Dit is de tweede editie van de Spotlight Sessie! We richten onze schijnwerpers dit keer op een technische specialist binnen VodafoneZiggo. We vragen diegene het hemd van het lijf en geven je zo een inkijkje in de technische wereld van VodafoneZiggo.
Dit is Chris en hij is al ruim 11 jaar werkzaam in het mooie vak van monteursschap. Speciaal voor deze sessie heeft hij een pauzemoment ingelast en een rustig tafeltje bemachtigd in een Van der Valk vestiging. Nadat de meest recente werkbon volledig is ingevuld, kon het vragenvuur beginnen.
Chris, allereerst heel erg bedankt dat je tijd voor de Community vrij wilde maken. Vertel, wie ben je?
Mijn naam is Chris en ik woon in het prachtige Leeuwarden, ik ben 47 jaar oud en de trotse vader van mijn 16-jarige dochter en heb een hele lieve vriendin.
Hoe ben je in het vak gerold?
Poe, mijn werkzame leven ben ik begonnen bij Defensie. Dat is heel wat anders. En vanuit Defensie kwam de vervolgstap naar de beveiliging.
Van beveiliging naar monteur, hoe gaat dat dan in zijn werk?
In mijn tijd als beveiliger heb ik heftige dingen meegemaakt waardoor ik besloten heb mijn jeugdliefde voor computers en techniek weer op te pakken. Toen ben ik een fulltime studie gestart aan het Centrum Vakopleiding.
Daarna ben je bij Guidion begonnen als monteur?
Zo ongeveer. Destijds werkte ik deeltijd bij Guidion en daarnaast had ik een computerzaak in Stiens met de verkoop van computers, reparatiewerk en dat soort dingen. Dit was een mooie tijd, maar de computerzaak was moeilijk aan te houden tijdens de recessieperiode rond 2008. De computerzaak heb ik toen gesloten en daarna ben ik aan de slag gegaan bij de voorganger van VodafoneZiggo, UPC.
En heb je via Guidion ook nog voor andere bedrijven gewerkt?
Nee, via Guidion heb ik alléén Ziggo-klanten geholpen. Destijds was het natuurlijk nog UPC en inmiddels werk ik alweer 11 jaar met veel plezier voor het huidige VodafoneZiggo.
11 jaar is alweer een hele poos! Wat vind jij het leukste aan deze baan?
De afwisseling en het sociale contact. Dat vind ik het belangrijkste. De werkzaamheden zelf komen natuurlijk dagelijks voor, maar de gesprekken met de mensen thuis zijn altijd uniek.
Welk moment is jou het meest bijgebleven?
Ik was bij een klant thuis en loste het technische probleem in een handomdraai op. Daarna vertelde hij dat zijn vrouw onlangs was overleden, en zo raakten we in gesprek. Aan het eind van ons gesprek zei hij dat hij weinig voelde voor professionele hulp, omdat hij dacht dat het toch niet zou helpen. Maar door ons gesprek was hij van gedachten veranderd. Dat maakte veel bij mij los, dat laat ook zien wat het belang is van het sociale aspect van het werk.
Dat is een heel mooi verhaal. Je komt natuurlijk bij heel veel mensen over de vloer. Wat is volgens jou de grootste misvatting over het wifi-netwerk?
Dat mensen een wifiversterker plaatsen op een plek waar het wifi al amper of helemaal geen bereik heeft. Dat lijkt misschien ook logisch om te doen maar zo werkt het helaas niet. Het is een prachtige techniek maar dan moet het wel goed uitgevoerd worden. Dus voor de lezers thuis, plaats de wifiversterker waar het bereik goed is, zodat vanuit deze plek de wifi weer met een goed signaal versterkt wordt.
Zie je nog wel eens andere zaken misgaan als het op internet aankomt?
In het verleden had Ziggo en haar voorgangers regelmatig horizontale modems die je dus plat moest leggen. Tegenwoordig staan de modems rechtop. Dit moet ook omdat de wifi-antennes bovenin geplaatst zijn. Sommige mensen leggen het modem dan, uit gewoonte of omdat het anders niet goed past, tóch horizontaal neer en dat gaat ten koste van je wifi. Er zit soms een groot verschil tussen een technische goede plaatsing en een mooie plaatsing van het modem. Dat blijft lastig.
Stel dat een lezer van dit interview óók graag technician wil worden, wat zou je dan graag mee willen geven?
Sta open om heel veel te leren en te blijven leren. De techniek ontwikkelt zich razendsnel dus je moet zorgen dat je bijblijft. En als je een probleem probeert op te lossen, kijk dan altijd naar het grotere plaatje.
Dat is een mooie lijfspreuk die voor meerdere dingen geldt. Heb je ook een eigen bus waarbij je de cabine gepersonaliseerd hebt zoals je bij vrachtwagens weleens ziet?
Haha nee! Wel heb ik eens de bus helemaal keurig schoongemaakt omdat ik de volgende dag een gast mee had als bijrijder. Ik heb toen zo’n geurhanger aan mijn achteruitkijkspiegel geknoopt. De volgende ochtend bij het openen van de Ziggobus kon ik wel over mijn nek gaan. Toen heb ik de halve dag met de ramen open gereden.
Dat leer je dan wel snel af! Stel je vergeet iets mee te nemen op een werkdag, voor welk gereedschap of apparatuur draai je direct om?
De ONX! Dat is mijn meetapparaat en daar kan ik echt niet zonder. Hiermee kun je kabelschades eenvoudiger ontdekken, kun je zien of er te veel ruis uit het netwerk komt of het signaal te sterk of te zwak is. Kortom, zonder mijn meetapparatuur hoef ik dag niet te beginnen.
Heb je samen met je collega’s ook een technische term waar een buitenstaander niets van begrijpt?
Euh… even denken hoor. Knipperlas!
Ja, die mag je uitleggen..
Dit komt voor wanneer een kabel gerepareerd is met een las die tijdens het doormeten met de pulser steeds goed en slecht afwisselt. De signaalkwaliteit knippert dus door de las steeds heen en weer, een knipperlas.
Zo klinkt het heel erg logisch. Stel dat jij een futuristische gadget zou mogen uitvinden om het werk een stukje eenvoudiger te maken, wat zou dat dan zijn?
Een slimme bril waardoor je direct kan zien waar de wifi goede en minder goede dekking heeft. Dat lijkt me heel erg handig!
Direct maar het patent regelen 😉 Na een dag vol technische uitdagingen, wat doe jij om lekker te ontspannen in je vrije tijd?
Ik ben gek op pittig eten en het liefst Thais. Dus ik sta graag in de keuken een heerlijke groene curry of tom kha kai te bereiden. Maar voor een echte uiensoep ben ik ook altijd te porren. En als het even kan sta ik het liefst op mijn plank op het water te windsurfen 🤙
Dat vind ik een mooie afsluiter! Bedankt voor je openhartigheid en dat het maar flink mag gaan waaien.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.