Rooki

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nieuwe verificatievragen bij bellen met klantenservice

Beste Community,

Zojuist had ik een storing en probeerde ik contact te krijgen met de klantenservice. Hierbij moest ik vanuit het keuzemenu de laatste 4 cijfers van mijn bankrekening doorgeven.

Nadat ik dit had gedaan, werd er vervolgens gevraagd naar mijn geboortedatum. Dit heb ik geweigerd.

In het verleden heb ik meerdere malen gebeld en dit schijnt 'nieuw' te zijn.

In het kader van phishing en de mogelijkheden van social engineering lijkt het mij niet wenselijk om hiernaar te vragen. Ik vraag me dan ook af hoe anderen hier tegenaan kijken.

10 Reacties 10
TV2

Level 6
  • 85Posts
  • 8Oplossingen
  • 33Likes

Ik vind het voor algemene vragen zeker niet nodig. Zodra het over je abonnement gaat volstaat wat mij betreft postcode enhuisnummer en evt. geboortedatum om klant goed te identificeren.

Kennelijk  wil men nu al via  het keuzemenu de gegevens weten. Beter is om dit tijdens gesprek te doen en dan alleen voor situaties zoals ik hiervoor beschreef.

Zal  te maken hebben met verdergaande automatisering.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 76367Posts
  • 5203Oplossingen
  • 22510Likes

Ziggo medewerkers moeten de laatste jaren op meerdere manieren verifiëren dat diegene die belt ook werkelijk diegene is die belt.

Als een hacker/pester/crimineel je telefoonnummer weet en je emailadres en je postcode en huisnummer, dan kan diegene ook al bellen naar Ziggo om van alles te wijzigen en zo nodig een monteur te bestellen en dan komt er een bestelling en mogelijk ook nog een monteur die niet door de oorspronkelijke abonnementhouder is aangevraagd, wat de laatste jaren nogal eens gebeurd is.

En ja Ziggo kan je telefoonnummer zien waarmee je belt, maar dat kan een hacker/pester/crimineel uit Verwegisten ook laten zien als beller met spoofing van je telefoonnummer.

Rooki
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik begrijp je punt, maar jezelf telefonisch identificeren met gegevens die kunnen worden gebruikt voor identiteitsfraude lijkt me ook niet wenselijk.

Stel je voor dat ik de juiste klantenservice bel, maar mijn smartphone is gehackt, waardoor ik eigenlijk een malafide klantenservice aan de lijn heb. Of wat als mijn gesprek wordt afgeluisterd?

Als adresgegevens in combinatie met het toestel waarmee je belt niet voldoende zijn, dan zou een wachtwoord of het serienummer van jouw modem wellicht een betere optie zijn.

Pineapple

Level 16
  • 1825Posts
  • 185Oplossingen
  • 735Likes

Geen enkele verificatie of controle is waterdicht of gegarandeerd veilig. 

puppie

Level 17
  • 2705Posts
  • 67Oplossingen
  • 1108Likes

Ik lees dat dit al in het keuze menu gedaan moet worden.
Dat mag helemaal niet de wet op de persoonsgegeven staat dit niet toe.
Als ik iemand aan de lijn heb dan kan ik het mij voorstellen en zal het ook geen probleem zijn maar bij een keuze menu nee geen persoonsgegevens.

Rooki
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het wellicht een beetje slecht verwoord, maar het gaat om de laatste 4 cijfers van de bankrekening dat via de keuze menu doorgegeven moet worden. Een medewerker vroeg daarna om mijn geboorte datum. 

puppie

Level 17
  • 2705Posts
  • 67Oplossingen
  • 1108Likes

En als je die vier cijfers niet geeft dan kom je alsnog bij een medewerker uit??

TV2

Level 6
  • 85Posts
  • 8Oplossingen
  • 33Likes

Gewoon een keer proberen.

Garihd

Level 16
  • 2369Posts
  • 75Oplossingen
  • 1343Likes

@Rooki  schreef:

Ik heb het wellicht een beetje slecht verwoord, maar het gaat om de laatste 4 cijfers van de bankrekening dat via de keuze menu doorgegeven moet worden. Een medewerker vroeg daarna om mijn geboorte datum. 

Dat die medewerker om de geboortedatum vraagt is niks mis mee.

Belde mobiel of vanaf een vaste lijn? Hoewel ook dat kan worden gespoofed.

U heeft uw geboortedatum niet gegeven was het op dat moment einde gesprek?

Mogelijk ben ik enigszins naief u komt weer heel voorzichtig over, ik zou al bijna vragen waarom heeft u nog een telefoon? 

@puppie waar staat dat dit niet mag, ik kon dit niet vinden. Dan zijn er namelijk zeer veel bedrijven in overtreding.

Pineapple

Level 16
  • 1825Posts
  • 185Oplossingen
  • 735Likes

@puppie  schreef:

Ik lees dat dit al in het keuze menu gedaan moet worden.
Dat mag helemaal niet de wet op de persoonsgegeven staat dit niet toe.
Als ik iemand aan de lijn heb dan kan ik het mij voorstellen en zal het ook geen probleem zijn maar bij een keuze menu nee geen persoonsgegevens.

In welke wet/artikel wordt dit beschreven? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic