donnerd

Level 10
  • 399Posts
  • 0Oplossingen
  • 109Likes

Ziggo moet kabel openstellen

EINDELIJK moet Ziggo hun netwerk openstellen van het ACM, al gaat Ziggo betreurenswaardig met een smoes die NIETS waard is in beroep.. volgens Ziggo is er concurrentie op de internet markt in Nederland.. yeah right...
hopelijk verliest Ziggo het beroep.
bron btw totaalv.nl
50 Reacties 50
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zie ook:
https://community.ziggo.nl/offtopic-208/youca-meldt-zich-bij-vodafoneziggo-voor-toegang-tot-de-kabel-31734
Gr Han
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Of hier:
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/vodafoneziggo-moet-andere-telecomproviders-op-zijn-netwerk-gaan-toelaten/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=20180928


Ook zo'n lekker zinnetje:
Nu alternatieve providers toegang krijgen tot het netwerk van VodafoneZiggo, krijgt de consument meer keuze als ze snel internet via de kabel willen afnemen, wat waarschijnlijk tot lagere prijzen gaat leiden.

Is er ooit iets goedkoper geworden omdat er voor de consument ergens meer keuze was? Ze weten nu toch wel dat dit nooit zal gebeuren. Niemand iets geleerd van voorgaande bedrijven of Privatisering?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Eindelijk concurrentie:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-naast-kpn-ook-vast-netwerk-vodafoneziggo-openstellen-voor-concurrentie
https://tweakers.net/nieuws/143919/vodafoneziggo-moet-zijn-kabelnetwerk-openstellen-voor-concurrenten.html
https://www.ad.nl/economie/acm-vodafoneziggo-moet-kabel-openstellen-voor-concurrenten~aa5a2fcd/
https://tweakers.net/nieuws/143911/youca-meldt-zich-bij-vodafoneziggo-voor-toegang-tot-de-kabel.html
https://www.onemorething.nl/2018/09/ziggo-concurrentie-kabel-toelaten/
https://www.rtlz.nl/beurs/artikel/4432346/kpn-en-vodafoneziggo-moeten-vast-netwerk-openstellen
Frederico007

Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
Als dat beroep behandeld wordt door het College voor Beroep van het Bedrijfsleven maakt Ziggo goede kans. Die heeft Ziggo al een keer eerder gelijk gegeven door doodleuk te beweren dat er genoeg concurrentie is, bijvoorbeeld door te stellen dat Digitenne een vergelijk product is..
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Frederico007 wrote:
Als dat beroep behandeld wordt door het College voor Beroep van het Bedrijfsleven maakt Ziggo goede kans. Die heeft Ziggo al een keer eerder gelijk gegeven door doodleuk te beweren dat er genoeg concurrentie is, bijvoorbeeld door te stellen dat Digitenne een vergelijk product is..


Ziggo heeft al eerder aangegeven dat openstellen gevolgen kan hebben voor de uitrol van 4k/DOCSIS 3.1
Kan dus zomaar gebeuren dat dat voorlopig niet gebeuren gaat om te voorkomen dat de concurrentie er van profiteert.

Trouwens in het besluit is ook meegenomen dat koper uitgefaseerd mag worden op plaatsen waar glas ligt. Dus in feite halen ze gelijk een mogelijkheid van concurrentie weg.
Frederico007

Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
@ Nick999

Maar dat argument (uitstel uitrol 4k) is denk ik geen goed juridisch argument aangezien KPN ook al 4K uitgerold heeft en ook concurrentie heeft moeten toelaten.
Dat Ziggo dan kan besluiten om 4k voorlopig niet verder te ontwikkelen zou een schot in eigen voet kunnen zijn, want dan gaat men verder achterlopen op deze techniek. En dat is weer gunstig voor (grotere) concurrenten als KPN, Telfort etc.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Frederico007 Ziggo is nu al plaats aan het maken op de kabel voor 4k en DOCSIS 3.1
Als die plaats ingenomen wordt door concurrentie vertraagt dat alles.
Frederico007

Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
@Nick999

Ik had het over juridische argumenten, niet over praktische problemen voor Ziggo. Dus ik denk niet dat een rechter daarvoor gevoelig is. En ingenomen lijkt mij nogal sterk uitgedrukt, alsof het grote Ziggo zich zomaar even laat wegdrukken door een (klein) opkomend providertje..
Aan de andere kant ,is het wel afwachten of meer concurrentie door deze toelating op de kabel (meer) technische storingen gaat opleveren. Als dat zo, zou dat niet best zijn.
Maar heeft bv KPN daardoor meer storingen dan voorheen?
gebruikers-naam

Level 1
  • 574Posts
  • 15Oplossingen
  • 55Likes
Nick999 wrote:
Frederico007 Ziggo is nu al plaats aan het maken op de kabel voor 4k en DOCSIS 3.1
Als die plaats ingenomen wordt door concurrentie vertraagt dat alles.


Als Ziggo klanten overstappen gaat er geen bandbreedte verloren, en Ziggo verdiend er nog steeds aan.
4K en DOCSIS 3.1 met bijbehorende data en snelheden zal echter wel meer eisen aan het netwerk stellen, de kosten die daarmee gemoeid zijn zal Ziggo dan ook aan de 'nieuwe' kabelaars/providers doorberekenen.

Het is wel zo eerlijk om andere partijen ook een kans te geven, zeker als dit een gerechtelijke uitspraak is.

Of wij als klanten beter/goedkoper uitzijn is nog maar de vraag, we wachten het af.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
gebruikers-naam wrote:

Nick999 wrote:
Frederico007 Ziggo is nu al plaats aan het maken op de kabel voor 4k en DOCSIS 3.1
Als die plaats ingenomen wordt door concurrentie vertraagt dat alles.
Als Ziggo klanten overstappen gaat er geen bandbreedte verloren, en Ziggo verdiend er nog steeds aan.


Ik heb al heel vaak uitgelegd dat dat wel zo is en ook waarom, dus ga het niet weer doen.
Maar hou maar in gedachten dat als je een bus hebt waar 50 mensen eigen personeel inzitten, en je moet er ook verplicht 20 van de concurrent meenemen, dat er hoe dan ook 20 anderen uit moeten.
Dat is nl simpel gezegd hoe de kabel werkt (klant heeft geen eigen point=to-point verbinding zoals koper en glas)
Frederico007

Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
@ Nick999
Elke verandering brengt onzekerheden met zich mee. Maar hoe dan ook KPN leeft ook nog... Het lijkt mij niet goed als een bedrijf altijd maar beschermd wordt in zijn monopoliepositie.
Maar misschien heb jij op een bepaalde manier een dermate grote binding met Ziggo dat je er anders tegen aankijkt. Ik niet, ik ben gewoon een klant, meer niet..
gebruikers-naam

Level 1
  • 574Posts
  • 15Oplossingen
  • 55Likes
Frederico007 schreef het volgende: Ik heb al heel vaak uitgelegd dat dat wel zo is en ook waarom, dus ga het niet weer doen. Maar hou maar in gedachten dat als je een bus hebt waar 50 mensen eigen personeel inzitten, en je moet er ook verplicht 20 van de concurrent meenemen, dat er hoe dan ook 20 anderen uit moeten.
------------------------------------------
Die vergelijking strookt natuurlijk helemaal niet met wat ik stelde! Er komen niet in een keer meer aansluitingen in Nederland omdat er een concurent bijkomt, dus er komt verschuiving van poppetjes in de bus, geen overboeking.

  • Stel dat je bus vol is, maar er nemen 20 werknemers ontslag en die gaan bij de concurentie werken, dan is er voor 20 personen ruimte in de bus.
  • De medewerkers van deze concurent zijn even groot en dik als dus er is plaats genoeg!
  • Zodra deze concurent betere voorwaarden en service heeft zal er een groter verschuiving zijn en zal er een 2e bus bij moeten als ook DSL werknemers bij de concurent gaan werken. Anders krijg je staanplaatsen, dus overboeking.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als ik Nick999 goed begrijp.

Als je in plaats van werknemers hier zenders van maak, dan zullen er minder zenders beschikbaar zijn voor Ziggo als anderen tot de kabel worden toegelaten.
Als je nu 200 zenders kunt uitzenden en er komen 2 concurrenten bij, dan wordt het 200 gedeeld door 3 = 66 zenders per provider, komen nog 3 bij heeft iedere provider nog 33 zenders om aan te bieden.
Volgens mij zit daar de huidige technische bottelnek.
Het kan technisch wel anders, maar dan moet je heel Nederland ombouwen volgens mij.
Dat gaan/kunnen de nieuwe providers nooit betalen.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Zo werkt het natuurlijk niet. Zenders die door alle aanbieders worden doorgegeven nemen maar één plek in.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
ArChie.DVB wrote:
Zo werkt het natuurlijk niet. Zenders die door alle aanbieders worden doorgegeven nemen maar één plek in.


Klopt niet. Omdat iedere aanbieder ongetwijfeld een eigen smartcard gaat gebruiken zal een zender dus ook verschillende malen moeten worden doorgegeven om apart bekeken te kunnen worden.
Be rt Klopt. Het begint al met de verplichting van alle providers om een basispakket te leveren bestaande uit x zenders. Al die basispakketten nemen plaats in.

Je kunt wel gaan zeggen dat ze de zenders gaan delen, maar dan heeft het concurrentieverhaal totaal geen zin omdat het dan in de praktijk niets anders is dan 5x Ziggo met 5x een andere naam op de smartcard.

Vergeet niet dat als je bv400 Mhz uitgegeven hebt aan je eigen transportstream, je die niet nog eens kunt uitgeven aan een andere. Dat kan bij koper en fiber (als die er al mee zouden werken, wél omdat daar klanten een eigen gescheiden verbinding hebben en niet een lijn delen met 400 of meer anderen.


Edit: Overigens denk ik dat de FTA zenders als eerste achter de decoder gaan omdat FTA technisch niet meer mogelijk is bij concurrentie
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Nick999 wrote:
Klopt niet. Omdat iedere aanbieder ongetwijfeld een eigen smartcard gaat gebruiken zal een zender dus ook verschillende malen moeten worden doorgegeven om apart bekeken te kunnen worden.

Je hebt kennelijk niet zoveel verstand van DVB techniek. Bij deze daarom een poging op basis van de techniek zoals die nu al bij Ziggo wordt toegepast voor het doorgeven van kanalen. Zie onderstaand het DVB signaal van DVB transport stream 2101 bij Ziggo:


Deze transport stream wordt gebruikt voor de doorgifte van de volgende kanalen:
FOX Sport 3 HD
RTL 4 HD
RTL5 HD
WDR

Onderdeel van het signaal is de Conditional Access Table (CAT). In bovenstaande afbeelding heb ik die voor je uitgeklapt en daarin zie dat er in het signaal sleutel informatie voor 6 verschillende Conditional Access (CA)systemen wordt doorgegeven, namelijk 3 verschillende Nagravision2 systemen en 3 verschillende Irdeto systemen. In het eerste rode blok aan de rechter kant zie je de 6 Entitlement Management Message (EMM) streams voor die 6 CA systemen, die bevatten de abonnementsgegevens van de klanten voor de kanalen. In het tweede en derde rode blok zie jet de Entitlement Control Message (ECM) streams die specifiek bij ieder kanaal horen en daarom de service naam bevatten waar ze bij horen. Deze berichten bevatten de sleutels om het kanaal te openen indien de klant volgens de EMM berichten het recht heeft om het kanaal te bekijken. En om dat laatste te kunnen bepalen op het adres van de klant is een fysieke of virtuele smartcard nodig die bij één van de 6 CA systemen hoort en op naam van de klant is geregistreerd.

Ofwel: Ziggo geeft de kanalen in deze transport stream nu al door voor 6 verschillende smartcard. Geen enkel probleem om daar nog extra smartcards voor andere providers aan toe te voegen en die andere provider hoeft niet eens gebruik te maken van Nagravision of Irdeto, het mag ook een ander CA systeem zijn omdat de techniek, simulcrypt, hetzelfde blijft.

Nadere uitleg over de techniek kan je hier vinden: https://www.dvb.org/
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Amen :grinning:

Top uitleg ArChie.DVB
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Maar dan is de coax niet open, dan gaat alles via Ziggo en dat zal dan ook moeten gebeuren met internet wat betreft de downstream en zeker de upstream.

Je huurt dan als nieuwkomer losse zenders van Ziggo volgens kostprijs + reële winst per losse zender of een compleet zenderblok volgens kostprijs + reële winst en die moet je dan nog doorverkopen met een eigen marge om de bedrijfskosten en marketing te dekken, hierna nog een opslag om winst te kunnen maken.
Ik wil dat ondernemersplan wel eens zien van de nieuwe aanbieders.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Tele2 lukte het een aantal jaren terug ook, maar die werden door de wet gestopt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic