Anne H
Community Developer
Community Developer

Nieuw op de Community - De vernieuwde editor

We hebben de afgelopen tijd gewerkt aan een update voor de editor waarmee je berichten en topics schrijft. De editor ziet er voor desktop en mobiele bezoekers iets anders uit. Dit heeft alles met de beschikbare schermruimte te maken op verschillende apparaten.

Onze regelmatig terugkerende Community leden hebben duidelijke feedback op de editor aan ons doorgegeven. Daar zijn we (eindelijk) mee aan de slag gegaan!

Deze specifieke wensen zijn gerealiseerd

• De editor op mobiel kan nu meer tekst bevatten. Waar je voorheen een mini stukje tekst kon zien is dit nu uitgebreid waardoor je minder hoeft te scrollen en je gewoon kan lezen wat je aan het typen bent.
  • De editor in landscape mode kan nu ook meer tekst bevatten.
  • De editor op mobiele devices heeft nu een quote-optie.
  • De editor op mobiele devices heeft nu ook een emoji-optie 👌

Dit is ook verbeterd

• De editor op desktop, laptop en tablet kan nu meer tekst bevatten. We hebben ook hier het invoer veld in hoogte aangepast.
  • We hebben de belangrijkste elementen meteen vooraan gezet.
  • De volgorde is nu consistent op verschillende apparaten en scherm groottes.

Puzzel

Om dit allemaal te realiseren hebben wij de indeling-puzzel opnieuw gelegd. Het aantal menu opties is vereenvoudigd en er is een meer logische volgorde samengesteld. Om dat te bereiken hebben we met verschillende groepen gebruikers 'meegekeken' welke opties flink gebruikt worden, maar ook welke opties in de praktijk weinig gebruikt werden. Ook hebben we een aantal menu opties aangewezen die alleen op grotere schermen te zien zijn.

We hebben ook knopen moeten doorhakken. We hebben namelijk de lettertype grootte en kleur uit de opties gehaald. Dit komt de leesbaarheid en overzichtelijkheid heel erg ten goede, maar zal door een enkeling zeker gemist worden. In dit geval hebben we het belang van de lezers zwaarder laten wegen.

Dit is zijn de nieuwe menu opties op mobiele devices:

AnneH_1-1707322538184.png

Dit is zijn de nieuwe menu opties op laptops en desktops:

AnneH_0-1707322448115.png

De macro's optie is alleen zichtbaar wanneer je in jouw macro instellingen vaste stukjes tekst hebt ingevoerd.

Zoals altijd, laat hieronder jouw mening over deze veranderingen achter.

e-mail meldingen
Aan Uit
165 Reacties 165
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

@puppie Bijna?

Maar nog lang niet helemaal! 

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Wim C.  schreef:

Nu dit is hersteld, is het misschien een💡idee om na te denken of het ook mogelijk is om deze optie standaard in te stellen op: Openen in nieuwe pagina?

Of vraag ik nu het meest onmogelijk? 😬

Die vraag had ik ook al eens gesteld, maar goed dat jij hem ook weer stelt, want ik heb er geen antwoord opgehad, en zou een heel stuk schelen. 100% support krijg je hier 😊

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@puppie  schreef:

linkies werken dus weer zoals gevraagd nu de kleuren nog toeovoegen en we zijn bijna allemaal weer happy.

Kleuren zal waarschijnlijk niet gebeuren, de huisstijl is neutraal en dat zal zo blijven, alleen Moderator mag kleur gebruiken in topic's om uit te lichten, voor de rest blijft het zwart op wit, nog net niet op A4'tje met handtekening.

0 Kudos
puppie
Level 17

@Dave123 wat is een moderator meer dan een helper hier op het forum.
Als ik de antwoorden zie die er gegeven worden door helpers en de moderators daar handig gebruik van maken dan heeft een moderator dit stukje gereedschap niet nodig.
De helpers belichten meer dan een moderator.
Maar zoals meestal niet luisteren naar de gebruiker maar eigen zin doorvoeren.
Gemiste kans (alweer)

Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

@puppie  schreef:

wat is een moderator meer dan een helper hier op het forum.

Een moderator is niks meer dan een forumlid, maar heeft uiteraard wèl heel wat meer mogelijkheden achter het scherm en op het forum. Maar ik heb wèl (ergens) gelezen dat moderators dezelfde teksteditor gebruiken met dezelfde opmaakmogelijkheden.

@puppie  schreef ook:

Maar zoals meestal niet luisteren naar de gebruiker maar eigen zin doorvoeren.
Gemiste kans (alweer)

Eén van de voordelen van een forum zoals dit is dat Ziggo een behoorlijk beeld krijgt van wat er onder de abonnees leeft. En ik weet zeker dat (met name) de Ziggo-moderators meelezen en precies weten wat abonnees bezighoudt. Of daar ook direct of op langere termijn iets mee gedaan wordt is dan weer een ander verhaal. Maar wij weten niet wat er achter de schermen met de verkregen informatie gebeurt.

Vergeet niet dat het aantal gebruikers van dit forum relatief gezien maar een klein deel is van het totale abonneebestand en een nóg kleiner deel van deze gebruikers zal het worst zijn of ze tekst wel of niet kunnen doorhalen of tekst in kleur kunnen zetten.
Het zijn inderdaad de ‘*helpers’ die de opties in de teksteditor zullen missen. 
────────────────────────────────────

*Maar die helpers maken wèl dat dit klant-helpt-klant-forum enige zin heeft.

MR_CHIP
Level 19

ik ben erg blij om te zien dat er wel naar o.a mijn suggesties is geluisterd

0 Kudos
CreativeS
Level 15

@Anne H  schreef:

Deze specifieke wensen zijn gerealiseerd

• De editor op mobiel kan nu meer tekst bevatten. Waar je voorheen een mini stukje tekst kon zien is dit nu uitgebreid waardoor je minder hoeft te scrollen en je gewoon kan lezen wat je aan het typen bent.
  • De editor in landscape mode kan nu ook meer tekst bevatten.
  • De editor op mobiele devices heeft nu een quote-optie.
  • De editor op mobiele devices heeft nu ook een emoji-optie 👌

Dit is zijn de nieuwe menu opties op mobiele devices:

AnneH_1-1707322538184.png

Eindelijk. Bedankt.

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@puppie  Moderator is een medewerker en ik een helper. Nadeel is dat de scripts voor iedereen zelfde is. Als je 1 ding of optie weg haalt, Leden, Helpers, moderators en hulp moderators hier ook last van. Het is niet los van de users. Vandaar. Je kan kleuren met html optie.

0 Kudos
puppie
Level 17

@DaveDan is dat een slechte software producent.
Ik ben op veel fora aanwezig maar nog nooit meegemaakt dat ik niks in kleur kan typen omdat de editor is uitgeschakeld voor een bepaalde groep.
Editor zijn aan te passen net zoals ze nu hebben gedaan.
Maar ik begrijp het vooral niks aan de wensen doen van de gebruiker...des te eerder verlaten ze met het gezeur dit forum.

HTML geef dan eens aan hoe dat moet...ik heb geen HTML kennis dus een voorbeeld zou dan welkom zijn.

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@Dave Schreef: alleen Moderator mag kleur gebruiken in topic's om uit te lichten, voor de rest blijft het zwart op wit

Als dat zo zou zijn zou ik het nog wel kunnen begrijpen, maar dat is niet zo, want elke andere gebruiker kan ook nog steeds tekst kleur gebruiken, hij moet er alleen iets meer moeite voor doen, snap je wat ik bedoel? Daarom is het weghalen van de "tekst kleur" knop in mijn ogen ook heel kinderachtig, want die hadden ze ook kunnen verstoppen in een "verborgen" uitgebreid menu (zoals er eerst was), zonder dat het standaard menu zijn eenvoud had verloren, wat de moderators graag wilden voor de minder ervaren bezoekers (zoals ze het zelf omschrijven).

En daarom snap ik deze uitleg "We zien dat in praktijk gekleurde tekst weinig wordt gebruikt en wij vinden dat kleur in de tekst de toegankelijkheid en leesbaarheid niet ten goede komt. De wettelijke toegankelijkheidseisen worden steeds strenger, daarom kiezen we om het hier weg te laten zodat tekst om de inhoud blijft draaien." van @Marianne ook niet erg...

Pasi
Level 19

@Marianne  schreef:

...We zien dat in praktijk gekleurde tekst weinig wordt gebruikt en wij vinden dat kleur in de tekst de toegankelijkheid en leesbaarheid niet ten goede komt. De wettelijke toegankelijkheidseisen worden steeds strenger, daarom kiezen we om het hier weg te laten zodat tekst om de inhoud blijft draaien...

"...wettelijke toegankelijkheidseisen..."
?? Straks haalt Ziggo de garantie regels of de AVG er nog bij, in een vertwijfelde poging om haar zwakke stelling ( m.b.t. kleuren en letter grote ) nog enig gewicht te geven !

Ps. blijkbaar had ik deze onzin gemist. @DON PAPA : dank je voor de herhaling !

puppie
Level 17

ziggo.  nu krijg ik groen hoe stop ik dat dan weer.?
blijft leuk deze discussie die dus totaal overbodig zou zijn om de basis elementen niet uit een editor te slopen

<font color=”#FFD700#;”>ziggo</font>

wat doe ik fout om oranje te krijgen.

0 Kudos
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

@puppie  schreef:
HTML geef dan eens aan hoe dat moet...ik heb geen HTML kennis dus een voorbeeld zou dan welkom zijn.

Dat zou je helemaal niet moeten willen; een teksteditor zou eenvoudig in gebruik moeten zijn zonder een HTML-workaround, zou iedereen de meest basale functies moeten kunnen gebruiken.
0 Kudos
puppie
Level 17

wettelijke toegankelijkheidseisen waar kan ik die eisen vinden?
Ik kijk al een beetje rond op het www maar bij de rijksoverheid staat er niks over kleuren voor een forum/website

DON PAPA
Level 17

@puppie Schreef: wat doe ik fout om oranje te krijgen.

<FONT COLOR="FFD700">Ziggo</FONT>

En zoals eerder al werd gemeld, hier zijn zat voorbeelden te vinden hoe HTML tekst opmaak werkt: 

HTML School - Tekstopmaak en tekstweergave in HTML

Pasi
Level 19

@puppie  schreef:

...

Even terug in de schoolbanken 😉.

Klik eens op de beide links !

@Pasi  schreef:

...Ik zal een HTML macro moeten aanmaken en zo kleur/font & pallet weer toevoegen, want dát vind ik wel een belangrijke optie : Dan moet het dus zo maar.

In het kort, schrijf een tekst, klik daarna op de HTML-knop in het editor menu en voeg dan de HTML codes op de juiste plek toe. Daarna  op "OK" klikken en de aanpassing te accepteren.

Ps. een HTML code heeft altijd een begin ( < ) en een eind ( / >) en die zorgen dat alleen dat gedeelte b.v. die kleur of die lettergrootte heeft. Het niet afsluiten van een HTML code betekent dus, dat alle tekst ( sinds het begin van die HTML code ) b.v. dezelfde kleur heeft.

puppie
Level 17

een editor is toch makkelijker precies zoals @Wim C. ook al typte.
Toch bedankt voor de uitleg allemaal
Gaan we in het vervolg maar eens kijken hoe het forum verkloot wordt 🤣

Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

@Pasi  schreef:

In het kort, schrijf een tekst, klik daarna op de HTML-knop in het editor menu en voeg dan de HTML codes op de juiste plek toe. Daarna  op "OK" klikken en de aanpassing te accepteren

Erg goed bedoeld om gebruikers een lesje HTML te geven, maar het is natuurlijk van de gekke dat je van een geamputeerde tekst-editor naar de HTML-editor moet verkassen om een bericht te kunnen plaatsen…

…dan gebruik ik liever mijn groene kadertje
Pasi
Level 19

@Wim C.  schreef:

@Pasi  schreef:

In het kort, schrijf een tekst, klik daarna op de HTML-knop in het editor menu en voeg dan de HTML codes op de juiste plek toe. Daarna  op "OK" klikken en de aanpassing te accepteren

Erg goed bedoeld om gebruikers een lesje HTML te geven, maar het is natuurlijk van de gekke dat je van een geamputeerde tekst-editor naar de HTML-editor moet verkassen om een bericht te kunnen plaatsen…

…dan gebruik ik liever mijn groene kadertje

Inderdaad, daar heb je 100% gelijk is.

Maar @puppie is level 17 👍, dus verwacht 😇 ik dat enige 🤔 technische kennis aanwezig is 😏.

Maar als dat de enige wijze is om m.b.v. kleur en lettergrootte wat duiding in een tekst te krijgen en zo e.e.a. beter uit te leggen, dan ...

Misschien moet ik me ook maar bij one-liners houden, want dat is lekker makkelijk, scheelt een hoop schrijf werk en met maar 1 zin is dat door iedereen zo te lezen, zoals ik het wilde zeggen. Dat de vraagsteller dan met vragen achterblijft, dat is helaas wel het gevolg.

Overigens, hoe plaats je dat groene kader 😛 ?

0 Kudos
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.
@Pasi  schreef:
Overigens, hoe plaats je dat groene kader 😛 ?
Tekst in groen kader

</blockquote>
<section class="callout callout-update"><span><strong>Tekst in groen kader</strong></span></section>

Mijn tekst met groen kader quoten en dan naar [HTML] en dan kun je code eruit hengelen.

Deze is ook geinig:

Een kleurkader.

0 Kudos