Update: 27 november 11:13 uur door Ziggo
Op 27 november zijn alle menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en de toegankelijkheidswijzigingen live gezet.
Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community.
Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen:
Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien.
Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.
Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:
De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen.
Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt.
Huidige categorie |
Nieuwe categorie |
Support |
Support Forum |
Kennisgids |
Per onderwerp in Support Forum |
Kennisbank |
Per onderwerp in Support Forum |
Support Video's |
Per onderwerp in Support Forum |
Over events en users |
Events |
Tips van Ziggo |
Producttips & Updates |
Ziggo Updates |
Producttips & Updates |
Ziggo Lab |
Testpanel |
Testpanel groep |
Over het Panel |
Suggesties |
Per onderwerp in Support Forum |
Support Forum
De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.
Kennisgids en support video’s
Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.
Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.
Ziggo Lab
Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.
Suggesties
Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.
Events
Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen.
🔖 Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten
Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.
Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken?
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien.
Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast?
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd.
Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels?
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling.
Wat kunnen we nog meer verwachten?
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.
Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hi @puppie
Die opties waren er al en spreken eigenlijk voor zich. Het staat je vrij ze uit te proberen als je dat nog nooit eerder gedaan hebt. Als je er na gebruik nog wel vragen over hebt, dan mag je er gerust een nieuw topic over starten, de beschikbare opties staan inhoudelijk los van de recente wijzigingen.
Wat betreft je laatste screenshot, dank voor het doorgeven, hier komen we op terug.
@Bert ik sluit me volkomen bij je aan, alles komt vanzelf in banen en kruiken, toen en nu weer 😉
SUPER GOED IK OOK
😋
Hi @Karel. - we hebben uitgezocht hoe de reader functie technisch werkt. Hierover is verder geen informatie beschikbaar voor ons.
Dit is een experiment die de browser makers zelf bedacht hebben.
De functie heet ook 'vereenvoudigde weergave'. Het lijkt erop dat alles wordt weggesneden, behalve de html tags <div>,<section> of <article> met de hoofd content. Dit is op andere sites ook zo. Het is logisch dat de reacties dan worden weggesneden.
Dit is iets waar wij verder geen invloed op hebben. Mogelijk dat de browser makers hier nog stappen in gaan zetten, maar dit staat dus los van ons.
@puppie - over je melding omtrent het wegvallen van het dropdown menu in de mobiele versie: dit zien wij ook. Er wordt gewerkt aan een oplossing.
@Welmoed schreef:Hi @Karel. - we hebben uitgezocht hoe de reader functie technisch werkt. Hierover is verder geen informatie beschikbaar voor ons.
Dit is een experiment die de browser makers zelf bedacht hebben.
De functie heet ook 'vereenvoudigde weergave'. Het lijkt erop dat alles wordt weggesneden, behalve de html tags <div>,<section> of <article> met de hoofd content. Dit is op andere sites ook zo. Het is logisch dat de reacties dan worden weggesneden.
Dit is iets waar wij verder geen invloed op hebben. Mogelijk dat de browser makers hier nog stappen in gaan zetten, maar dit staat dus los van ons.
@puppie - over je melding omtrent het wegvallen van het dropdown menu in de mobiele versie: dit zien wij ook. Er wordt gewerkt aan een oplossing.
Zodra je een topic opent wordt de reader view mogelijkheid in de adresbalk actief. Als de community het niet ondersteund zou het ook niet aangezet moeten kunnen worden. Hier laat Khoros en de community webdevelopers een behoorlijke steek vallen door het zo slecht te implementeren. Of is dat bewust, aangezien websites niet blij zijn met deze weergave waarmee veelal ook advertenties onzichtbaar worden.
Overigens is bij de popup menu … (de drie puntjes) een print vriendelijke weergave keuze mogelijk op een reactie. Dus de vereenvoudigde weergave is wel gedeeltelijk geïmplementeerd voor reacties apart.
Een van de verbeteringen van de community zou de leesbaarheid zijn dat voor degene die slecht zien moet vergroten. En daar is nu ook net de reader view voor bedacht en om bij printen overbodige informatie te strippen. Heel jammer dat dan de reader view zo slecht werkt op de community.
