Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes

Herinnert u zich deze nog?

Uit de absolute begintijd van kabelinternet (met dank aan waybackmachine):
Iemand die dit nog bewust heeft meegemaakt?



Alleen al de systeemeisen van destijds.:joy::joy::joy::joy:


Er is wel veel veranderd sindsdien
7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Yep, dat was mijn 3e PC, oeps, dat is lang geleden.

De eerste was de luxe versie van een PC privé project 80286 AT.
Dos 3.1 640 KB RAM, later uitgebreid tot 1024 KB RAM, dan kon je virtueel geheugen gebruiken.
40 MB harde schijf en een kleurenvideokaart met kleurenscherm in plaats van zwart/wit.
Diskettestation voor 5¼ inchdiskettes.
Oh ja, en een geluidskaart met boxen en een Star dot matrix printer lc-20.

De discussie onder de kopers was, waarom eigenlijk een kleurenscherm?
Onze baas zij, omdat het nu mag van mijn man, volgende week hoef ik daar niet meer mee aan te komen.
De meesten namen toen een luxe versie.:relaxed::joy::rofl:
Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
Hahaha! Uit de tijd dat je een internet verbinding had voor 1 pc. Een eigen router mocht in de beginfase van @home niet 😛
Zou je nu mee aan moeten komen 😛
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Da's idd errug lang geleden. Alleen al dat riante werkgeheugen van 16 of 32 Mb!!
Was dat niet in de tijd van de MS DOS computers?
Erving

Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
Nick999 Ja, dat is erg leuk om weer eens terug te zien. Het is nog erg gelikt ? als je het vergelijkt met de eerste pogingen (van mij dan) om een eigen site in elkaar te zetten, ergens 1 ste helft jaren 90 ! Achteraf: dat zag er niet uit !
Ik vind het sowieso leuk om zo nu en dan eens een site te bezoeken met de geschiedenis van de pc, internet, digitalisering, enz. Het ie een geweldige (r)evolutie die we met zijn allen meemaken.
Misschien aardig om onder deze post nog eens wat historische plaatjes te plaatsen. Het is dan wel geen "klant helpt klant", maar meer "ter lering ende vermaak" ?.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Grappig, waybackmachine, mijn eerste zelf gemaakte website stond er zelfs nog 16-05-2001 ook de tijd dat hier @home kabelinternet kwam op 09-02-2001.

Patsi32

Level 6
  • 86Posts
  • 6Oplossingen
  • 38Likes
De voorloper van Ziggo in 2002 ?


Het modem was destijds nog groter dan een broodtrommel, haha
Nick999
Topicstarter
Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Huizinga wrote:
Hahaha! Uit de tijd dat je een internet verbinding had voor 1 pc. Een eigen router mocht in de beginfase van @home niet 😛
Zou je nu mee aan moeten komen 😛


Klopt. Bij @home kreeg je toen een computernaam met bijbehorend IP, met een max van 3 IP adressen. Iets waar Home later voor op de vingers is getikt. Dat was ook de tijd dat bestand en printerdelen niet geblokkeerd werd in je modem en je dus allerlei "exotische" plaatjes uit printers van nietsvermoedende buurtbewoners kon laten rollen.:joy:

Internet bij A2000 was nog een heel gedoe. DNS server was gewoon een pc'tje wat onder Linux draaide en op de helpdesk op een tafeltje stond.
De tijd dat monteurs naast installeren van internet, ook netwerkkaarten moesten inbouwen en vervolgens de MAC adressen door moesten bellen om ze zo aan het modem te koppelen.
Vooral handig als er weer eens een slechte batch tussen zat zodat je 10x in een half uur werd gebeld door een wanhopige monteur met telkens een ander MAC adres.
MAC adressen die we overigens, handmatig on the fly moesten invoeren in het systeem, net zoals de gewenste emailadressen.

Pionieren, maar het had ook zijn charmes... Voor en na sluitingstijd niet gelijk naar huis met de helpdesk, maar massaal via het netwerk een potje Doom/Quake , even je collega's afschieten :grin:

Alles nog lekker klein en korte lijnen. Helpdesk zat in dezelfde ruimte als de 2de lijn en de monteursondersteuning en via een paar enorme beeldbuis monitoren zagen we via SNMP het hele A2000 netwerk en dus ook waar storingen ontstonden. Die konden we dan weer doorgeven aan het NOC want ook dat zat op dezelfde etage met alleen een glazen wand ertussen.

Leuke tijden toen...
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic