Anne H
Community Developer
Community Developer

Nieuw op de Community - De vernieuwde editor

We hebben de afgelopen tijd gewerkt aan een update voor de editor waarmee je berichten en topics schrijft. De editor ziet er voor desktop en mobiele bezoekers iets anders uit. Dit heeft alles met de beschikbare schermruimte te maken op verschillende apparaten.

Onze regelmatig terugkerende Community leden hebben duidelijke feedback op de editor aan ons doorgegeven. Daar zijn we (eindelijk) mee aan de slag gegaan!

Deze specifieke wensen zijn gerealiseerd

• De editor op mobiel kan nu meer tekst bevatten. Waar je voorheen een mini stukje tekst kon zien is dit nu uitgebreid waardoor je minder hoeft te scrollen en je gewoon kan lezen wat je aan het typen bent.
  • De editor in landscape mode kan nu ook meer tekst bevatten.
  • De editor op mobiele devices heeft nu een quote-optie.
  • De editor op mobiele devices heeft nu ook een emoji-optie 👌

Dit is ook verbeterd

• De editor op desktop, laptop en tablet kan nu meer tekst bevatten. We hebben ook hier het invoer veld in hoogte aangepast.
  • We hebben de belangrijkste elementen meteen vooraan gezet.
  • De volgorde is nu consistent op verschillende apparaten en scherm groottes.

Puzzel

Om dit allemaal te realiseren hebben wij de indeling-puzzel opnieuw gelegd. Het aantal menu opties is vereenvoudigd en er is een meer logische volgorde samengesteld. Om dat te bereiken hebben we met verschillende groepen gebruikers 'meegekeken' welke opties flink gebruikt worden, maar ook welke opties in de praktijk weinig gebruikt werden. Ook hebben we een aantal menu opties aangewezen die alleen op grotere schermen te zien zijn.

We hebben ook knopen moeten doorhakken. We hebben namelijk de lettertype grootte en kleur uit de opties gehaald. Dit komt de leesbaarheid en overzichtelijkheid heel erg ten goede, maar zal door een enkeling zeker gemist worden. In dit geval hebben we het belang van de lezers zwaarder laten wegen.

Dit is zijn de nieuwe menu opties op mobiele devices:

AnneH_1-1707322538184.png

Dit is zijn de nieuwe menu opties op laptops en desktops:

AnneH_0-1707322448115.png

De macro's optie is alleen zichtbaar wanneer je in jouw macro instellingen vaste stukjes tekst hebt ingevoerd.

Zoals altijd, laat hieronder jouw mening over deze veranderingen achter.

e-mail meldingen
Aan Uit
165 Reacties 165
Pasi
Level 19

@Wim C.  schreef:
@Pasi  schreef:
Overigens, hoe plaats je dat groene kader 😛 ?
Tekst in groen kader

</blockquote>
<section class="callout callout-update"><span><strong>Tekst in groen kader</strong></span></section>

Mijn tekst met groen kader quoten en dan naar [HTML] en dan kun je code eruit hengelen.

Deze is ook geinig:

Een kleurkader.

Ja, wat anders, natuurlijk ook HTML. Maar ik dacht juist dat je dat niet wilde !

Ik had ook al wat macro's gemaakt.... 😉.

Overigens, wordt die HTML waarschuwing nu helemaal gek 🤡 . Het ding blijft maar oppoppen 😨 .

0 Kudos
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

@Pasi schreef:
Ja, wat anders, natuurlijk ook HTML. Maar ik dacht juist dat je dat niet wilde !

Nee ik wil niet via HTML berichten schrijven en dat klopt. Maar u vroeg:

Overigens, hoe plaats je dat groene kader 😛 ?

Een aantal pre-geformatteerde berichten die ik vaker gebruik zijn opgeslagen in mijn macro’s.

0 Kudos
puppie
Level 17

Maar @puppie is level 17 👍, dus verwacht 😇 ik dat enige 🤔 technische kennis aanwezig is 😏.

@Pasi level 17 zegt meer iets over het aanwezig zijn hier.
Technisch ben ik wel, elektra en netwerken aanleggen (hardware) of beveiligingscamera is geen probleem.
Maar HTML daar heb ik geen kaas van gegeten.
Ik zeg altijd schoenmaker blijf bij je leest

Ronihd
Level 18

Jullie vergeten een ding......

Een Moderator is een medewerker van Ziggo , Ziggo is de eigenaar/beheerder van deze community en mogen dan ook naar mijn inziens de regels bepalen.

Een moderator is dus in dienst bij Ziggo.

En wij zijn bijna allemaal klanten die graag een medeklant helpt de een wat meer dan de ander en de een heeft meer specifieke kennis dan een ander zo hebben we allemaal onze kwaliteiten

Zo ver ik het ervaar is dat het mod team van Ziggo zo goed mogelijk probeert ons bij van alles te betrekken en het graag in overleg doen maar ze zijn zoals eerder gezegd wel bepalend en niet altijd nemen ze onze wensen over, daar kan en mag je wat van vinden maar nogmaals het Mod team bepaalt en beslist.

Zelf ben ik van mening dat ik ook niet snap waarom Ziggo/Mod Team deze beslissing heeft genomen en ik vind de argumentatie ook erg zwak. Het komt in mijn optiek erg betuttelend over.

Mijn vraag is dan ook breng het terug zoals het was.

Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

@Ronihd  schreef:

Zelf ben ik van mening dat ik ook niet snap waarom Ziggo/Mod Team deze beslissing heeft genomen en ik vind de argumentatie ook erg zwak. 

Als aanvulling

Als het over dit issue gaat denk ik zelf dat we het Ziggo/Mod Team qua verantwoordelijkheden ietwat uit elkaar moeten trekken. Niet om nou per se een lans te breken voor de het team moderators, maar ik geloof eerder dat een afdeling binnen Ziggo verantwoordelijk is voor de beslissing om de teksteditor te versoberen en dat de moderators hierin geen sturende en/of beslissende rol hebben gespeeld.

Pasi
Level 19

@Ronihd  schreef:

Jullie vergeten een ding......

Een Moderator is een medewerker van Ziggo , Ziggo is de eigenaar/beheerder van deze community en mogen dan ook naar mijn inziens de regels bepalen.

Een moderator is dus in dienst bij Ziggo.

En wij zijn bijna allemaal klanten die graag een medeklant helpt de een wat meer dan de ander en de een heeft meer specifieke kennis dan een ander zo hebben we allemaal onze kwaliteiten

Zo ver ik het ervaar is dat het mod team van Ziggo zo goed mogelijk probeert ons bij van alles te betrekken en het graag in overleg doen maar ze zijn zoals eerder gezegd wel bepalend en niet altijd nemen ze onze wensen over, daar kan en mag je wat van vinden maar nogmaals het Mod team bepaalt en beslist.

Zelf ben ik van mening dat ik ook niet snap waarom Ziggo/Mod Team deze beslissing heeft genomen en ik vind de argumentatie ook erg zwak. Het komt in mijn optiek erg betuttelend over.

Mijn vraag is dan ook breng het terug zoals het was.

Nee, ik ( we ? ) vergeet niet dat een Ziggo moderator in dienst is van Ziggo en dat Ziggo de regels bepaalt.

Dat Ziggo medeklanten probeert te betrekken bij dit forum, is m.i. voor Ziggo pure noodzaak, want anders worden de hier gemelde technische storingen geheel niet opgelost. Aangezien Ziggo geheel geen technische afdeling heeft, waar klanten met hun technische problemen/storingen/bugs heen kunnen.
Van de paar Ziggo mods die hier dagelijks actief zijn, is maar een klein gedeelte echt technisch en die paar zijn hier alleen maar, als hun andere werk ( ergens bij Ziggo ) dat toelaat.

M.b.t. dit forum verwacht ik, dat mede klanten ( zoals wij ) het meeste actief zijn en dat Ziggo mods eigenlijk alleen maar een tweede viool spelen. Pas als de problemen zijn teruggebracht tot Ziggo item's, worden de moderators ( voor dit forum ) actief, om b.v. in het Ziggo systeem e.e.a. aan te ( laten ) passen.
Of als er geen mede klanten reageren, plaatsen Ziggo mods vaak een korte opmerken en triggeren ze ( met @.... ) medeklanten om actief te worden.

Als er geen klachten waren geweest m.b.t. editor, dan was er m.i. beslist niets veranderd, dus dan zouden de nu verwijderde opties geen probleem zijn.

Maar omdat er nu toch enkele 'fouten' moesten worden verholpen, heeft Ziggo dit gelijk aangegrepen om enkele 'lastige' opties te verwijderen. Want de verdwenen opties stonden niemand in de weg, werkten goed en werden niet dagelijks/vaak (ge)misbruikt, dus waarom dan wel verwijderen ?

Ik kan het geen betutteling noemen, maar zie het beslist als Ziggo-'politiek' en/of PR inmenging.

Met uw laatste regel, ben ik het wel 100% eens 😉.

Ps. aangezien ook onderstreept is verwijderd, heb ik daarvoor nu maar vet/bold gebruikt en dit is dus eigenlijk een backfire, van Ziggo's plannen m.b.t. de editor.

Edit : @Wim C. inderdaad. Ik heb hetzelfde idee, maar het schrijven van mijn logje ( iets langer 😉 ) nam wat meer tijd in beslag en vandaar na die van jouw geplaatst en lees deze pas nadat ik m'n logje heb gesaved.

Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

@Pasi schreef:
Aangezien Ziggo geheel geen technische afdeling heeft, waar klanten met hun technische problemen/storingen/bugs heen kunnen.

Dit zal ik niet onderschrijven. Qua techniek is Ziggo een behoorlijk ingewikkeld bedrijf en het is niet voor te stellen dat je een dergelijk bedrijf runt zonder een technische afdeling. Mijn ervaring is dat als er technische vragen zijn waar moderators niet direct een passende oplossing op weten, dat er dan een andere medewerker inhaakt met meer specifieke kennis om een issue op te lossen.

Moderators zijn net mensen en kunnen ook niet alles weten.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Wim C.  schreef:

@Pasi schreef:
Aangezien Ziggo geheel geen technische afdeling heeft, waar klanten met hun technische problemen/storingen/bugs heen kunnen.

Dit zal ik niet onderschrijven. Qua techniek is Ziggo een behoorlijk ingewikkeld bedrijf en het is niet voor te stellen dat je een dergelijk bedrijf runt zonder een technische afdeling. Mijn ervaring is dat als er technische vragen zijn waar moderators niet direct een passende oplossing op weten, dat er dan een andere medewerker inhaakt met meer specifieke kennis om een issue op te lossen.

Moderators zijn net mensen en kunnen ook niet alles weten.

Maar die betreffende ( externe ? ) afdeling, krijgt alleen maar vragen/problemen/storingen/... die niet door medeklanten op te lossen zijn. Dat zijn vaak ( bijna altijd of altijd  ) problemen/storingen/...  in Ziggo's eigen systemen/netwerken.

Alle andere klanten problemen, die b.v. met het gebruik van Ziggo apparatuur en/of het coax netwerk te maken hebben, wordt zeer vaak ( bijna altijd ) door medeklanten opgelost en/of wordt de oplossing aan de Ziggo mods overgedragen, die dan alleen de uitvoering van de oplossing verzorgen.

Natuurlijk weten Ziggo mods niet alle, wie zou dan wel kunnen ! ( het gaat me dan ook niet om de mods, want die dweilen rustig door ).

Maar we dwalen af 😉😇.

0 Kudos
Anne H
Community Developer
Community Developer
Topicstarter

We zien veel reacties in dit topic, helaas niet altijd positief en dat snappen we heel goed. De timing van de aankondiging en livegang van deze wijziging zijn niet handig geweest. Vandaar dit bericht om met elkaar in gesprek te blijven en meer context te geven.

Een tijdje terug hebben we openstaande feedback van jullie, en (toekomstige) wensen van het bedrijf, over de editor verzameld. Er is een project gestart om deze gebundelde verbeterpunten in één keer te realiseren. Onze leverancier heeft in opdracht van ons de wijzigingen uitgevoerd. De hoogte van de editor is nu flink verbeterd. Er is nu de mogelijkheid om emoji’s en quoten op mobiel te gebruiken. Huisstijl, leesbaarheid en toegankelijkheids richtlijnen zijn ook direct meegenomen in deze aanpassingen.

In ons eerste bericht hebben we verteld over wat er is aangepast. We begrijpen uit de berichten die we hebben gelezen dat het nog niet helemaal duidelijk is waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt, daarom nog wat extra context:

• In 2025 moeten we voldoen aan de digitale toegankelijkheidrichtlijnen van de overheid. Wij moeten er voor zorgen dat tekst duidelijk leesbaar blijft voor iedereen. Tekst moet altijd voldoende contrast hebben ten op zichte van de achtergrond. Met name lichte kleuren voldoen daar niet aan.
  • Ziggo hanteert een huisstijl. De community is ook van Ziggo en dus ook wij moeten hier zo goed mogelijk aan voldoen. In de richtlijnen wordt het gebruik van kleur zeer beperkt. Ook moet tekst altijd zwart zijn en vaste grootte hebben.
  • Een uitgangspunt bij alle interface ontwerpen binnen ziggo is dat er naar wordt gestreeft om alles zo simpel mogelijk te maken voor iedereen. Wat niet persé nodig is, is bij voorkeur niet aanwezig.

Deze punten verklaren waarom we kleur niet meer aanbieden in de menu opties en waarom het editor menu is vereenvoudigd naar een kleinere set. Maar dat neemt niet weg dat deze wijzigingen veel te plotseling zijn livegezet, zonder een goed verhaal. Wij gaan het hele livegang proces aan onze kant doorlichten om dit te voorkomen in de toekomst.

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Anne H 

Heel duidelijk en goed uitgelicht, de huisstijl is inderdaad een taak, gelukkig hebben jullie al 1 ding gefixt en dat is de Hyperlink en er werd gevraagd kan de optie in huidige pagina er niet uit. Was maar een vraag, ben al reuze blij daarmee. de rest gaan we volgen.😊

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@Anne H Schreef: In 2025 moeten we voldoen aan de digitale toegankelijkheidrichtlijnen van de overheid. Wij moeten er voor zorgen dat tekst duidelijk leesbaar blijft voor iedereen. Tekst moet altijd voldoende contrast hebben ten op zichte van de achtergrond. Met name lichte kleuren voldoen daar niet aan.

Ik blijf dit toch een vreemd verhaal vinden, want ook zonder de "kleur tekst" knop, kan elke gebruiker nog steeds de kleur aanpassen. Dus welke meerwaarde heeft het nu gekregen om deze knop weg te halen? Een iedergeval niet om "aan de toegankelijkheidrichtlijnen van de overheid" te voldoen als je de kleur nog steeds kan aanpassen, toch?

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

@Anne H enig zicht op wanneer emojii knop van editor op mobiel bruikbaar wordt zie ook mijn eerdere video + android versie specs

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@MR_CHIP 

De editor met Emoij in Apple iPhone is er al en dat ie nog niet in Android zit klopt niet, hij zou daar toch echt moeten zijn. Heb Android Telefoon en 2 Android Tablet’s en daar staat ie wel, De video kan je door een link te plaatsen neerzetten via youtube of andere site’s.

Foto iPhone14

IMG_2177.png

@Welmoed  had je los staand dit probleem even bericht gestuurd. 

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

ik heb de video eerder als .mp4 geupload in dit topic

de emoji knop van android werkt wel

de emoji knop van editor komt voor 1 seconden met emoji menu in beeld en dan verdwijnt die 

dat was al erkend door anne h

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Hi @MR_CHIPer is een ticket in behandeling bij Khoros. We hebben op verzoek van Khoros zelf ook nog getest en filmpjes gemaakt en toestel informatie toegevoegd aan de melding. Er is nog geen terugkoppeling dat een oorzaak is gevonden, en dus ook niet dat men is gestart met fixen op dit moment.

MR_CHIP
Level 19

@Welmoed  schreef:

Hi @MR_CHIPer is een ticket in behandeling bij Khoros. We hebben op verzoek van Khoros zelf ook nog getest en filmpjes gemaakt en toestel informatie toegevoegd aan de melding. Er is nog geen terugkoppeling dat een oorzaak is gevonden, en dus ook niet dat men is gestart met fixen op dit moment.

MR_CHIP_0-1708524958959.png

0 Kudos
AoxoMoxoA
Level 17

Het verhaal is nu inderdaad wat duidelijker, maar bevat eigenlijk niet zoveel nieuws.

Als het over de digitale toegankelijkheidrichtlijnen van de overheid gaat en er wordt over 2025 gesproken, dan gaat het over richtlijnen waar in 2025 commerciële bedrijven zoals VodafoneZiggo aan moeten gaan voldoen. Daaraan ten grondslag ligt de European Accessibility Act (E.A.A). Daarin wordt van grote en middelgrote commerciële bedrijven verlangd dat hun websites toegankelijk moeten zijn voor alle groepen uit de samenleving. Om dat te realiseren spelen screen-readers een belangrijke rol. Screen-readers die tekst voor je uit kunnen spreken, screen-readers die tekst naar een brailleleesregel kunnen overbrengen, screen-readers, die tekst voor je kunnen vertalen, zowel op scherm als gesproken. Dat is niet niks en vanaf 28 juni 2025 moet ieder bedrijf er aan gaan voldoen. Niet onmiddellijk, maar uiteindelijk wel.

Voorts is er een door een initiatief van het W3C (World Wide Web Consortium) een set van richtlijnen opgesteld, die ondergebracht zijn in Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), die inmiddels aan versie 2.1 toe is. Het initiatief stamt ergens uit eind vorige eeuw, de guidelines een paar jaar later. dus zo nieuw is het niet. Een initiatief dat door de EU met de E.A.A. en  ook de Nederlandse overheid is omarmd. De overheidsinstellingen moeten er sinds enige tijd al voldoen, de belastingdienst is daar een duidelijk voorbeeld van.

Een goede basis om te weten waar je aan toe bent zijn dus de richtlijnen genoemd in WCAG 2.1. Onder guideline 1.4 wordt ook iets over kleur gezegd, hetgeen neerkomt op dat kleurgebruik goed mogelijk is en indien kleur functioneel is het gepaard moet gaan met een andere indicatie, die hetzelfde oogmerk heeft. Een rode tekst bij "pas op bij openmaken" is ok, vermits die gepaard met bijvoorbeeld een graphic , die door een screen-reader voorgelezen wordt als "uitroepteken" .  Dit gaat overigens niet alleen over tekst, maar raakt ook graphics, pictogrammen, etc.. 

Voor zover ik heb kunnen nagaan vallen geen van de geschrapte opmaakfuncties, zoals onderstrepen, centreren, links inspringen, kleur aan letters geven ergens onder een digitale richtlijn, die het schrappen van het gebruik van een van deze 15 geschrapte opmaakfuncties zou rechtvaardigen.

Als je de topics op de website van deze community door een screen-reader, zoals het gratis ChromeVox, laat voorlezen dan zal je merken dat de problemen zich zeker niet in het tekstuele deel van het topic voordoen, hoe wild ze voor ons doen ook ge-edit zijn. 

Ik sta nog steeds op het standpunt dat geen van de maatregelen bij de vernieuwde editor ontleend kunnen worden aan wettelijke digitale toegankelijkheideisen. Al kan ik me wel voorstellen dat ambtenaren naar de burger zich moeten houden aan hun eigen digitale toegankelijkheidrichtlijnen.

Blijft over de huisregels van Ziggo en een uitgangspunt bij alle (user-)interface-ontwerpen van Ziggo, dat er gestreefd wordt naar eenvoud.

Huisregels van Ziggo kan ik me wel iets bij voorstellen, maar zijn in tegenstelling tot de digitale richtlijnen van de overheid, niet na te zoeken. Zeker niet in relatie tot het schrappen van 15 opmaakfuncties, die door Khoros in de editor beschikbaar gesteld zijn om teksten leesbaarder en dus toegankelijker te kunnen maken.

De interface van de editor bevat inderdaad de helft minder knoppen, maar of het nu eenvoudiger is om tekst te schrijven zoals je in een tekstverwerker gewend bent betwijfel ik.

In ieder geval verwacht Ziggo vanaf 8 februari dat de bezoekers zich kennelijk aan de huisstijl van Ziggo dient te houden.

Persoonlijk ervaar ik dat als extra* opgelegde beperkingen in hetgeen mij identificeert. 

*extra: omdat we sowieso door het medium digitale tekst beperkt worden, legt Ziggo er nog eens extra beperkingen bovenop.

AoxoMoxoA
Level 17

Bug of functionele aanpassing?

Het is me onlangs opgevallen dat bij het plaatsen van een plaatje het bijschrift wel toegevoegd kan worden, maar dat het niet onthouden wordt.

In het plaatje hieronder heb ik een bijschrijft toegevoegd, maar als ik 'voltooid' kies en het plaatje opnieuw open dan is het weg.

AoxoMoxoA_2-1709206523268.png

Ik heb nu voor Voltooid gekozen en het plaatje niet meer in de editor geopend, omdat het probleem ook bij het openen kan zitten. Als ik deze reactie geplaatst heb, dan bewerk ik dit bericht met de constatering of het bijschrift nu wel of niet te zien is.

edit: Onderstaand het plaatje na eerste keer opslaan, waar het bijschrift ontbreekt.

AoxoMoxoA_3-1709206874014.png

Het tweede plaatje laat geen bijschrift zien, ook niet als 'alt-tekst' dat getoond wordt bij het 'hooveren' met de muis. De reden dat ik de 'alt-tekst' benoem is, dat in een van de (vele) richtlijnen voor toegankelijkheid staat, dat plaatjes gepaard dienen te gaan van tekst, zodat slechtzienden de beschrijving van het plaatje kunnen (braille-)lezen/horen.

De 'alt-tekst' bij plaatjes op een HTML-pagina wordt dan als de aangewezen plek gezien.

Een screen-reader zal bij dit plaatje niet 'Dit bijschrift dat ik nu intik wordt niet opgeslagen' voorlezen, maar 'AoxoMoxoA_2-1709206523268.png'. 

Enerzijds lijkt het me een bug dat het bijschrift niet meer opgeslagen wordt, in het verleden werkte dit wel goed.

Anderzijds is er de mogelijkheid, dat het nu wel prima werkt, maar dat ik de nodige kennis mis. Dat laatste is nog altijd heel goed mogelijk, vooral omdat ik onbekend ben met de strategie die Ziggo gekozen heeft.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator

Hi @AoxoMoxoA 

Dank voor je melding. We gaan op onderzoek uit. Ik zou graag nog wel van je weten op welk apparaat je dit hebt getest? 

Dave
Level 20
T.E.A.M.

Bedoel je zo iets @AoxoMoxoA 

Schermafbeelding 2024-03-04 om 16.20.20.png

0 Kudos