Marianne
Community Developer
Community Developer

Community op donkere modus, goed idee?

Een donkere modus wordt op steeds meer apparaten beschikbaar. WhatsApp heeft het sinds 1,5 jaar en ook Google's zoekmachine is sinds 2 maanden over. De kleuren wijzigen van licht naar donker als het avond wordt of als je dat gebruiker instelt. De grote vraag is nu: gaat de Community ook mee in deze trend?

We willen bij jullie peilen of hier behoefte aan is. Een donkere modus is nu niet mogelijk en we willen dit eerst inventariseren, voordat we verder gaan met deze ontwikkeling.

Zou jij een donkere modus voor de Ziggo Community gebruiken? En zet je deze dan standaard aan of alleen in de avond bijvoorbeeld? 

45 Reacties 45
Meldingen
Aan Uit
Pasi
Level 19

@Marianne  schreef:

Een donkere modus wordt op steeds meer apparaten beschikbaar. WhatsApp heeft het sinds 1,5 jaar en ook Google's zoekmachine is sinds 2 maanden over. De kleuren wijzigen van licht naar donker als het avond wordt of als je dat gebruiker instelt. De grote vraag is nu: gaat de Community ook mee in deze trend?

We willen bij jullie peilen of hier behoefte aan is. Een donkere modus is nu niet mogelijk en we willen dit eerst inventariseren, voordat we verder gaan met deze ontwikkeling.

Zou jij een donkere modus voor de Ziggo Community gebruiken? En zet je deze dan standaard aan of alleen in de avond bijvoorbeeld? 

Ik snap eigenlijk niet dat Ziggo dit nog aan haar klanten moet vragen. Heel veel mensen ( iedereen ? ) die daags uren voor hun beeldscherm doorbrengen, weten dat een donkere modus rustiger voor de ogen is.

Ondanks dat er indertijd maar heel weinig reacties op de vraag zijn geweest, had Ziggo dit natuurlijk ook aan haar eigen personeel kunnen vragen. Ook daar zullen velen dagelijks lange uren voor ( 'achter' ) het beeldscherm doorbrengen en ook daar had men Ziggo kunnen vertellen dat een donkere modus welkom zou zijn.

Overigens doet o.a. WhatsApp, Google en FireFox dit natuurlijk niet voor de lol, want ook zij zien er het nut van in en dus passen zij hun software daarvoor aan, als service voor hun gebruikers/klanten.

Ook ik heb m'n Firefox browser op dark mode staan, maar Ziggo's website doet er niets mee !

Waar wacht Ziggo nog op ?

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Pasi "Waar wacht Ziggo nog op ?"

Op mensen die dit willen, anders voeg je een functie toe voor Jan met de korte achternaam.

"Heel veel mensen ( iedereen ? ) die daags uren voor hun beeldscherm doorbrengen, weten dat een donkere modus rustiger voor de ogen is."

Waarom werkt het overgrote deel van de mensen dan nog steeds met een lichte modus?

"Ondanks dat er indertijd maar heel weinig reacties op de vraag zijn geweest, had Ziggo dit natuurlijk ook aan haar eigen personeel kunnen vragen."

Denk je dat daar nooit over gesproken is binnen een eigen overleg?

Mogelijk net zoveel positieve reacties als hier.

0 Kudos
Pasi
Level 19

Alsof Ziggo werkelijk naar haar klanten luistert 🤐. En al helemaal niet op dit forum !!!

Je zou zelfs kunnen stellen, dat 'als Ziggo haar klanten een vraag stelt' dit abnormaal gedrag is t.o.v. zoals Ziggo zich normaal gedraagt.

Ziggo vraag zelden ( zeg nooit nooit ) en als Ziggo vraagt, dan is dat meer voor de schijn, want het antwoord staat al waarschijnlijk allang vast, voordat Ziggo de vraagt stelt.

Ik zie dit echt meer van "...we hebben het gevraagd en niemand wil het...", om dan het voorstel zo snel mogelijk onderin een la te dumpen.

Waarom heeft veel software tegenwoordig dan wel een donkere modus? Zouden die dat ook doen, als het geen nut heeft of als hun klanten dit niet willen.

Ziggo zou ook gewoon kunnen 'kijken' wat de rest van de wereld doet en daarin meegaan. En dus zo o.a. een donkere modus beschikbaar stellen, als service voor haar klanten.

Maar ja, dat kost inderdaad wel wat geld. Dan is het veel slimmer, om hier op dit forum één draadje plaatsen en je verder stil houden...

Maar @Bert, geef nu eens je eigen mening. Heb jij de donkere modus aanstaan ( op websites die dat wel ondersteunen, anders krijgen we straks nog een negatief antwoord, maar alleen omdat Ziggo het niet ondersteund ).

Dat daar binnen jullie interne overleg wel over gesproken is, dat kan best. Maar blijkbaar vond Ziggo ook dat niet interessant genoeg.

0 Kudos
MaxH
Level 17

Met MS Edge op de telefoon werkt de community in donkere modus prima. Nu nog op de laptop!

Pasi
Level 19

@MaxH  schreef:

Met MS Edge op de telefoon werkt de community in donkere modus prima. Nu nog op de laptop!

Helaas met Firefox op de Windows laptop, niet !

0 Kudos
Garihd
Level 17

Heb je feitelijke cijfers voor het aantal personen wat met lichte modus werkt. Of is dit gebaseerd op een 'paar' mensen die jezelf kent? Soms werken mensen met een bepaalde modus omdat ze simpelweg niet weten dat hier instellingen voor bestaan.

Of omdat naast deze pagina's andere websites ook zo eigenwijs zijn en de browser settings negeren.

0 Kudos
Garihd
Level 17

@Bert  schreef:

@Gio2903 Gezien de vraag en het aantal van 7 positieve reacties in ruim 2 jaar, zie ik nog geen prioriteit voor de ontwikkelaars en gaan bijna alle andere vragen en wijzigingen waarschijnlijk voor.

Met deze instelling wordt er nooit iets verbeterd/veranderd.

Die paar personen die doorgaans reageren zijn verre van doorslaggevend.

Het aantal reacties laat meer zien dat bijna niemand dit soort topics ziet.

Buurman
Level 15

😉Gewoon het beeldscherm op negatief instellen 🤔......alleen dan zien de Avatars er niet uit  😂

Schermafbeelding 2024-02-11 150156.png

0 Kudos
Jonathan-458
Level 16

Maak zelf al een tijd gebruik van "Dark Reader" voor sites die het niet native ondersteunen.

Een native Dark mode zou erg prettig zijn, zodat alle design elementen ook kloppen.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Pasi "Maar @Bert, geef nu eens je eigen mening. Heb jij de donkere modus aanstaan ( op websites die dat wel ondersteunen, anders krijgen we straks nog een negatief antwoord, maar alleen omdat Ziggo het niet ondersteund )."

@Pasi Mijn mening? Die was op 04-11-2021 10:31 AM al bekend en is de 1e reactie onder de vraag van TS en geeft antwoord op je beide vragen.

"Dat daar binnen jullie interne overleg wel over gesproken is, dat kan best. Maar blijkbaar vond Ziggo ook dat niet interessant genoeg."

Waar haal je dat jullie intern overleg van ons vandaan? Niet van mij. Je had het over: "had Ziggo dit natuurlijk ook aan haar eigen personeel kunnen vragen"

"Waarom heeft veel software tegenwoordig dan wel een donkere modus? Zouden die dat ook doen, als het geen nut heeft of als hun klanten dit niet willen."

Omdat het een modeverschijnsel is?

Het overgrote deel van de gebruikers overdag en 's-avonds en 's-nachts gebruiken de lichte modus 60-75%, omdat de donkere modus een vreemd contract geeft tussen zwart en wit en gebruiken daarvoor (vaak gaat dat automatisch) de lichtsterkte van het scherm en/of gebruik de nachtlamp in Windows.

"Ziggo zou ook gewoon kunnen 'kijken' wat de rest van de wereld doet en daarin meegaan. En dus zo o.a. een donkere modus beschikbaar stellen, als service voor haar klanten."

Dan installeer je een service waar vrijwel niemand op zit te wachten, zie de 7 reacties op de vraag die Ziggo gesteld heeft.

Als je het hebt over de rustigste donkere modus, dan is een groene ondergrond met gele letters het meest rustige en goed leesbaar en niet zwart met witte letters.

Probeer maar eens uit.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik gebruik al geruime tijd Dark Reader in Firefox en daarvoor Chrome, werkt prima. I.c.m. Auto Dark Mode schakelt Dark Reader automatisch in bij zonsondergang en uit bij zonsopkomst.

Buurman
Level 15

@tobiastheebe  schreef:

Ik gebruik al geruime tijd Dark Reader in Firefox en daarvoor Chrome, werkt prima. I.c.m. Auto Dark Mode schakelt Dark Reader automatisch over naar dark mode bij zonsondergang en naar light mode bij zonsopkomst.

en tevens OOK voor Microsoft Edge beschikbaar !

0 Kudos
Pasi
Level 19

@tobiastheebe  schreef:

Ik gebruik al geruime tijd Dark Reader in Firefox...

Dan Zal ik die eens proberen, want de 'Dark Mode' van Firefox 'werkt' niet op dit forum !

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De community beschikt niet over aparte CSS voor een ingebouwde (native) dark mode, dus alleen dark mode activeren in de browser is inderdaad niet voldoende. Bijvoorbeeld YouTube beschikt wel over een native dark mode en hiervoor is een add-on/extensie als Dark Reader dus niet nodig, voor dergelijke websites heb ik dan ook uitzonderingen gemaakt in de site list van Dark Reader.

Gio2903
Level 17

ik heb weer is wat aangewakkerd hoor 😛

ik zit helemaal niet op plugins te wachten omdat bepaalde websites te lui zijn om een zwarte/grijze achtergrond beschikbaar te maken, maar als ziggo weigert dan zal ik er toch maar aan moeten geloven

DON PAPA
Level 17

@Bert Schreef: Als je het hebt over de rustigste donkere modus, dan is een groene ondergrond met gele letters het meest rustige en goed leesbaar en niet zwart met witte letters.

Persoonlijk gebruik ik de donkere modus op mijn laptop, tablet & telefoon (allemaal met oled schermen) alleen maar voor energie-besparing, want elke oled die zwart weergeeft staat uit. Dat voordeel gaat dus geheel verloren met jou voorgestelde kleuren, en zou voor mij (en ik denk vele met mij) geen voordeel meer geven...

Pasi
Level 19

@Pasi  schreef:

@tobiastheebe  schreef:

Ik gebruik al geruime tijd Dark Reader in Firefox...

Dan Zal ik die eens proberen, want de 'Dark Mode' van Firefox 'werkt' niet op dit forum !

Hmm, e.e.a. werkt toch niet zoals verwacht. Met 'Dark Reader' valt de 'HTML' knop weg !!

1.png

Met 'Dark Reader' uitgeschakeld:

2.png

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

@Pasi Ik kan dit hier reproduceren, maar HTML is nog steeds klikbaar. Je kunt specifiek voor de community een ander filter instellen. Zelf heb ik 'filter' gekozen omdat in mijn situatie (wat oudere PC) de pagina's anders kortstondig wit zijn bij het laden.

20240212-01.png

Pasi
Level 19

@tobiastheebedank voor je reactie.

'Dark Reader' staat blijkbaar default op Dynamic. Waarbij deze inderdaad 'overschakelt' van licht naar donker modus. Wat ik 's avonds erg irritant vind, omdat je dan wel steeds even veel licht te zien krijgt, voordat overgeschakeld wordt naar dark modes. Daarom zat ik al te dubben of ik 'Dark Reader' wil blijven gebruiken.

Nu heb ik 'Filter' aanstaan, wat inderdaad direct de dark modus gebruikt en zie ..... de HTML knop is nu ook weer zichtbaar.

3.png

Natuurlijk is het fijn om donkere modus m.b.v. een app te kunnen forceren. Maar het maakt e.e.a. ook onnodig ingewikkeld. Veel beter zou zijn, als de website zelf deze modus ondersteund ! Want dat is die extra app niet nodig ( en minder is beter ! ).

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In de aanloop naar zonsondergang stel ik de helderheid van mijn beeldscherm meestal al wat lager in (bijvoorbeeld op 33%), standaard staat deze op 50% ingesteld. Ik maak overigens ook gebruik van night light (blauw licht filter) in Windows 10, deze schakelt samen met Auto Dark Mode automatisch in bij zonsondergang.

Uiteraard verdient een volwaardige native dark mode altijd de voorkeur.