Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Gebruik van afkortingen in berichten

In deze community wordt nogal kwistig gebruikt gemaakt van afkortingen en ik kan mij goed voorstellen dat niet iedereen even bedreven is in de wereld van de technische afkortingen. Een veel voorkomend vraag is: "Maak even een foto van de AOP".  Tsja, je bent net nieuw op dit forum, je zit met een probleem en vragen wat een AOP is staat misschien wel erg dom. Dus je gaat op internet opzoeken wat een "AOP" is. Ach, dat is de plek waar Ziggo het huis binnenkomt; de  "huisaansluiting" en het zal je worst wezen dat dit het Abonnee Overname Punt is.
Ik heb zojuist ook een bericht gelezen waarin iemand vroeg wat een EPG is. Op zich geen gekke vraag omdat je niet kunt verwachten dat iedereen weet waar het de afkorting van is. En ik heb nu een paar simpele afkortingen genoemd, maar zo gauw het meer technisch wordt, worden de afkortingen voor minder technische mensen ook steeds onbegrijpelijker. 

Misschien is het een idee om op dit klant-helpt-klant-forum minder afkortingen te gebruiken, waardoor waarschijnlijk -voor veel meer mensen- sneller wordt begrepen wat er wordt bedoeld.

57 Reacties 57
Pineapple

Level 16
  • 1712Posts
  • 179Oplossingen
  • 681Likes
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

 @Willem-A1 ,

"Uiteraard is het een goed idee van je om zo'n lijst samen te stellen maar om meteen je kont tegen de kribbe te gooien is minder".

Dat kan zo zijn @Sparco1955 maar ik heb alweer een paar nare ervaringen gehad en heb daar gewoonweg geen zin meer in. Ik ga dus voor mezelf, en uit zelfbescherming een iets ander beleid voeren. Ben ik teveel, haak ik af. Wil men mijn hulp niet, of gelooft men me niet, doe ik dat voortaan ook. Ik help té graag en dat werkt meer tegen- dan voor me. 

En dus weet ik ook nu mijn plaats. Ik dacht het op te pakken, maar het komt er ook wel zonder mij. Maar wat er ook bedacht gaat worden, je kan het toch nooit voor iedereen goed doen. 

Maar desondanks wens ik iedereen wel veel succes met aandragen van ideeën. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

...maar ik heb alweer een paar nare ervaringen gehad en heb daar gewoonweg geen zin meer in. Ik ga dus voor mezelf, en uit zelfbescherming een iets ander beleid voeren. Ben ik teveel, haak ik af. Wil men mijn hulp niet, of gelooft men me niet, doe ik dat voortaan ook. Ik help té graag en dat werkt meer tegen- dan voor me. 

En dus weet ik ook nu mijn plaats. Ik dacht het op te pakken, maar het komt er ook wel zonder mij. Maar wat er ook bedacht gaat worden, je kan het toch nooit voor iedereen goed doen. 

Maar desondanks wens ik iedereen wel veel succes met aandragen van ideeën. 


Ik hoop toch niet dat je mijn ideeën als kritiek hebt opgevat, want dat was het beslist niet. Mijn idee was het juist, jouw idee nog beter te maken, door wat inzicht te geven voor wie deze deze lijst juist het meeste nodig heeft. Vandaar ook de onderstaande discussie in dit draadje.

Maar laat mij, jouw idee beslist NIET afstoppen, want iedere verklarende lijst is een grote stap vooruit. En als iemand een mooie en duidelijke lijst kan maken, dan bij jij dat wel.

Kom op, laat je niet door mij kisten !!!

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Een dergelijke  lijst met afkortingen bestaat wel. Filter eruit welke afkortingen bruikbaar zijn en je hebt een lijst; een verklarende lijst van afkortingen in elkaar sleutelen is ook niet zo moeilijk.
Wat misschien heel wat lastiger is om in je bericht makkelijker te omschrijven welk onderdeel je bedoelt en misschien is dat toch minder werk dan een link in je bericht te zetten naar een betere uitleg.

Even een mooi voorbeeld van @tobiastheebe:

"Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?"

Tobias geeft naast een afkorting meteen een uitleg en dit werkt denk ik beter en directer dan een link naar een verklarende woordenlijst. 👍🏻

 

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Is het niet aan de community bezoekers om zich eerst voor te bereiden, zodat de eerste vraag meteen helder en duidelijk is. 

 

Begrijp me niet verkeerd het idee is goed. Zeker nu we het internet voor steeds meer zaken nodig hebben. Net als je als auto rijder een beetje technische basis kennis moet hebben ben ik van mening dat dit voor internet gebruikers net zo op gaat.

 

 

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@RoWi. ik vind de vergelijking met die auto nog niet eens zo heel erg gek. Als automobilist moet je ongeveer weten hoe zo’n ding werkt, maar er kan niet verwacht worden dat elke automobilist weet wat een OBD is en waar dat ding zit. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Wim C.  schreef:

@RoWi. ik vind de vergelijking met die auto nog niet eens zo heel erg gek. Als automobilist moet je ongeveer weten hoe zo’n ding werkt, maar er kan niet verwacht worden dat elke automobilist weet wat een OBD is en waar dat ding zit. 


Klopt, maar ik zou een AOP eerder met de tankdop vergelijken, waar het basis kennis betreft, de OBD ( On board Diagnostics) is dan gelijk aan het opzoeken van de up en downstreamwaarden.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

Is het niet aan de community bezoekers om zich eerst voor te bereiden, zodat de eerste vraag meteen helder en duidelijk is. 

 

Begrijp me niet verkeerd het idee is goed. Zeker nu we het internet voor steeds meer zaken nodig hebben. Net als je als auto rijder een beetje technische basis kennis moet hebben ben ik van mening dat dit voor internet gebruikers net zo op gaat.


Ja .... maar vooral nee.

Als de Ziggo helpdesk het antwoord niet weet en klanten verwijst naar 'het' forum, dan zou het netjes zijn als de helpdesk dan de mensen kan verwijzen naar een bepaalde webpagina, waar e.e.a. kort wordt uitgelegd v.w.b. het forum ( b.v. dat het een openbaar klant helpt klant forum is en de aanwezigheid van Ziggo moderators ), waar b.v. ook een link zou staan naar een korte afkortingen/woorden lijst en waar o.a. staat dat men zoveel mogelijk informatie 'moet' geven, zodat mede-klanten een oplossing kunnen bedenken.

Zodoende worden allerlei 'beginners fouten' voorkomen, van mensen ( die misschien tegen hun zin ) op dit forum komen, omdat ze problemen hebben met Ziggo- diensten en/of apparatuur.

M.b.t. de auto, er zijn heel veel mensen, die prima kunnen rijden ( en misschien al jaren hun rijbewijs hebben ), maar bij ieder waarschuwingslampje en/of iedere 'rommeltje' langs de garage moeten.

Anders gezegd : de dagelijkse handelingen voor de ......... ( auto/Ziggo apparatuur/wasmachine/tv/... ) beheersen ze, maar de techniek niet.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De helpdesk lijkt, met de nadruk op lijkt de klanten al heel snel hierheen te sturen.......

 

Dat is dus wellicht mijn probleem, dat steeds meer IOT spul wordt gekocht zonder te weten wat er mis kan gaan. Ik ken in mijn directe omgeving ook wel mensen die doen een spelletje via spelletjes.nl maar niet via het internet 🤔🤐

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Nog wel even het e.e.a. gelezen en dan zie je al dat het verrekte moeilijk wordt alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Daarom gaf ik eerder ook al aan dat je het nooit voor iedereen goed kan doen. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

...dat steeds meer IOT spul wordt gekocht zonder te weten wat er mis kan gaan...


Als je alle verkooppraatjes mag geloven, kan er ook nooit iets fout gaan en als je niet technisch onderbouwd bent, kan je dat ook niet inschatten.
Vaak werken die IoT ook wel, maar alleen met merk gelijke dingen. Zoals zo vaak, ontstaan de problemen, als het ene merk met het andere merk moet samenwerken ( en dat geldt voor heel veel apparaten ).

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

Nog wel even het e.e.a. gelezen en dan zie je al dat het verrekte moeilijk wordt alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Daarom gaf ik eerder ook al aan dat je het nooit voor iedereen goed kan doen. 


Nee, dat is ook niet mogelijk Willem. Maar je moet gewoon doen, wat je van plan was !!!!

Laat de anderen ( vooral mij ? ) maar andere ideeën of toevoeging hebben en als wij je niet kunnen overtuigen, dan zijn het waarschijnlijk ook geen goede ideeën.


Ps. mijn neus staat en stond 100% jouw kant op, ik meende alleen maar een verbeterpunt te zien.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi all, @Willem-A1 , @Wim C. , @Pasi , @RoWi. 

 

Toen ik het aantal reacties zag, dacht ik; dit heeft een vliegende start gemaakt 😄 maar ik zie dat er ook veel discussie is over het gebruik en de inrichting. Ook goed natuurlijk! Even wat algemene overdenkingen van mijn kant:

 

-Het is geen noodzaak en ik denk dat het inderdaad afschrikt om nieuwe bezoekers er direct heen te verwijzen. Het is meer een naslagwerk en ik denk vooral handig voor nieuwe én terugkerende bezoekers die wat meer willen weten over al die termen die gebruikt worden. In andere gevallen is het voorbeeld van @anoniemforum ook goed natuurlijk: In een bericht zelf al uitleg of verduidelijking meegeven.

 

-We hebben veel opmaak-opties om er bij te gebruiken. Ook categorieën lijken me handig. Denk verder aan een aanvullende foto, uitklapmenu of

Lees meer
Je wilde toch even klikken hè!

-De meeste browsers hebben tegenwoordig 'link to text'-opties. Dan kun je bijvoorbeeld via deze link direct uitlichten welke tekst/term je bedoelt (voorkomt dat diegene zelf moet zoeken in een waslijst).

 

Benieuwd naar jullie ideeën en uiteraard verdere belangrijke inhoud ervan 🙂

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Alex  schreef:

Hi all, @Willem-A1 , @Wim C. , @Pasi , @RoWi. 

 

Toen ik het aantal reacties zag, dacht ik; dit heeft een vliegende start gemaakt 😄 maar ik zie dat er ook veel discussie is over het gebruik en de inrichting. Ook goed natuurlijk! Even wat algemene overdenkingen van mijn kant:

 

-Het is geen noodzaak en ik denk dat het inderdaad afschrikt om nieuwe bezoekers er direct heen te verwijzen. Het is meer een naslagwerk en ik denk vooral handig voor nieuwe én terugkerende bezoekers die wat meer willen weten over al die termen die gebruikt worden. In andere gevallen is het voorbeeld van @anoniemforum ook goed natuurlijk: In een bericht zelf al uitleg of verduidelijking meegeven.

 

-We hebben veel opmaak-opties om er bij te gebruiken. Ook categorieën lijken me handig. Denk verder aan een aanvullende foto, uitklapmenu of

Lees meer
Je wilde toch even klikken hè!

-De meeste browsers hebben tegenwoordig 'link to text'-opties. Dan kun je bijvoorbeeld via deze link direct uitlichten welke tekst/term je bedoelt (voorkomt dat diegene zelf moet zoeken in een waslijst).

 

Benieuwd naar jullie ideeën en uiteraard verdere belangrijke inhoud ervan 🙂


 

Jammer, dat je nu alleen verwijst naar opties, die wij ( klanten van Ziggo ) maar moeten gaan gebruiken, om Ziggo's website beter te maken. Van Ziggo is blijkbaar nu al niets te verwachten? Of lees ik dat verkeerd ?

Persoonlijk zou ik het veel beter vinden, dan mensen die de helpdesk aan de lijn hebben/hadden en daar doorverwezen worden naar het forum, van de helpdesk een simpele url/link zouden krijgen. Op de webpagina van die simpele url/link, staat allerlei informatie die 'nieuwelingen' ( b.v. ook digibeten ) kunnen gebruiken om wegwijs te worden op dit forum.

Daar hoeft natuurlijk niet de Bijbel en de VanDale aan tekst te staan, maar juist wel de informatie om veel voorkomende 'beginners fouten' te voorkomen.

B.v. na een vriendelijk begroeting ( veel klanten vinden vaak dat ze door de helpdesk zijn afgescheept ) een korte uitleg en de optie om m.b.v. een knop direct een vraag/draadje te starten/loggen.

Daaronder zou een simpele lijst van 'weetjes' kunnen staan, zoals:
-Dit is een openbaar klant helpt klant forum, waar Ziggo Community Moderators door de week meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic.....
-Als u wilt dat een Ziggo mod direct uw gegevens kan achterhalen, zet dan uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel.
-Plaats geen privé data in uw vraag
-Geef zoveel mogelijk informatie, zodat mede-klanten een gerichter antwoord kunnen geven.

-........


Ook wij techneuten, zouden dan naar deze webpagina kunnen verwijzen indien dat nodig is, m.b.v. een enkel zinnetje met een link ( zo van "....nieuw hier, leest u dan dit ook eens...." ). Dat maakt onze tekst o.a. veel leesbaarder en zo kunnen we ook allemaal eenvoudig ( en eenduidige ) reageren.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Jammer, dat je nu alleen verwijst naar opties, die wij ( klanten van Ziggo ) maar moeten gaan gebruiken, om Ziggo's website beter te maken. Van Ziggo is blijkbaar nu al niets te verwachten? Of lees ik dat verkeerd ?


Zeker niet! Ik denk dat het een samenwerking moet worden, wij zijn daar ook gewoon actief in. Dit gebeurt ook op deze manier bij de kennisbankgroep.

 

Persoonlijk zou ik het veel beter vinden, dan mensen die de helpdesk aan de lijn hebben/hadden en daar doorverwezen worden naar het forum, van de helpdesk een simpele url/link zouden krijgen. Op de webpagina van die simpele url/link, staat allerlei informatie die 'nieuwelingen' ( b.v. ook digibeten ) kunnen gebruiken om wegwijs te worden op dit forum.


Als het antwoord van de helpdesk een verwijzing naar de Community is, dan hebben ze de mogelijkheid om een e-mail te sturen waarin deze informatie staat. Daarin staat ook direct een linkje naar de categorie waar de klant een vraag over heeft.

 

Wat betreft uitleg, hebben we onder andere "Aan de slag" met een linkje naar "Community Hulp" direct op de homepage staan. Ik denk ook dat dit een goed startpunt is om eventuele bezoekers meer te laten lezen over de Community. Verder hebben we artikelen in 'Tips van Ziggo' met enkele Community-gerelateerde topics, bijvoorbeeld over ranks & badges en wat je van moderators kunt verwachten. En uiteraard de huisregels.

 

Of het duidelijk genoeg (en aanwezig) is om wegwijs te worden, is een interessante discussie maar hoeft denk ik niet perse aan dit 'termen en afkortingen'-topic verbonden te zijn. Die kan er sowieso komen (en vanaf andere pagina's weer doorverwezen worden).

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Om dit topic mooi rond te maken: Er is een artikel gestart met uitleg van diverse afkortingen waar iedereen aan kan bijdragen, die is hier te vinden! 🙂

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Kijk die lijst ziet er goed uit !!

Ik zal binnenkort de lijst eens doorlezen, misschien weet ik nog enkele afkortingen die nog niet genoemd zijn.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Alex  schreef:

Om dit topic mooi rond te maken: Er is een artikel gestart met uitleg van diverse afkortingen waar iedereen aan kan bijdragen, die is hier te vinden! 🙂




Misschien kan een Ziggo mode de lijst op alfabet zetten. Dat lijkt wel zo netjes en zoekt makkelijker !!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic