1
Vraag
2
Reageer en help mee
Pasi

Level 18
  • 8048Posts
  • 446Oplossingen
  • 4230Likes

Fout bij de kennisgeving van reacties.

Onlangs is de forum software aangepast, waarbij enkele bugs genoemd in het Fout bij de kennisgeving van reacties draadje zijn verholpen.

Vandaag viel mij weer een foutje in dat meldings systeem op in dit draadje : Netwerkpoort

In het onderstaand screenshot staat links het betreffende draadje en rechts mijn meldingsfeed.

Ziggo draadje Netwerkpoort.png

Op beide browser pagina's zijn direct na elkaar een refresh ( F5 ) gedaan, waardoor de genoemde tijden ( xx minuten geleden ) synchroon lopen.

-De eerste reactie in dit draadje was van mij, maar dat is buiten dit screenshot.

-Daarna reageerde @tobiastheebe , waarvan ik wel een melding kreeg ( paars kader ).

-Daarna reageerde TS ( rode pijl ), maar van dat logje kreeg ik geen melding !

-Daarna reageerde @tobiastheebe, waarvan ik wel een melding kreeg ( groene pijl ).

-De reacties die daarna in dat draadje zijn gedaan, staan niet in dit screenshot, want toen was ik nog bezig dit draadje te schrijven.

De meldingfeed is dus niet betrouwbaar, op zich misschien niet zo erg, maar zo mis je wel reacties op de draadjes waarin je actief bent en/of lijkt het als men in het betreffende draadje niet reageert.

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8050Reacties
  • 949Oplossingen
  • 3467Likes

Het heeft even geduurd, maar de oorzaak van het probleem waarbij je alleen een notificatie kreeg van de laatste reactie in plaats van de totaal gemiste activiteit lijkt gevonden! We gaan checken hoe (en hoe snel) dit gefikst kan worden, uiteraard meld ik me weer bij een nieuwe update.

Edit: Er loopt op dit moment ook een onderzoek naar de weergave van dubbele topics. Dit speelt inderdaad al vrij lang en lijkt te maken te hebben met het feit dat je 'eigenlijk' naar een volgende pagina gaat en topics opschuiven als er in de tussentijd een nieuwe is verschenen. Wordt vervolgd!

52 Reacties 52
Random

Level 16
  • 1757Posts
  • 80Oplossingen
  • 871Likes

Precies dat is wat ik hier dus ook bedoelde jij legt het veel beter uit.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 8048Posts
  • 446Oplossingen
  • 4230Likes

@Random  schreef:

Precies dat is wat ik hier dus ook bedoelde jij legt het veel beter uit.

Inderdaad, dat lijkt hetzelfde.

Blij dat tenminste iemand mijn uitleg snapt en deze dus ook als leesbaar verklaard 😉. Soms is het inderdaad zeer lastig iets te omschrijven, maar met een plaatje gaat het vaak beter, want een mens is visueel ingericht.

Nu maar hopen dat iemand van Ziggo dit ook snapt.

Ps. als dyslect moet ik m'n teksten soms wel tig keer lezen en verbeteren, voordat het toonbaar is en een plaatje scheelt duizend woorden 😅.

Random

Level 16
  • 1757Posts
  • 80Oplossingen
  • 871Likes

Ik probeer ook vaak beelden te gebruiken die zeggen meer dan duizend woorden.

Ik vind het duidelijk omschreven en de afbeeldingen verduidelijken het nog eens meer inderdaad.

Ik ben ook blij dat er nog iemand is die dit is opgevallen.

Best wel lastig als je geen melding krijgt dan lijkt het net alsof je niet reageert op iemand die op jou reageerde.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 13620Posts
  • 1139Oplossingen
  • 5837Likes

Hey @Pasi . In het paars/blauwe kader zie ik een melding van een like ipv een reactie. Klopt he? 

Ik denk dat er een verschil is in de meldingfeed bij reacties via het tekstveld onderin het topic of reacties via de "reageren" knop. Maar weet dit niet zeker, hoor! Ik ga hierop verder op onderzoek uit. 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 8048Posts
  • 446Oplossingen
  • 4230Likes

@Lycke  schreef:

Hey @Pasi. In het paars/blauwe kader zie ik een melding van een like ipv een reactie. Klopt he? 

Ik denk dat er een verschil is in de meldingfeed bij reacties via het tekstveld onderin het topic of reacties via de "reageren" knop. Maar weet dit niet zeker, hoor! Ik ga hierop verder op onderzoek uit. 

Het paars/blauwe kader had ik eigenlijk alleen maar aangehaald, om aan te geven, dat ik toen al een melding ( van dat draadje ) kreeg via de meldingsfeed.

Waar het om gaat is, dat ik wel een melding van de reactie van TobiasTheebe kreeg ( op '3 minuten geleden' ), maar geen melding kreeg van de reactie van CarelM ( op '6 minuten geleden' ).

Dit zijn exact dezelfde type meldingen, want beide zijn geschreven reacties in dat draadje !

Ps. ik schrijf de namen nu zonder @ ervoor, wat dat geeft voor de betreffende personen alleen maar onnodige ruis. Niet de persoon, maar de betreffende gebeurtenis is belangrijk.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 13620Posts
  • 1139Oplossingen
  • 5837Likes

Ik snap het, Pasi. Ik wilde even checken of ik hetzelfde zag/bedoelde als jij :-). 

Er zou logischerwijs moeten staan "Tobiastheebe en CarelIM hebben gereageerd op topic..." in plaats van alleen Tobias. 

Ik snap overigens dat het beide om reacties in hetzelfde topic gaat. Wat ik aanhaalde is dat er 2 verschillende manieren van reageren zijn en dat hierin wellicht het verschil ligt. Ik ga even wat zaken proberen. 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 8048Posts
  • 446Oplossingen
  • 4230Likes

@Lycke  schreef:

....Er zou logischerwijs moeten staan "Tobiastheebe en CarelIM hebben gereageerd op topic..." in plaats van alleen Tobias. ...

Ja en nee !!!

In het screenshot staat links het betreffende draadje en rechts mijn meldingsfeed en beide lopen qua tijd synchroon, kijk maar naar meldingen en tijden bij beide groene pijlen.
In het draadje ( het linker plaatje ) schrijft CarelM ( op '6 minuten geleden' ) een reactie, maar daarvan krijg ik in mijn meldingfeed geheel geen notitie !!

De notitie in mijn meldingsfeed op '3 minuten geleden' had inderdaad moeten zijn "Tobiastheebe en CarelIM...'.

@Lycke  schreef:

...Ik snap overigens dat het beide om reacties in hetzelfde topic gaat. Wat ik aanhaalde is dat er 2 verschillende manieren van reageren zijn en dat hierin wellicht het verschil ligt. Ik ga even wat zaken proberen. 

Het betreft 2 reacties, in hetzelfde draadje, van 2 verschillende personen. Waarvan 1 ( die van TobiasTheebe ) wel in mijn meldingsfeed wordt vermeld, maar van de andere geen melding verschijnt in mijn meldingsfeed.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 13620Posts
  • 1139Oplossingen
  • 5837Likes

Je 1e stuk; Je ziet in je feed meerdere keren "persoon A en persoon B hebben gereageerd op topic.. ". Het lijkt mij logisch dat hier dus de nieuwste reacties komen te staan en de tijd van de laatste hierbij komt te staan (maar goed, dit gebeurde dus niet, dat is me duidelijk. 

Je 2e stuk. Dat begrijp ik allemaal. Maar je kunt op 2 verschillende manieren reageren in een topic. Namelijk via de "reageren" knop en door het reactieveld onder aan het topic.  Mijn gedachte was dat hier wellicht het verschil in zat. 

Maar helaas, ik heb net het een en ander getest met Alex en er lijkt geen verschil te zijn in de meldingen in de feed, bij de verschillende manieren van reageren. We moeten dus nog even verder op onderzoek uit. 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 8048Posts
  • 446Oplossingen
  • 4230Likes

@Lycke  schreef:

Je 1e stuk; Je ziet in je feed meerdere keren "persoon A en persoon B hebben gereageerd op topic.. ". Het lijkt mij logisch dat hier dus de nieuwste reacties komen te staan en de tijd van de laatste hierbij komt te staan (maar goed, dit gebeurde dus niet, dat is me duidelijk.....

Hmmm, ik heb nog steeds het idee, dat wel langs elkaar praten.

Misschien is dit duidelijker : CarelM had gereageerd in het betreffende draadje ( op '6 minuten geleden' ), zie linker plaatje en daarom had in mijn meldingfeed ( rechter plaatje ) onderstaande melding moeten staan !

Ziggo draadje Netwerkpoort-2b.png

Maar daarvan is geheel geen melding gemaakt, in mijn meldingsfeed !

Ps. het bovenstaande plaatje is geen screenshot, maar een zelf gemaakt knip/plak/edit plaatje 😉.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 13620Posts
  • 1139Oplossingen
  • 5837Likes

Lycke_1-1687956033696.png

Maar bij deze rood omcirkelde zie je toch ook 2 namen staan en maar 1 tijd. Grote kans dat deze ook niet in dezelfde minuut geplaatst zijn. Dus de laatste/nieuwste reactie "overruled" de reacties ervoor en díe tijd komt erbij te staan. 

Dat verklaart echter nog niet waarom er niet "Tobiastheebe én CareIM hebben gereageerd op topic.."  stond. 

Voor de zekerheid; kan het zijn dat je het topic geopend hebt/bekeken hebt tussen de reacties van CareIM en Tobias door? Dat hij dus al als gelezen werd herkend, voor de nieuwste reactie van Tobias erbij kwam? 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 8048Posts
  • 446Oplossingen
  • 4230Likes

@Lycke  schreef:

Lycke_1-1687956033696.png

Maar bij deze rood omcirkelde zie je toch ook 2 namen staan en maar 1 tijd. Grote kans dat deze ook niet in dezelfde minuut geplaatst zijn. Dus de laatste/nieuwste reactie "overruled" de reacties ervoor en díe tijd komt erbij te staan. 

Dat verklaart echter nog niet waarom er niet "Tobiastheebe én CareIM hebben gereageerd op topic.."  stond. 

Voor de zekerheid; kan het zijn dat je het topic geopend hebt/bekeken hebt tussen de reacties van CareIM en Tobias door? Dat hij dus al als gelezen werd herkend, voor de nieuwste reactie van Tobias erbij kwam? 

"...Maar bij deze rood omcirkelde zie je toch ook 2 namen staan en maar 1 tijd. Grote kans dat deze ook niet in dezelfde minuut geplaatst zijn. Dus de laatste/nieuwste reactie "overruled" de reacties ervoor en díe tijd komt erbij te staan...."
Oke, zo bekeken kan ook.

"...Voor de zekerheid; kan het zijn dat je het topic geopend hebt/bekeken hebt tussen de reacties van CareIM en Tobias door? Dat hij dus al als gelezen werd herkend, voor de nieuwste reactie van Tobias erbij kwam?..."
Nee, want ik was totaal verrast dat ik de melding can CarelM had gemist. Tevens is het de vraag of de meldingsfeed daar rekening mee houdt. Je zou verwachten dat de meldingsfeed lijst gewoon een opsomming is van van 'gebeurtenissen' sinds de laatste refresh op diezelfde meldingsfeed pagina.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 13620Posts
  • 1139Oplossingen
  • 5837Likes

Eens hoor, met het laatste stuk. Maar ik moet toch dingen proberen te vinden/uit te sluiten. Vooralsnog vangen we overal bot. Ik ga hier morgen verder in duiken. 

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3533Posts
  • 80Oplossingen
  • 2478Likes

Mijn ervaring met die meldingsfeed is dat er nog wel wat te verbeteren valt.

Met abonnementen op topics en labels gaat het goed. Met alleen een abonnement op een bord/board gaat het niet goed. Dan krijg ik wel de e-mailnotificaties, meer geen meldingen in de meldingsfeed.

Dit is al vrij lang zo en is ergens al eens aangekaart, al weet ik niet zo snel meer waar/wanneer. Een gemis is het wel.

edit: Zonder voorbeelden doen we het niet. Als voorbeeld geldt voor mij dit topic.

Ik ben geabonneerd op het bord 'Over de community' en ik krijg e-mailnotificaties wanneer er in dit topic gereageerd wordt, maar in de meldingsfeed verschijnt er geen enkele melding dat er een of meerdere keren gereageerd is. Als(!) ik mij had geabonneerd op het label 'communityverbeteringen', dan had ik naast de e-mailnotificaties wel de meldingen in de meldingsfeed gekregen. 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8050Posts
  • 949Oplossingen
  • 3467Likes

Hi @AoxoMoxoA - Ik heb enkele abonnement ingesteld en ervaar inderdaad hetzelfde als wat je aangeeft. Je ziet hier in z'n geheel geen melding van binnen de Community. Ik vind de informatie ook wat tegenstrijdig, want bij het abonneren zou je zowel een melding als een mailnotificatie verwachten, maar bij een 'board' staat bijvoorbeeld dit:

Ik ga navraag doen wat we van board-abonnementen kunnen verwachten en wat hier niet goed gaat. 

Ook jouw melding is voorlopig helemaal duidelijk @Pasi - Ook hier is navraag over gedaan.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8050Posts
  • 949Oplossingen
  • 3467Likes

@AoxoMoxoA - Geen goed nieuws, wel duidelijkheid: Het niet verschijnen van abonnement op 'boards' (categorieën) in je notificatiefeed is as designed. Deze verschijnen alleen per e-mail en als realtime pop-up. Ik vermoed omdat dit in het algemeen veel te veel notificaties in de feed zou opleveren. In jouw voorbeeld "Over de Community"  klinkt het wel al een stuk logischer, maar zit er vooralsnog toch niets anders op dan met zoekopdracht-abonnementen te werken.

@Pasi en @Random - Helaas nog geen duidelijkheid over jullie melding, ik ben hier nog mee bezig. Wel ben ik in de tussentijd benieuwd: Is dit volgens jullie een verandering geweest of is het nog mogelijk dat het altijd al zo is geweest, maar nog niet eerder is opgevallen?

Random

Level 16
  • 1757Posts
  • 80Oplossingen
  • 871Likes

Zou heel goed kunnen dat het altijd al zo was. Ik heb een poosje gedacht dat ik het me misschien verbeelde maar het werd steeds duidelijker dat het toch niet goed werkte. Toen nog poosje nagedacht hoe ik het moest omschrijven gelukkig kwam de melding van @Pasi  die het stuk beter omschreef en het ook opgevallen was.

Ik zie soms ook dubbele draadjes die niet dubbel gepost zijn maar de forum software laat een draadje 2x achter elkaar zien ook zoiets geks.

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3533Posts
  • 80Oplossingen
  • 2478Likes

@Alex ,

Dank je voor het antwoord.

Je vermoed argument dat het teveel notificaties in de feed zou opleveren, vind ik niet zo sterk. Het meest waardevolle van de meldingsfeed is juist dat meldingen op een slimme manier bij elkaar geveegd worden.

Bovendien ben ik degene die graag bepaalt of iets te veel is of niet, dat is precies wat je met abonnementen en meldingsinstellingen zelf zou moeten kunnen afstemmen.

Maar goed dat het 'as designed' is, want dan moet het ook niet zo moeilijk zijn om aan te geven onder welke condities je wel/geen notificatie ook als melding in de meldingsfeed krijgt. Het begrip notificatie is dan niet synoniem meer met melding. Uit de menukeuzes (abonneren op notificaties) en meldingsinstellingen bij je profiel kan ik de verschillen niet ontdekken en vind ik het best wel verwarrend.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 8048Posts
  • 446Oplossingen
  • 4230Likes

@Alex  schreef:

....

@Pasien @Random- Helaas nog geen duidelijkheid over jullie melding, ik ben hier nog mee bezig. Wel ben ik in de tussentijd benieuwd: Is dit volgens jullie een verandering geweest of is het nog mogelijk dat het altijd al zo is geweest, maar nog niet eerder is opgevallen?

Ik heb het volgens mij wel veel vaker en langer gezien, maar dan dacht ik dat het aan mij 😇 lag 🤔.

@Random  schreef:

....Ik zie soms ook dubbele draadjes die niet dubbel gepost zijn maar de forum software laat een draadje 2x achter elkaar zien ook zoiets geks.

Als ik opLaad meer.pngklik op de index pagina, zie ik vaak één of meer draadjes van de vorig refresh, herhaald op de nieuwe refresh pagina. Dus staan die draadjes dan dubbel ( en vlak onder elkaar ) op die pagina.
Vanmorgen even geen tijd voor, maar zodra ik even tijd heb, zal ik daarvan een screenshot maken ( want dat komt dagelijks voor ).

Karel.

Level 16
  • 1460Posts
  • 168Oplossingen
  • 909Likes

@Pasi  schreef:

@Random  schreef:

....Ik zie soms ook dubbele draadjes die niet dubbel gepost zijn maar de forum software laat een draadje 2x achter elkaar zien ook zoiets geks.

Als ik opLaad meer.pngklik op de index pagina, zie ik vaak één of meer draadjes van de vorig refresh, herhaald op de nieuwe refresh pagina. Dus staan die draadjes dan dubbel ( en vlak onder elkaar ) op die pagina.
Vanmorgen even geen tijd voor, maar zodra ik even tijd heb, zal ik daarvan een screenshot maken ( want dat komt dagelijks voor ).

Die dubbel draadjes is mij ook opgevallen. Het lijkt voor te komen als er nieuwe of geactualiseerde topics zijn geplaatst tussen het door scannen van de huidige pagina en het klikken op “laad meer”. De laatste topics schuiven dan op de achtergrond al naar beneden en worden na de “laad meer” wederom vertoond bij het aanvullen van topics op de pagina.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic