Update: 27 november 11:13 uur door Ziggo
Op 27 november zijn alle menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en de toegankelijkheidswijzigingen live gezet.
Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community.
Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen:
Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien.
Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.
Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:
De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen.
Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt.
Huidige categorie |
Nieuwe categorie |
Support |
Support Forum |
Kennisgids |
Per onderwerp in Support Forum |
Kennisbank |
Per onderwerp in Support Forum |
Support Video's |
Per onderwerp in Support Forum |
Over events en users |
Events |
Tips van Ziggo |
Producttips & Updates |
Ziggo Updates |
Producttips & Updates |
Ziggo Lab |
Testpanel |
Testpanel groep |
Over het Panel |
Suggesties |
Per onderwerp in Support Forum |
Support Forum
De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.
Kennisgids en support video’s
Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.
Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.
Ziggo Lab
Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.
Suggesties
Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.
Events
Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen.
🔖 Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten
Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.
Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken?
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien.
Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast?
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd.
Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels?
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling.
Wat kunnen we nog meer verwachten?
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.
Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@HBO Fan schreef:.. voor nu zelf maar even 4 regels toegevoegd voor betere leesbaarheid 😀
Hoe ?
Natuurlijk graag met een linkje naar de betreffende webpagina ! Want ook ik vind de nieuwe layout veel te druk !
Er zijn meerdere manier maar simpelste is om een browser plugin te pakken waarmee je stylesheets kunt injecteren.
Als je een beetje CSS (basis) kent dan is het vrij simpel om wat aanpassingen te maken om het beter leesbaar te maken.
Je moet alleen even kijken hoe de structuur van pagina opbouw in elkaar steek, maar met het toevoegen !important ben je heel snel klaar ... neem aan dat Ziggo nog wel met aanpassing gaat komen namelijk
Deze is bijvoorbeeld voor het oranje maken van de reactie op:
.custom-vfz-in-reply-to-wrapper a {
color: orange !important;
font-weight: bold;
}
Deze is bijvoorbeeld voor het maken van de blokken, zodat leesbaarheid wat vergroot wordt:
.lia-linear-display-message-view {
& .lia-quilt-forum-message {
margin-block: 1rem;
padding: 4rem 2rem !important;
border-radius: 10px;
}
&:nth-child(even) {
& .lia-quilt-forum-message {
background-color: hsl(0, 0%, 97%) !important;
box-shadow: 2px 2px 5px 1px hsl(0, 0%, 80%) !important;
}
}
}
geeft:
Topic staat hier vermeld Waar vind ik de Upload en Download waarde
maar als op de link klikt kom je je in dit topic uit Vanaf 2 oktober verhogen we de internetsnelheden
Het hele topic van Michael is weg ook op zijn profiel.
@Dave Het is een bekend fenomeen, Ziggo en Khoros zijn bezig om dit bij alle topics waar je dit tegenkomt op te lossen.
Weet ik komt goed zoals de kleuren etc 😊
Heb andere dingen voor druk maken 😉 beter worden en naar huis
@HBO Fan schreef:...
Als je een beetje CSS (basis) kent dan is het vrij simpel om wat aanpassingen te maken om het beter leesbaar te maken.
....
Helaas, een 'beetje' scripten en programmeren gaat prima, maar van CSS ( en websites ) ben ik bewust ver vanaf gebleven ....
Maar misschien moet ik dat toch maar gaan doen, want de huidige layout vind ik veel te druk en dan wordt het m.i. meer TL;DR.
Hi - het klopt dat meerdere topics niet te benaderen zijn. Dit is bij ons bekend en er wordt hard aan gewerkt. We hopen dat dit snel is opgelost en houden het nauwlettend in de gaten.
@tobiastheebe - We wisten niet dat het quoten ook via HTML door jullie zo wordt gebruikt. We hebben het nu gezien en zorgen ervoor dat dit binnenkort ook werkt. In onze testomgeving hebben we er geen rekening mee gehouden en is dit niet meegenomen als testcase - dit omdat we in de veronderstelling waren dat dit niet werd gebruikt.
@Pasi - Je geeft aan dat de 'bekijk oplossing' knop je vaak niet naar de log met de oplossing brengt en/of deze geheel niet werkt. We hebben dit (nog) niet kunnen reproduceren. Kan je een aantal voorbeelden (topics) aanleveren waarbij dit niet werkt? Dan zal ik kijken of ik dat kan reproduceren zodat we het verder kunnen onderzoeken.
@Dave Zoals ook aangegeven in de tekst van Marianne komt de kleur niet terug bij onder andere linkjes.
Eerlijk gezegd heb ik mij nog niet erg verdiept in wat er wèl en niet voldeed aan de Europese WCAG 2.2-toegankelijkheidsrichtlijnen. Maar als ik het dan over duidelijke lees- en zichtbaarheid heb, dan mis ik de lijnen tussen de afzonderlijke reacties. Die berichten worden nu met een witregel van elkaar gescheiden, waardoor het nogal verwarrend werkt omdat in de berichten zelf ook witregels worden gebruikt.
Less is more, maar je kunt ook teveel weghalen.
@Welmoed schreef:...
@Pasi - Je geeft aan dat de 'bekijk oplossing' knop je vaak niet naar de log met de oplossing brengt en/of deze geheel niet werkt. We hebben dit (nog) niet kunnen reproduceren. Kan je een aantal voorbeelden (topics) aanleveren waarbij dit niet werkt? Dan zal ik kijken of ik dat kan reproduceren zodat we het verder kunnen onderzoeken.
@Dave Zoals ook aangegeven in de tekst van Marianne komt de kleur niet terug bij onder andere linkjes.
B.v. bij dit topic : Wie kan mijn SmartWifi pods ontkoppelen?
Maar na het klikken op "Bekijk oplossing" gebeurt er niets. Zie ook de ( mij ) vreemde url van "Bekijk oplossing" !
Ik gebruik overigens FireFox als browser.
Dat is best wel vervelend ook jullie namen zijn zwart, en oranje had toch de uitstraling.
Jammer zo sober maar ik maak de beslissingen niet, maar jullie begrijpen wel.
Enige nu te doen is rustig wachten tot alles weer goed staat, wordt aangewerkt 😉
Want mij ook opvalt in de nieuwe layout, is dat het quote vak maar 4 regels hoog is.
Dus reageert men op b.v. op de log van @Marianne m.b.v. de knop "Reageer op dit topic" en klikt daarna op de "Quote" knop, dan verschijnt er een soort window/venster van 4 regels hoog, waarin de hele 'quote'-tekst staat.
Wil men dan b.v. tekst uit de quote verwijderen, dan moet/kan met m.b.v. van pijl up/down naar boven/onderen scrollen, maar er blijft dan steeds maar 4 regels tekst te zien. Het is een soort listview/listbox van 4 tekst regel hoog, waarin men naar boven en naar beneden scrolt en zo de hele tekst van de ge-quote log kan lezen.
Even een quote om te zien hoe dit werkt:
Ik gebruik wel m’n eigen quote. Dan kan ikzelf bepalen welk deel ik van de tekst lees- en zichtbaar wil maken en welk deel van de tekst niet.
In de oude layout was het quote-window/venster, zo groot als de gehele tekst van die quote.
Je eigen quote ?
@Pasi schreef:
In de oude layout was het quote-window/venster, zo groot als de gehele tekst van die quote.
Je eigen quote ?
Klopt. Maar je kon vrij makkelijk de tekst verwijderen van zo’n quote.
Ik had moeten schrijven: “mijn eigen manier van quoten”. Op deze manier kan ik makkelijker in hetzelfde bericht quoten en reageren op verschillende berichten. Bovendien vind ik dat mijn grijze ondergrond duidelijker onderscheid maakt tussen mijn tekst en de tekst van een quote.
Terzijde: ik heb het tóch nog even opgezocht: maar mijn manier van quoten voldoet aan de Europese WCAG 2.2-toegankelijkheidsrichtlijnen .
Er is nog maar 1 grote reageer knop. Dat is in zeker zin wel een verbetering, net als de reageer op ....... en dan ook nuttig dat je dan ook ziet wie op wie reageert.
Even een test zie ik nu dat ik op mezelf reageer? Niet zonder qoute of dat is als bedoeld.
Die nieuwe plek van de opties is ook wennen
Ik vind de nieuwe layout qua leesplezier wel heel hard achteruit gegaan, het oogt juist rommeliger i.p.v. netter.
ik heb nu op een link naar reactie geklikt.
Maar ik zie niks veranderen. waar staat de uitleg van het drop down menu.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.