EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Pas op: meldingen over +44- en +685-telefoontjes! (Radar artikel)

Radar krijgt meldingen van mensen die gebeld worden door onbekende buitenlandse telefoonnummers, waaronder nummers beginnend met +44 en +685 (of: 0044 en 00685). Krijg je een onverwachte oproep uit het buitenland? Neem niet op en bel het nummer ook niet terug, adviseren de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Fraudehelpdesk.

De Fraudehelpdesk laat aan Radar weten dat dergelijke meldingen 'zo nu en dan de kop op steken'. De meldingen komen dan vaak uit een bepaalde regio. Zo was er vorig jaar een golf in de omgeving van Arnhem en Nijmegen. Op dit moment zijn er bij de Fraudehelpdesk nog geen recente berichten over buitenlandse telefoontjes binnengekomen.

Wat kun je doen?
'Voor zover we weten zie je bij alle telecomaanbieders in het scherm de vermelding 00… of +… wanneer je wordt gebeld door een buitenlands nummer', laat de ACM weten. Krijg je een oproep uit het buitenland maar verwacht je geen telefoontje? Neem dan niet op, en bel ook niet terug. Doe je dit wel, dan kan het zijn dat je een gepeperde telefoonrekening ontvangt.

Krijg je een hoge telefoonrekening omdat je veel naar het buitenland zou hebben gebeld, terwijl dat niet het geval is? Doe aangifte bij de politie, en neem contact op met je provider (Ziggo Mobiel / Vodafone Mobiel mocht je een van deze twee providers hebben), adviseert Fraudehelpdesk.

Radar meldde in april dit jaar al dat je beter geen oproep van nummers met +88 of 0088 kunt opnemen, als je geen buitenlands telefoontje verwacht.

Lees ook: Gebeld door 0088- of +88-nummer: wat nu?

Bron: ACM / Fraudehelpdesk / Radar
4 Reacties 4
Anonymous2015

Level 1
  • 207Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Ik had pas geleden ook zo’n telefoontje. Gelukkig ben ik vrij goed op de hoogte. Er is alleen wel een probleem hiermee... ze beginnen ook met afgeschermde nummer te bellen.

Het enige wat je daar aan kan doen is je provider vragen internationale gesprekken te blokkeren als je die niet nodig hebt.
Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Sinds vorige week wordt ik gebeld door een onbekend buitenlands nummer op mijn vaste telefoon. Dat nummer is wisselend, maar begint steevast met 0041113 dus vanuit een vaste locatie. Ik heb ontdekt dat de locatie Leeds, Engeland is.

Gelukkig wordt er tot dusver niet 's avonds en in de nacht gebeld en ook niet afgelopen weekend. 

Ik ga straks bellen met Klantenservice met de vraag of Ziggo niet alle buitenlandse gesprekken naar mijn telefoonnummer kan blokkeren; ik word toch nimmer vanuit het buitenland gebeld.

EnergieBoy
Topicstarter
Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Hi @Zeeburgia 
Het is niet mogelijk dat Ziggo eigenhandig buitenlandse nummers voor een ieder afzonderlijk kan afsluiten en zorgen dat die daar niet meer door worden gebeld. Als Ziggo dit zou doen dan zou het voor iedereen gelden en dat kan natuurlijk niet. 

Als je een vrij nieuw thuis telefoon hebt dan kan je in de meeste gevallen zelf nummers ook blokkeren en zorgen dat ze niet meer bellen. Maar dat zou je dan zelf moeten uitzoeken op je telefoon (thuis).

En tip, nooit terug bellen!

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@EnergieBoy

Ik heb voor de zekerheid gebeld met klantenservice, maar Ziggo levert inderdaad niet als service dat buitenlandse gesprekken naar klanten met vaste telefonie collectief worden geblokkeerd.

Je stelt o.a. Als Ziggo dit zou doen dan zou het voor iedereen gelden en dat kan natuurlijk niet. Dat vind ik voor Ziggo geen goed excuus. Akkoord, dan zou het voor alle klanten moeten gelden, maar hoeveel klanten zouden hierop in de praktijk een beroep doen? Voor klanten, die worden gebeld door criminelen, zou het een goede service zijn. Maar helaas gaan goede service en Ziggo niet altijd harmonieus hand in hand.

De agent vertelde wel dat zij een ander telefoonnummer voor mij kan regelen, maar dat gaat mij voor dit moment te ver vanwege al het bijkomende werk dat daaraan vast zit. Hopelijk is deze terreur van korte duur, net zoals het in het najaar 2019 in de regio Arnhem/Nijmegen niet heel lang heeft geduurd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic