1
Vraag
2
Reageer en help mee
Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Eerst bezinnen en dan pas een nieuw topic beginnen

Er is een tijdje geleden enige discussie ontstaan over de huisregels van het community. De meningen waren verdeeld en van de kant van de moderators bespeurde ik helaas geen animo om de regels wat duidelijker te maken.

Een duidelijke regel die ontbreekt, betreft een instructie bij het aanmaken van een nieuw topic, namelijk de noodzaak om eerst in het community na te gaan of er over het onderwerp van je bericht reeds een lopend topic is. Mede gevolg hiervan is dat er over 1 onderwerp diverse topics in het community gaan rouleren wat de overzichtelijkheid van het forum ernstig benadeelt.

Over de software update 4.19 van de Next telde ik al 9 onderwerpen waar deze update aan de orde komt. Tik in het zoekvak het woord  Next’ en dat levert al 1000 hits op!

Om voor enige verbetering te zorgen, zodat iedereen weer iets beter de bomen door het bos kan zien de volgende aanbevelingen:

Moderators: graag een extra aanvulling bij het onderdeel ‘aanmaken nieuw topic’;

Forumleden: tik eerst je onderwerp in de zoekbalk en probeer met je bericht aan te sluiten op een reeds lopend topic.

31 Reacties 31
twigger

Level 1
  • 2288Posts
  • 18Oplossingen
  • 765Likes

Hoeveelste topic is dit al over de nieuwe update? Lekker overzichtelijk.

Waarom worden die topics niet samengevoegd zodat het overzichtelijker is?

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
twigger wrote:

Hoeveelste topic is dit al over de nieuwe update? Lekker overzichtelijk.

Waarom worden die topics niet samengevoegd zodat het overzichtelijker is?

 

Deden we eerder wel vaak, maar dat zorgt voor problemen met Google (topic wordt wel gevonden maar foutmelding bij het klikken op de link). We willen niet dat mensen daarom een verkeerd beeld krijgen. 
Deze topics zullen we daarom na een weekje ofzo naar het archief verplaatsen. 

ThijsO.

Level 1
  • 66Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Ben het met je eens hoor, al moet er dan wel bij gezegd worden dat het om hetzelfde probleem moet gaan. 

Ik zie echter ook vaak dat Pietje een topic plaatst met als onderwerp “slechte verbinding”, waar door leden en moderators op wordt gereageerd en wordt gezocht naar een oplossing, waarna Jantje als reactie zijn probleem vermeldt omdat hij ook “slechte verbinding” heeft, met wellicht een compleet andere oorzaak. 

Zo raak je ook vaak het overzicht kwijt, dus in deze gevallen zou ik toch willen aanmoedigen een nieuw topic te starten. 

twigger

Level 1
  • 2288Posts
  • 18Oplossingen
  • 765Likes

Door al die topics over hetzelfde onderwerp ‘sw 4.19’ vallen de belangrijke topics niet meer op. Zakken steeds verder naar beneden. Maar ja het mag.

 

Zeeburgia
Topicstarter
Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@ThijsO. 

Ik vind je voorbeeld wel interessant. Een nieuw topic starten als eenzelfde probleem een andere oorzaak heeft, zou niet mijn voorkeur hebben. Ik zie graag een community waar de onderwerpen meer zijn gebundeld in aparte topics.

Ik heb er begrip voor dat het voor de moderators ondoenlijk is daaraan sturing te geven.

Maar wanneer ik de regie van de website in handen had, zou ik wel weten hoe zo’n aansturing ict-matig te regulieren is. Bij het aanmaken van een topic zou ik als opdrachtgever van het community aan de webdesigner een aantal extra 'slimme’ vragen laten toevoegen, dusdanig dat een reeds bestaand onderwerp al automatisch wordt gestuurd naar een lopend topic. Het betreffende forumlid zou dan in beeld moeten krijgen: ‘over jouw onderwerp is al een topic; je bericht wordt daarin gepost met een url-link als verwijzing.

Maar ja, ik heb het niet voor het zeggen en het zou al een groot winstpunt zijn wanneer mijn twee aanbevelingen kunnen leiden tot enige verbetering.

Zeeburgia
Topicstarter
Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@Lycke Ziggo

 

Naar mijn mening is dit niet de goede insteek om met onoverzichtelijkheid van topics over hetzelfde onderwerp om te gaan. Google zoekmachine behoort hierin niet leidend te zijn. Het Community heeft primair een eigen regie als forumleden of bezoekers iets zoeken over een bepaald onderwerp.

Zie ook mijn nieuwe topic over dit onderwerp: https://community.ziggo.nl/over-onze-community-210/eerst-bezinnen-en-dan-pas-een-nieuw-topic-beginne...

Het is zinvol de reactie van@twigger, jouw reactie en deze reactie van mij te verplaatsen naar dat nieuwe topic om on topic te blijven.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

De Community wordt terecht laagdrempelig gehouden voor een starter van een nieuw Topic.
Geen extra dingen als je een Topic wilt plaatsen. Alles is meestal nieuw. De insteek is: stel je vraag maar.
Wat moet je dan bv voor lief nemen?

  • er wordt niet eerst goed gezocht (de zoekfunctie is ook niet bepaald state-of-the art, maar dat maakt eigenlijk niet uit; goed kunnen vinden vereist verder vooraf een heldere opzet van de Topics, die er niet is)
  • de Topic starter plaatst een reaktie niet bij de goede categorie (idem voor op zich zinvolle reakties in een bestaand Topic, die eigenlijk off-topic zijn & een nieuw Topic verdienen of in een ander Topic thuishoren);
  • de Topic starter geeft geen adequate Titel aan het Topic in de context waar het geplaatst wordt.

Zo begint het en dan modderen we vaak voort.
Dat gaat nog best aardig. Ik zou het ook beter willen, maar weet niet hoe.
Van de Mods vragen de Community pro-aktief clean te houden door Topics en relevante reakties in een verkeerd Topic te verplaatsen etc, gebeurt best, maar het is teveel gevraagd dat consequent overall te gaan doen. Te arbiedsintensief.

Inzenders van een reaktie of Topic proberen te drillen om het goede te doen, is een mission impossible.

 

ThijsO.

Level 1
  • 66Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

@Zeeburgia 

Op dat punt ben ik het volledig met je eens.
Mijn voorbeeld ging meer over complexe gevallen waarbij er echt een discussie / onderzoek aan de gang is. Als er bijvoorbeeld foto's geplaatst worden van een aangesloten modem + AOP, en vervolgens een ander forumlid een soortgelijk probleem heeft en zijn foto's plaatst. In dat geval vind ik het onoverzichtelijk. Dit lijkt me juist lastig voor moderators. Maar misschien zie ik het verkeerd. Dit is iig mijn mening.

Zeeburgia
Topicstarter
Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@hanh 

Kernpunt van het ontstaan van de onoverzichtelijkheid van meerdere topics over hetzelfde probleem is de tamelijke vrijblijvendheid met slechts 3 dirigerende vragen (vraag, gesprek/titel/categorie) waarmee een nieuw topic kan worden gestart (zie mijn vorige bericht).

Ik hoop in ieder geval dat dit nieuwe topic een bijdrage kan leveren dat meer forumleden voortaan wat secuurder te werk gaan door eerst te kijken of van hun onderwerp al een lopend topic is. De gang van zaken met 9 topics over update 4.19 in een paar dagen tijd is een schrijnend voorbeeld hoe het niet behoort te gaan. Daar komt ook nog eens bij dat een paar van die topics m.b.t. 4.19 onnodig waren als men de e-mail van Ziggo goed had gelezen.

 

twigger

Level 1
  • 2288Posts
  • 18Oplossingen
  • 765Likes

Alweer een onnodig nieuw topic over sw4.19  Terwijl je de topics over 4.19 niet over het hoofd kan zien. staat er vol mee.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/update-4-19-zonder-succes-47758#post498170

 

 

Zeeburgia
Topicstarter
Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@ThijsO.

Volledig mee eens met je meest recente voorbeeld, niets mis mee.

Het is op zich ook extra overzichtelijk wanneer er per probleem een apart topic loopt maar dan wat mij betreft heel graag in een meer verfijnde structuur.

Voorbeeld om in de toekomst niet opnieuw binnen 5 maanden 1000 losse topics over de Next te krijgen.

Structuur:

Next - Categorie (bv: beeld - geluid - beeld/geluid - updates - overige).

Maar zoals ik vanmiddag al aangaf, is daarvoor een aanpassing nodig in de software van de website.

