Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Telefonische oplichters gebruiken computerstem voor zogenaamde Ziggo helpdesk

 

318728C6-09FE-40E1-BE50-B0B4B40DAB45.jpeg

 


Oplichters die zich voordoen als de helpdesk van internetprovider Ziggo maken nu ook gebruik van een computergegenereerde stem om slachtoffers binnen te hengelen. Er verschijnt een Engels telefoonnummer (+44) maar waarschijnlijk opereren ze vanuit een heel ander land, zoals India, waar veel oplichtings-callcentra gevesitigd zijn. De waarschuwing dat de internetaansluiting wordt afgesloten is natuurlijk nep.

De tekst in gebrekkig Engels luidt: 'This is the Ziggo Technical Departement. We have been trying to contact as there is some suspicious activity that is happening in your internet IP-adress. However your internet and phone connection will be disconnected if this won't be fixed. Press one to speak with our executive and get this fixed.'

 

(Vertaling: 'Dit is de Technische afdeling van Ziggo. We hebben geprobeerd u te bereiken omdat er verdachte activiteiten plaatsvinden op uw internet IP-adres. Uw internet en telefoonaansluiting zullen worden geblokkeerd als dit niet wordt verholpen. Druk één om met onze medewerker te spreken om dit te laten verhelpen.')

 

Hacken

Bellers die ingaan op de waarschuwing en met de 'helpdeskmedewerker' praten, moeten de besturing van hun computer overdragen aan de oplichters. Die kunnen dan gevoelige gegevens zoals wachtwoorden en bankgegevens uit de computer halen. Of ze repareren een probleem tegen enorme bedragen, terwijl er niets aan de hand is.

 

Ziggo vaak misbruikt

 

Internetprovider Ziggo wordt regelmatig misbruikt. Oplichters gebruiken het internetbedrijf met phishingmails, phishingbrieven en zelfs nepmedewerkers die aan de deur komen. Op de site van Opgelicht?! verschenen al tientallen berichten van fraude onder de naam van Ziggo.

 

De telefoonnummers die gebeld worden komen niet uit een hack bij Ziggo: slchtoffers zijn vaak niet eens klant bij het bedrijf.

 

Ophangen

 

Wat moet je doen als je door een (Engels) telefoonnummer van de Ziggo Hellpdesk gebeld wordt? Ophangen. Zo simpel is het.

 

(Bron:) AvroTros Opgelicht! 

5 Reacties 5
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Hetzelfde als Microsoft belt met een vergelijkbaar verhaal, die bellen ook nooit zelf.

 

De telefoonnummers die gebeld worden, worden klakkeloos door een computer geprobeerd, dus ook geheime nummers kunnen een belletje verwachten en als je opneemt, dan komt er pas iemand aan de telefoon.

 

De telefoonnummers die je op je telefoon ziet kunnen uit alle landen van de wereld komen, dus ook uit Nederland, een computer stuurt een al dan niet bestaand telefoonnummer mee.

Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Heb met Steven hier al over gesproken en VF kan weinig doen. Ze worden zelf ook knettergek van heb mooi lijstje uit buitenland maar negeer en blokkeer. Deze van Ziggo vond ik best wel grof want alleen in Nederland heet het Ziggo dus daar slaan ze de plank al mis. Vond wel goede te waarschuwen en ja gewoon niet opnemen en blokkeren is beste. Maar voor oudere onder ons zoals mijn pa van 88 zou hier zo trappen, gelukkig heeft hij alleen modem voor telefonie, de rest heeft ie niet, maar toch. Gewaarschuwd mens telt voor 2 😊

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Vond wel goede te waarschuwen en ja gewoon niet opnemen en blokkeren is beste."

 

Blokkeren is zinloos, er wordt telkens een ander telefoonnummer gebruikt, een computer kan miljarden nummers aan je laten zien, het kan zelfs je eigen nummer zijn.

Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Enige wat ik kon doen blokkeren en negeren. En tuurlijk ze gaan steeds met andere nummers verder klopt, ik neem gelukkig niet op. Ook nummer 030 van Ziggo niet, ze kunnen me bereiken via mail ze weten dat ik tevreden ben 😊

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik vermoed dat men er eerder intrapt door de naam Ziggo te gebruiken dan Liberty Global of VodafoneZiggo ,hier is over nagedacht.

 

Goed dat je dit deelt, de ervaring leert dat niet alleen ouderen hier in kunnen trappen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic