Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
MR_CHIP
Level 19

Usb c wet

Eindelijk na jaren gesteggel eindelijk 1 connector in de toekomst geen tientallen verschillende connectors

Vanaf vandaag nog maar één kabel voor alle nieuwe oplaadbare apparaten - https://nos.nl/l/2549807

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
27 Reacties 27
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Ja voor Nieuwe apparaten en bestaande die dit al gebruikten.

Apparaten zoals iPhone 14 die hierdoor uit de handel is gehaald blijft Lightnig kabel nog en voor iPad ook.

tevens zullen kabels niet direct verwijderd worden.

0 Kudos
Garihd
Level 17

https://www.iculture.nl/nieuws/apple-stopt-eu-verkoop-iphone-14-iphone-se

Voor de achtergrond uiteraard zullen de lightning kabels voorlopig niet uit de schappen verdwijnen gezien de hoeveelheid oudere modellen die nog in gebruik zijn.

MR_CHIP
Level 19
Topicstarter

@Garihd  schreef:

Voor de achtergrond uiteraard zullen de lightning kabels voorlopig niet uit de schappen verdwijnen gezien de hoeveelheid oudere modellen die nog in gebruik zijn.

goedzo weg met al die eigen standaarden van apple meuk

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@MR_CHIP  schreef:

@Garihd  schreef:

goedzo weg met al die eigen standaarden van apple meuk

Sorry, ik zeg toch ook niet weg met alle Android meuk, ieder mag gebruiken wat ie wilt, zelfs mijn Macbook gebruikt USB C met kabel

Je kan ook een normaar antwoord geven @MR_CHIP  dat er 1 kabel komt prima mee eens, en zelfs goed, maar product is je eigen keuze en ga niet roepen eruit met Apple want, ik roep ook niet eruit met Windows11, Android, of andere apparaten.

Garihd
Level 17

Dave wel goed lezen, er staat heel duidelijk de eigen standaarden van Apple daarin heeft MRCHIP volledig gelijkTechnisch gezien is het uiteraard geen meuk dat kon iets anders worden verwoord, maar het is en blijft nog steeds een behoorlijk gesloten ecosysteem.

Windows en Android zijn veel meer open. 

Dave
Level 20
T.E.A.M.

Het wordt allemaal 1 kabel en dat is meer dan genoeg, alleen jammer dat de USB C Kabel nog te veel problemen, ondervind, eerst die eruit dan gaan we wel merken. op 3 iPhone's en 2 iPads na werkt hier alles op USB C

0 Kudos
Garihd
Level 17

Welke problemen heeft USB-C dan? 

Behalve dat je goed de specificaties moet weten van een apparaat want met USB-C kan men opladen of data overdragen of beide en meer.

De connector type is USB-C het gebruikte protocol USB4 is iets anders. 

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Er schijnt nog wat problemen met Apple en USB C te zijn, maar dat wordt intern opgelost en gedicht.

0 Kudos
Garihd
Level 17

@Dave  schreef:

Er schijnt nog wat problemen met Apple en USB C te zijn, maar dat wordt intern opgelost en gedicht.

Er moeten andere protocollen worden toegepast dat gaat nu eenmaal niet zo vlot.

Dave
Level 20
T.E.A.M.

Daarom, komt vast wel goed ooit 😉

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19
Topicstarter

Ik noem het meuk omdat ik het belachelijk vind dat Apple zo lang een eigen connector heeft gehad alleen maar voor prijs gewin 

0 Kudos
Pasi
Level 19

@MR_CHIP  schreef:

Eindelijk na jaren gesteggel eindelijk 1 connector in de toekomst geen tientallen verschillende connectors

Vanaf vandaag nog maar één kabel voor alle nieuwe oplaadbare apparaten - https://nos.nl/l/2549807

Beter gezegd : voor alle apparaten die vanaf NU worden ontwikkeld !

Gelukkig één stekker voor alle laders, want het oerwoud aan kabels en stekkers werd natuurlijk toch wel iets te gek.

Terwijl de goedkopere apparaten vaak willen 'meedoen' met alle merken en dus een zo algemene gebruikte stekker willen gebruiken, willen grote tech merken graag een eigen stekker hebben, want zou houden ze de markt ( en het geld ) in huis.

Overigens zou het mij geheel niets verbazen, dat grote tech merken die USB-C aansluiting ( behalve voor het laden ) toch een iets andere werking geven ( natuurlijk wel binnen de USB-C standaard ). Waardoor b.v. een USB-C aansluiting op een Apple toch anders 'werkt/reageert' dan die op een andere merk.

Garihd
Level 17

@MR_CHIP  schreef:

Ik noem het meuk omdat ik het belachelijk vind dat Apple zo lang een eigen connector heeft gehad alleen maar voor prijs gewin 

Deels mee eens toch zijn er nog legio producten in de schappen met een micro usb aansluiting. We moeten ons hierin niet tot Apple beperken.

@Pasi niet alleen wat nieuw of vanaf nu wordt ontwikkeld ook wat nog wordt geproduceerd zou moeten worden aangepast. Althans zo lees ik de openings alinea van dat artikel.

"Vanaf vandaag mogen in de Europese Unie alleen nog elektronische apparaten verkocht worden die kunnen worden opgeladen met een USB-C-kabel."

Dan zou de action bijvoorbeeld bepaalde hoofdtelefoons ook niet meer mogen verkopen. 

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Garihd  schreef:

@MR_CHIP  schreef:

...

@Pasi niet alleen wat nieuw of vanaf nu wordt ontwikkeld ook wat nog wordt geproduceerd zou moeten worden aangepast. Althans zo lees ik de openings alinea van dat artikel.

"Vanaf vandaag mogen in de Europese Unie alleen nog elektronische apparaten verkocht worden die kunnen worden opgeladen met een USB-C-kabel."

Dan zou de action bijvoorbeeld bepaalde hoofdtelefoons ook niet meer mogen verkopen. 

Zouden ze dan alle apparaten die het afgelopen jaren zijn ontwikkeld, terwijl de USB-C verplichting er nog niet was, nu moeten aanpassen ?

Ik verwacht dat de druk ( door lobby's ) van merken/fabrikanten, dat men wel een overgangsperiode heeft afgesproken. Die natuurlijk tot het ( maximale ) einde toe benut gaat worden, want het aanpassen van apparatuur wat nu al op de markt is ( maar nog geen USB-C aansluiting heeft ) is natuurlijk erg duur.
Beter zou m.i. zijn als alle apparatuur die nu ontwikkeld wordt en/of nog niet op de markt is, onder die nieuwe regel valt.

Maar we gaan het zien ! Vaak is de wet er wel, maar wordt er ( tijdelijk ) gedoogd.

0 Kudos
HaJee83
Level 12

Alle apparatuur die nu op de markt is wordt natuurlijk niet aangepast. Kan gewoon nog jarenlang gebruikt worden tot mensen aan vervanging toe zijn. Als ik denk aan die oude gloeilampen, die kon je ook jaren later nog in de winkels kopen. Die verdwenen ook niet massaal in de prullenbak bij groothandel of winkelier.

0 Kudos
Garihd
Level 17

Als dergelijke apparaten niet meer in productie zijn niet. De fabrikanten hebben uiteraard ver van te voren deze ingangsdatum te horen gekregen. De USB-C connector is er al vrij lang er was dus tijd genoeg om hierop voorbereid te zijn. Verder is van deze 'betutteling' enkel in de EU sprake.

De IPhone 14 met Lightning connector is dan ook enkel in de EU uit de verkoop gehaald. Vandaar mijn eerdere link voor ontbrekende achtergrond informatie.

0 Kudos
CreativeS
Level 15

En nu moeten wij nieuwe USB-C kabels kopen... lekker duurzaam.

Ik had overal Lightning voor... en nu moet ik USB-C gebruiken voor... uh... alleen maar Apple  - oplaadbare - apparaten.

Maar goed, je hoeft toch geen meuk te zeggen over iets wat jou niet aanstaat? Ongeacht wat voor mening jij hebt?

MR_CHIP
Level 19
Topicstarter

@CreativeS  schreef:

Ik had overal Lightning voor... en nu moet ik USB-C gebruiken voor... uh... alleen maar Apple  - oplaadbare - apparaten.

Maar goed, je hoeft toch geen meuk te zeggen over iets wat jou niet aanstaat? Ongeacht wat voor mening jij hebt?

gelukkig is er vrijheid van meningsuiting

0 Kudos
Garihd
Level 17

@CreativeS  schreef:

Die kan je nog steeds gebruiken tot je nieuwe apparatuur aanschaft. 

Ik heb onlangs een hele bos nutteloze usb A en B en Micro kabels weggedaan ik was al blij dat je niet standaard meer overal een kabel en laadblok bij kreeg.

@MR_CHIP vrijheid van meningsuiting is iets anders dan bepaalde termen gebruiken.