The Fons

Level 10
  • 391Posts
  • 15Oplossingen
  • 359Likes

Het zou inderdaad fijn zijn als mensen die een topic willen starten eerst even kijken of er al een topic loopt over desbetreffende klachten cq opmerkingen. Ook het GOED lezen van mails of andere berichten die al eerder zijn gepost zou al helpen. Het zou er i.i.g. een stuk overzichtelijker van worden.

Dave58

Level 6
  • 125Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

 Ziggo kan/mag alle topics over 4.19 verwijderen en vervangen voor: Next box werkt ook na update 4.19 nog steeds niet naar behoren!

Zeeburgia
Topicstarter
Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@crazydave 

Ik kan je opmerking wel plaatsen, gezien eerdere reacties de afgelopen dagen over deze update.

Maar je opmerking hier in dit nieuwe topic is wel off topic, omdat ik in dit topic slechts de vele onnodige topics m.b.t. sw update 4.19 als schrijnend voorbeeld heb genoemd zoals het niet zou moeten.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Geloof dat niet iedereen beseft hoe communicatieprocessen werken ihb met willekeurige nieuwe of onervaren deelnemers. Forum Web Site, vergadering? Maakt niet uit.

In meer besloten groepen met gelijkgestemden kan het beter gaan of ook alle kanten op. Het gaat ook over de achtergrond en discipline die men zoal heeft.

Op Forums bestemd voor  bv high skilled software-ontwikkelaars, die ik vroeger veel bezocht, gaat het soms wat beter. Soms, dus. Niet echt opvallend beter.
Op mijn vroegere werk met wetenschappers uit diverse hoeken, was het veelal een ramp. Vooral in het begin van het proces. Vond ik toen, maar dat was een ietwat gekleurd inzicht, als je de aanstichter bent.

Who really cares? Dat denk ik nu. Dat is wat mensen doen. Als het goed is, komt het na een tijdje wel min of meer op z’n pootjes terecht. Vooraf is er weinig te regelen, ook al staat wel ergens opgeschreven hoe het eigenlijk moet. Niemand die het goed leest, als het al gezien is.
In een doolhof om te mogen beginnen op een Community, geloof ik niet. Het schrikt deelnemers maar af.
 

 

Zeeburgia
Topicstarter
Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Ik heb een helder beeld hoe communicatieprocessen een zo optimaal mogelijke aansturing kunnen vormen op een forum, met name wanneer het nieuwe leden betreft. De 2e laatste topics sw 4.19 betrof dan ook nieuwe leden

Slimme aansturende verplicht te beantwoorden vragen bij het aanmaken van een nieuw topic kunnen goed helpen om met name voor nieuwe leden de aansturing naar het juiste reeds lopende topic automatisch te regelen.

Maar nogmaals, dit is een utopische gedachte als je beseft dat de laatste tijd het juist moderators waren, die n.a.v. vermeende off topic berichten adviseerden een nieuw topic te starten, terwijl er reeds een lopend topic was. Er is zelfs in dit verband een voorbeeld m.b.t. sw update 4.19.

PetertjeBol

Level 8
  • 199Posts
  • 3Oplossingen
  • 51Likes

Off topic op de korte vraag van de poster, maar deels eens met de bovenbuurman.

De zoekfunctie op het forum is dermate slecht dat ik Google gebruik en dan de zoekhits daar gebruik

om het juiste topic op het forum te vinden.

 

Als de zoekfunctie gewoon goed zou zijn, zou ik het helemaal eens zijn, en lekker het forum opgeruimd houden!

Zeeburgia
Topicstarter
Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@PetertjeBol

 

Als proef op de som om na te gaan of het via google zoeken naar een bepaald onderwerp in het community voldoende zoek-hits oplevert, heb ik de zoekterm 'update 4.19 Next' uitgeprobeerd.

Via google levert dit 2 hits op; via de zoekbalk in het community 62 topics.

Conclusie:

Met zoeken via google vind je heel veel berichten over dit onderwerp niet en via zoeken in het community kun je met 62 topics door de bomen het bos niet meer zien. Afgelopen weekend waren er ook weer een paar nieuwe over die update.

Dit argument van Lycke dat anders het topic niet zou worden gevonden via google beschouw ik derhalve als een dog reden om hier niets aan te doen. 

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes

Yep @ Zeeburgia en de overzichtelijkheid is zo indd. niet meer te handhaven ...waarom niet een centraal topic met Bevindingen Software 4.19 en hier alles in plaatsen wat met deze sw. te maken heeft klaar...

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic