Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Gebruik van afkortingen in berichten

In deze community wordt nogal kwistig gebruikt gemaakt van afkortingen en ik kan mij goed voorstellen dat niet iedereen even bedreven is in de wereld van de technische afkortingen. Een veel voorkomend vraag is: "Maak even een foto van de AOP".  Tsja, je bent net nieuw op dit forum, je zit met een probleem en vragen wat een AOP is staat misschien wel erg dom. Dus je gaat op internet opzoeken wat een "AOP" is. Ach, dat is de plek waar Ziggo het huis binnenkomt; de  "huisaansluiting" en het zal je worst wezen dat dit het Abonnee Overname Punt is.
Ik heb zojuist ook een bericht gelezen waarin iemand vroeg wat een EPG is. Op zich geen gekke vraag omdat je niet kunt verwachten dat iedereen weet waar het de afkorting van is. En ik heb nu een paar simpele afkortingen genoemd, maar zo gauw het meer technisch wordt, worden de afkortingen voor minder technische mensen ook steeds onbegrijpelijker. 

Misschien is het een idee om op dit klant-helpt-klant-forum minder afkortingen te gebruiken, waardoor waarschijnlijk -voor veel meer mensen- sneller wordt begrepen wat er wordt bedoeld.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Om dit topic mooi rond te maken: Er is een artikel gestart met uitleg van diverse afkortingen waar iedereen aan kan bijdragen, die is hier te vinden! 🙂

Bekijk in context

57 Reacties 57
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Helemaal mee eens.

 

Huisaansluiting is zelfs nog verwarrend, vanwege het feit dat het met regelmaat voorkomt dat iemand denkt dat de huiskameraansluiting de huisaansluiting is en pas later het Abonnee Overname Punt in de meterkast of kelder of gang of onder het voorraam vind.

 

Vandaar dat ik altijd schrijf: Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Misschien eens een topic oprichten met de vele afkortingen. Maar ja, dan komen er natuurlijk wel zoveel te staan dat je niet meer weet waar wat staat... 

Maar misschien kan een moderator iets doen zodat de afkortingen later op alfabetische volgorde komen te staan? 

Is dat mogelijk @Paul ? 

En misschien dan op een dergelijke manier: 

AOP=Abonnee Overname Punt. De aansluiting waarop de kabel van Ziggo je huis binnenkomt.
EPG=Elektronische Programma Gids. Gids of Guide die wordt weergegeven door een Tv of Mediabox. 

Etc. etc. 

Veel werk, maar ik wil wel wat verzamelen. Alleen zou je het dan wel op één pagina moten kunnen plaatsen en bijplaatsen, zodat je niet tal van pagina's krijgt met enkele afkortingen. Maar of dat allemaal mogelijk is??

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Wim C, @Bert, @Willem-A1,

 

Helemaal mee eens, dat klinkt als een erg mooi idee! Dan moeten we alleen even bedenken wat het meest praktische is. We werken op dit moment met een kleine groep Community-gebruikers die zelf artikelen kunnen maken in de kennisbank. Ik stel voor dat we in dit topic alvast samen een opzet maken voor essentiële afkortingen (en begrippen?) die vervolgens in een artikel omgezet kunnen worden. Vanaf daar kan het uiteraard weer verder uitgebreid worden door verschillende users.

 

Dus in dat geval is hier de vraag: Welke afkortingen en begrippen kom je hier op de Community regelmatig tegen die meer uitleg behoeven of niet altijd worden begrepen?

 

TLDR: TS, IMHO als mod; mooi idee, ngl! 😁

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

DZEW. 

(Die zijn er wel)  haha. 

Ik maak wel even een opsomming. Komt goed. Afkortingen zat en vaak best handig om te weten wat het betekent. 

Maar waar staat POA eigenlijk voor? Het omgekeerde van AOP, maar dat zal niet alleen zo zijn omdat ze op elkaar passen... 😁 (Ik zoek het anders wel even op hoor... 

etol

Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

@Willem-A1 , Push On Adapter 🙂

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Is het echt zo @etol ? Dat zou wel aardig voor de hand liggen... 

etol

Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

@Willem-A1, vertrouw me, dat is echt zo! 🙂

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

ik vraag meestal 

kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt)

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@anoniemforum  schreef:

ik vraag meestal 

kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt)


Nog beter zou zijn : kan u een foto maken van de Ziggo hoofdaansluiting ( de AOP = het Abonnee Overname Punt, het witte Ziggo muur kastje )

Zo, heeft de zoekende klant 3 'links' naar/voor 1 item.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik had dit al geopperd. Is ook wel duidelijk wellicht. 

AOP=Abonnee Overname Punt. De aansluiting waarop de kabel van Ziggo je huis binnenkomt.

 

(Dat kan het 'muurkastje' zijn, maar ook kan dat AOP elders geplaatst zijn)

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

Ik had dit al geopperd. Is ook wel duidelijk wellicht. 

AOP=Abonnee Overname Punt. De aansluiting waarop de kabel van Ziggo je huis binnenkomt.

 

(Dat kan het 'muurkastje' zijn, maar ook kan dat AOP elders geplaatst zijn)


Dan maar een afkortingen lijst, met uitleg en foto's ! In dit geval foto's van alle soorten witte ( muur- en meter- ) kastjes. Of de uitleg erbij dat ze in de woonkamer ( straatkant ) of in de meterkast kunnen zitten.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

DVI=Digital Video Interface. De voorloper van HDMI waarbij alleen de beeldoverdracht digitaal plaatsvindt.

 

HDMI=High Definition Multimedia Interface. Digitale aansluiting voor de transport van beeld en geluid. 

 

SD content=Standaard Definition. Beeldweergave met een lage resolutie.

 

HD-Ready 720P=Voorloper van Full-HD beelden met minimaal 720 zichtbare horizontale beeldlijnen.

 

Full-HD 1080P=is een weergave met 1080 horizontale beeldlijnen. Progressief opgebouwd.

 

720P: Hierbij staat de P voor een Progressieve beeldopbouw wat betekent dat alle beeldlijnen in 1 keer worden opgebouwd. Deze progressieve opbouw kan je ook zien bij andere resoluties.

 

1080I: Hierbij staat de I voor een Interlaced beeldopbouw wat betekent dat de beeldlijnen om en om worden opgebouwd. Bv. eerst de even, dan de oneven beeldlijnen. 

RCA=De eigenlijk benaming voor een tulp-, ook wel cinch kabel genoemd. In de high end wereld spreekt men doorgaans van een Interlink.

S/P-DIF=Sony/Philips Digital InterFace. Staat voor zowel Coaxiale- als optisch digitale in- en uitgangen op een apparaat. Niet altijd zie je de S/P-DIF afkorting terug bij coaxiale digitale aansluitingen, maar deze vallen hier wel onder. 

OPT=Optische in- of uitgang

 

Coax=Digitaal coaxiale in- of uitgang, mits dit een Cinch aansluiting betreft.

DD=Dolby Digital dat kan bestaan uit bv. DD 2.0, DD 5.1, DD 6.1, DD 7.1, DD-EX maar ook andere formaten komen voor. Dit betreft dus audio.

DTS=Digital Theater Systems dat kan bestaan uit DTS, DTS-ES, DTS Master enz. Ook dit betreft audio. 

DPL=Dolby Prologic wat kan bestaan uit meerdere formaten, zoals bv. Dolby Prologic II, IIx enz. En ook hier gaat het om audio. 

Aux (auxiliary)= een term die gebruikt wordt voor een universele analoge ingang van een audioapparaat, zoals een versterker. 

 

MBXL=Mediabox XL (voorheen Horizon)

 

MP3=verwijzing naar ‘MPEG-1 Audio Layer 3’

RA= ‘Real Audio’ en is een bestandsformaat dat is ontwikkeld door RealNetworks, om. met behulp van de ‘Real Player’ te worden gebruikt als streaming audio voor het internet.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Maar zo kort mogelijk is natuurlijk het mooist @Pasi Eigenlijk zou het ook mooi zijn dat men al weet wat wordt bedoeld als men de (korte) uitleg bij de afkorting leest. Maar dat is niet altijd even eenvoudig. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

Maar zo kort mogelijk is natuurlijk het mooist... 


Waarom?

De lijst zo maken, dat een digibeet het snapt of minimaal weet hoe het ding er uit ziet. Dus natuurlijk moet er een foto bij.

Als je aan en digibeet verteld dat "...HDMI=High Definition Multimedia Interface. Digitale aansluiting voor de transport van beeld en geluid....", dan heeft dat zonder foto weinig nut. Want dan kan hij/zij deze aansluiting nog steeds niet vinden.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Maar dan zouden er overal foto's bij moeten. Kan wel natuurlijk, mits dat hier mogelijk is. Maar men kan natuurlijk wel de afkorting HDMI zien staan bij een TV o.i.d. En noem je dan HDMI ARC, hoe duidt je dit dan met een foto... 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

Maar dan zouden er over foto's bij moeten. Kan wel natuurlijk, mits dat hier mogelijk is. Maar men kan natuurlijk wel de afkorting HDMI zie staan bij een TV o.i.d. En noem je dan HDMI ARC, hoe duidt je dit dan met een foto... 


Je kan ( en moet ) bij HDMI ook vertellen, dat daar meerdere soorten van zijn. De foto is voor alle types hetzelfde.

Het heeft m.i. geen nut als het een lijst wordt, waar wij techneuten even snel de officiële en volledige benamen kunnen lezen.


Wie heeft het meest belang bij zo'n lijst. Dat zijn klanten, die b.v. via de helpdesk hierheen gestuurd wordt, omdat de helpdesk en/of de betreffende persoon van toeten-noch-blazen weet.
Als hij/zij niet weet wat HDMI is, dan is de uitleg wat het is mooi, maar veel belangrijker is dat hij/zij ook weet hoe zo'n ding er uit ziet.


Je ziet dit soort fouten ook heel vaak in IT artikelen. Dan worden er b.v. allerlei instellingen in Windows aangepast. Welke instellingen, dat staat er natuurlijk altijd wel bij, maar vaak vergeten ze te vertellen hoe je bij die instellingen komt, of waar ze staan.
Een digibeet kan dan wel lezen en begrijpen welke instellingen het betreft, maar kan ze niet vinden !!!

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@Willem-A1 ,

Lijstje met afkortingen nodig? Zie: Lijst van afkortingen in het Nederlands - Wikipedia 😉

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Sparco1955  schreef:

@Willem-A1 ,

Lijstje met afkortingen nodig? Zie: Lijst van afkortingen in het Nederlands - Wikipedia 😉


Of dit. Maar ondanks de goede uitleg, kan een digibeet de betreffende stekker nog steeds niet vinden. Dus voegt deze kennis weinig bij, want b.v. een vraag hoe apparaat xxxxx is aangesloten of hoeveel HDMI aansluitingen b.v. de tv heeft, lopen vast.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic