1
Vraag
2
Reacties
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Is er een wijziging in forum login of beveiliging geweest?

Gisteravond was ik opeens hier afgemeld.

Ik kon inloggen via Mijn Ziggo account maar kwam dan op een pagina terecht van Vodafone die aangaf dat er werkzaamheden waren.

 

Vandaag kom ik weer ingelogd, maar moest nu opeens gebruik maken van een SMS bevestiging, dat had ik voorheen niet en heb ik ook niet zelf aan gezet.

Tevens kwam er in die tweede mogelijkheid slechts een optie om ingelogd te blijven "voor een paar dagen" zoals erbij stond.

Terwijl ik normaliter altijd ingelogd ben.

 

Ook viel mij gisteren op dat ik plotseling een ander ip adres had, terwijl ik bij mijn weten geen melding heb gehad dat er gisteren of eergisternacht, laatste melding die ik vond over werkzaamheden was van december.

 

Met name dat ip adres was vervelend, normaliter kan ik daar rekening mee houden, maar goed, het is niet anders.

 

Echter zowel ip wijziging alsook plots forum uitgelogd en 2factor actief, dat verbaast me wel enigszins.

Vandaar de vraag.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Bij jou staat er ook 01-01-1970 erbij 's nachts. Dus toch een reboot dan?

 

Ik heb liever SMS dan dat ik weer met zo'n app aan de slag moet.

Maar ik kan zo vlug geen 2FA instelling voor het forum vinden. Staat inderdaad wel bij Ziggo aan, vermoedelijk door Ziggo of Vodafone gedaan en is alleen middels een telefoontje uit te schakelen schijnbaar.

Nja, laat maar staan dan, kan geen kwaad zo.

 

Dan hebben we vermoedelijk wel de oorzaak gevonden.

1.) Ip wisseling door onbekende werkzaamheden (geen mails van gehad)

2.) Afgelopen nacht niet mogelijk op forum in te loggen door werkzaamheden

3.) Inlog nu met SMS controle omdat een onbekend ip hier inlogde, dus 2FA controle.

 

Goede kans dat 3.) ook gezorgd heeft dat ik opeens afgemeld was. Alleen blijft in dat geval weer de vraag waarom ik wel zonder 2 FA gewoon op Mijn Ziggo kon inloggen, alhoewel ik daar wel verder werd geleid naar die werkzaamheden pagina van Vodafone, kon niet in mijn account kijken dus.

 

Nja, hopelijk blijft het ip nu een tijd lang weer hetzelfde.

 

Misschien dat @tobiastheebe misschien inderdaad nog iets kan zeggen over het gebeuren met die wijziging.

En ik moet dan zelf even in de gaten houden of ik nog meer van die PCD_failure_action_REBOOT fratsen tegen kom in de nabije toekomst.

 

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Richard G. Volgens mij kun je ook via een mailcode inloggen:

 

Bert_0-1674249358391.png

 

Bekijk in context

20 Reacties 20
puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

ip adressen zijn ze al een tijdje mee bezig hier in de wijk ook ineens wijzigen. Gaat naar ipv6

Daar krijg je geen bericht van dat kan gewoon gebeuren of je moet een zakelijk pro hebben dan heb je een vast ip adres.

Inlog hier geen probleem na wijzigen van ip adres werkt hier net zoals voorheen.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ik denk dat er bij mij toch iets anders speelt dan bij jou het geval is.
Het gaat hier niet naar ipv6 namelijk. Ik had een ipv4 in het verleden, toen het veranderd werd naar ipv6 gevraagd dit terug te zetten naar ipv4 en dat is gebeurd.

Het ipv6 adres heb ik nu al langere tijd erbij. Bij de vorige wijziging (in 2021 of begin 2022) toen e.e.a. hier omgezet werd naar full-stack is het ipv6 erbij gekomen. Dus dat kan het niet zijn.

 

V.w.b. inloggen is het misschien ook zo dat het om een cookie ging met een geldigheidsduur van een jaar en dat je dan sowieso opnieuw moet inloggen.

Maar ik heb geen SMS controle nodig als ik bij Mijn Ziggo inlog, althans gisteren nog niet.

En nu bij het inloggen op het forum werd wel een SMS controle gevraagd, dat heb ik eerder nog niet gezien.

 

Ben even in de log gaan spieken en de modem reboot is door Ziggo gedaan gisteren tussen 11.16 en 12.20 uur.

 

 

Cable Modem Reboot - PCD_failure_action_REBOOT is triggered : HAL_PHY_DS_LOCK_MON failed;CM-MAC=68:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

 

Ook al zoiets geks om dat overdag te doen in plaats van 's nachts.
Of het is door een modem fout, gezien ik hier zie "PCD_failure_action_reboot". Maar een normale reboot zou geen ip mogen wijzigen.

 

Vermoedelijk om 11.20 gebeurt want iets later zie ik deze melding weer, om 11.20 uur dus.

 

 

REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=28:52:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

 

en om 11.22 uur:

 

 

TR069 start;CM-MAC=68:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=28:52:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

 

Misschien een firmware update i.v.m. die problemen die laatst veel mensen hadden met poort 25.
Maar als dat het geval is, dan is het wel jammer dat hier niets over gezegd is en met name ook dat men gewoon bijna midden op de dag opeens gaat lopen rebooten i.p.v. dat 's nachts te doen of 's morgens heel vroeg.

 

@Berteen idee wat de oorzaak hiervan is? En evt. waarom opeens 2FA bij het forum met SMS?
Of @tobiastheebe misschien v.w.b. die vreemde modem meldingen en die reboot?

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Hoi @Richard G. 

Bij mij is dus exact hetzelfde gebeurd.

Nieuw IPv4 adres na jaaaaaren hetzelfde te hebben gehad

IPv6 is niet veranderd.

En ook het inloggen hier op de community bij mij exact hetzelfde.

 

Als ik een reverse lookup doe op mijn IPv4 adres blijk ik opeens in Prinssenbeek Brabant te wonen 😁

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes
PCD_failure_action_REBOOT is triggered : HAL_PHY_DS_LOCK_MON failed

Dit lijkt een probleem met het modem zelf. Ik ben dit type event nog nooit eerder tegengekomen. De andere events zijn die standaard na een reset worden getoond. Er is geen sprake van een firmware-upgrade.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@Random Ah kijk, dus meer mensen in Maastricht (en misschien regio) waar dit bij gebeurd is.

Mijn ip was altijd 84.30, ook na de vorige wijziging toen het toch wijzigde, maar is nu 84.28 geworden.

Als ik ga kijken is dat het meest in Limburg te vinden, ook wel Venlo en Weert, ligt er beetje aan welke site je gaat kijken. Amsterdam komt ook voor. Maar is wel apart. Inderdaad na jaren hetzelfde geweest.
Is hier alleen veranderd toen ik naar bridgemode ging en weer terug.

 

@tobiastheebeHmmz... vaagheid, want de waardes waren zoals we weten wel goed in het modem.

Bij Guido64 is hetzelfde gebeurt, alleen weet ik niet of die ook de PCD_failure_action_REBOOT heeft gehad, geen idee of ze die melding gegenereerd hebben voor een reboot.

Maar in elk geval in Maastricht is er dus wel iets aparts aan de hand geweest, want hij woont totaal aan de andere kant van de stad en toch hetzelfde gebeurd.

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Laatste event in mijn modem is van 18-01-2023

Ik heb het idee dat mijn modem niet opnieuw is gestart maar gewoon een nieuw IPv4 gekregen heeft nadat lease afgelopen was.

 

Guido64_0-1674240821883.png

 

Mijn nieuwe ip is 83.82.x.x

@Richard G. je weet mijn domein dus je kan zien wat mijn nieuwe IPv4 adres nu is.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Mijn IP-adres is in november spontaan veranderd, na 3 jaar hetzelfde te zijn geweest, van 84.106 naar 217.122. Een modem reset was niet aan de orde. Ik had bij vervangen router in juli zelfs MAC spoofing gebruikt om het IP-adres te behouden. Ik woon in Noord-Holland.

 

SMS-authenticatie voor Mijn Ziggo had ik in een eerder stadium al ingeschakeld. Ik ben nooit automatisch uitgelogd bij de community op mijn thuisadres.

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Ik heb mijn WAN mac adres jaren lang gespooft. Misschien wel een jaar of 7 hetzelfde IPV4 adres. Heeft meerdere hardware vervanging en zelfs een verhuizing van een paar straten "overleeft".

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@Richard G. 

IPv4 adres van een vriend in Geleen is ook veranderd.

Dus het gebied is groter dan alleen onze stad.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Maar bij jou was dat dus eergisteren @Random want ik zie daar 18 januari, en veel later nog in de middag.

Geen modem reboot zeg je. Ik ging er bij mij van uit vanwege die melding, maar met name ook omdat de datum opeens weer op 01-01-1970 stond, net als bij jou.

Ik dacht dat die datum wijziging naar 01-01-1970 alleen bij een modem herstart gebeurde. Maar dan zal ik me daarin vergissen.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ah oke dus zeg maar de afgelopen dagen dan en in veel meer plaatsen dan alleen Maastricht.

Ik ga nog even kijken of bij mij nu plots die 2FA aan staat ergens, ik heb die niet aangezet bij mijn weten.

 

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Ik heb dat ook nooit aangezet maar een hele poos geleden was dat er ineens.

Ik ben er wel een voorstander van 2FA alleen via SMS vind ik dan weer niet de beste manier.

 

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@Richard G.  schreef:

Maar bij jou was dat dus eergisteren @Random want ik zie daar 18 januari, en veel later nog in de middag.

Geen modem reboot zeg je. Ik ging er bij mij van uit vanwege die melding, maar met name ook omdat de datum opeens weer op 01-01-1970 stond, net als bij jou.

Ik dacht dat die datum wijziging naar 01-01-1970 alleen bij een modem herstart gebeurde. Maar dan zal ik me daarin vergissen.


Een modem reboot zal op of voor 14-01 zijn geweest.

Op 18-01 is laatste event geweest dat ie geregistreerd heeft daarom denk ik dat bij mij niet een reboot is geweest maar gewoon de lease time van het IPv4 is verlopen en daarna bij het vernieuwen een nieuw IPv4 is verstrekt.

 

Er zal wel op CMTS niveau iets veranders zijn.

 

Dat 1-1-1970 is het begin van de Epoch tijd. Gebeurd inderdaad na een reboot dan heeft het modem denk ik nog geen toegang tot een tijd server gehad en geeft nog niet de juiste tijd weer. Maar Tobias weet daar vast veel meer vanaf.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Bij jou staat er ook 01-01-1970 erbij 's nachts. Dus toch een reboot dan?

 

Ik heb liever SMS dan dat ik weer met zo'n app aan de slag moet.

Maar ik kan zo vlug geen 2FA instelling voor het forum vinden. Staat inderdaad wel bij Ziggo aan, vermoedelijk door Ziggo of Vodafone gedaan en is alleen middels een telefoontje uit te schakelen schijnbaar.

Nja, laat maar staan dan, kan geen kwaad zo.

 

Dan hebben we vermoedelijk wel de oorzaak gevonden.

1.) Ip wisseling door onbekende werkzaamheden (geen mails van gehad)

2.) Afgelopen nacht niet mogelijk op forum in te loggen door werkzaamheden

3.) Inlog nu met SMS controle omdat een onbekend ip hier inlogde, dus 2FA controle.

 

Goede kans dat 3.) ook gezorgd heeft dat ik opeens afgemeld was. Alleen blijft in dat geval weer de vraag waarom ik wel zonder 2 FA gewoon op Mijn Ziggo kon inloggen, alhoewel ik daar wel verder werd geleid naar die werkzaamheden pagina van Vodafone, kon niet in mijn account kijken dus.

 

Nja, hopelijk blijft het ip nu een tijd lang weer hetzelfde.

 

Misschien dat @tobiastheebe misschien inderdaad nog iets kan zeggen over het gebeuren met die wijziging.

En ik moet dan zelf even in de gaten houden of ik nog meer van die PCD_failure_action_REBOOT fratsen tegen kom in de nabije toekomst.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het modem toont 1-1-1970 als datum totdat de ToD (Time of Day) is ontvangen van het CMTS, na de DHCP handshake. De DHCP events hebben ook alleen betrekking op het modem zelf, niet op de eRouter of eigen/losse router.

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Bij mij is die reboot ergens tussen 1 januari en 14 januari gebeurd en het modem heeft op 18-01 het laatst een event geregistreerd.

 

Die laatste reboot weet ik niet welke datum dat is geweest en ook niet of dat snachts is geweest omdat de tijd 1-1-1970 met tijd 1 uur in de nacht het begin van de Epoch tijd is en niet de werkelijke datum / tijd. Het modem had op dat moment niet de juiste tijd omdat het nog geen contact met een NTP server heeft gehad.

 

Guido64_0-1674242955829.png

 

Met 2FA via SMS is ook al mogelijk geweest daarmee te kunnen rommelen dus ik heb persoonlijk liever met een app waarmee ik een code genereer.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

V.w.b. die 2FA wisselen de voorkeuren, schijnbaar kun je voor webmail wel die app instellen maar is er voor Mijn Ziggo alleen die SMS code mogelijk.

Daar ligt dus nog iets voor Ziggo om in de toekomst te verbeteren om zo'n mogelijkheid (naast SMS) erbij te maken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Richard G. Volgens mij kun je ook via een mailcode inloggen:

 

Bert_0-1674249358391.png

 

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@Bert 

Ik heb dit zonet getest.

Ik krijg inderdaad een email met een code die vul ik in en krijgt vervolgens alsnog een sms met een code die ik ook weer moet invullen dan gaat het alsnog fout en moet ik het nog eens opnieuw doen.

Ik blijk dan niet in de community ingelogd te zijn maar bij ziggo.nl als ik vervolgens naar de community surf ben ik daar ook ingelogd.

 

Niet bepaald een smooth beleving zal ik maar zeggen.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic