Mariska
Community Developer
Community Developer

Input gevraagd: denk mee over de webinar onderwerpen van 2025

Als lid van de Ziggo Community weet je als geen ander hoe belangrijk het is om op de hoogte te blijven van de nieuwste technische ontwikkelingen. Daarom organiseren we elk kwartaal van 2025 een webinar met een technische specialist binnen VodafoneZiggo. Tijdens deze sessies delen we niet alleen waardevolle inzichten over onze producten en diensten, maar beantwoorden we ook jullie vragen. Zo leer je meer over onderwerpen die jou écht interesseren.

Jouw input maakt het verschil

Om er voor te zorgen dat onze webinars blijven aansluiten bij jouw interesses en behoeften zijn we benieuwd naar jouw input. Wat zou jij graag willen leren of bespreken tijdens een volgende Ziggo Community webinar? Denk aan onderwerpen zoals:

  • De toekomst van smart home-oplossingen

  • Diepgaande technische uitleg over glasvezel- en kabeltechnologie

  • Andere onderwerpen die jouw technische nieuwsgierigheid prikkelen.

 

Hoe kun je je suggesties delen?

Deel jouw suggesties in dit topic. Schrijf kort welk onderwerp je interessant lijkt en waarom. Wie weet staat jouw idee binnenkort centraal in een van onze webinars.

 

‌‌ 📢 In 2025 hosten we vier webinars waar jij als community-lid je voor kan aanmelden.


📖 Benieuwd naar eerdere onderwerpen? Je vindt ze hieronder!

  • Ontwikkelingen rondom nieuwe wifi-technologie
    Wat verstaan wij onder SmartWifi en wat zijn de voordelen van wifi 6 en wifi 7?

  • Beveiliging en privacy
    Wat doen wij binnen VodafoneZiggo op het gebied van cyber security?

Deze webinars zijn vanwege het delen van bedrijfsgevoelige informatie altijd voor een selecte groep klantleden gehouden. Maar we willen de webinars graag voor iedereen toegankelijk maken!

 

Waarom meedoen?

Met jouw input maken we de webinars niet alleen leuker, maar ook relevanter voor iedereen in de community. Daarnaast krijg je de kans om direct vragen te stellen aan onze experts én je kennis te verbreden. 

Laat je fantasie de vrije loop! Of je nu een doorgewinterde techneut bent of gewoon nieuwsgierig naar ontwikkelingen op een specifiek gebied. Laat het ons weten en denk met ons mee. Samen maken we de Ziggo Community webinars nog waardevoller! 💪

 

e-mail meldingen
Aan Uit
20 Reacties
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

mediabox next en next mini techniek er achter en of toekomstplannen 

puppie
Level 17

Met de meeste vragen als ik kan niet ......
Denk ik dat er weinig techneuten op dit forum rondzwerven.
De enkeling die er wel is geeft meestal wel een reactie en die zouden bij deze webinairs belangstelling kunnen hebben.
Worden deze overdag gehouden dan heb je kans dat er weinig aanwas zal zijn. 
Dit zijn maar een paar tips die ik mee wil geven.
Ik ben benieuwd waar de webinairs over zullen gaan.
Zelf zou ik de technieken in het echt willen zien, dus bijvoorbeeld wat zit er in een wijkkast en hoe komt het dan via de diverse kabels jouw huis in.
Natuurlijk kun je dat ook in een mooie video plaatsen.

Suc6 met het voorbereiden en organiseren.

Template
Level 17

Online gaming 

Er zijn wel vaker verschillende topics, dat dit niet goed gaat op Windows, PSN(Playstation) of Xbox. Ik ken dit probleem echter niet, als het voorkomt is het ook tegelijkertijd in andere landen.

