Onlangs schreven wij over de impact van de UEFA-uitzendingen op VodafoneZiggo. Extra omzet uit Ziggo Sport Totaal en het vasthouden van bestaande en het winnen van nieuwe klanten zijn de positieve kanten. Daar staan hogere programmakosten tegenover, die wij op jaarbasis met grofweg EUR 200 miljoen zien toenemen. De vraag is wat de onderneming kan doen als de impact niet brengt wat ervan verwacht wordt. Kostenbesparingen liggen al in het verschiet. Een fusie met Delta ziet er op papier gunstig uit.
Vodafoneziggo is enkele jaren geleden in een 'perfect storm' terecht gekomen: Verlies van f1 en hbo content, rentestijging en nieuwe concurrentie van glasvezeloperators, aangevuld met 'cord cutting' door een verschuiving van lineaire televisie naar streaming video. Het gevolg: Een verlies van klanten, hoge rentelasten en grote druk op de (virtuele) waarde van de aandelen.
Uefa moet soelaas bieden maar als dat tegenvalt kan de onderneming nog wel uit een paar vaatjes tappen - zoals:
daarenboven noemen we nog twee opties.
Ten eerste kunnen de operationele kosten (opex) verlaagd worden. Afgaande op de laatste twee kwartalen lijkt de onderneming daarmee al een begin gemaakt te hebben. Ceo mike fries van liberty global bevestigde tijdens een congres, enkele dagen geleden, de aandacht voor de kosten. Over vodafoneziggo zei hij: "there’s a real opex efficiency opportunity there".
Overigens suggereerde hij daar ook dat zeven jaar na de oprichting de tijd aangebroken is om over de toekomst van de joint venture te praten met de mede-aandeelhouder, de vodafone groep.
Ten tweede ligt er een mogelijkheid voor een fusie met delta fiber. De laatste wil 200k glasvezellijnen verkopen aan glaspoort en wij veronderstellen dat het hier gaat om dorpen die voor een overlap zorgen met vodafoneziggo. De glasvezeltrein van glaspoort is daar nog niet voorbij gekomen, dus ook die partij profiteert.
Zonder overlap is er sprake van een 'perfect fit':
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ze gaan niet fuseren omdat Liberty Global al vele bedrijven zoals O2 en Orange, Vodafone, Telenet, Proximus hebben, en Vodafone Ziggo een Joint-venture is. Ze gaan misschien in de toekomst meer samenwerken, Delta is ook nog een Kabelaar, door de samenwerking krijg je meer bereik en zo kan Ziggo eventueel het Glasvezel aanbieden.
Hoe dat in de toekomst zal gaan, is nog afwachten, meeste kan je lezen op https://www.vodafoneziggo.nl/ daarin staan genoeg feiten en update's.
Telecompaper zal het toch baseren op bepaalde feiten.
Ik hoop van niet. Dan wordt de concurrentie die hier nu ontstaat door de aanleg van glasvezel van Delta fiber direct weer ongedaan gemaakt. Eigenlijk is op dit moment alleen ziggo een serieuze optie. KPN biedt hier VDSL met max 80 mbit aan.
@pvd1 Dat zal meevallen.
Zolang Ziggo dan beschikbaar komt via de glasvezel aansluitingen van het Delta Fiber netwerk. Dan kan je zelfs bij Ziggo blijven of kiezen uit de andere providers.
@wewanl .
Het is niks meer en minder dan een mogelijkheid beschrijven inderdaad gebaseerd op bekende gegevens. Liberty Global lijkt geen behoefte te hebben om hun circa 8 miljoen huisaansluitingen te verglazen, Delta Fiber wil er 2 miljoen realiseren.
Dit idee staat en valt dan met het daadwerkelijk verglazen van de overblijvende 6 miljoen huisaansluitingen. En daarvan blijven de investeringskosten en terugverdientijd gelijk, en zal nog een aantal jaar gaan duren. Als er al iets veranderd. De kans dat EQT/ Stonepeak in gaat op een bod van KPN lijkt mij realistischer andersom is mislukt.
Met die beschreven samenwerking/fusie of overname en verdere uitrol van glasvezel is het echt einde Dvb-C daar doet Delta Fiber niks mee op het vezel netwerk zover ik weet. In het oorspronkelijke levergebied Zeeland zal dit nog beschikbaar zijn voor de klanten die geen behoefte hebben aan glasvezel. Ook in het Caiway levergebied is dit mogelijk nog beschikbaar tenzij het bedrijf geen nieuwe abonnementen meer verkoopt via Coax.
Mogelijk gaan de Caiway en Delta klanten erop vooruit als ze van het Horizon TV platform gebruik gaan maken.
Dave noemt een paar namen waar Liberty Global zover ik weet helemaal niets mee heeft, zoals Orange en Proximus
Virgin Media O2 is dezelfde constructie als VodafoneZiggo, O2 is van het Spaanse Telefonica.
In Nederland is de enige link met Vodafone het fusie bedrijf en dit artikel benoemt kosten van de mobiele tak, terwijl zover ik weet daar juist meer groei is dan bij Ziggo zelf. Dus hoe dat nu zit ontgaat mij. In de praktijk zou het er op neerkomen dat de Virtuele mobiele provider Ziggo weer terugkomt maar als naam die over Vodafone wordt geplakt.
Kortom op papier is het een leuk idee maar meer dan dat is het niet. En de verdere praktische uitvoering ontbreekt volledig maar dat is niet de insteek van dit stukje, hypothese.
Van mij mag Ziggo via het netwerk van Delta-fiber aanbieden. Daar waar Ziggo via glasvezel aanbiedt, hebben ze gelijke download en upload. Dan kunnen we mooi terug naar Start 200/200 🙂
@CreativeS schreef:Van mij mag Ziggo via het netwerk van Delta-fiber aanbieden. Daar waar Ziggo via glasvezel aanbiedt, hebben ze gelijke download en upload. Dan kunnen we mooi terug naar Start 200/200 🙂
Maar waarschijnlijk wel tegen Ziggo Prijsstellingen 🥳
Een symmetrische snelheid bij Ziggo zou inderdaad fijn zijn.
Ondanks alle praatjes en beloftes voor de toekomst lukt Ziggo dit maar niet.
Het derde kwartaal is om dus binnenkort zullen de nieuwe cijfers wel bekend zijn met naar mijn verwachting nog meer wegloop van klanten.
Ik ben benieuwd welke positieve draai Ziggo daar weer nu weer aan geeft..
@HBO Fan schreef:
@CreativeS schreef:Van mij mag Ziggo via het netwerk van Delta-fiber aanbieden. Daar waar Ziggo via glasvezel aanbiedt, hebben ze gelijke download en upload. Dan kunnen we mooi terug naar Start 200/200 🙂
Dat boeit helemaal niet... want de kwaliteit is verder goed 😉 KPN is verder iets goedkoper, maar dat hebben we hier niet en internet only is bij de glasvezelboeren sowieso het goedkoopst, maar wij behoren niet tot die doelgroep.
Fijn dat het kostenplaatje voor u geen probleem is 👍, helaas is dat niet voor elke klant zo vrees ik.
Ben wel benieuwd naar wat u onder de kwaliteit verstaat, dit is nogal een ruim begrip en is niet alleen van toepassing op technisch vlak.
Wilt u dat toelichten?
@HBO Fan schreef:
200/200 voor € 48,00 is toch prima? Via glasvezel is Delta niet heel veel goedkoper € 47,50 voor flex 250.
Alleen Odido lijkt goedkoper maar ik zie daar alleen 100 en 400 voor € 35,00 en €40,00.
@wewanl schreef:Een symmetrische snelheid bij Ziggo zou inderdaad fijn zijn.
Het derde kwartaal is om dus binnenkort zullen de nieuwe cijfers wel bekend zijn met naar mijn verwachting nog meer wegloop van klanten.
We zitten natuurlijk nog niet in de toekomst we zitten in het heden. En daar is in andere topics meer dan genoeg over geschreven.
Er blijven als dit hypothetische verhaal werkelijkheid wordt nog vrijveel adressen over waar men nog lang genoeg vast zal zitten aan Docsis en er moet nog heel veel veranderen voor er symmetrische snelheden worden aangeboden met die techniek via coax.
Betere uitleg van @Garihd is er niet.
Bedrijven zijn ( niet ) maar kunnen belang hebben met samenwerken, en dat zal bij Delta ook wel gebeuren, omdat het ook een Kabelaar is, hoe meer we samenwerken, hoe beter het wordt, en inderdaad Ziggo gaat niet even miljoenen huishouden verglazen, dat punt wordt gedaan voor de deur naar de Meterkast. Maar tot die tijd, ik weet er is wel ergens rond Edam Volendam een test gaande waar Ziggo gebruikt maakt van een providers netwerk om zo te kijken met Glasvezel wat het brengt.
En er heeft laatst al in de krant artikel gestaan dat openbaar stond, er al via de Kabel 25 Gbps gehaald kan worden up en down en kan alleen nog maar meer worden, ze zijn wel in ontwikkeling. Tijd zal het leren, liever langzaam omhoog dan in snelle vaart omhoog met de problemen die er zijn.
@Dave schreef:Betere uitleg van @Garihd is er niet.
Bedrijven zijn ( niet ) maar kunnen belang hebben met samenwerken, en dat zal bij Delta ook wel gebeuren, omdat het ook een Kabelaar is, hoe meer we samenwerken, hoe beter het wordt, en inderdaad Ziggo gaat niet even miljoenen huishouden verglazen, dat punt wordt gedaan voor de deur naar de Meterkast. Maar tot die tijd, ik weet er is wel ergens rond Edam Volendam een test gaande waar Ziggo gebruikt maakt van een providers netwerk om zo te kijken met Glasvezel wat het brengt.
En er heeft laatst al in de krant artikel gestaan dat openbaar stond, er al via de Kabel 25 Gbps gehaald kan worden up en down en kan alleen nog maar meer worden, ze zijn wel in ontwikkeling. Tijd zal het leren, liever langzaam omhoog dan in snelle vaart omhoog met de problemen die er zijn.
Edam-Volendam is geen test, Ziggo moet daar op termijn via het gemeentelijke glasvezelnetwerk leveren, net zoals ze nu via het gemeentelijke kabelnet leveren.
Edit link toegevoegd.
@Garihd dacht dat dit proef was, maar helder, dank je 😉
@wewanl schreef:
Een symmetrische snelheid bij Ziggo zou inderdaad fijn zijn.
@wewanl Het lukt Ziggo wel degelijk snelheid te verhogen en lees dit artikel maar eens
Met deze techniek kan Ziggo even snel internet als glasvezel aanbieden
Alleen de vraag wanneer, en waarom moet alles meteen naar 1000/1000 gbps ik hoor vele klachten met de uploads dat die vaak uit vallen, en 1000/100 wat we bij Elite hebben is meer dan genoeg, KPN kan op een oude en ons huis die net 10 jaar is we zijn nieuwbouw dit huis 2014 komen wonen, maar hier kan KPN en Delta de 4 en 8 Gbps niet eens leveren, 1000/1000 is de Max en bij Ziggo kan dit via de kabel in de toekomst misschien wel. Maar ik begrijp niet, waarom wil iedereen die upload zo hoog, legt alleen maar je netwerk plat ook al is alles bekabeld, je als jij upload en download volledig gebruikt, hou je geen verbinding voor ander open. Dat was vroeger zo en nu nog steeds. Als je een torrent site instelt op 100 up en 1000 down op wifi lig je plat, kan je zelf niks doen, als er torrent er een week over doet omdat de seeds er niet zijn, dan baal je flink.
Ik snap je vraag en antwoord, maar waarom elke keer wijzen dat Ziggo dit niet aan kan, ze kunnen dit wel maar stapvoets en dat is stuk beter als meteen een speer met speed internet.
Zie niet als aanval of boosheid, ik bedoel het goed en daarom zei ik ik begrijp jou ook wel.
Uiteraard heeft maar een kleine groep klanten echt behoefte aan multigig snelheden.
Ingeval van Ziggo is er wel degelijk behoefte aan een hogere upload en dat is in theorie al mogelijk maar gebeurt helaas nog niet.
Over dat artikel waar je naar linkt wordt elders al gediscusieerd, wat ik hier kwijt wil daarover is dat tegen de tijd dat Ziggo dat aan de Consument beschikbaar kan stellen is de pon techiek ook alweer verder.
Ps @Dave dat bij jouw nog geen hogere snelheden leverbaar zijn is heel simpel, jij hebt een AON aansluiting net als hier. Er wordt aan gewerkt om dat bestaande netwerk om te vormen maar dat is uiteraard ook een proces waar tijd voor nodig is.
Er moet namelijk overal geschikte hardware worden geplaats in de City en Area glasvezel pops. Bron
Is dat klaar dan wordt in de pop je vezel omgestekkerd en klaar. Odido heeft al wel een upgrade gedaan die delen de pop met KPN en kunnen op mijn adres al wel 8Gb leveren.
Regelmatig klachten dat de uploads uitvallen p op de glasvezel? Das nieuw voor mij. Ik heb dat nog nooit meegemaakt.
@wewanl schreef:Regelmatig klachten dat de uploads uitvallen p op de glasvezel? Das nieuw voor mij. Ik heb dat nog nooit meegemaakt.
Hmm, daar heb ik overheen gelezen maar Dave noemt hier niet specifiek glasvezel dit is met elk type verbinding mogelijk. Dat zal eerder andere oorzaken hebben zoals software zodanig instellen dat er geen ruimte overblijft voor normaal internet verkeer. En zal ook samenhangen met het data verkeer wat een torrent server toelaat per gebruiker. Daar weet ik verder niet genoeg van.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.