Marianne
Community Developer
Community Developer

Nieuw op de Community - menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en toegankelijkheid

Update: 27 november 11:13 uur door Ziggo 
Op 27 november zijn alle menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en de toegankelijkheidswijzigingen live gezet. 

Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community. 

 


Weergave van reacties 

Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen: 

 

  • De witruimte is geoptimaliseerd wat de pagina compacter maakt 
  • Meer reacties per pagina voor een sneller overzicht 
  • Bij de knop ‘Reageren’ zie je de username, zodat je weet op wie je reageert 
  • Knoppen, zoals ‘Like’ en ‘Reageer’, worden compacter weergegeven 
  • Datum van reacties vind je nu onder de gebruikersnaam 
  • Oplossingen hebben een eigen opmaak voor meer herkenbaarheid 


Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien. 
 

 

Lees meer
Dit betreft een conceptversie. Deze afbeelding geeft je een idee hoe het er straks ongeveer uit komt te zien.  
Huidige opmaak vs. de nieuwe opmaak:
better reply.jpg

 

 

Toegankelijkheid 

Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.  

Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:  

 

  • Taalinstelling aangepast: de optie om de Community handmatig op Engels te zetten is uitgeschakeld bij de profielinstellingen. Browservertalingen bieden betere kwaliteit en voldoen aan de nieuwe richtlijnen. 
  • T.E.A.M.-icoon beschrijving: ALT- en TITLE-teksten zijn toegevoegd, wat handig is voor bijvoorbeeld screenreaders. 
  • Ga naar oplossing' button: de tekst is vergroot en groen gemaakt voor betere zichtbaarheid en onnodige uitleg is verwijderd. 
  • De footer, de standaard onderkant van de pagina, is vernieuwd: deze is nu gelijk aan de website van Ziggo en voldoet aan EU-toegankelijkheidsrichtlijnen. 

 


Menuwijzigingen 

De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen. 

 

Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt. 

 

Lees meer

Huidige categorie 

Nieuwe categorie 

Support 

Support Forum 

Kennisgids 

Per onderwerp in Support Forum 

Kennisbank 

Per onderwerp in Support Forum 

Support Video's 

Per onderwerp in Support Forum 

Over events en users 

Events 

Tips van Ziggo 

Producttips & Updates 

Ziggo Updates 

Producttips & Updates 

Ziggo Lab 

Testpanel 

Testpanel groep 

Over het Panel 

Suggesties 

Per onderwerp in Support Forum 

Support Forum 

De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.   

  

Kennisgids en support video’s  

Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.   

 

Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.

  

Ziggo Lab

Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.   

  

Suggesties 

Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.  

  

Events 

Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen. 

 

🔖 Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten

Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.

 


Bugfixes 

  • Gebruikersnaam in uitgelichte reacties linkt weer correct naar het profiel 
  • Pagina-navigatie werkt nu beter op mobiel

 


FAQ 

Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken? 
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien. 

 

Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast? 
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd. 

 

Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels? 
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling. 

 

Wat kunnen we nog meer verwachten? 
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.  

 

Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?  
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.  

 

 

💡 Tip: abonneer je op het label community verbeteringenMet deze updates zorgen we ervoor dat de Community toekomstbestendig en toegankelijk blijft voor iedereen. 
107 Reacties 107
Meldingen
Aan Uit
Marianne
Community Developer
Community Developer
Topicstarter

Update 21 november: vandaag zijn de meeste menuwijzigingen doorgevoerd. Artikelen die je eerder in Tips van Ziggo en Ziggo Updates terugvond, worden op dit moment verplaatst naar Producttips & Updates. Dit duurt wat langer dan verwacht, waardoor een aantal artikelen op dit moment niet bereikbaar zijn. We doen ons best om deze artikelen zo snel mogelijk weer bereikbaar te maken. 

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Marianne  Misschien handig de reacties even uit te zetten om het hier overzichtelijk te houden.

0 Kudos
Gio2903
Level 17

sinds deze wijzigingen zijn helaas weer de producttesten waar ik in zit niet meer op de homepage te zien

Dave
Level 20
T.E.A.M.

 


@Gio2903  schreef:

sinds deze wijzigingen zijn helaas weer de producttesten waar ik in zit niet meer op de homepage te zien



Die vraag heb ik al er uitgegooit naar een Moderator @Gio2903 

Ik wacht daarvan op antwoord.

MR_CHIP
Level 19

En wanneer gaat de emoji knop het daadwerkelijk goed doen 

0 Kudos
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

helaas werken bestaande links van topic van Ziggo zelf niet meer zoals deze https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van... 

