Roel de Jong

Level 8
  • 226Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Wazig beeld na upgrade windows 10

Beste mede gebruikers,

 

Ik ben al een paar dagen aan het zoeken naar een oplossing voor dit probleem. 

Een wat oudere computer heb ik nieuw geïnstalleerd met Windows 10. Origineel is het een windows 7 machine maar de specificaties laten het ruim toe Windows 10 erop te installeren.

 

Alles lijkt goed te gaan maar na 20 à 30 minuten wordt het beeldscherm wazig. Ik heb al verschillende resoluties geprobeerd en de schermbeveiliging iets ruimer gezet.

 

De monitor is enkel VGA en de drivers geven aan dat ze goed geïnstalleerd zijn. 

 

Iemand soortgelijke ervaring? Die kennis van me wilt nu terug naar Windows 7 omdat daar geen problemen mee waren alleen denk ik dat de oplossing 'anders' kan zijn.

 

Dank alvast voor het meedenken,

 

Roel

 

3 Reacties 3
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Roel de Jong 

Beste Roel,

Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat een driver of een instelling in Windows, na enige opwarmtijd zich ander zou gaan gedragen. Daarom denk ik dat het verstandig is om eerst een uit te testen of het toch niet aan de monitor ligt. Dit zou je kunnen dien door de monitor aan te sluiten op een ander computer of ergens een andere VGA-modem zien te lenen. Er een kopen in de kringloopwinkel kan (meestel op afspraak) natuulijk ook. Helaas is een defect in de videokaart ook niet uit te sluiten. Controleer eveneens of de stekkerverbinding van de VGA-kabel wel goed vast zit.

 

**EDIT**
Om zeker te zijn of het toch niet in de PC zelf zit zou je ergens een (wat oudere, 32 bit-versie?) van een Linux distributie (op DVD of USB-stick?) kunnen op scharrelen. In veel gevallen kan je daar ook een demo-versie (traag! maar zonder installatie) mee opstarten. Zo kan je kunnen controleren of de hardware (combinatie PC/monitor) nog wel goed werkt.

N.B.: Heb je ergens een opstartbare  DVD / USB-stick met van een virus-scanner of van software om partiities in te delen of Windows herstel -omgeving kan je die ook gebruiken. Om bij het laatste te blijven:  je kan de PC opstarten met een Windows-installatie DVD / USB-stick gebruiken (zonder de installatie uit te voeren) en dan gewoon even een uurtje afwachten of het beeld gek gaat doen.

 

DennyW

Roel de Jong
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Dank je, ik ga het uit proberen. Het kan toeval zijn maar de monitor kan natuurlijk net defect gaan tegelijk met de installatie van windows 10.

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag @Roel de Jong

Vervelend dat je dit ervaart nadat je windows10 hebt geïnstalleerd. Het kan inderdaad net toeval geweest zijn dat de monitor defect is geraakt. 
Heb je al tijd gevonden om de tips van @DennyW uit te voeren en te testen? 🙂 

Uitgelicht topic