Tot nu toe met NC Soft oa Aion, Lineage II, Blade&Soul, Guild Wars end Guild Wars 2, niet meegemaakt, tenzij het internationaal is

Bij Activision-Blizzard ook niet

Bij Square Enix, hetzelfde 

Dus zou er eens een onderwerp kunnen komen en wellicht uitzoeken waarom sommigen er altijd last van hebben? Ik kom uit voormalige Essent Kabelcom gebied.

Dus wellicht eens een webinar over hoe de routing gaat vanuit Ziggo naar, NCsoft, Activision-Blizzard, Square Enix, Sony, Xbox.

Overigens Aion wordt in Noord-Amerika, Australië en West Europa aangeboden door NCsoft zelf, officieel is voor West Europa een andere publisher, echter laat NCsoft gewoon Europese spelers toe. 

Havanna
Level 17

Gebruik van AI bij de klantenservice.

MR_CHIP
Level 19

ik zou willen weten wanneer ziggo de latency via coax gaat verlagen doormiddel van

https://www.cablelabs.com/technologies/low-latency-docsis\

 

 

 

wat engelse info

 

Low Latency DOCSIS technology (LLD) is a specification developed by CableLabs in collaboration with DOCSIS vendors and cable
operators that tackles the two main causes of latency in the network: queuing delay and media acquisition delay. LLD introduces an
approach wherein data traffic from applications that aren't causing latency can take a different logical path through the DOCSIS network
without getting hung up behind data from applications that are causing latency, as is the case in today’s Internet architectures. This
mechanism doesn't interfere with the way applications share the total bandwidth of the connection, and it doesn't reduce one
application's latency at the expense of others. In addition, LLD improves the DOCSIS upstream media acquisition delay with a faster
request-grant loop and a new proactive scheduling mechanism. LLD makes the internet experience better for latency sensitive
applications without any negative impact on other applications.
The latest generation of DOCSIS that has been deployed in the field—DOCSIS 3.1—experiences typical latency performance of around
10 milliseconds (ms) on the Access Network link. However, under heavy load, the link can experience delay spikes of 100 ms or more.
LLD systems can deliver a consistent 1 ms delay on the DOCSIS network for traffic that isn’t causing latency, imperceptible for nearly
all applications. The experience will be more consistent with much smaller delay variation.
LLD can be deployed by field-upgrading DOCSIS 3.1 cable modem and cable modem termination system devices with new software.
The technology includes tools that enable automatic provisioning of these new services, and it also introduces new tools to report
statistics of latency performance to the operator.

Pasi
Level 19

@Mariska  schreef:

...Daarom organiseren we elk kwartaal van 2025 een webinar met een technische specialist binnen VodafoneZiggo. Tijdens deze sessies delen we niet alleen waardevolle inzichten over onze producten en diensten, maar beantwoorden we ook jullie vragen.

....



Hm ... zoals altijd tegenwoordig, moet men bij 'advertenties' van een commercieel bedrijf, je wat voorzichtiger opstellen en het bericht vooral woordelijk lezen ( wat staat er werkelijk ). Wat vaak een ander verhaal oplevert, dan wat de schrijver ( het bedrijf ) je wilt doen geloven.

Als voorbeeld b.v. de term 'glasvezel-kabel', wat Ziggo vaak gebruikt. Velen zullen denken dat dit een kabel van glasvezel is, dat staat er misschien wel ( als dat '-' er niet tussen zou staan ! ), maar dat bedoeld Ziggo niet ! Ziggo bedoeld hiermee een combinatie van glasvezel en coax-kabel, maar heeft het woord 'coax' bewust weggelaten. Waarom ?
Ziggo gebruikt in deze oproep overigens de term 'glasvezel- en kabeltechnologie', wat een veel betere verwoording is en meer in overeenstemming is met de werkelijkheid. Dit is overigens wel de eerste keer, dat ik lees dat Ziggo deze term gebruikt !

 

"...Tijdens deze sessies delen we niet alleen waardevolle inzichten over onze producten en diensten..."

Als IT'er, techneut en als klant zou ik niet weten welke 'waardevolle inzichten'  Ziggo mij zou kunnen/willen vertellen, zonder dat dát heel veel PR oplevert. Ziggo laat al jaren niemand in de keuken ( en onder de motorkap ) kijken en zal óók nu alleen dat melden, wat het kwijt wil.

 

 

Voor wat betreft de eerder onderwerpen, daarin is ( zo te lezen ) het 'wij' gehalte erg hoog, wat mij dan vooral doet denken PR. Want wat VodafoneZiggo werkelijk doet, dat weet ( behalve het management ) niemand, dus kan men daar wel van alles melden, want enige controle daarop is onmogelijk.

 


Ook het onderstaande valt mij op :
CC.png

Zou Ziggo werkelijk bedrijfsgevoelige informatie delen met/aan wild vreemde mensen ? Natuurlijk niet, maar waarom dan wel vermelden ? Zou Ziggo zo e.e.a. spannender willen maken dan het werkelijk is ?

En wie zijn die 'selecte groep klantleden' dan en wat ik heb ( klant nummer xxxxxx ) met deze groep te maken ? Of probeert Ziggo mij hier een wortel voor te houden ?

 


De  vraag of ik onderwerpen kan/wil aanleveren, waarover men dan in een afgeschermde omgeving ( = een selecte groep klanten ) over zou kunnen gaan praten, heeft voor mij natuurlijk helemaal geen waarde. Aangezien er geen uitgebreid schriftelijk verslag van komt en het eventuele antwoord op de ( specifieke ) klanten vragen, waarschijnlijk verwerkt worden in een kort en algemeen verslag.

 


Hoe wil Ziggo deze 4 webinars, voor zowel "een doorgewinterde techneut" als een nieuwsgierige klant begrijpbaar én interessant genoeg houden ? Dat kan m.i. alleen maar met wat algemene en oppervlakkige 'teksten', waarvan er m.i. meer dan genoeg op het internet staan.

Ik voorzie vele monologen en veel bla-bla, waarbij of de techneut in slaap valt of de niet-techneut het spoor snel bijster is.


Ik denk dat ik pas, maar wens iedereen die er wel aan deelneemt veel plezier toe !

 

TV2
Level 8

Informatie over AOP’s en splitters en wanneer welke toe te passen. Welke AOP’s zijn verouderd?

Waarom (regelmatig) afwijkende snelheden t.o.v. afgesloten abonnement.

 

 

 

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Mariska 

 

Best wel leuke idee.

 

Voortgang tussen 5G Vodafone en Voortgang van Docis 4.0 met de nieuwe modems en 

 

Leuke nieuwe Snufjes en Gadges die gaan komen op Internet en Telefonie

 

(Of Nox kunstjes leren ) grapje 😉

Bert
Level 21
T.E.A.M.

"Hoe wil Ziggo deze 4 webinars, voor zowel "een doorgewinterde techneut" als een nieuwsgierige klant begrijpbaar én interessant genoeg houden ?

Dat kan ervaren worden als men deelneemt aan de webinars.

 

Dat kan m.i. alleen maar met wat algemene en oppervlakkige 'teksten', waarvan er m.i. meer dan genoeg op het internet staan.

Ik voorzie vele monologen en veel bla-bla, waarbij of de techneut in slaap valt of de niet-techneut het spoor snel bijster is.


Ik denk dat ik pas, maar wens iedereen die er wel aan deelneemt veel plezier toe !"

 

Jammer dat er uitgegaan wordt van vooringenomen standpunten en niet van eigen ervaringen en niet van, de belangrijkste ICT regel zijnde, check dubbelcheck, want dan kan uitdragen worden wat de opgedane ervaringen zijn en er niet uitsluitend vooroordelen geventileerd worden.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator

Wat leuk om te zien dat er al flink wordt meegedacht en suggesties/onderwerpen zijn gedeeld! Blijf vooral jullie suggesties delen, want deze sessies worden juist voor jullie georganiseerd waardoor jullie input hartstikke waardevol is. 

Zelf vind ik de suggestie van @Havanna (gebruik van AI bij de klantenservice) ook reuze interessant, aangezien AI een veelbesproken onderwerp is wat volop in ontwikkeling is evenals ChatGPT wat we dezer dagen steeds meer voorbij zien komen. 

Eerder zijn deze webinars vanwege het delen van bedrijfsgevoelige informatie altijd voor een selecte groep klantleden gehouden. We willen de webinars graag voor een breder publiek houden. Om die reden kiezen we ervoor geen bedrijfsgevoelige informatie te delen en de webinars inderdaad algemener van aard te houden.
 

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Cecilia  In principe hoef je over bedrijfs informatie wat gevoelig ligt niet te delen, maar wel hoe jullie de toekomst zien en zekers met punt van @Havanna  en de AI daar ben ik al mee bezig met stoeien en dat is best leuk. En wat houd jullie dag in zowel kantoor en thuis, hoe is jullie werk ingedeeld en wat doen jullie naast de community, lijkt me dat jullie niet 8 uur de community open hebben staan.

 

Dit zou toch kunnen, en wat gaat Ziggo de toekomst met artikelen doen, dan zit je weer met de Techboys en 1 Girl want @Mariska  kan weer met Folkert en of Anne B weer wat kwijt over de toekomst en internet en TV.

 

Kleine dingen zeg maar, waar niks prive's aan komen.

avop
Level 6

Zeker, hoe werkt de technologie van ziggo, en glasvezel netwerken, waar zitten de eventuele knelpunten in het ziggo netwerk, en hoe kunnen we zelf bijdragen om het te voorkomen.

dat zou zeker interessant kunnen zijn .

Jjoop
Level 6

Ik zou wel wat meer willen weten over de Ziggo connectiviteitsinfrastructuur, zeg de verbinding van huis naar centrales etc. Ook de connectiviteit naar streamingsdiensten en welke media hier gebruikt worden. Uiteraard de ontwikkelingen en plannen hierin. 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator

Leuke suggesties @avop @Jjoop. Dank voor het delen!

Steefb
Level 20

Ziggo systemen werken zo ontiegelijk traag dat weken/maanden en soms jaren wachten op een oplossing meer regel dan uitzondering is.

Zie bijv. Geluid versterker gaat uit zichzelf harder, niet vasthouden van ingestelde resolutie op de next, aanmeldproblemen op aangeboden diensten ( HBO. e.d.), terugbetaling van teveel betaald, serie opnames, EPG perikelen, optie om alle actieve apparaten uit te loggen.. enz. enz.)

 

Waarom is dat?

Garihd
Level 17

Je vindt ze hier!

Slaat dit op de bullet points?  Ik dacht ik daar op kon klikken.

 

Een topic over wat Mesh  nu werkelijk is en zaken als Bandsteering, Roaming zou zeer nuttig zijn. Met name de term Mesh wordt regelmatig verkeerd uitgelegd.

Een uitleg/webinar over de gebruikte technologie achter het stukje IPTV zal wel te bedrijfsgevoelige info zijn. Vooral wordt er nu wel of geen singecast grbruikt voor de mediaboxen dus dezelfde techniek als de apps.

MarcelUItUtreg
Level 1

Poorten openen op het modem om bijv. je NAS op het internet zichtbaar te krijgen.

Mariska
Community Developer
Community Developer

Jullie helpen ons enorm met al deze input, bedankt en keep 'em coming! 🙂 

Mariska
Community Developer
Community Developer

@Garihd Ik snap de verwarring over 'Je vindt ze hier!', ik heb het aangepast.

anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

@MarcelUItUtreg  ook de veiligheid risico’s als je nas via internet bereikbaar is,

en de opties instellingen om het beter te beveiligen,

dat lijkt mijn nog belangrijker dan uitleggen hoe je de poorten kunt openzetten