Update: 27 november 11:13 uur door Ziggo
Op 27 november zijn alle menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en de toegankelijkheidswijzigingen live gezet.
Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community.
Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen:
Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien.
Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.
Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:
De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen.
Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt.
Huidige categorie |
Nieuwe categorie |
Support |
Support Forum |
Kennisgids |
Per onderwerp in Support Forum |
Kennisbank |
Per onderwerp in Support Forum |
Support Video's |
Per onderwerp in Support Forum |
Over events en users |
Events |
Tips van Ziggo |
Producttips & Updates |
Ziggo Updates |
Producttips & Updates |
Ziggo Lab |
Testpanel |
Testpanel groep |
Over het Panel |
Suggesties |
Per onderwerp in Support Forum |
Support Forum
De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.
Kennisgids en support video’s
Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.
Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.
Ziggo Lab
Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.
Suggesties
Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.
Events
Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen.
🔖 Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten
Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.
Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken?
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien.
Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast?
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd.
Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels?
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling.
Wat kunnen we nog meer verwachten?
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.
Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Wim C. schreef:
@Pasi schreef: “Ach, het is inderdaad wel iets veel, maar ( misschien ) wel duidelijker !? Maar maak daarover dan een opmerking. Verbeteringen gaan vaak met 3 stappen vooruit en 2 achteruit.”Oké, wat goedbedoelde feedback: uw bericht bevat volgens mij om onduidelijke reden nogal wat kleur en werkt daardoor niet per se duidelijker.
WELKOM op dit openbare klant helpt klant forum,
waar Ziggo Moderators regelmatig in ieder topic langs komen. Ze zijn te herkennen aan de "Community Moderator" toevoeging achter hun forum naam.
Om u te helpen, hebben de Ziggo mods op dit forum natuurlijk wel uw Ziggo gegevens nodig. Dus zet ( als u dat nog niet gedaan heeft ) uw postcode en huisnummer in uw forum profiel, hiermee kan een mod uw Ziggo gegevens achterhalen. Wilt u meer privé gegevens delen, dan kan u daarvoor ook het veld ''Persoonlijke opmerkingen'' gebruiken.
De regel over Ziggo-moderators kan er volgens mij helemaal uit en dat geldt ook voor de extra gebruikte witregels.
Dit is de regel die ik gebruik bij een nieuwe gebruiker:
Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant-forum waar ikzelf ook klant ben.
Uw goed bedoelde feedback, leeg ik terzijde. Want wie informeert nieuwe forumklanten, dat er op dit forum Ziggo mods aanwezig zijn ? De Ziggo helpdesk, die steeds meer klanten hier dumpt, zal dat beslist niet aangeven. Vooral gezien menig nieuwkomer een log schrijft, waaruit blijkt dat hij/zij denkt persoonlijk met een Ziggo medewerker te 'praten'.
Tevens is belangrijk om onderscheid te maken tussen o.a. TEAM leden en officiële Ziggo medewerkers. Want laten we wel wezen, alles wat forumgasten, forumleden én wat TEAMleden schrijven, daar kan je als klant helemaal geen recht/waarde aan hangen. Alleen als een Ziggo mod iets schrijft kan/mag je er vanuit gaan dat het werkelijk zo is en kan je hem/haar ( = Ziggo ) daarop aanspreken.
Vandaar dat een Ziggo mod m.i. ook bij veel problemen met Ziggo belangrijk is, als officiële Ziggo medewerker. Maar dat zijn voor Ziggo natuurlijk wel hele 'dure' medewerkers, dus zal Ziggo deze erg beperkt willen inzetten en/of deze ook graag ander werk laten doen.
Of is Ziggo bezig zich los te weken en laat dit forum over aan o.a. TEAM leden? Iets wat voor Ziggo natuurlijk een natte droom is, wat dat kost nóg minder ! De 'voorkant' door TEAM-vrijwilligers ( die misschien wel iemand anders van een baan afhouden ) en alleen als het echt heel erg noodzakelijk is, wordt een Ziggo mod ingeseind ( of straks vanhier door verwezen naar de chat 😨 ? ).
@Pasi - Wellicht was mijn vorige bericht niet duidelijk, dus ik herhaal het nog een keer: Dit is geen (bewuste) wijziging van ons geweest. Ik snap dan ook niet waarom we het nu hebben over een nieuwe maatregel of onderdeel van een groot complot.
Zowel @Marinus als @HBO Fan hebben in reacties na jou (ik neem aan zonder problemen) gekleurde tekst geplaatst, dus het kán nog wel.
In het screenshot wat je deelt, verschijnt een stukje extra code vanuit darkreader. De browserextensie die je gebruikt voor een dark mode. Mogelijk struikelt de tekst-editor hierover? Wil je deze eens uitschakelen om te kijken hoe ver je dan komt?
(Mocht dat het inderdaad oplossen, loop ik ook alvast op de zaken vooruit: Nee, ook het onbruikbaar maken van een darkreader/externe extensie is niet bewust, ik ben eerder blij dat deze mogelijkheden er zijn zolang er geen native dark mode is. Ik weet tegelijkertijd niet of er een simpele oplossing voor deze combinatie is)
@Dave Ik ben me bewust van verschil in rechten per account. Dergelijke testen doen we dan ook alleen met non-moderator accounts.
Oke @Alex 😉
Ik vind het niet zo een probleem, we zitten op een consumenten site, enige min punt is dat linken niet meer Oranje of kleur oplichten maar licht zwart dan moet je al vet maken, dat is het enige. De rest vind ik goed, heb al vele gesprekken gehad met Anne H er over ik snap het wel van Ziggo en de Community. Ik maak er niet zo een ophef over. Zolang we kunnen berichten vind ik het goed 😊
@Alex schreef:@Pasi- Wellicht was mijn vorige bericht niet duidelijk, dus ik herhaal het nog een keer: Dit is geen (bewuste) wijziging van ons geweest. l.
In het screenshot wat je deelt, verschijnt een stukje extra code vanuit darkreader. De browserextensie die je gebruikt voor een dark mode.
Mogelijk struikelt de tekst-editor hierover? Wil je deze eens uitschakelen om te kijken hoe ver je dan komt?
![]()
@DaveIk ben me bewust van verschil in rechten per account. Dergelijke testen doen we dan ook alleen met non-moderator accounts.
Het is inderdaad ( gelukkig ) blijkbaar de Dark-Reader extensie, die mijn problemen veroorzaakt ! Natuurlijk is HTML afhankelijk van de gebruikte browser/editor, maar dit had ik niet verwacht.
Daarbij moet ik natuurlijk direct mijn oprechte excuses 🙏 maken, aan Ziggo en diegene die zich ( in dit geval ) aangesproken voelen !
Dat het geen "...groot complot..." was, dat was/ben ik me natuurlijk bewust. Maar Ziggo veranderd wel vaker wat op de achtergrond, zonder dat men dat meldt en daardoor is ( wat dat aan gaat ) bij Ziggo alles mogelijk.
Maar zoals gemeld, mijn excuses 🙏 voor Ziggo !
Ps1. als een Ziggo mod mijn logjes over dit probleem wil verwijderen ( om zo e.e.a. weer netjes schoon te krijgen ) be my guest !
Ps2. Ik zal mijn standaard welkomst tekst qua kleur iets aanpassen.
Ah top, mooi in ieder geval om te lezen dat de oorzaak is achterhaald 👍 En geen probleem. Wat mij betreft laten we de berichten staan, wellicht lopen er nog meer users tegenaan die iets aan de informatie hebben.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.