Update: 27 november 11:13 uur door Ziggo
Op 27 november zijn alle menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en de toegankelijkheidswijzigingen live gezet.
Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community.
Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen:
Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien.
Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.
Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:
De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen.
Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt.
Huidige categorie |
Nieuwe categorie |
Support |
Support Forum |
Kennisgids |
Per onderwerp in Support Forum |
Kennisbank |
Per onderwerp in Support Forum |
Support Video's |
Per onderwerp in Support Forum |
Over events en users |
Events |
Tips van Ziggo |
Producttips & Updates |
Ziggo Updates |
Producttips & Updates |
Ziggo Lab |
Testpanel |
Testpanel groep |
Over het Panel |
Suggesties |
Per onderwerp in Support Forum |
Support Forum
De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.
Kennisgids en support video’s
Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.
Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.
Ziggo Lab
Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.
Suggesties
Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.
Events
Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen.
🔖 Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten
Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.
Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken?
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien.
Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast?
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd.
Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels?
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling.
Wat kunnen we nog meer verwachten?
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.
Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Update 21 november: vandaag zijn de meeste menuwijzigingen doorgevoerd. Artikelen die je eerder in Tips van Ziggo en Ziggo Updates terugvond, worden op dit moment verplaatst naar Producttips & Updates. Dit duurt wat langer dan verwacht, waardoor een aantal artikelen op dit moment niet bereikbaar zijn. We doen ons best om deze artikelen zo snel mogelijk weer bereikbaar te maken.
@Marianne Misschien handig de reacties even uit te zetten om het hier overzichtelijk te houden.
sinds deze wijzigingen zijn helaas weer de producttesten waar ik in zit niet meer op de homepage te zien
En wanneer gaat de emoji knop het daadwerkelijk goed doen
helaas werken bestaande links van topic van Ziggo zelf niet meer zoals deze https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...
daardoor werken links in Macro’s ook niet meer
Ook niet, snap niet dat er dingen worden doorgevoerd (of teruggedraait) als het niet werkt
@Marianne schreef:Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan ...
...
Zoek functie werkt niet goed na laatste forum aanpassing.
@Vincent schreef:...
...Helaas is er vertraging op de achterliggende servers waardoor bepaalde topics nog niet zichtbaar dan wel bereikbaar zijn, of wel zichtbaar in de zoekfunctie, maar resulteren in de foutmelding die je hier hebt gedeeld.
Kortom, het staat op de radar en er wordt aangewerkt. Zodra we een update hebben, delen we het in het 'centrale topic'.
@Marianne zolang veel gelinkte topics niet meer werken, ook niet na een zoekopdracht.. topic gevonden.. aanklikken en je krijgt een heel ander topic
Houdt dus in dat de ziggo moderators actiever moeten reageren op de stroom van berichten. De vaste reageerders kunnen nu ook niet meer verwijzen naar topics zoals bijvoorbeeld waar vind ik de up en downstream waarden.
De wijzigingen zorgen voor te veel verstoringen/ dode links
We weten dat er tijdelijk een aantal artikelen die veel gebruikt worden niet vindbaar zijn. Khoros is bezig om de artikelen te herstellen. We geven hier een update wanneer we meer weten.
Wij gaan het meemaken.
Ik mag toch veronderstellen dat Khoros dit eerst heeft uitgetest. (vooraf)
Ene ik mis de link naar de openstaande wijkkasten.
Sinds de wijzigingen worden eerdere handmatige quotes (met <blockquote></blockquote>
in HTML) niet meer getoond, zie bijvoorbeeld deze reactie van mij als voorbeeld, de quotes van TS staan in de witregels. Tegenwoordig moet de tekst in de quote blijkbaar ook in een paragraaf (<p></p>
) staan. Dit kan aangepast worden door onderstaande CSS niet op blockquote p
maar op blockquote
toe te passen:
blockquote p {
visibility: visible;
display: block;
border-left: 1px solid #1c1d1e;
margin: 0;
margin-bottom: 0px;
padding: 0px 24px 0px 12px;
}
Verder wordt bij een quote aan het begin van een reactie de eerste regel tekst afgesneden, zoals @Pasi hieronder ook aangeeft. Oorzaak is onderstaande CSS, kan margin-top
hieruit verwijderd worden of op 0 gezet worden?
.ForumTopicPage .lia-thread-reply .lia-message-body-content blockquote, .ForumTopicPage .lia-thread-reply .lia-message-body blockquote {
margin-top: -10px;
}
Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community.
Weergave van reacties
Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen:
- De witruimte is geoptimaliseerd wat de pagina compacter maakt
- Meer reacties per pagina voor een sneller overzicht
- Bij de knop ‘Reageren’ zie je de username, zodat je weet op wie je reageert
- Knoppen, zoals ‘Like’ en ‘Reageer’, worden compacter weergegeven
- Datum van reacties vind je nu onder de gebruikersnaam
- Oplossingen hebben een eigen opmaak voor meer herkenbaarheid
Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien.
Lees meerDit betreft een conceptversie. Deze afbeelding geeft je een idee hoe het er straks ongeveer uit komt te zien.
Huidige opmaak vs. de nieuwe opmaak:
Toegankelijkheid
Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.
Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:
- Taalinstelling aangepast: de optie om de Community handmatig op Engels te zetten is uitgeschakeld bij de profielinstellingen. Browservertalingen bieden betere kwaliteit en voldoen aan de nieuwe richtlijnen.
- T.E.A.M.-icoon beschrijving: ALT- en TITLE-teksten zijn toegevoegd, wat handig is voor bijvoorbeeld screenreaders.
- ‘Ga naar oplossing' button: de tekst is vergroot en groen gemaakt voor betere zichtbaarheid en onnodige uitleg is verwijderd.
- De footer, de standaard onderkant van de pagina, is vernieuwd: deze is nu gelijk aan de website van Ziggo en voldoet aan EU-toegankelijkheidsrichtlijnen.
Menuwijzigingen
De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen.
Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt.
Lees meer
Huidige categorie
Nieuwe categorie
Support
Support Forum
Kennisgids
Per onderwerp in Support Forum
Kennisbank
Per onderwerp in Support Forum
Support Video's
Per onderwerp in Support Forum
Over events en users
Events
Tips van Ziggo
Producttips & Updates
Ziggo Updates
Producttips & Updates
Ziggo Lab
Testpanel
Testpanel groep
Over het Panel
Suggesties
Per onderwerp in Support Forum
Support Forum
De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.
Kennisgids en support video’s
Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.
Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.
Ziggo Lab
Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.
Suggesties
Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.
Events
Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen.
🔖Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten
Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.
Bugfixes
- Gebruikersnaam in uitgelichte reacties linkt weer correct naar het profiel
- Pagina-navigatie werkt nu beter op mobiel
FAQ
Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken?
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien.
Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast?
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd.
Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels?
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling.
Wat kunnen we nog meer verwachten?
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.
Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.
💡Tip: abonneer je op het label community verbeteringen. Met deze updates zorgen we ervoor dat de Community toekomstbestendig en toegankelijk blijft voor iedereen.
Ik moet zeggen dat ik de nieuwe layout nogal druk vind. Vooral het eerste gedeelte, de naam van de logger, de tijdstamp, op wie gereageerd wordt en de quote staat m.i. te dicht bij elkaar. Hier had m.i. beslist meer ruimte tussen gemoeten. Er is nu zelfs zo weinig ruimte gelaten, dat de tekst in de quote aan de bovenkant overschreven wordt door de timestamp
Wat ook opvalt, is dat de 'Bekijk oplossing' knop je vaak NIET naar de log met de oplossing brengt en/of deze geheel niet werkt.
@Dave schreef:@Pasi zoals @Marianne al zei Khoros is er mee bezig namen met de @ zijn ook zwart en die zullen vast hun kleur weer terug krijgen, we zitten net 1 dag met een nieuw layout.
Ik geeft het de tijd, zingt zich hier wel uit 😁
Maar ... je zou toch mogen verwachten dat Khoros en/of Ziggo deze layout heeft getest en dit soort blunders op voorhand oplost !!
Nu is het op zich natuurlijk niet zo'n grote fout, maar van een bedrijf als Khoros en Ziggo zou je beter moeten en mogen verwachten. Gezien de fouten in de vorige Khoros update en nu in deze versie weer, wordt het overduidelijk dat Khoros en/of Ziggo maar wat aanrommelt en blijkbaar geheel niet test !! Waardoor de Ziggo klant weer een beta tester wordt ( hé, waar hebben we dat bij Ziggo eerder gezien 😠 !! )
Ik moet eerlijk zeggen, dat sinds Khoros de software voor/van dit forum levert, het er beslist niet beter van geworden is. We gaan zo van de ene fout/onhebbelijkheid naar de andere, terwijl de zogenaamde oplossingen daarvan soms maanden ( jaren ? ) op zich laten wachten. Bijvoorbeeld de werking van de editor op een smartphone, welke sinds het begin van Khoros nog steeds niet goed/fijn werkt.
Ze kunnen platform niet offline gooien, dus testen wordt gewoon gedaan online, maar je merkt vanzelf wel wanneer beter wordt en wanneer niet.
Testen doe je met een tweede platform, elk respecterend bedrijf heeft dat. Dat noemen ze een test server.
Deze link werkt ook niet meer: https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...
Succes met eventuele style aanpassingen, voor nu zelf maar even 4 regels toegevoegd voor betere leesbaarheid 😀
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.