Nabrander: Het is hoogst irritant dat de qoute tot drie regels wordt ingekort. Het zou prettiger zijn als je meer van de qoute kan laten zien.
De grijze knop onderaan de pagina “Reageer op dit topic” werkt niet (firefox browser op iPad)
Het werk wel als je op de slecht opvallende licht grijze tekst “Op het topic reageren” klikt. Niet bepaald logisch.
Dag @Karel.
Nu ik uw bericht zo eens bekijk, dan is er vrijwel geen verschil te zien tussen uw geplaatste tekst en de door u geplaatste afbeelding. Door erop te klikken kwam ik erachter dat het om een afbeelding gaat.
Als ik het onderscheid tussen een afbeelding en geplaatste tekst al nauwelijks kan onderscheiden, hoe zullen slechtzienden dit dan ervaren?
Klopt - dit is momenteel as designed maar ik vind het zelf ook niet echt logisch. We gaan dit intern doorgeven.
@puppie - het issue met het dropdown menu is ondertussen opgelost ✔️
Waarom heeft Ziggo de quote functie beperkt tot 1 regel ? Waarom deze manipulatie ??
Hieronder de HTML weergave van een logje van mij, waarbij de quote met rood omkaderd is. Dan is ook direct duidelijk/zichtbaar dat die quote meerdere regels bevat.
Maar de uiteindelijke getoonde tekst, is de quote maar 1 regel lang !
Ik heb gepoogd om de ( door de Ziggo editor gemaakte ) tekst/HTML code op te schonen, maar er blijft maar 1 quote-regel staan ! Dus ondanks dat de tekst wel meerdere quote-regels bevat, wordt er maar 1 getoond !
Zo is misschien wel duidelijk wie je quote en welke logje, maar kan je niet de regel ( of het onderdeel ) laten zien, waarop je wil reageren.
Waarom heeft Ziggo dit gedaan ? Ik denk dat ik dan maar ga knippen/plakken, want wat een betutteling is dit !
Misschien moet Ziggo eens meer tijd besteden aan het uitbreiden van de opties/functie, i.p.v. het steeds meer beperken daarvan !
Edit: bij andere logs en gemaakte quote's zijn soms 3 regels te zien. Blijkbaar rommelt haar ook daar in de forum software.
Zolang je nog je reactie aan het aanpassen bent kan je wel scrollen door de qoute, maar er blijven dan maar drie regels zichtbaar. Als je trouwens
een qoute gebruikt waarin opsomming tekens staan, zijn die compleet verdwenen.
Hier zou de opsomming moet beginnen maar zijn verdwenen
- Opsomming 1
- Opsomming 2
- Opsomming 1
- Opsomming 2
Het is echt een drama om qoutes aan te passen naar die ene regel waarop je wilt reageren.
Zolang je nog je reactie aan het aanpassen bent kan je wel scrollen door de qoute, maar er blijven dan maar drie regels zichtbaar. Als je trouwens een qoute gebruikt waarin opsomming tekens staan, zijn die compleet verdwenen.
Het is echt een drama om qoutes aan te passen naar die ene regel waarop je wilt reageren.
@Welmoed schreef:
@Pasi - Je geeft aan dat de 'bekijk oplossing' knop je vaak niet naar de log met de oplossing brengt en/of deze geheel niet werkt. We hebben dit (nog) niet kunnen reproduceren. Kan je een aantal voorbeelden (topics) aanleveren waarbij dit niet werkt? Dan zal ik kijken of ik dat kan reproduceren zodat we het verder kunnen onderzoeken.
Ook bij mij werkt de knop/link “Bekijk oplossing” niet. Heb nog geen topic kunnen ontdekken waar het wel werkt. (iPadOS 18.1.1 / Firefox browser)
@Marianne schreef:Update: 27 november 11:13 uur door Ziggo
Op 27 november zijn alle menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en de toegankelijkheidswijzigingen live gezet.Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community.
Weergave van reacties
Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen:
- De witruimte is geoptimaliseerd wat de pagina compacter maakt
- Meer reacties per pagina voor een sneller overzicht
- Bij de knop ‘Reageren’ zie je de username, zodat je weet op wie je reageert
- Knoppen, zoals ‘Like’ en ‘Reageer’, worden compacter weergegeven
- Datum van reacties vind je nu onder de gebruikersnaam
- Oplossingen hebben een eigen opmaak voor meer herkenbaarheid
Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien.
Lees meerDit betreft een conceptversie. Deze afbeelding geeft je een idee hoe het er straks ongeveer uit komt te zien.
Huidige opmaak vs. de nieuwe opmaak:
Toegankelijkheid
Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.
Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:
- Taalinstelling aangepast: de optie om de Community handmatig op Engels te zetten is uitgeschakeld bij de profielinstellingen. Browservertalingen bieden betere kwaliteit en voldoen aan de nieuwe richtlijnen.
- T.E.A.M.-icoon beschrijving: ALT- en TITLE-teksten zijn toegevoegd, wat handig is voor bijvoorbeeld screenreaders.
- ‘Ga naar oplossing' button: de tekst is vergroot en groen gemaakt voor betere zichtbaarheid en onnodige uitleg is verwijderd.
- De footer, de standaard onderkant van de pagina, is vernieuwd: deze is nu gelijk aan de website van Ziggo en voldoet aan EU-toegankelijkheidsrichtlijnen.
Menuwijzigingen
De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen.
Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt.
Lees meer
Huidige categorie
Nieuwe categorie
Support
Support Forum
Kennisgids
Per onderwerp in Support Forum
Kennisbank
Per onderwerp in Support Forum
Support Video's
Per onderwerp in Support Forum
Over events en users
Events
Tips van Ziggo
Producttips & Updates
Ziggo Updates
Producttips & Updates
Ziggo Lab
Testpanel
Testpanel groep
Over het Panel
Suggesties
Per onderwerp in Support Forum
Support Forum
De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.
Kennisgids en support video’s
Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.
Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.
Ziggo Lab
Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.
Suggesties
Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.
Events
Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen.
🔖Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten
Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.
Bugfixes
- Gebruikersnaam in uitgelichte reacties linkt weer correct naar het profiel
- Pagina-navigatie werkt nu beter op mobiel
FAQ
Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken?
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien.
Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast?
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd.
Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels?
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling.
Wat kunnen we nog meer verwachten?
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.
Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.
💡Tip: abonneer je op het label community verbeteringen. Met deze updates zorgen we ervoor dat de Community toekomstbestendig en toegankelijk blijft voor iedereen.
Prima dat de weergave vereenvoudigd is. Dat is echt een verbetering. Verdomde jammer alleen dat ik niet meer overweg kan met het quoten. Ik was altijd gewend om niet relevante tekst weg te [...KNIP...]-pen, maar daar zie ik nu geen mogelijkheid meer toe. De quotefunctie heeft me nu iets totaal zinloos opgeleverd en slaat nergens op.
Het was heel nodig dat de leesbaarheid verbeterd zou worden en daar is nu een grote stap in gezet.
Verdomde jammer dat op dit klant-helpt-klant forum trouwe frequent reagerende bezoekers nu nog meer problemen ondervinden om hun reacties op te stellen. Ik hoop dat dit het gevolg is van een vergissing o.i.d. en binnenkort weer hersteld wordt. Als dit beleid is, dan zie ik steeds minder klanten andere klanten gaan helpen, omdat het steeds meer frustratie oplevert om een eigen reactie op te stellen.
edit:
Bij het plaatsen kreeg ik een foutmelding in het rood met 'probeer het opnieuw'. Bij het opnieuw plaatsen zag ik nog even ergens onderaan dat het om ongeldige HTML ging, waar ikzelf juist niet met HTML bezig ben geweest.
Zojuist ook de mailnotificatie ontvangen, waarin de gehele topic-start netjes geciteerd is, wat absoluut niet mijn bedoeling is geweest.
Verdomde jammer dat op dit klant-helpt-klant forum trouwe frequent reagerende bezoekers nu nog meer problemen ondervinden om hun reacties op te stellen. Ik hoop dat dit het gevolg is van een vergissing o.i.d. en binnenkort weer hersteld wordt. Als dit beleid is, dan zie ik steeds minder klanten andere klanten gaan helpen, omdat het steeds meer frustratie oplevert om een eigen reactie op te stellen.
Aangezien Khoros geweldige prijzen krijgt voor zijn community software (zie Khoros.com) is er waarschijnlijk geen betere community software dan deze slecht geteste beta versie. 😥
@Karel. schreef:Zolang je nog je reactie aan het aanpassen bent kan je wel scrollen door de qoute, maar er blijven dan maar drie regels zichtbaar. Als je trouwens
een qoute gebruikt waarin opsomming tekens staan, zijn die compleet verdwenen.
Hier zou de opsomming moet beginnen maar zijn verdwenen
- Opsomming 1
- Opsomming 2
- Opsomming 1
- Opsomming 2
Het is echt een drama om qoutes aan te passen naar die ene regel waarop je wilt reageren.
Zolang je nog je reactie aan het aanpassen bent kan je wel scrollen door de qoute, maar er blijven dan maar drie regels zichtbaar. Als je trouwens een qoute gebruikt waarin opsomming tekens staan, zijn die compleet verdwenen.
- Opsomming 1
- Opsomming 2
- Opsomming 1
- Opsomming 2
Het is echt een drama om qoutes aan te passen naar die ene regel waarop je wilt reageren.
Nee, soms is ook dat niet mogelijk. Als ik reageer op @Marianne begin/openings tekst en deze dan quote, dan krijg ik onderstaande tekst/quote, waarin ik niet kan scrollen.
@Marianne schreef:Update: 27 november 11:13 uur door Ziggo
Op 27 november zijn alle menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en de toegankelijkheidswijzigingen live gezet.Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld Ik heb bezoekers met een visuele beperking ook goed geuik kunnen maken van de Ziggo Community.
Weergave van reacties
scdjhbkvhgsdajkjsdafghdgjfk.h ktrjgd jAls je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen:
- De witruimte is geoptimaliseerd wat de pagina compacter maakt
- Meer reacties per pagina voor een sneller overzicht
- Bij de knop ‘Reageren’ zie je de username, zodat je weet op wie je reageert
- Knoppen, zoals ‘Like’ en ‘Reageer’, worden compacter weergegeven
- Datum van reacties vind je nu onder de gebruikersnaam
- Oplossingen hebben een eigen opmaak voor meer herkenbaarheid
Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien.
Lees meerDit betreft een conceptversie. Deze afbeelding geeft je een idee hoe het er straks ongeveer uit komt te zien.
Huidige opmaak vs. de nieuwe opmaak:
Toegankelijkheid
Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.
Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:
- Taalinstelling aangepast: de optie om de Community handmatig op Engels te zetten is uitgeschakeld bij de profielinstellingen. Browservertalingen bieden betere kwaliteit en voldoen aan de nieuwe richtlijnen.
- T.E.A.M.-icoon beschrijving: ALT- en TITLE-teksten zijn toegevoegd, wat handig is voor bijvoorbeeld screenreaders.
- ‘Ga naar oplossing' button: de tekst is vergroot en groen gemaakt voor betere zichtbaarheid en onnodige uitleg is verwijderd.
- De footer, de standaard onderkant van de pagina, is vernieuwd: deze is nu gelijk aan de website van Ziggo en voldoet aan EU-toegankelijkheidsrichtlijnen.
Menuwijzigingen
De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen.
Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt.
Lees meer
Huidige categorie
Nieuwe categorie
Support
Support Forum
Kennisgids
Per onderwerp in Support Forum
Kennisbank
Per onderwerp in Support Forum
Support Video's
Per onderwerp in Support Forum
Over events en users
Events
Tips van Ziggo
Producttips & Updates
Ziggo Updates
Producttips & Updates
Ziggo Lab
Testpanel
Testpanel groep
Over het Panel
Suggesties
Per onderwerp in Support Forum
Support Forum
De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.
Kennisgids en support video’s
Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.
Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.
Ziggo Lab
Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.
Suggesties
Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.
Events
Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen.
🔖Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten
Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.
Bugfixes
- Gebruikersnaam in uitgelichte reacties linkt weer correct naar het profiel
- Pagina-navigatie werkt nu beter op mobiel
FAQ
Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken?
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien.
Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast?
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd.
Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels?
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling.
Wat kunnen we nog meer verwachten?
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.
Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.
💡Tip: abonneer je op het label community verbeteringen. Met deze updates zorgen we ervoor dat de Community toekomstbestendig en toegankelijk blijft voor iedereen.
Ik heb ook echt het idee, dat ieder quote een ander resultaat op ( kan ) leveren, want als test maak ik nu veel quote's ( maar save ze natuurlijk niet allemaal ).
Tevens is de Ziggo editor regelmatig de weg kwijt, na het maken van een quote. Waarbij de cursor soms helemaal niet meer te zien is, ingetypte tekst soms geheel niet verschijnt en/of het up/down scrollen soms alle kanten op gaat. Om maar wat te noemen 😠 .
En ook hier weer de "...Je bericht is gewijzigd omdat er ongeldige HTML in de hoofdtekst is gevonden. De ongeldige HTML is verwijderd. Controleer het bericht en dien het opnieuw in wanneer je tevreden bent met het resultaat...." error 👿👿. Terwijl ik helemaal geen HTML code heb gebruikt. Blijkbaar verminkt de quote-optie de tekst en is de HTML code niet compleet, waardoor er een HTML fout optreed.
U bent behoorlijk innovatief bezig.
Persoonlijk vind ik de kleur rood wel erg alarmerend overkomen. Bovendien vraagt het rode kader meer aandacht dan de inhoud van het kader waar het uiteindelijk om gaat. Het is slechts een aangehaald stuk tekst uit een ander bericht; niets meer en niets minder.
Zelfs de noodmelding op m’n telefoon is qua kleurgebruik redelijk bescheiden van opzet.
De term “manipulatie” lijkt me hier niet van toepassing. Ik geloof niet dat Ziggo wijzigingen invoert om subtiele, misleidende en psychologische spelletjes te spelen. Maar dat er eerder hier en daar veranderingen zijn doorgevoerd die wat ongelukkig uitpakken.
Als je een quote gebruikt op een topic waar ook al een qoute in staat, lijkt het helemaal mis te gaan. De oorspronkelijke qoute wordt dan ook in zijn geheel ‘onderwater” meegenomen te in je reactie. Dan is het editen van een quote met daarin een quote op een ipad helemaal onmogelijk door overlappende tekst, rare verspringen tijdens het editen. Dat is echt niet meer te doen.
@Wim C. schreef:U bent behoorlijk innovatief bezig.
Persoonlijk vind ik de kleur rood wel erg alarmerend overkomen. Bovendien vraagt het rode kader meer aandacht dan de inhoud van het kader waar het uiteindelijk om gaat. Het is slechts een aangehaald stuk tekst uit een ander bericht; niets meer en niets minder.Zelfs de noodmelding op m’n telefoon is qua kleurgebruik redelijk bescheiden van opzet.
@Pasi schreef: “Waarom heeft Ziggo de quote functie beperkt tot 1 regel? Waarom deze manipulatie??”De term “manipulatie” lijkt me hier niet van toepassing. Ik geloof niet dat Ziggo wijzigingen invoert om subtiele, misleidende en psychologische spelletjes te spelen. Maar dat er eerder hier en daar veranderingen zijn doorgevoerd die wat ongelukkig uitpakken.
Als ik uw tekst quote, dan verschijnt er NIET meer dan de bovenstaande tekst !
Tja, werken met kleuren is altijd opletten. Maar een groen kader zou ( onbewust) het gevoel geven, dat daar geen fout/probleem is. Terwijl een rood kader juist ( onbewust ) wordt opgemerkt als fout. Door de juiste ( ! ) kleuren te gebruiken, versterk je de tekst en voorkom je misverstanden !
Dus als ik een kleur gebruik, om aan te geven wat ik fout vind, dan moet dat de kleur rood zijn. Zo ver de les m.b.t. kleuren 😉
Ik kan beslist geen andere reden vinden, waarom de quote functie is veranderd, dan dat Ziggo het gebruik daarvan wil beperken. Dus wil Ziggo blijkbaar meer invloed hebben, op wat wij hier quoten en/of hoe wij hier quoten en dat zou je manipulatie kunnen noemen. Dat Ziggo daarvoor een ander ( PR ) woord voor zal gebruiken, dat zal best.
M.b.t. tot de 2 rode kaders. Dat zijn 2 verschillende weergaves van dezelfde tekst. Het eerste rode kader ( het HTML blok ), is de tekst in HTML, terwijl de het 2 kader ( die ene zin ), de weergave daarvan is.
Als ik de m.b.v. de HTML-knop mijn tekst ( in deze log ) bekijk, dan verschijnt wel uw volledig tekst ( quote ) in HTML opmaak ! Terwijl in niet HTML ( = normale tekst ) hierboven maar 3 regels van uw log te zien zijn !
Dus de tekst in HTML, is geheel anders dan wat men te zien krijgt.
Je kan niet meer zien dat de aanduiding boven aan net onder het menu hyperlinks zijn. Door de zwarte tekst is het niet meer herkenbaar als een hyperlink waarbij je snel kan navigeren. Nu goed leesbaar, maar dus niet meer herkenbaar als te gebruiken hyperlink. Geld trouwens voor alle tekst gebruikt als hyperlink, is nu slecht te onderscheiden van normale tekst.
Zie bij de rode pijlen.
@AoxoMoxoA schreef:
@Marianne schreef:Update: 27 november 11:13 uur door Ziggo
Op 27 november zijn alle menuwijzigingen, verbeteringen in reacties en de toegankelijkheidswijzigingen live gezet.Stapsgewijs gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren. Zo versimpelen we de weergave van topics en reacties en werken we er hard aan om de Community te laten voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen. Zodat bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking ook goed gebruik kunnen maken van de Ziggo Community.
Weergave van reacties
Als je op een topicpagina de reacties leest, wil je snel een indruk krijgen van de inhoud zónder afgeleid te worden. Daarom hebben we gewerkt aan het versimpelen van de weergave van reacties. Onze inspiratiebronnen zijn grote websites zoals Reddit en YouTube. Een greep uit de verbeteringen:
- De witruimte is geoptimaliseerd wat de pagina compacter maakt
- Meer reacties per pagina voor een sneller overzicht
- Bij de knop ‘Reageren’ zie je de username, zodat je weet op wie je reageert
- Knoppen, zoals ‘Like’ en ‘Reageer’, worden compacter weergegeven
- Datum van reacties vind je nu onder de gebruikersnaam
- Oplossingen hebben een eigen opmaak voor meer herkenbaarheid
Voorbeeld weergave van reacties
Klik op 'Lees meer' voor een voorbeeld hoe het er straks uit kom te zien.
Lees meerDit betreft een conceptversie. Deze afbeelding geeft je een idee hoe het er straks ongeveer uit komt te zien.
Huidige opmaak vs. de nieuwe opmaak:
Toegankelijkheid
Om te voldoen aan de richtlijnen, hebben we een aantal aanpassingen klaargezet die we binnenkort gaan doorvoeren. Hier zie je wat dat betekent voor de Community.
Om de leesbaarheid te verbeteren, hebben we het contrast verhoogd. Zwarte tekst is beter zichtbaar op een witte achtergrond dan bijvoorbeeld oranje tekst op een witte achtergrond. Deze verbetering sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor toegankelijkheid. Dit zorgt ervoor dat belangrijke onderdelen, zoals @mentions en de zogeheten breadcrumbs-navigatie, beter leesbaar zijn. Daarnaast hebben we onder andere de volgende aanpassingen klaar staan:
- Taalinstelling aangepast: de optie om de Community handmatig op Engels te zetten is uitgeschakeld bij de profielinstellingen. Browservertalingen bieden betere kwaliteit en voldoen aan de nieuwe richtlijnen.
- T.E.A.M.-icoon beschrijving: ALT- en TITLE-teksten zijn toegevoegd, wat handig is voor bijvoorbeeld screenreaders.
- ‘Ga naar oplossing' button: de tekst is vergroot en groen gemaakt voor betere zichtbaarheid en onnodige uitleg is verwijderd.
- De footer, de standaard onderkant van de pagina, is vernieuwd: deze is nu gelijk aan de website van Ziggo en voldoet aan EU-toegankelijkheidsrichtlijnen.
Menuwijzigingen
De categorieën Support en Ziggo Lab krijgen een nieuwe naam en de subcategorieën onder Kennisgids vallen straks ook onder Support. Zie het als een kleine verhuizing waarin we categorieën anders indelen of anders noemen. Hiermee versimpelen we de menustructuur. Lees hieronder de grootste wijzigingen.
Klik op 'Lees meer' voor een tabeloverzicht van alle pagina wijzigingen. Hier lees je per pagina hoe deze gaat heten of waar je straks de topics en artikelen terugvindt.
Lees meer
Huidige categorie
Nieuwe categorie
Support
Support Forum
Kennisgids
Per onderwerp in Support Forum
Kennisbank
Per onderwerp in Support Forum
Support Video's
Per onderwerp in Support Forum
Over events en users
Events
Tips van Ziggo
Producttips & Updates
Ziggo Updates
Producttips & Updates
Ziggo Lab
Testpanel
Testpanel groep
Over het Panel
Suggesties
Per onderwerp in Support Forum
Support Forum
De categorie Support heet voortaan Support Forum. Dit betreft alleen een naamswijziging. Het woord Forum is er bijgekomen, zodat iedereen begrijpt dat het hier gaat om een klant-helpt-klant forum waarin de support onderwerpen zijn gemaakt door klanten.
Kennisgids en support video’s
Alle artikelen die we samen met de community hebben gemaakt, vind je nu per onderwerp in de rest van de Support Forum pagina's. Alle artikelen zijn nog steeds even goed vindbaar in Google.
Tips van Ziggo en Ziggo Updates worden samengevoegd
De artikelen in Tips van Ziggo en Ziggo Updates vind je voortaan terug in Producttips & Updates. De nieuwe benaming is nog met een kleine slag om de arm. We wachten de laatste testresultaten af voordat de wijziging definitief wordt.
Ziggo Lab
Het Ziggo Lab noemen we voortaan het Testpanel. Doe jij ook mee aan de producttesten? Dan vind je alle testen vanaf nu onder het kopje Testpanel. In het onderwerp van de mails zie je ook Testpanel. De besloten groep met algemene informatie waar je al je vragen kan stellen als tester heet vanaf nu: Over het Panel.
Suggesties
Je kan nog steeds suggesties indienen, maar deze zijn niet meer gebundeld in het aparte forumboard Suggesties. We merkten dat deze pagina weinig bekeken werd en bezoekers via Google wel op de juiste suggestie uitkomen. De suggesties zijn nu te vinden bij het juiste onderwerp onder Support Forum.
Events
Nu zie je nog algemene informatie over voorgaande events. Vanaf volgend jaar zie je hier ook events die voor elke Community-gebruiker te bezoeken zijn. Er komt een kalender waarop je precies ziet wanneer we in de aankomende maanden weer een webinar wordt gehost, een offline meet-up wordt georganiseerd of wanneer we een interview met een specialist delen.
🔖Abonnementen op categorieën, forumboards en zoekopdrachten
Let op: heb jij een abonnement op een zoekopdracht? Het kan zijn dat je meer notificaties krijgt vanwege wijzigingen. Krijg je teveel notificaties? Zet dan (tijdelijk) je notificaties terug naar 'dagelijks overzicht'. Dit wijzig je op je Meldingsinstellingen-pagina. Óf wijzig (tijdelijk) je zoekopdracht. Als het tekstveld leeg is op de pagina 'Abonnementen op zoekopdrachten' heb je geen zoekopdracht. Als je hier een woord hebt ingevuld, dan staat de zoekopdracht aan.
Bugfixes
- Gebruikersnaam in uitgelichte reacties linkt weer correct naar het profiel
- Pagina-navigatie werkt nu beter op mobiel
FAQ
Waarom moeten deze aanpassingen worden gedaan om de Community toegankelijk te maken?
We volgen de Europese WCAG 2.2-richtlijnen, die verplicht zijn voor grote organisaties vanaf juni 2025. Daarmee is de website ook goed toegankelijk voor bijvoorbeeld iemand die niet goed kan zien.
Ik vond de vorige lay-out beter, waarom is dit aangepast?
De wijzigingen maken de Community overzichtelijker en voldoen aan de toekomstige toegankelijkheidsstandaarden. Daarom zijn de wijzigingen doorgevoerd.
Hoe vertaal ik de pagina naar het Engels?
Gebruik hier bijvoorbeeld Google Translate in je browser voor een optimale vertaling.
Wat kunnen we nog meer verwachten?
Als er veranderingen op de planning staan, laten we het aan jullie weten.
Kan ik deze aanpassingen omzeilen of zelf naar wens instellen?
Nee, het is niet mogelijk om zelf voorkeuren in te stellen om deze wijzigingen te omzeilen.
💡Tip: abonneer je op het label community verbeteringen. Met deze updates zorgen we ervoor dat de Community toekomstbestendig en toegankelijk blijft voor iedereen.
Prima dat de weergave vereenvoudigd is. Dat is echt een verbetering. Verdomde jammer alleen dat ik niet meer overweg kan met het quoten. Ik was altijd gewend om niet relevante tekst weg te [...KNIP...]-pen, maar daar zie ik nu geen mogelijkheid meer toe. De quotefunctie heeft me nu iets totaal zinloos opgeleverd en slaat nergens op.
Het was heel nodig dat de leesbaarheid verbeterd zou worden en daar is nu een grote stap in gezet.
Verdomde jammer dat op dit klant-helpt-klant forum trouwe frequent reagerende bezoekers nu nog meer problemen ondervinden om hun reacties op te stellen. Ik hoop dat dit het gevolg is van een vergissing o.i.d. en binnenkort weer hersteld wordt. Als dit beleid is, dan zie ik steeds minder klanten andere klanten gaan helpen, omdat het steeds meer frustratie oplevert om een eigen reactie op te stellen.
edit:
Bij het plaatsen kreeg ik een foutmelding in het rood met 'probeer het opnieuw'. Bij het opnieuw plaatsen zag ik nog even ergens onderaan dat het om ongeldige HTML ging, waar ikzelf juist niet met HTML bezig ben geweest.
Zojuist ook de mailnotificatie ontvangen, waarin de gehele topic-start netjes geciteerd is, wat absoluut niet mijn bedoeling is geweest.
Een ander voorbeeld is deze quote. Het is van een logje van @AoxoMoxoA waarin hij/zij ook een quote van @Marianne heeft gezet. Mijn quote van zijn/haar logje bevat dus 2 quotes. Daarvan zijn 7 regels ( 6 tekst en 1 blanco regel ) zichtbaar.
Echter als ik, met alleen de bovenstaande ( 2 ) quote in de Ziggo editor, op de HTML knop duw, dan wordt wel de volledige tekst van beide quotes zichtbaar. Ik wilde de hele HTML code hier in deze log plaatsen, maar tijdens het opslaan verscheen de onderstaande melding 😯 !
Dus alleen de beide quotes zijn samen langer dan 20.000 tekens. Daar zit natuurlijk ook veel HTML code bij, maar duidelijk is dat het meer tekens zijn, dan die 7 regels bevatten.
Zie HTML.PDF voor de volledig HTML code van alleen de beide quote's hier bovenaan in mijn log
Ps. Sorry @AoxoMoxoA, niet persoonlijk bedoelt, maar ik zocht een tekst met quote die ik NIET zelf gemaakt/geschreven heb 😉
Maar goed ook dat een bericht niet meer dan 20.000 karakters mag zijn. Door de slechte implementatie van het gebruik van quotes kunnen kwaadwillenden door in een bericht een quote op een quote op een quote enz. zou doen dus de gehele community laten crashen door uiteindelijk een geheugen tekort.
Uiteraard gaat het in de toekomst op de community servers door de qoutes bij elk bericht volledig op te slaan ook een behoorlijke aanslag zijn op het schijfgeheugen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.