Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Ziggo test 1Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 in Utrecht

Ziggo start met het in de praktijk testen van docsis 3.1. In de Utrechtse wijk Oog in Al krijgen twintig huishoudens en bedrijven een docsis 3.1-modem waarmee ze kabelinternet tot 1Gbit/s kunnen testen.

Ziggo zorgt voor toereikende hardware en maakt het netwerk in de Utrechtse wijk geschikt voor de downloadsnelheid van 1Gbit/s. De maximale uploadsnelheid bedraagt 100Mbit/s bij de test. Ziggo kan nog niet zeggen wat de concrete vervolgstappen zijn. Die hangen af van de resultaten van de pilot. Het gaat om een pilot met een zeer beperkte groep huishoudens, maar het gaat volgens VodafoneZiggo, zoals het bedrijf sinds de fusie officieel heet, om een eerste stap naar een vernieuwd netwerk. Dat moet vanaf 2020 gereed zijn en dan gigabitsnelheden aankunnen.

Door de investeringen in de glasvezelbackbone, het coaxnetwerk en het mobiele netwerk, verwacht VodafoneZiggo de groei in bandbreedte die de komende jaren nodig is, op te kunnen vangen. Wat het coaxdeel betreft gaat het om de upgrade naar docsis 3.1. Huishoudens hebben een nieuwe modem nodig om van de hogere snelheden gebruik te kunnen maken.

Docsis is de standaard voor kabelinternet. Momenteel heeft de sector docsis 3.0 geïmplementeerd, maar wereldwijd zijn kabelaars bezig met de overgang naar versie 3.1. Deze maakt in eerste instantie downloadsnelheden van 1Gbit/s mogelijk, maar de specificatie biedt ruimte voor hogere snelheden. De specificatie beschrijft 10Gbit/s down, maar VodafoneZiggo houdt het op maximaal 5Gbit/s down en 1Gbit/s up. Met docsis 3.1 full duplex zouden zelfs symmetrische 10Gbit/s-snelheden binnen bereik komen. De fullduplex-upgrade is volgens de Nederlandse kabelindustrie echter niet voor 2025 te verwachten.

De Zeeuwse kabelaar Delta is ook bezig met docsis 3.1. Dat bedrijf wil dit jaar de eerste 1Gbit/s-verbindingen aan klanten aanbieden.

Bron: Tweakers
14 Reacties 14
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Om het overzicht over dit onderwerp te bewaren sluit ik de andere topics hierover en verwijs ik naar deze :-).
De reacties die over het wel of niet off/on-topic zijn hierboven, heb ik verwijderd.
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Lycke Ziggo wrote:
Om het overzicht over dit onderwerp te bewaren sluit ik de andere topics hierover en verwijs ik naar deze :-).
De reacties die over het wel of niet off/on-topic zijn hierboven, heb ik verwijderd.


Dank je wel Lycke Ziggo :blush:
Gemini030

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik zie mezelf als ideale kandidaat voor deze pilot, en woon bovendien in het gebied waar de pilot wordt uitgerold. Kan iemand me vertellen hoe ik kan worden geselecteerd of hoe ik me aanmeld hiervoor? Hartelijk dank!
Verwijderd account
Niet van toepassing
Gemini030 wrote:
Ik zie mezelf als ideale kandidaat voor deze pilot, en woon bovendien in het gebied waar de pilot wordt uitgerold. Kan iemand me vertellen hoe ik kan worden geselecteerd of hoe ik me aanmeld hiervoor? Hartelijk dank!

Hallo Gemini030
Hieronder vind je een link waarmee je je aan kunt melden als tester:
https://community.ziggo.nl/aankomende-producttesten-149/ziggo-producttesten-hoe-werkt-het-25174
Als Ziggo vindt dat je een geschikte kandidaat bent voor een bepaalde test wordt je vanzelf uitgenodigd per e-mail.
Gemini030

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dank N.N.,

Ik ben al aangemeld voor producttesten. Ben vanochtend ook gebeld door Ziggo met de melding dat de test in Oog in Al al in uitvoering is en vol zit. Ik weet niet wat de selectiecriteria waren, maar het is jammer dat ze me hebben gemist. :sweat_smile: :sweat_smile:
Smokey79

Level 1
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik lees net dat Telfort (lees KPN) gaat stoppen met het aanbieden van Analoge TV en DVB-C.
Dit is het moment dat VodafoneZiggo hun slag kan slaan. Waarom wachten tot 2020, er zijn al genoeg landen waar docsis 3.1 wordt aangeboden. Verder lees ik dat sommige zeggen dat een grote pijplijn (hoge bandbreedte) niet nodig is, nou ja ik heb dus een gezin, wij zijn met zijn 6en, en ja ik loop ook tegen het feit aan dat ik maar 5 smartcards (4 eigenlijk) want ik heb ook een Ziggo Media Box, mag hebben. Ik bereik constant mijn maximale 411 Mbps download. En vind het ook jammer dat mijn upload ca 43 Mbps zo laag is ten opzichte van de Glasboer (lees KPN). Mijn tip aan VodafoneZiggo is het volgende : Zo snel mogelijk Docsis 3.1 introduceren, gewoon bij een alles in 1 product en i.c.m. een mobiele abo, gratis een zender pakket (Ziggo Sport) en de 5 euro korting op je mobiel, en dan nog het volgende inbouwen, als je meerdere mobiele producten heb, de Data verdubbelen, en MB's met elkaar kunnen delen, dan geven jullie KPN een harde pak slaag, en deze verdienen ze ook. En owja niet jullie netwerk open gooien, gewoon in hoger beroep gaan, als jullie dit verliezen, de tegenaanval erin gooien dan willen jullie ook op Glasvezel kunnen leveren...
Gemini030

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
In welke landen wordt Docsis 3.1 al aangeboden dan? Volgens mij zijn er nog nauwelijks kabelmodems in de handel die deze standaard ondersteunen.
Zijn er al resultaten van de pilot bekend? Wordt deze misschien nog uitgebreid?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Gemini030 Hieronder meer informatie.

AVM introduceert zijn eerste Docsis 3.1-modem (juni 2018):
https://tweakers.net/nieuws/140283/avm-introduceert-zijn-eerste-docsis-31-modem.html

Zuster Ziggo rolt DOCSIS 3.1 uit (april 2018)
https://www.totaaltv.nl/nieuws/zuster-ziggo-rolt-docsis-31-uit/
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Gemini030
Wat dacht je van dit?
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/zonder-wifi/ubee-ubc1318zg/

Zie verder ook:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ubee-ubc1318zg-modem-zonder-wifi-33061/index1.html

Gr Han
ice0angel

Level 1
  • 95Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Gemini030 wrote:
In welke landen wordt Docsis 3.1 al aangeboden dan? Volgens mij zijn er nog nauwelijks kabelmodems in de handel die deze standaard ondersteunen.
Zijn er al resultaten van de pilot bekend? Wordt deze misschien nog uitgebreid?


Heb vandaag gegoogled en kwam op de site van Unitymedia
terecht en daar zijn ze al bezig met uit rol en aansluiten bij particulieren.

Wat ik lees is Bochum aangesloten is en komende tijd zowel Frankfurt als Düsseldorf en Koln ook aan de beurt is.
DeadDevil6210

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben wel benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Ben zelf veel vreter van internet trek men 40Mbit upload gemak dicht de download is iets pittiger (prive server draaiend) hoop dat ze met 200/200 abbo komen dat zou meer als zat zijn voor mij. (en heel stiekem blijf ik hoopen dat ook nieuwegein test gebied wordt dan houd ik mij aanbevolen)

Ik heb namelijk helaas geen glasvezel in huis en de adsl lijn bied mij mag 49mbit down 5mbit up dus ook geen optie daarnaast is adsl ook niet meer zo goedkoop als wat het geweest is.

duimpje draaien of hier gehoor aan gegeven wordt een vriend van me in oog en al is zeer te vreden met de snelheid en stabiliteit.
ice0angel

Level 1
  • 95Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Nog ergens nog wat nieuws over het verloop van de test fase?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Waarschijnlijk komt er niets naar buiten over de test zelf en het verloop. ice0angel

Iedereen die voor Ziggo test heeft zich te houden aan de geheimhouding, waar in veel, zo niet alle, gevallen voor getekend moet worden.
Ook na de test mogen er geen wetenswaardigheden van en uit de test gedeeld worden.
ice0angel

Level 1
  • 95Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Weet het Be rt dat er getekend wordt voor geheimhouding maar duitsland zijn ze stukken verder er mee ivm zelfde techniek gebruikt wordt 🙂 dus vindt het wel erg verdacht stil vandaar ook mijn vraag !

Weet bij Unitymedia Fritz!box 6591 Cable gebruikt voor 1gbit abbo
zal me niet heel erg verbazen dan VZ zelfde product gebruikt er voor.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic