Anne H
Community Developer
Community Developer

Nieuw op de Community - Verbeterde zoekfunctie

De Community gebruikers en moderators ervaren de huidige zoekbalk en 'stel je vraag'-knop als verwarrend. Sommigen maken zelfs per ongeluk nieuwe topics aan in plaats van te zoeken. Dit is natuurlijk alles behalve wenselijk. Ook veroorzaakt de huidige situatie veel herhaalde onderwerpen wat weer resulteert in gebrek aan overzicht en zien we veel copy-paste antwoorden.

 

Doel
Ons doel is dat de bezoekers eenvoudig antwoorden vinden in bestaande onderwerpen. Daarnaast pakken we de verwarrende elementen van de zoekbalk aan zonder de mogelijkheid om vragen te stellen of nieuwe topics te starten te verminderen.

 

Onderzoek
Alle wijzigingen zijn getest met live kliktests door onze collega’s die gespecialiseerd zijn in bezoekersgedrag. Samen met Ziggo klanten hebben zij dus ook de nieuwe ontwerpen getest en zijn deze ook gelijk aangepast op basis van de verkregen waardevolle inzichten.


Wat gaat er veranderen?

We veranderen de term 'Stel je vraag' naar 'Start een nieuw topic'. Het is daarmee glashelder wat die optie doet. Dit past ook beter bij de term 'topicstarter' die we vaak gebruiken. We gaan de grote 'Stel je vraag' knop op de Homepage en in Forumborden verwijderen. De werking van de zoekbalk is daarmee een stuk duidelijker geworden.

Oud - 'Stel je vraag'-knopOud - 'Stel je vraag'-knop

 

Nieuw - Duidelijke zoekfunctieNieuw - Duidelijke zoekfunctie

 


In het persoonlijke menu is een 'Start een nieuw topic' optie toegevoegd. Dit is voor actieve forum bezoekers een handige plek omdat dit op alle pagina's meteen bovenaan is terug te vinden.

Oud - Geen topic optieOud - Geen topic optie

 

Nieuw - Altijd een topic optieNieuw - Altijd een topic optie

 

 

Het gedeelte onderaan elke pagina waar de bezoeker altijd verder kan zoeken, of een vraag kan stellen, is duidelijker en meer uitnodigend gemaakt.

Oud - Onoverzichtelijke balkOud - Onoverzichtelijke balk

 

Nieuw - Duidelijke optiesNieuw - Duidelijke opties


Op de zoekresultaten pagina hebben we van de geavanceerd functie een knop gemaakt. Deze knop klapt nu niet alleen de geavanceerde zoekopties maar ook de zoek filters uit. We hebben de zoekbalk een grijze achtergrond gegeven. Door deze aanpassingen is er minder afleiding en springen de zoekresultaten er beter uit.

Oud - OnoverzichtelijkOud - Onoverzichtelijk

 

Nieuw - Focus op de resultatenNieuw - Focus op de resultaten

 


Wanneer kun je deze wijzigingen zelf ervaren?
Deze veranderingen zetten we woensdag 15 november live. 

Zoals altijd, laat hieronder jouw mening over deze veranderingen achter.

e-mail meldingen
Aan Uit
17 Reacties 17
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Super gedaan, zal zeker beter werken, en ziet er ook weer mooier uit. 😊👍🏻

 

 

Pineapple
Level 16

Bedankt @Anne H ik ben zeer benieuwd naar het gebruiksgemak. Goed bezig in ieder geval 🤗

AoxoMoxoA
Level 17

@Anne H 

Hier is wat mij betreft nu echt sprake van een hele goede verbetering! 🎉

 

Al zal het voor een enkeling wel wat wennen zijn. Een in het oog lopende link naar dit topic of een speciaal begeleidend artikel elders kon wel eens gewenst zijn.

MR_CHIP
Level 19

ziet er goed uit nice

MR_CHIP
Level 19

waarom zijn er nu 2 ziggo logo's knopjes die hetzelfde doen 

Screenshot_2023-11-15-16-15-17-150_com.android.chrome-edit.jpg

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@MR_CHIP  schreef:

waarom zijn er nu 2 ziggo logo's knopjes die hetzelfde doen 

Screenshot_2023-11-15-16-15-17-150_com.android.chrome-edit.jpg


De Middelste is de link terug naar naar de Community en de linker kan ga je naar www.ziggo.nl

 

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

niet hier , bij beidr ga ik naar de ziggo community

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Jij werkt met een telefoon, dan kan het zo zijn, ik zoek liever als ik met me Macbook werk, ik heb Community beantwoorden met telefoon afgezworen, dan ben ik 24/7 bezig, en hou ook nog van privacy. Maar wees blij 2 opties naar Ziggo Community

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

haha het viel me alleen op

kleine ziggo

grote ziggo

 

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Ik zie ook zal waarschijnlijk het Board van de achtergrond zijn. Elke Community/Foums hebben een Logo in hun Board dit is hier Ziggo en gekozen link Community. Die Middelste staat er al vanaf het begin en klapt open als je op pc werkt. 

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @MR_CHIP,

 

Het kleine logo is onderdeel van de zogenaamde breadcrumb-navigatie, zodat je de route ziet waar je op dat moment bent en makkelijker één stap terug kunt. Op een computerscherm staat dit uitgeschreven, bijvoorbeeld: Ziggo Community > Support > Internet > Topictitel

 

Op je telefoon is er beperkte ruimte, dus is er gekozen voor een mini-logo als beginpunt. Als je je scherm kantelt, zul je het waarschijnlijk ook uitgeschreven zien staan 🙂 Ook op een computerscherm 'beweegt' dit trouwens mee: Bij een normaal scherm zul je de route uitgeschreven staan zoals eerder genoemd, maar als je het venster kleiner maakt, past hij dit aan naar het logo met alleen de laatste stap terug.

 

Op jouw scherm zie ik echter alléén het mini-logo, ik vermoed dat je op een profielpagina bent? Daar lijkt hij inderdaad de breadcrumb bóven je profiel te zetten, terwijl hij bij elke andere weergave eronder staat. Ik ga checken of dat klopt, dank je!

RoWi.
Level 20

Ook hier hetzelfde beeld als bij MrChip en niet op een profiel pagina.

Screenshot_20231115-173932~2.png

 hier in landscape

Screenshot_20231115-173744~2.png

 Zelf lijkt het mij dat Ziggo voluit prima kan in portret stand eventueel als een scalable afbeelding.

 

Los van dit weergave verhaal wat er altijd al was, lijkt het een goede verbetering.

 Op een smartphone zijn de twee handjes onder in bijna scherm vullend, wat ik dan weer als ruimte verspilling zie, maar dat is persoonlijk.

 

De nieuwe plek helemaal onderin om een nieuw topic te starten of via de profiel afbeelding zal in mijn ogen zelfs voor de vaste community leden wel wennen zijn.

AoxoMoxoA
Level 17

@Anne H ,

 

Vandaag probeer maak ik weer van de zoekfunctie gebruik, waarbij ik baat denk te hebben van de geavanceerde optie en ik ontdek dat dat niet meer werkt zoals het moet werken.

 

Ik wil op specifieke berichten zoeken én 50 resultaten per pagina, helaas is dat niet meer samen te selecteren.

Zodra ik specifike berichten selecteren, verdwijnt het frame met de keuzelijsten en krijg ik 10 dezelfde resultaten, als die ik al had.

Ook bij het instellen van 50 resultaten per pagina, gebeurt hetzelfde, 10 dezelfde resultaten, als die ik al had.

Na wat verder een en ander geprobeerd te hebben komt het erop neer dat de functie geavanceerd niet doet wat het moet doen.

Het frame verdwijnt onmiddellijk, terwijl dat normaliter actief bleek, als ik me dat goed herinner. Bovendien wordt de zoekopdracht wordt niet  opnieuw uitgevoerd. Andere tekst in de zoekbalk, wordt niet opgemerkt. Zoek je op 'Ziggo' in een groep dan krijg ik bijvoorbeeld 376 resultaten. Kies ik  voor 'aap'  en geavanceerd, dan blijven dat 376 resultaten.

 

Kortom de optie geavanceerd is stuk en dat mis ik heel erg. 

AoxoMoxoA
Level 17

@AoxoMoxoA  schreef:

 

[...KNIP...]

Kortom de optie geavanceerd is stuk en dat mis ik heel erg. 


Mijn eerdere reactie is mogelijk wat onsamenhangend, omdat mijn tussentijdse verbeteringen niet uitpakten zoals het had moeten zijn. De laatste stap om mijn reactie nog eens na te lezen, of het voor een sterveling nog te volgen is, heb ik nagelaten. Het lijkt me overigens wel duidelijk genoeg dat de optie 'geavanceerd' bij zoeken het in ieder geval het niet meer doet.

 

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Hé hoi @AoxoMoxoA,

 

We hebben het getest en het is inderdaad stuk. De opties verdwijnen en worden niet toegepast. We gaan erachteraan! Dank voor je bericht 🙂

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Daar ben ik weer met een update @AoxoMoxoA 

Dit probleem zal later worden opgepakt en is in ieder geval nu bij ons bekend. Een tijdelijke workaround is het plakken van de volgende URL achter je zoekopdracht, dan werkt het ook.
&advanced=true&collapse_discussion=true&search_type=message&search_page_size=50

&advanced=true&collapse_discussion=true&search_type=thread&search_page_size=50

AoxoMoxoA
Level 17

@Welmoed ,

Dank je voor het snelle reageren.

Met de workaround kan ik voorlopig wel mee uit de voeten, met het idee dat het hopelijk spoedig vooral voor anderen opgelost wordt.