Update: 27 november 11:13 uur door Ziggo
Op 27 november zijn alle menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en de toegankelijkheidswijzigingen live gezet.
Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community.
Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen:
Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien.
Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.
Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:
De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen.
Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt.
Huidige categorie |
Nieuwe categorie |
Support |
Support Forum |
Kennisgids |
Per onderwerp in Support Forum |
Kennisbank |
Per onderwerp in Support Forum |
Support Video's |
Per onderwerp in Support Forum |
Over events en users |
Events |
Tips van Ziggo |
Producttips & Updates |
Ziggo Updates |
Producttips & Updates |
Ziggo Lab |
Testpanel |
Testpanel groep |
Over het Panel |
Suggesties |
Per onderwerp in Support Forum |
Support Forum
De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.
Kennisgids en support video’s
Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.
Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.
Ziggo Lab
Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.
Suggesties
Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.
Events
Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen.
🔖 Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten
Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.
Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken?
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien.
Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast?
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd.
Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels?
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling.
Wat kunnen we nog meer verwachten?
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.
Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.
Hi @Pasi - ik begrijp je irritatie rondom het niet goed functioneren van de home pagina waarbij je niet de meest recente topics bovenin ziet staan. Dit issue staat verder wel los van de wijzigingen die zijn gedaan op 27 november 2024. We zullen, als er nieuws over is, dit melden in het betreffende [topic]. We zitten er bovenop bij Khoros en ook ik hoop dat er snel een fix zal zijn.
Verder staat er nog een issue open omtrent de spatie die niet is toegestaan bij 2 invoervelden in je profiel (huisnummer en tv-apparatuur) en de lengte van maximaal 30 tekens. Ook dit staat overigens los van de wijzigingen die zijn aangekondigd in dit topic. Hier heb ik momenteel geen nieuws over. Als dit er wel is zullen we dat melden in het reeds bestaande [topic] over dit onderwerp.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Wat ik eigenlijk wel jammer vind: in de vorige opzet van het forum stond bij een geplaatst bericht onder de naam van een gebruiker het aantal geplaatste berichten. Op deze manier kon je zien of een gebruiker een eerste bericht heeft geplaatst en dus voor het eerst op het forum terechtkwam. Bij zo’n nieuwkomer was mijn openingszin was dan meestal: “Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant-forum waar ikzelf ook klant ben.”
Nu heeft dit welkom niet zoveel zin meer. Ook wel weer jammer.
Hallo, is deze blauwe kader tijden de muis-klick normaal?
Ik had deze ervaring voorheen nog niet gehad.
Bij de Grote Versimpeling van het forum heb ik er vooral aan moeten wennen dat de onderlinge berichten vrijwel naadloos in elkaar over lijken te lopen.
Ik denk dat het duidelijker zou zijn als je onderlinge berichten van elkaar zou kunnen onderscheiden.
Als voorbeeld heb ik twee schermafbeeldingen geplaatst met links zoals het er op dit moment uitziet en rechts met een lijntje tussen de berichten. Ikzelf denk dat dit simpele lijntje niet als storend zou worden ervaren, maar het maakt het onderscheiden van de berichten wèl een stuk duidelijker.
@ schreef:
Ik denk dat duidelijker zou zijn als onderlinge berichten van elkaar zou kunnen onderscheiden.
Inderdaad !
Vooral als dan ook nog een kleine avatar wordt gebruikt, dan wordt het nog moeilijk om de berichten te scheiden. Als je dan een topic door 'scant' dan mis je b.v. zo de log van Steefb.
Zo maar een topic, het gaat vooral om de zicht- en leesbaarheid van een topic.
Al iets gezegd over het niet mogen plaatsen van spaties in je profielinformatie? Is toch van de zotte?
Daar heb ik eerder nog nooit iets over gelezen. Ik heb bij mijn informatie ook gewoon spaties gebruikt.
Waar wèl eerder opmerkingen over zijn gemaakt zijn de onhandig beperkte tekstvlakken om tekst in te voeren.
En nu we tóch bij dit onderwerp zijn aangekomen: bij de Persoonlijke informatie vind ik het nogal onduidelijk welke informatie wèl openbaar is en dus door anderen is te lezen en welke informatie privé is en dus niet openbaar.
Bij Voornaam en Achternaam staat bijvoorbeeld niet of dit openbaar is of privé. Daar zou duidelijker moeten staan dat deze informatie privé is, zoals dat bij de adresgegevens wèl is gebeurd.
Volgens mij is vanaf het begin al dat de eventueel ingevulde voornaam, achternaam en dergelijke niet privé is.
Hi allen, goedemiddag!
Vanaf nu zijn een aantal aanpassingen live gezet. Deze delen we graag met jullie.
@Harald D. Het blauwe kader bij de klikbare onderdelen op de Community is een gevolg van toegankelijkheidseisen.
@Wim C. & @Pasi
Bedankt voor jullie feedback wat betreft de scheiding (witregels) tussen de reacties van users. Ik heb dit doorgegeven en er zal worden gekeken naar de wijze waarop dit verder geoptimaliseerd kan worden.
Ook jouw feedback over het herkennen van een nieuwe gebruiker op de Community is doorgezet @Wim C. In principe moet het levelsysteem aangeven hoe nieuw iemand is op de Community en mag je er bij level 1 dus vanuit gaan dat iemand een nieuwe gebruiker is. Echter, we snappen/zien dat dit niet altijd het geval is en dit dus niet waterdicht is. We gaan onderzoeken wat hierin andere mogelijkheden zijn.
@CreativeS Er zijn eerder aanpassingen geweest aan het persoonlijk profiel. Dit staat dus los van de aanpassingen van 27 november jl. waarover in dit topic gesproken wordt. Hier gaat inderdaad iets niet helemaal goed, aangezien de informatie niet kan worden opgeslagen bij gebruik van een spatie of speciaal teken. Dit hebben we eerder al doorgezet.
Oké nog eentje dan:
“De grijze button 'Reageer op dit topic' onderin is weggehaald.”
Bij het reageervlak onderaan de pagina is Reageer nu weggehaald, maar omdat het reageervlag bestaat uit een grijs kader en daardoor minder zichtbaar is, vraag ik mij ook of wel duidelijk is “zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community”.
↑ Waarschijnlijk zou de weergave veel duidelijker zijn als Ziggo afscheid zou nemen van die grijze lijntjes en tekstvlakken en gewoon zwart zou gebruiken in plaats van grijs.
Ik gooi de meldingen uit, wordt gek van de berichten in dit topic, zie meer lijst vol en de rest komt nauwelijks door.
Hi allen!
Even een update vanaf onze kant. Zoals aangegeven is de feedback met betrekking tot de scheiding tussen reacties doorgegeven. We gaan vandaag een aanpassing live zetten, waardoor de scheiding tussen de reacties visueel duidelijker wordt.
@Welmoed schreef:...
... met betrekking tot de scheiding tussen reacties doorgegeven. We gaan vandaag een aanpassing live zetten, waardoor de scheiding tussen de reacties visueel duidelijker wordt.
Als men héél goed kijkt, is er nu een dun lichtgrijs lijntje zichtbaar. Maar deze mag van mij wel iets beter zichtbaar zijn, om werkelijk van nut te kunnen zijn om logje te scheiden !
Ik heb er maar een pijltje bij gezet, anders valt het lijntje helemaal niet op, want echt zichtbaar is het niet en heeft zo m.i. geheel geen ( of heeeel weinig ) nut.
Een waarschijnlijk goedbedoeld gebaar, maar van een visueel duidelijkere aanpassing is hier in elk geval geen sprake. En ik begrijp eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom de bedenkers van deze aanpassing zo bang zijn voor een zwarte haarlijn. Valt dit uit te leggen?
Blijkbaar is dit grijze lijntje het best haalbare en ik laat het hier verder bij.
Succes verder.
Misschien nog een bug ?
Zojuist heeft @Wim C. op een logje van mij gereageerd, maar waarom verschijnt die update dan niet in het hoofdscherm ?
Tijdstip van @Wim C.'s logje.
De home/index pagina van Ziggo op dát tijdstip
Of houdt Ziggo dit topic buiten de hoofd/index pagina ?
Hi @Pasi - dit valt mij ook op. Ik heb het intern aangekaart en ben in afwachting van een terugkoppeling. Als ik iets te horen krijg dan laat ik het hier weten.
Typisch. Ik krijg wèl een melding.
Lijkt toch een korte hick-up te zijn geweest, ondertussen is het topic wel weer gewoon zichtbaar op de overzichtspagina.
De volgorde van berichten is mij volkomen onduidelijk.
Hoe krijg ik het weer van nieuw naar oud?
De volgorde van berichten is mij volkomen onduidelijk.
Hoe krijg ik het weer van nieuw naar oud?
Op deze pagina: https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/user-preferences:linear-format
@Steefb schreef:De volgorde van berichten is mij volkomen onduidelijk.
Hoe krijg ik het weer van nieuw naar oud?
.....
Met die nieuwe layout is e.e.a. niet beter/gemakkelijker geworden.
Wel opletten, want met de nieuw-naar-oud ( = Nieuwste eerst ) volgorde is de oplossing niet meer 'zichtbaar'. Daarom ben ik nu weer terug gegaan naar 'Oudste eerst', maar moet nu dus altijd scrollen om de laatste reacties te kunnen lezen.
Tja, Ziggo kan het blijkbaar wel beter maken, maar niet gemakkelijker of is het juist net anders om of ... of ... arg 😯.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.