Vraag
Reacties
Oplossing
Garihd
Level 18

Kunnen topics worden opgesplitst?

https://community.ziggo.nl/t5/Offtopic/SkyShowtime/m-p/1284327#M6582

Hier is net als in menig ander topic een off topic gesprek ontstaan. 

Twee vragen kunnen topics worden gesplitst?

In dien ja waarom wordt dat niet of nooit gedaan?

e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Garihd ,

Het korte antwoord is: Ja, dat is mogelijk. Er zitten echter veel haken en ogen aan, dus we gaan er een lang antwoord van maken 🙂 Daar is eerst wat achtergrondinformatie voor nodig: 

Wij werken zelf (meestal) niet via de Community zelf, maar via een ander programma (/website) dat alle berichten inlaadt. Ik noem de Community even 'de voorkant' en ons programma 'de achterkant'. Aan de voorkant hebben we de opties die jij noemt; we kunnen berichten verplaatsen, splitsen en samenvoegen. Deze actie heeft alleen geen directe gevolgen voor de achterkant: Daar blijft het één topic. Nu kunnen we het ook hier handmatig loshalen, maar het systeem is daar niet echt voor gemaakt. Zo raakt hij bijvoorbeeld in de war bij nieuwe reacties. De context is voor ons niet meer te overzien en het wordt tevens erg foutgevoelig (bijvoorbeeld reageren in een verkeerd topic of berichten niet opmerken).

Ondanks dat de leesbaarheid en functionaliteit van de voorkant natuurlijk voorop staat, heeft ons dit toch doen besluiten dat we alleen per hoge uitzondering topics splitsen of samenvoegen en we de voorkeur geven om iemand te verzoeken een nieuw topic te starten.

Een extra factor die nog meespeelt, is dat het ook niet altijd altijd dit soort kant-en-klare situaties zijn. Je merkt dat wanneer het offtopic gaat, er bijvoorbeeld vaak reacties komen die zowel een stuk ingaan op het offtopic gedeelte alsook vervolgens nog ingaan op het topic zelf. Of vervolgens een hele discussie weer over het offtopic gaan. Dat maakt het verplaatsen/verwijderen ook lastig.

Dit alles gezegd hebbende: Jouw voorbeeld is een mooie situatie waar het wel gewoon kan. Dat heb ik dan ook zojuist gedaan. Het is een 'tekortkoming' voor ons, maar als het een topic (of meerdere) ten goede komt, moeten we dit denk ik altijd toepassen. Misschien ook vaker dan we nu doen. Dank ook voor het signaal, als je het vaker tegenkomt, meld het gerust en/of rapporteer het bericht waar het om gaat.

Bekijk in context

9 Reacties 9
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik heb eerder van een moderator begrepen dat een reactie wel kan worden afgesplitst naar een ander/nieuw topic, maar dat met Khoros niet automatisch alle reacties vanaf een bepaald moment en/of van een bepaalde gebruiker kunnen worden verplaatst naar dat andere/nieuwe topic, die moeten dan handmatig worden verplaatst. Mogelijk is dat de reden waarom dit zelden voorkomt.

Pasi
Level 19

@Garihd  schreef:

https://community.ziggo.nl/t5/Offtopic/SkyShowtime/m-p/1284327#M6582

Hier is net als in menig ander topic een off topic gesprek ontstaan. 

Twee vragen kunnen topics worden gesplitst?

In dien ja waarom wordt dat niet of nooit gedaan?

Misschien omdat het Ziggo niet interesseert én omdat zo enige statistieken m.b.t. hoeveel meldingen/storingen er werkelijk zijn, onmogelijk wordt ?

0 Kudos
Garihd
Level 18
Topicstarter

Dan moet dat maar handmatig gebeuren, dat hoort in mijn optiek bij de kerntaken.

Dit komt op mij over als een personeels probleem, de tijd zal er dan mogelijk niet voor zijn.

Mijn voorbeeld is een keurige losse nest van reacties  die in zijn geheel verplaatst zou kunnen worden. Handmatig of niet doet er niet toe, als het maar gebeurt!!!!

Template
Level 17

@Garihd Ik zie dat het inmiddels gedaan is 

Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Garihd ,

Het korte antwoord is: Ja, dat is mogelijk. Er zitten echter veel haken en ogen aan, dus we gaan er een lang antwoord van maken 🙂 Daar is eerst wat achtergrondinformatie voor nodig: 

Wij werken zelf (meestal) niet via de Community zelf, maar via een ander programma (/website) dat alle berichten inlaadt. Ik noem de Community even 'de voorkant' en ons programma 'de achterkant'. Aan de voorkant hebben we de opties die jij noemt; we kunnen berichten verplaatsen, splitsen en samenvoegen. Deze actie heeft alleen geen directe gevolgen voor de achterkant: Daar blijft het één topic. Nu kunnen we het ook hier handmatig loshalen, maar het systeem is daar niet echt voor gemaakt. Zo raakt hij bijvoorbeeld in de war bij nieuwe reacties. De context is voor ons niet meer te overzien en het wordt tevens erg foutgevoelig (bijvoorbeeld reageren in een verkeerd topic of berichten niet opmerken).

Ondanks dat de leesbaarheid en functionaliteit van de voorkant natuurlijk voorop staat, heeft ons dit toch doen besluiten dat we alleen per hoge uitzondering topics splitsen of samenvoegen en we de voorkeur geven om iemand te verzoeken een nieuw topic te starten.

Een extra factor die nog meespeelt, is dat het ook niet altijd altijd dit soort kant-en-klare situaties zijn. Je merkt dat wanneer het offtopic gaat, er bijvoorbeeld vaak reacties komen die zowel een stuk ingaan op het offtopic gedeelte alsook vervolgens nog ingaan op het topic zelf. Of vervolgens een hele discussie weer over het offtopic gaan. Dat maakt het verplaatsen/verwijderen ook lastig.

Dit alles gezegd hebbende: Jouw voorbeeld is een mooie situatie waar het wel gewoon kan. Dat heb ik dan ook zojuist gedaan. Het is een 'tekortkoming' voor ons, maar als het een topic (of meerdere) ten goede komt, moeten we dit denk ik altijd toepassen. Misschien ook vaker dan we nu doen. Dank ook voor het signaal, als je het vaker tegenkomt, meld het gerust en/of rapporteer het bericht waar het om gaat.

Garihd
Level 18
Topicstarter

@Alex helder en duidelijke uitleg. Ik snap terdege dat het niet altijd even makkelijk is, mede door de twee reageer balken waardoor reacties aan de voorkant worden genest. Gebaseerd op het soms midden in een topic verschijnen van reacties van een Ziggo moderator vermoed ik dat die geneste weergave aan die achterkant niet zichtbaar is, wat de logica en leesbaarheid niet altijd beter maakt, mede afhankelijk van de weergave instellingen die men maakt. 

En wat mij betreft mag of zelfs moet er inderdaad meer gemodereert worden met name in de weekenden, dan lijkt het vaak op een huis waar de ouders een weekend weg zijn en de kinderen er op los feesten.

Template
Level 17

@Alex @Garihd In het verleden, als zoiets gebeurde is een topic ook weleens op slot gezet, zodat het afgesplitst kon worden, op slot om te voorkomen dat er gereageerd werd op het off topic. Na het afsplitsen werd het weer open gezet. 

Garihd
Level 18
Topicstarter

@Template  schreef:

@Alex @Garihd In het verleden, als zoiets gebeurde is een topic ook weleens op slot gezet, zodat het afgesplitst kon worden, op slot om te voorkomen dat er gereageerd werd op het off topic. Na het afsplitsen werd het weer open gezet. 

Dat is een methode die met name in de weekenden nodig lijkt te zijn. Vooral bij bepaalde 'gevoelige' topics. Het zou natuurlijk niet nodig moeten zijn echter het tegendeel is helaas het geval.

Alex
Community Moderator
Community Moderator

Dat deed ik nu ook, maar het was vrij snel klaar dus vermoedelijk heb je het niet gemerkt 😉

Gebaseerd op het soms midden in een topic verschijnen van reacties van een Ziggo moderator vermoed ik dat die geneste weergave aan die achterkant niet zichtbaar is, wat de logica en leesbaarheid niet altijd beter maakt, mede afhankelijk van de weergave instellingen die men maakt. 

Klopt, dat is niet zichtbaar aan de achterkant. Je kunt wel een bericht selecteren waar je op wil reageren, maar in de meeste gevallen laten we dat staan op basis van automatische keuze (bijvoorbeeld het hoofdbericht of de nieuwste ongelezen reactie). 

Echter, hier is ook nu minder aandacht voor omdat vrij snel na de overgang naar Khoros de beslissing is gemaakt om 'alles onder elkaar' de default te maken aan de voorkant en af te stappen van geneste reacties als default. (We weten dat laatstgenoemde nog steeds soms wordt gebruikt)

0 Kudos