We zijn met zijn allen vaak online te vinden, voor de fun maar ook om dingen te regelen. Des te belangrijker om juist aandacht te blijven besteden aan offline onderwerpen.
Elk jaar heeft de boekenweek een ander thema. Het thema van de boekenweek dit jaar is 'Je moerstaal'.
De boekenweek is van 12 t/m 23 maart.
Vertel, heb jij nog een leuke (recente) leestip?
Ik ben heel nieuwsgierig of jullie nog leuke tips hebben! Wat is een prachtig boek? Weet je nog waar je dat boek hebt gelezen, zitten er mooie herinneringen aan vast? ❤️ Ik hoor het heel graag en misschien heeft een ander er op die manier weer een leuke tip bij voor op zijn/haar verlanglijstje.
Onder jullie reacties wordt een boekenbon verloot!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Lieve allen, ik wil jullie allereerst heel erg bedanken voor de reacties! Leuk om te zien dat jullie hebben gereageerd op dit topic!
Er komt een boekenbon je kant op @S4R - dank voor je goede tip!
Een mooie dag vandaag en vergeet niet om af en toe eens een boek te pakken in plaats van je scherm 😉
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Leestips?
Hier heb ik nog wel wat leuke leestips.
@Wim C. Slaat die C van jouw op de Corduwener van jouw leestips?
Recent kan het boek amper genoemd worden, alleen misschien wel toepasselijker dan ooit te voren 😉
Isaac Asimov zijn negen korte verhalen, "I, Robot"
Grappig! Een maand terug heb ik een perfect exemplaar van 'I robot' in zo'n mini-bieb gevonden, en meteen omgeruild met een of ander boekje van mijn onderste plank 😎. Hierbij ook mijn tip
Tegenwoordig maak ik helaas te weinig tijd vrij voor een boek. En als ik al een boek pak, dan kies ik voor een sportbiografie. Het laatste boek wat ik heb gelezen ging over Lieuwe Westra - voor mij een lokale held die helaas niet meer onder ons is - zijn wielerleven.
TIP, en mocht je eventjes niets te doen hebben, dan is dit ook een mogelijk tijdverdrijf.
@Bert
Goed idee!
Leuk om te zien dat er al wat reacties zijn gekomen! Ik ben benieuwd of er nog anderen zijn met leuke en waardevolle boekentips! 💌
Arendsoog.
Kameleon.
En voor de strip suske en wiske.
Er zijn op dit moment best wel veel overweldigende ervaringen om ons heen. Dus altijd nog actueel en aan te bevelen.
Schön! Vanuit hobby en interesse ben ik op dagelijkse basis bezig met de WWII. Deze zet ik op de verlanglijst. Dank voor de tip!
Vroeger las ik enorm veel, laatste jaaa-ren komt het er niet meer zo van. Maar, sinds de afgelopen 3 jaar ben ik wel veel gaan luisteren naar luisterboeken, dat beschouw ik dan ook maar als lezen 🙂
Ik kan de geheime dagboeken van Hendrik Groen sterk aanbevelen! Het is fictie, maar het kan zo waargebeurd zijn en het is enorm humoristisch! Ook het boek Leven en laten leven van Hendrik Groen vind ik geweldig! De hoofdpersoon merkt op dat het jammer is dat je niet bij je eigen begrafenis kan zijn, want dan hoor je alle gesproken mooie woorden over jezelf niet. Dat brengt hem, samen met z'n vrienden, op het idee om toch wél aanwezig te zijn bij zijn eigen begrafenis...
Ik weet nog dat ik niet kon slapen 's nachts en ik dit boek aanzette, ik heb me echt kapot gelachen in bed hahaha 😅
@Evert Luisterboeken zijn ook inderdaad in trek. Leuke suggesties en een mooie anekdote over je verstoorde nachtrust haha! Zelf heb ik me er nog niet aan gewaagd. Simpelweg omdat ik iets beter tot me neem als ik iets lees in plaats van luister. Helpt een koptelefoon met noise-cancelling je erbij om aandachtig te blijven luisteren? Of heb jij of een andere user nog mooie tips?
@Jan F. @nspoor Hebben jullie wellicht een boekencollectie en daaruit enkele leestips?
@Vincent Je stelt een korte vraag, maar ik vrees dat het antwoord wat langer is.
Wij hebben de werkkamer van mijn echtgenote ingericht als bibliotheek een daarin een flink aantal boekenkasten, de bekende Billy van IKEA, geplaatst. De zijn inmiddels overvol.
Mijn voorkeur voor lezen is in de loop der jaren wat gewijzigd. Vroeger had ik de Maigret serie van Georges Simenon compleet, maar ook de niet detectives van Simenon vond ik de moeite waard. Tegenwoordig richt ik mijn aandacht op andere werken en probeer ik de wereld en het mensdom te begrijpen.
Als ik schrijvers of boeken mag aanbevelen zijn dat:
Yuval Noah Harari:
Verder lees ik veel over de geschiedenis en probeer te achterhalen hoe Europa en andere machtsblokken zijn ontstaan. Zo heb ik ter gelegenheid van deze boekenweek een werk van Johan op de Beeck aangeschaft over de Franse revolutie (2 delen).
Om de volksrepubliek China te begrijpen lees ik nu van Victor Wesseling: Een geschiedenis van China. Deze belangstelling is mede ingegeven door het feit dat onze kleinzoon China studies doet aan de Leidse Universiteit en volgende maand voor 3 maanden naar China vertrekt om daar de taal en cultuur beter te leren begrijpen aan de universiteit van Xiamen.
Verder vind ik de boeken van Emile Le Roy Ladurie lezenswaardig omdat ze het Europa van de late middeleeuwen op een interessante manier beschrijven:
Ik wil Geert Mak niet onvernoemd laten. Zijn werken zoals:
zijn zeer leesbaar.
Mijn stripvoorkeur: De verhalen van Asterix, spelend in de Romeinse tijd, met af en toe een knipoog naar de actualiteit . Ik moet wel toegeven dat ik de laatste delen, verschenen na de dood van de oorspronkelijke schrijver, wat minder overtuigend vind.
Als je ook je interesse uitgaat naar de geschiedenis van de Antlantikwall in Zuid Holland is dit een echte aanrader
https://www.atlantikwallinkaart.nl/
Gedetaileerdere info hierover is er niet, voor zover ik weet
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.