Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3868Posts
  • 225Oplossingen
  • 1581Likes

Nieuw op de Community - De vernieuwde editor

We hebben de afgelopen tijd gewerkt aan een update voor de editor waarmee je berichten en topics schrijft. De editor ziet er voor desktop en mobiele bezoekers iets anders uit. Dit heeft alles met de beschikbare schermruimte te maken op verschillende apparaten.

Onze regelmatig terugkerende Community leden hebben duidelijke feedback op de editor aan ons doorgegeven. Daar zijn we (eindelijk) mee aan de slag gegaan!

Deze specifieke wensen zijn gerealiseerd

• De editor op mobiel kan nu meer tekst bevatten. Waar je voorheen een mini stukje tekst kon zien is dit nu uitgebreid waardoor je minder hoeft te scrollen en je gewoon kan lezen wat je aan het typen bent.
  • De editor in landscape mode kan nu ook meer tekst bevatten.
  • De editor op mobiele devices heeft nu een quote-optie.
  • De editor op mobiele devices heeft nu ook een emoji-optie 👌

Dit is ook verbeterd

• De editor op desktop, laptop en tablet kan nu meer tekst bevatten. We hebben ook hier het invoer veld in hoogte aangepast.
  • We hebben de belangrijkste elementen meteen vooraan gezet.
  • De volgorde is nu consistent op verschillende apparaten en scherm groottes.

Puzzel

Om dit allemaal te realiseren hebben wij de indeling-puzzel opnieuw gelegd. Het aantal menu opties is vereenvoudigd en er is een meer logische volgorde samengesteld. Om dat te bereiken hebben we met verschillende groepen gebruikers 'meegekeken' welke opties flink gebruikt worden, maar ook welke opties in de praktijk weinig gebruikt werden. Ook hebben we een aantal menu opties aangewezen die alleen op grotere schermen te zien zijn.

We hebben ook knopen moeten doorhakken. We hebben namelijk de lettertype grootte en kleur uit de opties gehaald. Dit komt de leesbaarheid en overzichtelijkheid heel erg ten goede, maar zal door een enkeling zeker gemist worden. In dit geval hebben we het belang van de lezers zwaarder laten wegen.

Dit is zijn de nieuwe menu opties op mobiele devices:

AnneH_1-1707322538184.png

Dit is zijn de nieuwe menu opties op laptops en desktops:

AnneH_0-1707322448115.png

De macro's optie is alleen zichtbaar wanneer je in jouw macro instellingen vaste stukjes tekst hebt ingevoerd.

Zoals altijd, laat hieronder jouw mening over deze veranderingen achter.

165 Reacties 165
Meldingen
Aan Uit
Pineapple

Level 16
  • 2015Posts
  • 191Oplossingen
  • 827Likes

Goed bezig @Anne H 🤗

Steefb

Level 20
  • 16846Posts
  • 3088Oplossingen
  • 7999Likes

Aanpassen van kleur ga ik missen, ik vond het wel handig om sommige quotes (zeker van moderators) een kleurtje te geven.

puppie

Level 17
  • 2994Posts
  • 76Oplossingen
  • 1208Likes

Dus de letterkleur is er niet meer en ook de letter groote is weg.

Kleur weg is jammer.
Groote weg is oke.

Het woord macro is bij mij niet zichtbaar.
Wel een knop html.☹️

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6562Posts
  • 239Oplossingen
  • 5166Likes

Blijkbaar was het hoogst noodzakelijk om deze menu-opties te amputeren en eigenlijk baal ik daar stevig van.

Waarom het gevarendriehoekje het dan wèl heeft overleefd?

Lees meer
Och, dan kun je tekst in een handig uitklapbaar kadertje zetten! Wat een belangrijke functie! 

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Gezien vanuit een smartphone in portret stand is dit wel goed. Echter de noodzaak van de bullet points ontgaat mij persoonlijk.

Bij een tablet in landscape mis ik de kleur optie de lettertype optie was mij altijd al een raadsel.

Naar mijn idee werd de kleur optie toch best veel gebruikt. Het blijft uiteraard lastig om het alle gebruikers naar wens te maken, zeker op uiteenlopende toestellen.

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5425Posts
  • 197Oplossingen
  • 3302Likes

Het klinkt voor mij positief omdat de editor op mijn mobiel er op vooruit gaat. Zeker het kunnen quoten miste ik.

Kleurtjes zijn leuk als ze afentoe gebruikt worden. Anders wordt het snel een kermis.

Waarom een functie, die al langere tijd mist, tot gevolg heeft dat een bestaande andere functie moet verdwijnen snap ik echter niet.

Dat lijkt zo te moeten gaan.

Pasi

Level 19
  • 10614Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes

Tja, het is natuurlijk moeilijk iedereen tevreden te stellen.

Gelukkig is de "Quote" optie op de smartphone eindelijk beschikbaar en zo kan men eenvoudig duidelijk maken op wie men reageert en/of op welke regel/onderdeel van een tekst men reageert.

Ook fijn is dat het standaard aantal regels in de editor is verhoogd. Want wil men e.e.a. goed/duidelijk opschrijven, dan zijn 3 regel natuurlijk veel te weinig en dus moe(s)t bijna iedereen handmatig het tekstvak vergroten.

Maar waarom de letter- grote en kleur in de desktop-editor verdwenen zijn, dan snap ik echt niet. Er is daarvoor namelijk ruimte genoeg. Als werkelijke reden, denk ik dat Ziggo niet wil dat klanten m.b.v. kleuren een woord/zin markeren als belangrijk.

Overigens waarom die gevarendriehoek ( spoilertag ) wel is gebleven is mij een raadsel. Ook de 'Insert/Edit code sample' is tot mijn verbazing gebleven. Beide laatste opties worden nooit/zelden gebruikt, omdat de editor zonder die functie genoeg andere opties daarvoor heeft.

Samengevat : eindelijk wordt de editor verbeterd ! Maar bij sommige aanpassing ( verwijderde opties ) frons ik m'n wenkbrauwen en denk dat er meer achter zit dan alleen het aanpassen van de editor t.b.v. de werking.

Helaas is ook de hyperlink optie aangepast. Want ik mis de "Openen in een nieuwe pagina", wat vaak handig is voor b.v. extra informatie, terwijl de hoofd pagina behouden/open blijft.

1.png

Nu zal men, wil men die extra info direct lezen ( en zo het verband van de tekst behouden ), na het lezen daarvan handmatig terug moeten naar het 'hoofd document' om daar verder te lezen.

Ik zal een HTML macro moeten aanmaken en zo kleur/font & pallet weer toevoegen, want dát vind ik wel een belangrijke optie : Dan moet het dus zo maar.

Steefb

Level 20
  • 16846Posts
  • 3088Oplossingen
  • 7999Likes

@Pasi  schreef:

Tja, het is natuurlijk moeilijk iedereen tevreden te stellen.

Overigens waarom die gevarendriehoek wel is gebleven is mij een raadsel, want werkelijk niemand gebruikte die optie.

En werd die gevarendriehoek eens een enkele maal wel gebruikt vond/vind ik het vaak alleen maar onnodig en verwarrend.

MR_CHIP

Level 19
  • 12961Posts
  • 139Oplossingen
  • 4330Likes

als ik op mobiel op de emojii knop druk komt er heel kort een menu met alle opties smileys e.d en die is daarna gelijk weg

MR_CHIP

Level 19
  • 12961Posts
  • 139Oplossingen
  • 4330Likes

zie bijlage

Garihd

Level 17
  • 3532Posts
  • 113Oplossingen
  • 1951Likes

@MR_CHIP  schreef:

als ik op mobiel op de emojii knop druk komt er heel kort een menu met alle opties smileys e.d en die is daarna gelijk weg

Dat was voorheen op een tablet ook al zo. Super irritant daarom dat ik hoe dan ook standaard de emoticons van mijn toetsenbord gebruikte. 

MR_CHIP

Level 19
  • 12961Posts
  • 139Oplossingen
  • 4330Likes

@Garihd  schreef:

@MR_CHIP  schreef:

Dat was voorheen op een tablet ook al zo. Super irritant daarom dat ik hoe dan ook standaard de emoticons van mijn toetsenbord gebruikte. 

alleen is daarmee het probleem dat emoji via die weg vaak niet door Khoros worden ondersteunt

maar ben blij dat er in ieder geval aan gewerkt wordt ... eindelijk 😛

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78702Posts
  • 5317Oplossingen
  • 23502Likes

Als je een link kopieert, dan staat die standaard op "Openen in een nieuwe pagina", zoals hieronder.

Nieuw op de Community - De vernieuwde editor - Ziggo Community

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5425Posts
  • 197Oplossingen
  • 3302Likes

@MR_CHIP  schreef:

@MR_CHIP quoten werkt op mobiel. Zie hierboven. En inderdaad de smileys zijn even onder in beeld en dan weg.

😉😉😉😉

Waarom die functie er in zit weet ik niet. Die functie zit al op mijn toetsenbord. En die werkt gewoon.

MR_CHIP

Level 19
  • 12961Posts
  • 139Oplossingen
  • 4330Likes

@bloemen64  schreef:

@MR_CHIP  schreef:

@MR_CHIP quoten werkt op mobiel. Zie hierboven. En inderdaad de smileys zijn even onder in beeld en dan weg.

😉😉😉😉

Waarom die functie er in zit weet ik niet. Die functie zit al op mijn toetsenbord. En die werkt gewoon.

jaaa dat is nog de meest geliefde functie eindelijk op mobiel / mobiele editor

eindelijk 

heeft "effe" geduurd 

Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24752Posts
  • 1071Oplossingen
  • 8073Likes

@Anne H 

Ik sta er niet verbaasd van te kijken, dit zat eraan te komen. 

Vind prima zoals het is, en de kleur je kan tekst selecteren met de en anders is het gewoon de back to basic.

Mensen die van kleurtjes houden kunnen weer aan de tekentafel.

Maakt mij niet zoveel uit, als we maar kunnen communiceren met elkaar in de topic's.

Pasi

Level 19
  • 10614Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes

@Bert  schreef:

Als je een link kopieert, dan staat die standaard op "Openen in een nieuwe pagina", zoals hieronder.

Nieuw op de Community - De vernieuwde editor - Ziggo Community

Hmmm, bij mij dus niet.

test 

Ik type mijn tekst, klik op "Hyperlink invoegen/bewerken", plak daarin de url er in, type de linktext in en klik op "Oke".

Als ik op "Hyperlink invoegen/bewerken" klik dan zie ik dit :

2.png

En meer opties zijn er niet !

3.png

Garihd

Level 17
  • 3532Posts
  • 113Oplossingen
  • 1951Likes

Als ik bij Bert op de link klik wordt er inderdaad een nieuw venster geopend. De link in het bericht van Pasi doet dit niet, dan moet ik rechtsklikken en kiezen voor openen op tabblad in groep.

https://community.ziggo.nl/t5/Over-de-Community/bd-p/OverDeCommunity

Als ik zoals deze een link direct plak opent deze wel in een nieuw scherm.

Bij gebruik van het link icoon niet. En dat is vervelend ik wil het topic waar ik ben wel open houden!!! Dus geen extra handeling om een pagina in een nieuw venster te openen. 

Anne H
Community Developer Topicstarter
Community Developer
  • 3868Posts
  • 225Oplossingen
  • 1581Likes

Hi, dank voor de reaties. Ik heb het tabblad nog open met het topic dus reageer ik even snel op de wijzigingen. Binnenkort houdt een een mod weer hier de wacht 😊

• Het verdwijnen van de 'openen op nieuw tabblad' optie is een onverwacht bijverschijnsel. We gaan onze vrienden van Khoros vragen dit te herstellen. Onze schrijvers van artikelen in Tips voor Ziggo en Ziggo Updates hebben deze opties ook nodig.
  • Daarover gesproken: De 'Spoiler' optie is ook onmisbaar voor de artikel schrijvers! En omdat iedereen, van admin tot nieuwkomer, dezelfde editor ziet zien jullie deze opties ook. Ook de bulletpoints worden veel gebruikt om mooie overzichtelijke uitleg te schrijven voor onze klanten.
  • De 'Code insert' wordt in de verborgen product testen veel gebruikt. Ook deze is onmisbaar in het rijtje opties.
  • De keuze over kleur blijft zo. Wil je iets benadrukken dan zijn er altijd andere mogelijkheden. De slimme HTML-er kan nog steeds kleur toepassen. Houd er wel rekening mee dat slechtzienden die speciale screen readers of voorlees mogelijkheden gebruiken niets hebben aan kleurtjes.
  • @puppie Als je in je instellingen macro's toevoegt moet ook jij die optie gepresenteerd krijgen.
  • Het niet goed werken van de emoji knop staat in de planning om in de komende 2-3 weken te worden aangepakt. Omdat de knop nu weer op meer devices in beeld is valt dit extra op. Voorbeelden (android vs ios?) zijn welkom.