IMG_6389.jpeg

 daardoor werken links in Macro’s ook niet meer

Gio2903
Level 17

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Openstaande-wijkkast-van-Ziggo-gespot-Meld-het-op-de-Co...

 

Ook niet, snap niet dat er dingen worden doorgevoerd (of teruggedraait) als het niet werkt

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Marianne  schreef:

Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan ...
...


Zoek functie werkt niet goed na laatste forum aanpassing. 

 


@Vincent  schreef:

...

 

...Helaas is er vertraging op de achterliggende servers waardoor bepaalde topics nog niet zichtbaar dan wel bereikbaar zijn, of wel zichtbaar in de zoekfunctie, maar resulteren in de foutmelding die je hier hebt gedeeld.

Kortom, het staat op de radar en er wordt aangewerkt. Zodra we een update hebben, delen we het in het 'centrale topic'.


 

0 Kudos
nspoor
Level 16

@Marianne zolang veel gelinkte topics niet meer werken, ook niet na een zoekopdracht..  topic gevonden.. aanklikken en je krijgt een heel ander topic

 

Houdt dus in dat de ziggo moderators actiever moeten reageren op de stroom van berichten. De vaste reageerders kunnen nu ook niet meer verwijzen naar topics  zoals bijvoorbeeld waar vind ik de up en downstream waarden.

 

 

De wijzigingen zorgen voor te veel verstoringen/ dode links

Marianne
Community Developer
Community Developer
Topicstarter

We weten dat er tijdelijk een aantal artikelen die veel gebruikt worden niet vindbaar zijn. Khoros is bezig om de artikelen te herstellen. We geven hier een update wanneer we meer weten.  

puppie
Level 17

Wij gaan het meemaken.
Ik mag toch veronderstellen dat Khoros dit eerst heeft uitgetest. (vooraf) 

Ene ik mis de link naar de openstaande wijkkasten.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Sinds de wijzigingen worden eerdere handmatige quotes (met <blockquote></blockquote> in HTML) niet meer getoond, zie bijvoorbeeld deze reactie van mij als voorbeeld, de quotes van TS staan in de witregels. Tegenwoordig moet de tekst in de quote blijkbaar ook in een paragraaf (<p></p>) staan. Dit kan aangepast worden door onderstaande CSS niet op blockquote p maar op blockquote toe te passen:

 

blockquote p {
visibility: visible;
display: block;
border-left: 1px solid #1c1d1e;
margin: 0;
margin-bottom: 0px;
padding: 0px 24px 0px 12px;
}

 

Verder wordt bij een quote aan het begin van een reactie de eerste regel tekst afgesneden, zoals @Pasi hieronder ook aangeeft. Oorzaak is onderstaande CSS, kan margin-top hieruit verwijderd worden of op 0 gezet worden?

 

.ForumTopicPage .lia-thread-reply .lia-message-body-content blockquote, .ForumTopicPage .lia-thread-reply .lia-message-body blockquote {
margin-top: -10px;
}

 

Pasi
Level 19

Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community. 

 


Weergave van reacties 

Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen: 

 

  • De witruimte is geoptimaliseerd wat de pagina compacter maakt 
  • Meer reacties per pagina voor een sneller overzicht 
  • Bij de knop ‘Reageren’ zie je de username, zodat je weet op wie je reageert 
  • Knoppen, zoals ‘Like’ en ‘Reageer’, worden compacter weergegeven 
  • Datum van reacties vind je nu onder de gebruikersnaam 
  • Oplossingen hebben een eigen opmaak voor meer herkenbaarheid 


Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien. 
 

 

Lees meer
Dit betreft een conceptversie. Deze afbeelding geeft je een idee hoe het er straks ongeveer uit komt te zien.  
Huidige opmaak vs. de nieuwe opmaak:
better reply.jpg

 

 

Toegankelijkheid 

Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.  

Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:  

 

  • Taalinstelling aangepast: de optie om de Community handmatig op Engels te zetten is uitgeschakeld bij de profielinstellingen. Browservertalingen bieden betere kwaliteit en voldoen aan de nieuwe richtlijnen. 
  • T.E.A.M.-icoon beschrijving: ALT- en TITLE-teksten zijn toegevoegd, wat handig is voor bijvoorbeeld screenreaders. 
  • Ga naar oplossing' button: de tekst is vergroot en groen gemaakt voor betere zichtbaarheid en onnodige uitleg is verwijderd. 
  • De footer, de standaard onderkant van de pagina, is vernieuwd: deze is nu gelijk aan de website van Ziggo en voldoet aan EU-toegankelijkheidsrichtlijnen. 

 


Menuwijzigingen 

De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen. 

 

Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt. 

 

Lees meer

Huidige categorie 

Nieuwe categorie 

Support 

Support Forum 

Kennisgids 

Per onderwerp in Support Forum 

Kennisbank 

Per onderwerp in Support Forum 

Support Video's 

Per onderwerp in Support Forum 

Over events en users 

Events 

Tips van Ziggo 

Producttips & Updates 

Ziggo Updates 

Producttips & Updates 

Ziggo Lab 

Testpanel 

Testpanel groep 

Over het Panel 

Suggesties 

Per onderwerp in Support Forum 

Support Forum 

De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.   

  

Kennisgids en support video’s  

Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.   

 

Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.

  

Ziggo Lab

Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.   

  

Suggesties 

Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.  

  

Events 

Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen. 

 

🔖Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten

Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.

 


Bugfixes 

  • Gebruikersnaam in uitgelichte reacties linkt weer correct naar het profiel 
  • Pagina-navigatie werkt nu beter op mobiel

 


FAQ 

Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken? 
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien. 

 

Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast? 
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd. 

 

Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels? 
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling. 

 

Wat kunnen we nog meer verwachten? 
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.  

 

Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?  
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.  

 

 

💡Tip: abonneer je op het label community verbeteringenMet deze updates zorgen we ervoor dat de Community toekomstbestendig en toegankelijk blijft voor iedereen. 

 

1.png

Ik moet zeggen dat ik de nieuwe layout nogal druk vind. Vooral het eerste gedeelte, de naam van de logger, de tijdstamp, op wie gereageerd wordt en de quote staat m.i. te dicht bij elkaar. Hier had m.i. beslist meer ruimte tussen gemoeten. Er is nu zelfs zo weinig ruimte gelaten, dat de tekst in de quote aan de bovenkant overschreven wordt door de timestamp

Wat ook opvalt, is dat de 'Bekijk oplossing' knop je vaak NIET naar de log met de oplossing brengt en/of deze geheel niet werkt.

2.png

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Pasi  zoals @Marianne  al zei Khoros is er mee bezig namen met de @ zijn ook zwart en die zullen vast hun kleur weer terug krijgen, we zitten net 1 dag met een nieuw layout.

 

Ik geeft het de tijd, zingt zich hier wel uit 😁

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Dave  schreef:

@Pasi  zoals @Marianne  al zei Khoros is er mee bezig namen met de @ zijn ook zwart en die zullen vast hun kleur weer terug krijgen, we zitten net 1 dag met een nieuw layout.

 

Ik geeft het de tijd, zingt zich hier wel uit 😁


Maar ... je zou toch mogen verwachten dat Khoros en/of Ziggo deze layout heeft getest en dit soort blunders op voorhand oplost !!

Nu is het op zich natuurlijk niet zo'n grote fout, maar van een bedrijf als Khoros en Ziggo zou je beter moeten en mogen verwachten. Gezien de fouten in de vorige Khoros update en nu in deze versie weer, wordt het overduidelijk dat Khoros en/of Ziggo maar wat aanrommelt en blijkbaar geheel niet test !! Waardoor de Ziggo klant weer een beta tester wordt ( hé, waar hebben we dat bij Ziggo eerder gezien 😠 !! )


Ik moet eerlijk zeggen, dat sinds Khoros de software voor/van dit forum levert, het er beslist niet beter van geworden is. We gaan zo van de ene fout/onhebbelijkheid naar de andere, terwijl de zogenaamde oplossingen daarvan soms maanden ( jaren ? ) op zich laten wachten. Bijvoorbeeld de werking van de editor op een smartphone, welke sinds het begin van Khoros nog steeds niet goed/fijn werkt.

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Ze kunnen platform niet offline gooien, dus testen wordt gewoon gedaan online, maar je merkt vanzelf wel wanneer beter wordt en wanneer niet.

0 Kudos
puppie
Level 17

Testen doe je met een tweede platform, elk respecterend bedrijf heeft dat. Dat noemen ze een test server.

Bert
Level 21
T.E.A.M.
HBO Fan
Level 15

Succes met eventuele style aanpassingen, voor nu zelf maar even 4 regels toegevoegd voor betere leesbaarheid 😀

HBOFan_0-1732713839229.png

 

0 Kudos