Vraag
Reacties
Pasi
Level 19

Heeft deze Ziggo website een dark mode ?

Deze  vraag is natuurlijk al vaker gesteld, maar de laatste vraag daarover was volgens mij een paar jaar geleden.

Ondertussen hebben heel veel websites tegenwoordig een dark mode en die mode wordt eigenlijk steeds meer mainstream. Want steeds meer mensen komen er achter, dat een zwarte achtergrond met lichte letters beter leest en minder vermoeid voor de ogen is.

Doordat vele website een dark mode hebben, wordt die natuurlijk ook gebruikt, waardoor het des te meer opvalt als men dan een website opent ( zoals dit forum ) waarop dark mode niet beschikbaar is. Dan is het verschil tussen een donkere ( zwarte ) achtergrond en de felle ( witte ) achtergrond genoeg, om even met de ogen te moeten knipperen om die tijd te geven weer te wennen aan zo'n fel beeld.

Maar, heeft deze Ziggo website ondertussen een dark mode of is dat te veel gevraagd ?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
20 Reacties 20
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik maak al enkele jaren met tevredenheid gebruik van Dark Reader in Firefox, werkt ook goed met de Ziggo Community. Het zou uiteraard beter zijn als er een 'native' dark mode is.

Pasi
Level 19
Topicstarter

@tobiastheebe  schreef:

Ik maak al enkele jaren met tevredenheid gebruik van Dark Reader in Firefox, werkt ook goed met de Ziggo Community. Het zou uiteraard beter zijn als er een 'native' dark mode is.

Inderdaad.

Maar met Dark Reader vallen er soms onderdelen weg, omdat b.v. ( Dark reader- ) zwart op ( website- ) zwart niet zichtbaar is, waardoor b.v. knoppen e.d. wegvallen ( = niet zichtbaar zijn ). Met native dark mode zijn die problemen er ( heel ) zelden.

En .... het is weer een extra programma/toevoeging, waarbij deze steeds minder vaak moet aanstaan omdat er steeds meer websites zijn die wel een dark mode hebben.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik ervaar zelf zelden tot niet dat onderdelen geheel wegvallen of niet meer zichtbaar zijn wanneer Dark Reader actief is. Mijn profielafbeelding heeft bijvoorbeeld een transparante achtergrond en ik verwacht dat deze met een native dark mode ook niet meer te zien is. Het kan helpen om de theme generation mode (dynamic/filter/static) aan te passen, dat kan zowel globaal als per domein.

Dark Reader detecteert automatisch native dark mode en blijft dan gedeactiveerd voor dat domein. Je kunt ook handmatig uitzonderingen toevoegen.

0 Kudos
Pasi
Level 19
Topicstarter

Ik heb die extensie op m'n nieuwe laptop ook maar weer toegevoegd en ik moet zeggen dat dit er nu beter uitziet, dan ik gewend was of zou dit ook door Windows 11 komen.

Op mijn oude laptop ( met Windows 10 ) en met 'Dark Reader' waren er o.a. problemen met ( de onderstaande ) informatie 'balk', waarbij b.v. het aantal meldingen niet te lezen was, omdat dat getal wegviel.

2.png

0 Kudos
digibaro
Level 9

Ik ben ook wel voorstander van een dark theme op het forum. Het scheelt mij in ieder geval een behandeling voor las ogen in de late uurtjes. 😎

MR_CHIP
Level 19

Ik hen het volgens mij ooit geopperd maar vanwege te weinig interesse en teveel werk qua development werd het niet gedaan

0 Kudos
Garihd
Level 17

@MR_CHIP  schreef:

Ik hen het volgens mij ooit geopperd maar vanwege te weinig interesse en teveel werk qua development werd het niet gedaan

Dat teveel werk zal wel meevallen en te weinig interesse betwijfel ik ook. 

Er zijn ongetwijfeld genoeg andere Khoros klanten waar dit door de gebruikers gewenst wordt.

MR_CHIP
Level 19

Je ziet vanzelf het antwoord wel 😉 dit is al eerder aangekaart 

0 Kudos
Garihd
Level 17

@MR_CHIP  schreef:

Je ziet vanzelf het antwoord wel 😉 dit is al eerder aangekaart 

Hier komt geen antwoord op, hooguit een nietszeggende reactie. 

digibaro
Level 9

Misschien aanvliegen op het gebied van Ziggo duurzaamheid, want bij OLED verbruikt een zwart scherm minder stroom?

Energie- en kostenbesparing (voorbeeld via ChatGPT)

Stel dat je het scherm 8 uur per dag gebruikt:

• Witte achtergrond: 20 watt × 8 uur = 0,16 kWh per dag.
  • Zwarte achtergrond: 5 watt × 8 uur = 0,04 kWh per dag.
  • Besparing: 0,12 kWh per dag.

Op jaarbasis (bij dagelijks gebruik van 8 uur):

• Besparing: 0,12 kWh × 365 = 43,8 kWh per jaar per klant

Bij een stroomprijs van €0,40/kWh:

• Kostenbesparing: 43,8 kWh × €0,40 = €17,52 per jaar per klant

0 Kudos
amvih
Level 11

De vraag is natuurlijk wel of je 8 uur per dag dat witte Ziggo scherm hebt aan staan?

Het energie verhaal is niet relevant denk ik, het typen van een berichtje is zelfs slechter voor duurzaamheid en het milieu/klimaat.

0 Kudos
Pasi
Level 19
Topicstarter

@digibaro  schreef:

Misschien aanvliegen op het gebied van Ziggo duurzaamheid, want bij OLED verbruikt een zwart scherm minder stroom?
...

Maar dat geldt alleen voor een OLED scherm ! Waarbij individuele pixels inderdaad uitstaan, als op die plek op het beeldscherm de 'kleur' zwart moet worden getoond.

Voor een LCD scherm maakt het niet uit. Want het verschil tussen een wit of zwart pixel is alleen, dat de 'LCD-laag' het licht van de backlight probeert te stoppen ( = niet doorlaten ). Terwijl de backlight natuurlijk gewoon vol aan kan staan.

Schermen met een dimbare backlights en of veel dimbare zone's hebben dan misschien ook iets voordeel van een donkere achtergrond. Maar vooral bij OLED's is er veel energie winst, als de achtergrond zwart is t.o.v. van wit.

Maar dat alles zal Ziggo niet interesseren, want die energie rekening wordt toch betaald door de klant ! Terwijl het toevoegen van een dark mode aan deze website, natuurlijk vanuit Ziggo gedaan moet worden en alleen het denken daaraan Ziggo waarschijnlijk al te veel geld kost !

0 Kudos
Rikst
Community Moderator
Community Moderator

Dit onderwerp is o.a. in dit topic al wel eens eerder voorbij gekomen @Pasi. Zoals we daar hebben aangegeven biedt het platform (Khoros) geen mogelijkheid om de Community op donkere modus in te stellen. Ons Community team kan het helaas ook niet makkelijk ontwikkelen. Dit kost veel tijd om goed in stellen voor alle paginaonderdelen op de Community. En uiteraard moet het ook aan de toegankelijkheidseisen blijven voldoen. 

Op dit moment geven we hier nu geen prioriteit aan. In dit topic worden al een aantal tips gedeeld hoe je bijvoorbeeld in een browser aanpassingen kunt doen om een vergelijkbare situatie te creëren.

Mocht bovenstaande in de toekomst al wijzigen, dan zullen we het al bestaande topic hierover updaten.  

Pasi
Level 19
Topicstarter

@tobiastheebe: nu toch een ander onderdeel dat met Dark-Reader niet zichtbaar is. Het icoon van de HTML knop is niet te zien, behalve als je deze met de muis aantikt.

ksnip_20250124-105634.png

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

Ik zei toch reeds gevraagd antwoord al gegeven

Pasi
Level 19
Topicstarter

@Rikst  schreef:

Dit onderwerp is o.a. in dit topic al wel eens eerder voorbij gekomen @Pasi. Zoals we daar hebben aangegeven biedt het platform (Khoros) geen mogelijkheid om de Community op donkere modus in te stellen.
...  

Maar dát topic is ruim 3 jaar oud ! Dus wat daar staat kan al geheel achterhaald zijn en ik ( als IT'er ) weet hoe snel de techniek gaat en zal dus de daar opgesomde informatie ook niet meer als juist/correct/actueel interpreteren !

Zouden alle website's die Khoros gebruiken geen dark mode hebben ? Zou Khoros ( "...Khoros powers the communities that power the world..." ) zo'n optie nog steeds niet hebben?

Ik ben geen web-beheerder of webmaster ( nooit die ambitie gehad ) en sta altijd open voor extra/meer ( technische ) informatie, maar als IT' twijfel ik soms wel aan de aangeboden informatie.

Geheel terzijde : Overigens blijft Windows mij altijd nog verbazen, want na 35 jaar in de IT, poppen er nog steeds melding/waarschuwingen op die ik nog nooit eerder heb gezien en/of nog steeds niet begrijp. Het is misschien een prachtig product, waar heel veel mee gedaan kan worden, maar ... soms ... arg ... 🤢. Maar dat is geheel wat anders 😉.

0 Kudos
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

Er zijn nogal wat issues genoemd na de Grote Verandering Versimpeling van dit forum om te voldoen aan die zo genoemde Europese richtlijnen. Heeft het verbeteren van deze issues niet meer prioriteit dan een donkere modus van het forum?

0 Kudos
Pasi
Level 19
Topicstarter

@Wim C.  schreef:

Er zijn nogal wat issues genoemd na de Grote Verandering Versimpeling van dit forum om te voldoen aan die zo genoemde Europese richtlijnen. Heeft het verbeteren van deze issues niet meer prioriteit dan een donkere modus van het forum?

Ja, daar heb je natuurlijk ( misschien 😉 ) wel gelijk in. Maar om allerlei zaken nu steeds af te doen, omdat er altijd wel nóg grotere/belangrijkere zaken zijn, die Ziggo zou moeten aanpakken/verbeteren/restaureren/... dat gaat mij te ver. Zo bekeken zal er nooit niets bij Ziggo veranderen, want desnoods zet Ziggo de zaak dan b.v. gewoon in beta en houdt die status gewoon jaren actief 😉 !

0 Kudos
dick5
Level 3

Heb ik ook werkt goed en is  per site in te stellen. Ook beschikbaar voor  Thunderbird.