1
Vraag
2
Reacties
Timo78

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Is deze van Ziggo??? (aansluitkast)

Hallo,

 

vandaag de tuin winterklaar aan het maken geweest, woon er net pas, en kwam het volgende tegen:

2021118_192827.jpg  zit aan mijn zijgevel en de kabels gaan naar 20211118_192701.jpg

Lijkt mij een Ziggo aansluiting welke naar mijn zijgevel gaat en vervolgens nergens meer heen.

Kan ik deze kabels uit de tuin halen als we aankomend voorjaar alles gaan afgraven mbt nieuwe tuinaanleg? Of gaan deze kabels weer naar de centrale kast, 1ste foto? Zo ja, wat is dan het nut dat deze er nu liggen, lijken mij nergens op aangesloten te zijn.


Mvg Timo

38 Reacties 38
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dom ik keek niet goed dat maakt het helemaal simpel. Die kabels gewoon volgen en oprollen voor dat grijze kastje kan de boel gecompliceerder liggen. Staat die wel of niet in de tuin?

Timo78
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@RoWi. 

kastje staat in de tuin, maar zoals al zo vaak aangegeven, deze kabels zijn nergens op aangesloten!!!

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Lezen is soms inderdaad wat moeilijk. Maar goed, ook al zijn de kabels nergens meer op aangesloten, is het wel fijn te weten van wie deze zijn (geweest). Ik zal @Paul (Ziggo) eens vragen of hij ernaar wil kijken. Misschien wordt de boel dan zelfs wel voor je weggehaald, of je moet die kast al willen gebruiken als brievenbus... 😉

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Timo78  schreef:

@RoWi. 

kastje staat in de tuin, maar zoals al zo vaak aangegeven, deze kabels zijn nergens op aangesloten!!!


Het is ons onbekend of er wel of geen aanvoerkabel naar dat grijze kastje is, en zoals je vraag is van wie is het kastje daar draait het om. Wat ik dus al eerder aangaf de kabels op de muur kan je in mijn ogen gerust zover mogelijk volgen en daar op een rol binden, eventueel onder de grond. Wat het kastje zelf betreft is de administratie hopenlijk goed, en is het bekend of deze van een oude vervallen antenne inrichting is.

Alles wekt de indruk overbodig te zijn en zijn deze kabels vervangen voor een nieuwe groene kabel en nieuw aansluitpunt. Daar kan een moderator mogenlijk duidelijkheid in geven.

 

Het probleem is dat er vaak nieuwe verdeelkasten en kabels zijn geplaatst, maar overbodig geworden materiaal nooit opgeruimd, dat lijkt hier ook de situatie, met de nadruk op lijkt. Daarom mijn voorzichtige opmerking over het verdeelkastje.  

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Timo78

Je komt wat tegen in zo'n tuin! Waar ik benieuwd naar ben, zit er in de woningen, ter hoogte van het kastje aan de muur, ook een Ziggo aansluiting?

Timo78
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo @Rikst,

 

ter hoogte van dat kastje zit het toilet. In de woonkamer een ISRA punt, glasvezel en 2 UPC kastjes, zie bijlage.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Bedankt! Ik ga navraag voor je doen, zodra er meer informatie bekend is komen we daar op terug @Timo78.

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Ik doe er een wedje op dat het overblijfselen zijn van de oude gai ( centrale antenne installatie ) .

 

Praat dan over de jaren +_ 1970 <> 1980 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

...Dan moet het naar het museum... 🤑

Cool1946

Level 12
  • 651Posts
  • 16Oplossingen
  • 301Likes

Museum van de Twintigste Eeuw

Het museum stelt voorwerpen tentoon die het leven van de afgelopen eeuw in beeld brengt. De verschillende kamers zijn ingericht per decennium van de 20ste eeuw. De kans is groot dat je hier de fondueset waar je moeder nog mee gegeten heeft of de stofzuiger die je opa heeft gebruikt ziet. Het museum wordt hierdoor ook wel een feest der herkenning genoemd. Momenteel is er een tentoonstelling die zich richt op het fenomeen ‘Star Wars’. Ook kunt u daar  mogelijk nog de éérste kabeldozen  aantreffen die in de jaren zestig de centrale antenne installaties werden genoemd. 😀🤣

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Haha. Ik heb nog lasdoppen van zo'n 140 jaar oud, die werden gebruikt bij de bouw van het Centraal station in Amsterdam. Bij een verbouwing destijds knipten we die er graag en vaak af om ze te vervangen voor de nieuwe, toen nog schroef lasdoppen. De  oude, porseleinen lasdoppen zijn nu ook wel museumwaardig.  

JeffvE

Level 10
  • 363Posts
  • 13Oplossingen
  • 84Likes

@Rikst @Timo78

Dit zijn inderdaad overblijfselen van het oude Philips Letterbox GAI-systeem, (Uit de begintijd van kabeltelevisie).

Normaal zat hier nog een kleine doorlussing in, om je aansluitpunt binnen van signaal te voorzien, en vervolgens ook weer door te lussen naar de rest van de wijk als ik met niet vergis.

176586782_720868941916545_1270466780954081997_n.jpgf6c00a99-c854-4a5f-9d09-5b2b6f410027.jpg

Anno 2021 is dit systeem museumwaardig en wordt niet meer gebruikt.

 

Binnen in de meterkast of elders waar de afgaande kabel binnen komt, zou je dan onderstaande nog kunnen aantreffen, welke ook overbodig is.:

IMG_20171227_195615.jpgIMG_20171227_195615.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Het komt er dus op neer dat je dit gewoon kunt verwijderen zonder dat je onder spannig werk of komt te staan.

Echter zou ik voor de zekerheid nog de bevestiging van een van de mods afwachten, dan staat het ook bij Ziggo genoteerd.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Timo78, goedemorgen!

We hebben inmiddels een terugkoppeling gekregen. Zoals hier al werd vermoed is het kastje aan de muur geen actieve aansluiting van Ziggo. Deze mag verwijderd worden 🙂 
 

Timo78
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Cecilia,

kabels welke in de grond liggen naar het kastje aan de muur oprollen en diep wegstoppen? 

Weet je toevallig ook iets over de andere kast, nog in gebruik of ook overbodig? Indien deze overbodig is dan mogen jullie deze wel weghalen.

Iemand nog belang bij het antieke CAI verdeelkastje?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"kabels welke in de grond liggen naar het kastje aan de muur oprollen en diep wegstoppen? "

Er zit al zoveel weggestopt in onze mooie, maar kwetsbare aarde... Kunnen ze er niet uit? 

"Iemand nog belang bij het antieke CAI verdeelkastje?"

Misschien @Ronihd wel! Dat vindt ie vast leuk. Als hij het niet wil, en iemand anders ook niet, is het misschien wel echt leuk voor een museum, zoals deze: 

 

https://www.jvanschaikconsultancy.nl/radiomuseum/divers/schakelmateriaal/index.htm

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Spelregels bij het doorknippen van kabels:

 

Bij het doorknippen van kabels altijd eerst even kijken of de sinus op het nulpunt ligt. Dan vonkt het minder. Knip je een kabel door met spanning erop kan het zijn dat je de kniptang later als striptang kan gebruiken, tenzij de hoek die er is uitgebrand te groot is. Voor dikkere kabels werkt een ijzerzaag ook goed, mits goed geïsoleerd. Als je wat vreemds hoort en ruikt, meteen stoppen met zagen en een ander de schuld geven. 

En let bij het doorknippen van kabels ook altijd even op of er niet ergens licht, telefoon, Internet of Tv uitvalt. Zodra je ziet dat een van deze dingen gebeurt, of allemaal, is het raadzaam, zo onschuldig mogelijk te kijken en je zo snel mogelijk uit de voeten te maken.   

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

PS: @Cecilia geeft aan dat het kastje niet van Ziggo is, en weg mag. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles wat niet van Ziggo is, verwijderd of gesloopt mag worden. Maak ook even een kopie van het bericht van @Cecilia , @Timo78 zodat je gedekt bent als het misgaat... 😁

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Willem-A1  schreef:



Misschien @Ronihd wel! Dat vindt ie vast leuk. Als hij het niet wil, en iemand anders ook niet, is het misschien wel echt leuk voor een museum, zoals deze: 

 

Nee dank je ;_)P 

 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Timo78, de andere kast is nog in gebruik en deze mag niet weggehaald worden of iets dergelijks. 
Voor het weghalen van die andere kast kun je hier een melding maken. Zodat alles veilig gaat 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic