Anne H
Community Developer
Community Developer

Nieuw op de Community - De vernieuwde editor

We hebben de afgelopen tijd gewerkt aan een update voor de editor waarmee je berichten en topics schrijft. De editor ziet er voor desktop en mobiele bezoekers iets anders uit. Dit heeft alles met de beschikbare schermruimte te maken op verschillende apparaten.

Onze regelmatig terugkerende Community leden hebben duidelijke feedback op de editor aan ons doorgegeven. Daar zijn we (eindelijk) mee aan de slag gegaan!

Deze specifieke wensen zijn gerealiseerd

• De editor op mobiel kan nu meer tekst bevatten. Waar je voorheen een mini stukje tekst kon zien is dit nu uitgebreid waardoor je minder hoeft te scrollen en je gewoon kan lezen wat je aan het typen bent.
  • De editor in landscape mode kan nu ook meer tekst bevatten.
  • De editor op mobiele devices heeft nu een quote-optie.
  • De editor op mobiele devices heeft nu ook een emoji-optie 👌

Dit is ook verbeterd

• De editor op desktop, laptop en tablet kan nu meer tekst bevatten. We hebben ook hier het invoer veld in hoogte aangepast.
  • We hebben de belangrijkste elementen meteen vooraan gezet.
  • De volgorde is nu consistent op verschillende apparaten en scherm groottes.

Puzzel

Om dit allemaal te realiseren hebben wij de indeling-puzzel opnieuw gelegd. Het aantal menu opties is vereenvoudigd en er is een meer logische volgorde samengesteld. Om dat te bereiken hebben we met verschillende groepen gebruikers 'meegekeken' welke opties flink gebruikt worden, maar ook welke opties in de praktijk weinig gebruikt werden. Ook hebben we een aantal menu opties aangewezen die alleen op grotere schermen te zien zijn.

We hebben ook knopen moeten doorhakken. We hebben namelijk de lettertype grootte en kleur uit de opties gehaald. Dit komt de leesbaarheid en overzichtelijkheid heel erg ten goede, maar zal door een enkeling zeker gemist worden. In dit geval hebben we het belang van de lezers zwaarder laten wegen.

Dit is zijn de nieuwe menu opties op mobiele devices:

AnneH_1-1707322538184.png

Dit is zijn de nieuwe menu opties op laptops en desktops:

AnneH_0-1707322448115.png

De macro's optie is alleen zichtbaar wanneer je in jouw macro instellingen vaste stukjes tekst hebt ingevoerd.

Zoals altijd, laat hieronder jouw mening over deze veranderingen achter.

165 Reacties 165
Meldingen
Aan Uit
RoWi.
Level 20

Dat is al zolang Khoros wordt gebruikt. Heel vreemd. Behalve het adres en het uiterlijk zal er verder geen verschil zitten in beide fora.

Pasi
Level 19

@EnergieBoy  schreef:

Ik stop er mee, krijg elke keer meldingen over html code die niet goed zou zijn. Ik reageer gewoon via mijn iPhone en sinds de aanpassingen krijg ik elke keer deze melding. En wat ik ook aanpas, de melding blijft en ik schrijf toch niets geks of zo, alleen platte tekst (oh ja, gaat om de Vodafone community). 

IMG_7650.jpeg

Ik verwacht dat iedereen die melding steeds krijgt.

Het vreemde is ook, dat als je b.v. alleen een quote doet en zelf wat ( platte ) tekst intypt, die melding ook verschijnt. En dat is vreemd, want de tekst van die quote is al gecontroleerd, toen de schrijver zijn/haar tekst plaatste. De nieuw ingetypte ( = platte ) tekst bevat natuurlijk ook geen HTML. Maar dan toch weer een HTML waarschuwing 😫, arg !!!

Als je een quote gebruikt ( zoals ik heel vaak doe ), dan moet je altijd controleren of na 'Plaatsen' de tekst geaccepteerd is, voordat je de webpagina verlaat. Anders kon je iets later terug en blijkt je tekst er toch niet te staan 😠 !

0 Kudos
EnergieBoy
Level 19

Ik erger me er groen en geel aan. Gewoon een simpele tekst, zonder enkel een HTML erin en ik krijg al een melding dat de HTML code niet juist is. Maar hoe dan? Het is gewoon platte tekst. Daarna nog eens geprobeerd met een URL erin en dan zegt die dat de URL HTML code niet juist is en dat die is aangepast. Maar waarom? Ik heb het plaatje van LINKJES aangeklikt en vervolgens gewoon ingevuld. Maar dan zegt de editor dat het toch fout is. 

Heel vreemd hoor, ik begrijp er niets meer van.

bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

@EnergieBoy dit gedrag lijkt op een bug.

Ik zou er even geen "energie" meer instoppen totdat deze bug eruit is.

Deze nieuwe editer zal de nodige aandacht krijgen nu. Zou toch binnen een week opgelost moeten zijn.

Dat de "testers" van deze nieuwe editer dit soort zaken niet gemeld hebben. Toch vreemd 😉

Pasi
Level 19

@bloemen64  schreef:

@EnergieBoy dit gedrag lijkt op een bug.

Ik zou er even geen "energie" meer instoppen totdat deze bug eruit is.

Deze nieuwe editer zal de nodige aandacht krijgen nu. Zou toch binnen een week opgelost moeten zijn.

Dat de "testers" van deze nieuwe editer dit soort zaken niet gemeld hebben. Toch vreemd 😉

- Inderdaad

- Binnen een week ? Dat lijkt me erg optimistisch !

- Testers ???

0 Kudos
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

@Pasi  schreef:
- Testers ???

Ingrijpende wijzigingen aan apparatuur of op het forum worden in vrijwel alle gevallen eerst getest door gebruikers. Dat lijkt mij ook de meest logische stap vóórdat je iets uitrolt. Een bedenker is immers geen gebruiker.
Maar in dit geval is er volgens mij een afdeling innovatie bezig geweest om dit zonder al teveel gezeur in te voeren.

Pasi
Level 19

@Wim C.  schreef:

@Pasi  schreef:
- Testers ???

Ingrijpende wijzigingen aan apparatuur of op het forum worden in vrijwel alle gevallen eerst getest door gebruikers. Dat lijkt mij ook de meest logische stap vóórdat je iets uitrolt. Een bedenker is immers geen gebruiker.
Maar in dit geval is er volgens mij een afdeling innovatie bezig geweest om dit zonder al teveel gezeur in te voeren.

Tja,

Ziggo kan zeggen en schrijven wat ze wil, maar als de testers o.a. het hyperlink probleem hebben gemist, dan vraag ik me werkelijk af wat ze dan wel getest hebben ! Of heeft Ziggo de update er doorheen geduwd ?

In beide gevallen is dit een blunder, voor een bedrijf dat over zichzelf zegt tot de beste te behoren ! Blijkbaar legt Ziggo de lat voor zichzelf niet te hoog en kan ze zo ( ongeacht de uitkomst ) altijd jubelen !

Marianne
Community Developer
Community Developer

Het aanpassen van de editor is begonnen met het verzoek om quoten en emojis naar voren te halen, en om de grootte van de invoervelden aan te passen. Recent is gevraagd om deze 'tickets' toch eens met spoed aan te pakken.

We hebben daarom de editor op de schop genomen en daarbij is meteen gekeken naar de rest van de opties. Er is gekozen om het menu te versimpelen, om het zo overzichtelijk mogelijk te maken voor minder ervaren bezoekers. Tegelijk moet de editor ook goed bruikbaar blijven voor vaste leden en moderators.

Quoten - dit is een functie die veel wordt gebruikt, deze wil je dus op mobiel en desktop altijd zichtbaar hebben. Deze is daarom naar voren gehaald.

Emoji - Ook een functie die veel wordt gebruikt en die je op mobiel ook zichtbaar wilt hebben. Deze is daarom op mobiel ook naar voren gehaald. 

We zien dat in praktijk gekleurde tekst weinig wordt gebruikt en wij vinden dat kleur in de tekst de toegankelijkheid en leesbaarheid niet ten goede komt. De wettelijke toegankelijkheidseisen worden steeds strenger, daarom kiezen we om het hier weg te laten zodat tekst om de inhoud blijft draaien.

Check Anne's reactie van donderdag voor de andere punten. Daar is onder andere te lezen dat beide keuze opties bij het aanmaken van een link terugkomen, en dat het gedrag van emojis op mobiel ook wordt onderzocht.

MR_CHIP
Level 19

@Anne H zue ook mijn video , ik zit op een xiaomi mi 11i met android versie :

Screenshot_2024-02-12-13-55-57-152_com.android.settings.jpg

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Marianne  enige wat ik graag terug zien is Link in andere pagina en niet in de huidige, nu blijft de link op de huidige pagina, en deze gebruikte ik 99,9% 

Ik hoop dat dat de enige is die wel terug komt, de rest mogen jullie over sparren, maar Topic Link in andere pagina, Heel erg graag terug. 

Schermafbeelding 2024-02-12 om 13.57.13.png

@Pasi  sorry aangepast

Pasi
Level 19

@Dave  schreef:

@Marianne  enige wat we graag terug zien is Link in andere pagina en niet in de huidige, nu blijft de link op de huidige pagina, en deze gebruikte ik 99,9% 

Ik hoop dat dat de enige is die wel terug komt, de rest mogen jullie over sparren, maar Topic Link in andere pagina, Heel erg graag terug. 
....

"...enige wat WE graag..." ??? ( bij gebrek aan kleur, dan maar met hoofdletters geschreven 😡 )

Ik zou ook graag letter grootte en -kleuren terugzien ! En dat heeft natuurlijk alles met dit topic te maken !

Edit : @Dave 👍

puppie
Level 17

@Marianne WE (leden van dit forum) hebben besloten dat de kleuren en de link functie terug moeten komen.
Kunnen jullie dat verzorgen.

Volgens ons is de kleur juist in het zwart de toegevoegde waarde om iets te benadrukken.
Jullie moeten niet alleen aan het mobiele gebruik denken. 
Ik denk dat het merendeel van de beantwoorders hier met een PC en of laptop werken.

Wanneer is onze keuze weer bruikbaar.  (normaal was dit nu een rode kleur geworden, maar nu schreeuw ik maar even)

DON PAPA
Level 17

@Marianne Schreef: Er is gekozen om het menu te versimpelen, om het zo overzichtelijk mogelijk te maken voor minder ervaren bezoekers. 

Het uitgebreide menu was voorheen toch ook niet meteen zichtbaar, dus deze redenering snap ik niet helemaal.

@Anne H Schreef: Om dat te bereiken hebben we met verschillende groepen gebruikers 'meegekeken' welke opties flink gebruikt worden.

Ik vraag mij dan meteen af met welke groepen gebruikers is dat dan geweest? Want ik zie hier toch een beeld ontstaan dat het verdwijnen van de tekst kleur op veel weerstand stuit...

puppie
Level 17

@DON PAPA meekijken is iets anders dan mee mogen praten. dus een overleg is er niet geweest.
Is natuurlijk ook niet verplicht maar laat wel zien dat de gebruikers niet serieus genomen worden.
Gebruikers=helpende en vaak aanwezig in dit forum.

De editor is het belangrijkste stuk gereedschap in een forum....en dat wordt nu plat gelegd.
Dat komt volgens mij omdat ziggo geen respons wil hebben en niet tegen kritiek kan.

Waarom van een goede auto naar een barrel gaan 😲

DON PAPA
Level 17

@puppie > precies, het ging er mij ook meer om, dat @Anne H bijvoorbeeld schrijft "Dit komt de leesbaarheid en overzichtelijkheid heel erg ten goede, maar zal door een enkeling zeker gemist worden. In dit geval hebben we het belang van de lezers zwaarder laten wegen.". Ten eerst zie ik hier wel iets meer dan een enkeling die de tekst kleur meteen mist, en ten tweede, welk belang van de lezer? Ik kan ik mij namelijk niet herinneren dat mij ooit als lezer van dit forum is gevraagd hoe ik hierover denk. Ik kan dan ook alleen maar concluderen dat Ziggo hier het belang van zichzelf bedoeld en niet dat van mij als lezers hier.

En dat is niet erg, maar wees dan gewoon eerlijk, en zeg gewoon wij houden geen rekening met de gebruikers van het forum, wij doen gewoon wat we zelf willen....

puppie
Level 17

@DON PAPA je typt het helemaal correct.

Bert
Level 21
T.E.A.M.

De 2e Macro werkt niet.

Dave
Level 20
T.E.A.M.

Er is wel nieuws betreft Link in andere pagina dat is opgelost. Dank je @Anne H  en @Marianne 

Schermafbeelding 2024-02-16 om 15.15.34.png

Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

Nu dit is hersteld, is het misschien een💡idee om na te denken of het ook mogelijk is om deze optie standaard in te stellen op: Openen in nieuwe pagina?

Of vraag ik nu het meest onmogelijk? 😬

puppie
Level 17

linkies werken dus weer zoals gevraagd nu de kleuren nog toeovoegen en we zijn bijna allemaal weer happy.

0 Kudos