Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24749Posts
  • 1071Oplossingen
  • 8073Likes

Ziggo-klanten opgelet: Jouw account is zogenaamd inactief

Indien je een bericht namens Ziggo ontvangt dat vanuit een ander domein is verstuurd dan kun je er zeker van zijn dat het niet door Ziggo is verstuurd. Klik in dit geval nergens op, stuur het phishingbericht door naar Opgelicht?! en verwijder vervolgens het bericht. 

 




Bron:  Opgelicht! - AvroTros     
Alert 

 

IMG_8849.jpeg

Herstel binnen 24 uur jouw Ziggo-account anders wordt deze volledig verwijderd. Je hoeft alleen even de link in het bericht te volgen om je account weer te herstellen.

 

“Jouw account is beschouwd als inactief en uitgeschakeld in overeenstemming met de gebruiksvoordwaarden van Ziggo”, staat in een phishingmail namens het telecombedrijf.

 

De Ziggo klantenservice wijst je er zogenaamd op om snel je Ziggo-account te herstellen door ‘gewoon de onderstaande link te volgen’. 


Als je dit niet doet, wordt je account verwijderd, wordt er gedreigd in het bericht. Zo proberen online oplichters je zover te krijgen om op de link te klikken met als doel toegang tot je persoonlijke gegevens te krijgen of malware op je apparaat te installeren.

Controleer de afzender

Hoewel er bij de afzender ‘Ziggo’ staat, is het belangrijk om ook het mailadres te controleren. Cybercriminelen kunnen namelijk doen alsof het bericht vanuit Ziggo is verstuurd via ‘spoofing’. Ziggo geeft op hun website aan dat alle Ziggo-mails worden verstuurd door het domein ‘@ziggo.com’. Voor hun Safe Online pakketten gebruiken zij ‘safeavenue@f-secure.com’

en ‘no-reply@email.f-secure.com’. 

 

Indien je dus een bericht namens Ziggo ontvangt dat vanuit een ander domein is verstuurd dan kun je er zeker van zijn dat het niet door Ziggo is verstuurd. Klik in dit geval nergens op, stuur het phishingbericht door naar Opgelicht?! en verwijder vervolgens het bericht. 

 

 

IMG_8850.jpeg

Op de hoogte blijven van online oplichting? Met onze gratis Opgelicht?!-app maken oplichters bij jou geen kans (iOS en Android). Vergeet niet om het onderwerp 'Telecom- en Internetproviders' aan te vinken.

 

Toch op de link geklikt?

Het kan zijn dat er malware op je apparaat is geïnstalleerd, voer daarom een virusscan uit. Verander ingevoerde wachtwoorden en zet je tweefactorauthenticatie aan. Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. Stel bovendien je software-updates niet uit, zo blijft je apparaat goed beschermd.

LEES OOK:

0 Reacties 0
Meldingen
Aan Uit