Marianne
Community Developer
Community Developer

Nieuw op de Community - menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en toegankelijkheid

Update: 27 november 11:13 uur door Ziggo 
Op 27 november zijn alle menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en de toegankelijkheidswijzigingen live gezet. 

Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community. 

 


Weergave van reacties 

Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen: 

 

  • De witruimte is geoptimaliseerd wat de pagina compacter maakt 
  • Meer reacties per pagina voor een sneller overzicht 
  • Bij de knop ‘Reageren’ zie je de username, zodat je weet op wie je reageert 
  • Knoppen, zoals ‘Like’ en ‘Reageer’, worden compacter weergegeven 
  • Datum van reacties vind je nu onder de gebruikersnaam 
  • Oplossingen hebben een eigen opmaak voor meer herkenbaarheid 


Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien. 
 

 

Lees meer
Dit betreft een conceptversie. Deze afbeelding geeft je een idee hoe het er straks ongeveer uit komt te zien.  
Huidige opmaak vs. de nieuwe opmaak:
better reply.jpg

 

 

Toegankelijkheid 

Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.  

Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:  

 

  • Taalinstelling aangepast: de optie om de Community handmatig op Engels te zetten is uitgeschakeld bij de profielinstellingen. Browservertalingen bieden betere kwaliteit en voldoen aan de nieuwe richtlijnen. 
  • T.E.A.M.-icoon beschrijving: ALT- en TITLE-teksten zijn toegevoegd, wat handig is voor bijvoorbeeld screenreaders. 
  • Ga naar oplossing' button: de tekst is vergroot en groen gemaakt voor betere zichtbaarheid en onnodige uitleg is verwijderd. 
  • De footer, de standaard onderkant van de pagina, is vernieuwd: deze is nu gelijk aan de website van Ziggo en voldoet aan EU-toegankelijkheidsrichtlijnen. 

 


Menuwijzigingen 

De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen. 

 

Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt. 

 

Lees meer

Huidige categorie 

Nieuwe categorie 

Support 

Support Forum 

Kennisgids 

Per onderwerp in Support Forum 

Kennisbank 

Per onderwerp in Support Forum 

Support Video's 

Per onderwerp in Support Forum 

Over events en users 

Events 

Tips van Ziggo 

Producttips & Updates 

Ziggo Updates 

Producttips & Updates 

Ziggo Lab 

Testpanel 

Testpanel groep 

Over het Panel 

Suggesties 

Per onderwerp in Support Forum 

Support Forum 

De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.   

  

Kennisgids en support video’s  

Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.   

 

Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.

  

Ziggo Lab

Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.   

  

Suggesties 

Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.  

  

Events 

Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen. 

 

🔖 Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten

Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.

 


Bugfixes 

  • Gebruikersnaam in uitgelichte reacties linkt weer correct naar het profiel 
  • Pagina-navigatie werkt nu beter op mobiel

 


FAQ 

Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken? 
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien. 

 

Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast? 
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd. 

 

Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels? 
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling. 

 

Wat kunnen we nog meer verwachten? 
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.  

 

Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?  
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.  

 

 

💡 Tip: abonneer je op het label community verbeteringenMet deze updates zorgen we ervoor dat de Community toekomstbestendig en toegankelijk blijft voor iedereen. 
e-mail meldingen
Aan Uit
244 Reacties 244
Pasi
Level 19

@HBO Fan  schreef:

.. voor nu zelf maar even 4 regels toegevoegd voor betere leesbaarheid 😀

HBOFan_0-1732713839229.png

 


Hoe ?

Natuurlijk graag met een linkje naar de betreffende webpagina ! Want ook ik vind de nieuwe layout veel te druk !

 

0 Kudos
HBO Fan
Level 15

Er zijn meerdere manier maar simpelste is om een browser plugin te pakken waarmee je stylesheets kunt injecteren. 

Als je een beetje CSS (basis) kent dan is het vrij simpel om wat aanpassingen te maken om het beter leesbaar te maken.

Je moet alleen even kijken hoe de structuur van pagina opbouw in elkaar steek, maar met het toevoegen !important ben je heel snel klaar ... neem aan dat Ziggo nog wel met aanpassing gaat komen namelijk 

0 Kudos
HBO Fan
Level 15

Deze is bijvoorbeeld voor het oranje maken van de reactie op:

 

.custom-vfz-in-reply-to-wrapper a {	
color: orange !important;
font-weight: bold;
}

 

0 Kudos
HBO Fan
Level 15

Deze is bijvoorbeeld voor het maken van de blokken, zodat leesbaarheid wat vergroot wordt:

 

.lia-linear-display-message-view { 
	
	& .lia-quilt-forum-message {
		margin-block:  1rem;
		padding: 4rem 2rem !important;
		border-radius: 10px;
		
	}
	
	&:nth-child(even) {		
		& .lia-quilt-forum-message {
		background-color: hsl(0, 0%, 97%) !important;
		box-shadow: 2px 2px 5px 1px hsl(0, 0%, 80%) !important;
		}
	}
}

geeft:

HBOFan_0-1732715237517.png

 

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Marianne  @Bert 


Topic staat hier vermeld Waar vind ik de Upload en Download waarde 

 

maar als op de link klikt kom je je in dit topic uit Vanaf 2 oktober verhogen we de internetsnelheden 

 

Het hele topic van Michael is weg ook op zijn profiel.

 

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Dave Het is een bekend fenomeen, Ziggo en Khoros zijn bezig om dit bij alle topics waar je dit tegenkomt op te lossen.

Dave
Level 20
T.E.A.M.

Weet ik komt goed zoals de kleuren etc 😊

Heb andere dingen voor druk maken 😉 beter worden en naar huis 

Pasi
Level 19

@HBO Fan  schreef:

...

Als je een beetje CSS (basis) kent dan is het vrij simpel om wat aanpassingen te maken om het beter leesbaar te maken.
....

 Helaas, een 'beetje' scripten en programmeren gaat prima, maar van CSS ( en websites ) ben ik bewust ver vanaf gebleven ....

 

Maar misschien moet ik dat toch maar gaan doen, want de huidige layout vind ik veel te druk en dan wordt het m.i. meer TL;DR.

 

0 Kudos
Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Hi - het klopt dat meerdere topics niet te benaderen zijn. Dit is bij ons bekend en er wordt hard aan gewerkt. We hopen dat dit snel is opgelost en houden het nauwlettend in de gaten.


@tobiastheebe - We wisten niet dat het quoten ook via HTML door jullie zo wordt gebruikt. We hebben het nu gezien en zorgen ervoor dat dit binnenkort ook werkt. In onze testomgeving hebben we er geen rekening mee gehouden en is dit niet meegenomen als testcase - dit omdat we in de veronderstelling waren dat dit niet werd gebruikt. 

 

@Pasi - Je geeft aan dat de 'bekijk oplossing' knop je vaak niet naar de log met de oplossing brengt en/of deze geheel niet werkt. We hebben dit (nog) niet kunnen reproduceren. Kan je een aantal voorbeelden (topics) aanleveren waarbij dit niet werkt? Dan zal ik kijken of ik dat kan reproduceren zodat we het verder kunnen onderzoeken.

 

@Dave Zoals ook aangegeven in de tekst van Marianne komt de kleur niet terug bij onder andere linkjes.

Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

Eerlijk gezegd heb ik mij nog niet erg verdiept in wat er wèl en niet voldeed aan de Europese WCAG 2.2-toegankelijkheidsrichtlijnen. Maar als ik het dan over duidelijke lees- en zichtbaarheid heb, dan mis ik de lijnen tussen de afzonderlijke reacties. Die berichten worden nu met een witregel van elkaar gescheiden, waardoor het nogal verwarrend werkt omdat in de berichten zelf ook witregels worden gebruikt. 
Less is more, maar je kunt ook teveel weghalen.

Pasi
Level 19

@Welmoed  schreef:

...

@Pasi - Je geeft aan dat de 'bekijk oplossing' knop je vaak niet naar de log met de oplossing brengt en/of deze geheel niet werkt. We hebben dit (nog) niet kunnen reproduceren. Kan je een aantal voorbeelden (topics) aanleveren waarbij dit niet werkt? Dan zal ik kijken of ik dat kan reproduceren zodat we het verder kunnen onderzoeken.

 

@Dave Zoals ook aangegeven in de tekst van Marianne komt de kleur niet terug bij onder andere linkjes.


B.v. bij dit topic :  Wie kan mijn SmartWifi pods ontkoppelen? 
Opgelos-1.png



Maar na het klikken op "Bekijk oplossing" gebeurt er niets. Zie ook de ( mij ) vreemde url van "Bekijk oplossing" !

opgelost-2.png


Ik gebruik overigens FireFox als browser.


0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Welmoed 

Dat is best wel vervelend ook jullie namen zijn zwart, en oranje had toch de uitstraling.

 

Jammer zo sober maar ik maak de beslissingen niet, maar jullie begrijpen wel.

 

Enige nu te doen is rustig wachten tot alles weer goed staat, wordt aangewerkt 😉

0 Kudos
Pasi
Level 19

Want mij ook opvalt in de nieuwe layout, is dat het quote vak maar 4 regels hoog is.

Dus reageert men op b.v. op de log van @Marianne m.b.v. de knop "Reageer op dit topic" en klikt daarna op de "Quote" knop, dan verschijnt er een soort window/venster van 4 regels hoog, waarin de hele 'quote'-tekst staat.

Wil men dan b.v. tekst uit de quote verwijderen, dan moet/kan met m.b.v. van pijl up/down naar boven/onderen scrollen, maar er blijft dan steeds maar 4 regels tekst te zien. Het is een soort listview/listbox van 4 tekst regel hoog, waarin men naar boven en naar beneden scrolt en zo de hele tekst van de ge-quote log kan lezen.

Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

Even een quote om te zien hoe dit werkt:

@Pasi schreef: Wil men dan b.v. tekst uit de quote verwijderen, dan moet/kan met m.b.v. van pijl up/down naar boven/onderen, maar er blijft dan steeds maar 4 regels tekst te zien, het is een soort listview box van dus 4 tekst regel hoog.

Ik gebruik wel m’n eigen quote. Dan kan ikzelf bepalen welk deel ik van de tekst lees- en zichtbaar wil maken en welk deel van de tekst niet.

0 Kudos
Pasi
Level 19

In de oude layout was het quote-window/venster, zo groot als de gehele tekst van die quote.

Je eigen quote ?

 

0 Kudos
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

@Pasi  schreef:

In de oude layout was het quote-window/venster, zo groot als de gehele tekst van die quote.
Je eigen quote ?


Klopt. Maar je kon vrij makkelijk de tekst verwijderen van zo’n quote.

@Pasi schreef: Je eigen quote?

Ik had moeten schrijven: “mijn eigen manier van quoten”. Op deze manier kan ik makkelijker in hetzelfde bericht quoten en reageren op verschillende berichten. Bovendien vind ik dat mijn grijze ondergrond duidelijker onderscheid maakt tussen mijn tekst en de tekst van een quote.

Terzijde: ik heb het tóch nog even opgezocht: maar mijn manier van quoten voldoet aan de Europese WCAG 2.2-toegankelijkheidsrichtlijnen . 

0 Kudos
Garihd
Level 18

Er is nog maar 1 grote reageer knop.  Dat is in zeker zin wel een verbetering, net als de reageer op .......  en dan ook nuttig dat je dan ook ziet wie op wie reageert.

0 Kudos
Garihd
Level 18

Even een test zie ik nu dat ik op mezelf reageer? Niet zonder qoute of dat is als bedoeld.

Die nieuwe plek van de opties is ook wennen

0 Kudos
Tjeerd85
Level 14

Ik vind de nieuwe layout qua leesplezier wel heel hard achteruit gegaan, het oogt juist rommeliger i.p.v. netter. 

puppie
Level 17

ik heb nu op een link naar reactie geklikt.

Maar ik zie niks veranderen. waar staat de uitleg van het drop down menu.

2024-11-27_22-13-00.jpg

0 Kudos