijke opmerkingen (privé)' in de profielinstellingen mag nu nog maar 30 tekens lang zijn, dat vind ik wel erg weinig. Kan dit worden teruggedraaid?
Ik stem voor
Zojuist uitgeprobeerd om mijn profielinstellingen aan te passen. Wat er stond werd niet meer geaccepteerd. Dit raakte 'Over jezelf', 'Persoonlijke opmerkingen (privé)' en ook 'Welke apparatuur heb je om TV te kijken?'. Bij dat laatste waren er een of meer ongeldige tekens. Ik had geen zin meer om uit te zoeken wat dan wel geaccepteerd zou worden dus heb ik het maar weggelaten. Ik wordt toch steeds meer een grijze muis hier, dus dat past wel.
@tobiastheebe schreef:De tekst in de velden 'Over jezelf' en 'Persoonlijke opmerkingen (privé)' in de profielinstellingen mag nu nog maar 30 tekens lang zijn, dat vind ik wel erg weinig. Kan dit worden teruggedraaid?
Ik snap echt niet waar Ziggo mee bezig is !!!
Probeert Ziggo nu hier haar 'publiek' te frustreren? Ik heb echt het idee, dat Ziggo met veel meer dingen bezig is, dan alleen een forum software update. Maar dat, onder het mom van die update, veel meer wijzigingen uit voert.
Of is dit de start van de afbouw van dit forum en een voorzet op wat komen gaat....?
Want al die veranderingen kunnen toch niet veroorzaakt worden door die forum update !!
‘De tekst in de velden 'Over jezelf' en 'Persoonlijke opmerkingen (privé)' in de profielinstellingen mag nu nog maar 30 tekens lang zijn, dat vind ik wel erg weinig. Kan dit worden teruggedraaid?‘
Dat zal wel nodig zijn nu ze bij het quoten de gehele reactie qouten waarop je wilt reageren, en maar een paar regels zichtbaar laten zien, ipv dat je het kan inkorten naar die en regel waarop je wilt quoten. Dat kost extra opslag ruimte op de servers en die opslag ruimte moet je toch ergens terug winnen. Toch??😏
Die paar regels tekst extra in een quote of 30 of meer tekens in je profiel zullen het verschil in opslag van de servers niet maken. Ik denk zelf dat geplaatste en bijgevoegde foto’s heel wat meer serverruimte inneemt.
@AoxoMoxoA Dat er geen vreemde of ongeldige tekens gebruikt mogen worden in profielinstellingen vind ik op z’n minst wonderlijk. De tekens waar het blijkbaar om gaat zijn gewoon Alt-codes en daar is niks vreemds of buitenaards aan.
Het wonderlijkste is vooral dat o.a. "Samsung KS7000" en "Denon AVR S660H" niet meer geaccepteerd worden, omdat er een spatie in het type apparatuur voorkomt. Mogelijk dat ook komma's, puntkomma's ook niet meer geaccepteerd worden, als je meerdere apparaten hebt, maar daar had ik absoluut geen zin meer zin om dat uit te zoeken, of dat ook aan de hand kon zijn. Om zo heel vreemde tekens gaat het dus niet. Al ben ik het helemaal met je eens dat ook vreemde en/of 'ongeldige' tekens ook geen probleem zouden mogen zijn. Het gaat erom dat wat wij als bezoeker aan deze community gegevens willen delen en dat daar zonder verdere uitleg eisen aan gesteld worden, omdat.... Tja, omdat wat eigenlijk? Ik kan het in ieder geval niet verzinnen. Aan de ene kant wordt het delen van deze gegevens gestimuleerd omdat het in je profiel staat, maar aan de andere kant wordt je door de recente aanpassingen om onbegrijpelijke redenen gehinderd om dat te doen.
Ik ben wel blij dat ik de gegevens in mijn Aanvullende profielinformatie al had ingevuld vóór De Grote Versobering van het forum en staat dus blijkbaar vol met ongeoorloofde illegale spaties en streepjes.
Ik ben bang dat als ik deze informatie nu opnieuw zou invullen, ik óók onder deze Europese toegankelijkheidsrichtlijnen ga vallen en dus te maken krijg met dezelfde restricties. 😳
💡Voorlopig ben ik tevreden met m’n huidige apparatuur dus ga ik niets aanpassen. ♫
Hi all, de punten die worden aangekaart omtrent de invoervelden in het Community profiel zijn bij ons bekend en staan verder los van de wijzigingen die worden besproken in dit topic.
Als je op de hoogte wil blijven van de updates omtrent dat specifieke onderwerp kan je naar [dit] topic gaan. Updates zullen we ook daar met jullie delen.
alles wat ik op klikt krijg heel effe een blauw hokje eromheen hoort dat er ook bij?
Dat is inderdaad ook onderdeel van de wijziging en heeft te maken met de toegangkelijkheid.
@Vincent schreef:Dat is inderdaad ook onderdeel van de wijziging en heeft te maken met de toegangkelijkheid.
In WCAG wordt aangegeven dat elke link als zodanig herkent moet worden. Nu is dat pas bij selectie het geval door het toepassen van een outliner...
Iets in mij zegt dat het ontwerp nog niet helemaal af is en zeker niet aan de WCAG richtlijnen voldoet. Benieuwd naar veranderingen in 2025 op dit onderwerp. Fijne jaarwisseling en pas op met 🧨 en 🥂
@HBO Fan schreef:
@Vincent schreef:Dat is inderdaad ook onderdeel van de wijziging en heeft te maken met de toegangkelijkheid.
... Benieuwd naar veranderingen in 2025 op dit onderwerp. Fijne jaarwisseling en pas op met 🧨 en 🥂
Natuurlijk ook benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden, maar zoals het nu gaat, met 2 stappen vooruit en daarna 3 achteruit, dan pas ik liever.
U ook een fijn oud & nieuw toegewenst!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.