Tradities, we hebben ze allemaal wel! Van de kerstboom opzetten met een beker warme chocolademelk tot surprises maken met beschamende gedichten. Of misschien ben jij elk jaar wel hulp Sint. Het is weer een maand vol met gezelligheid. Waar de één er al zin in heeft in augustus kan het voor de ander niet snel genoeg voorbij zijn ✨
Leer elkaar beter kennen
Wij zijn op zoek naar de meeste leuke, grappige of bijzondere traditie die jij met je familie of vrienden elk
jaar weer opvolgt. Heb je geen traditie om te delen? Ook dan kan je in dit topic terecht; lees de reacties en like jouw favoriet want diegene maakt kans op een leuk prijsje!
Wat verwachten we nu van jou?
- Vertel in een paar zinnen wat jouw lievelingstraditie is
- Deel er een foto bij (als je die hebt)
- Like je favoriete kerst-traditie in dit topic
Wij zijn benieuwd naar jullie reacties, veel succes! 🎉
In januari maken we de winnaar bekend!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Allereerst: wat ontzettend leuk dat hier zoveel en enthousiast op is gereageerd! Dank daarvoor! 💓
Zoals beloofd zou de winnaar, de reactie met de meeste likes, bekend worden gemaakt in januari.
De winnaar is @Jan F. met zijn ontzettend leuke, uitgebreide en unieke reactie geworden.
Gefeliciteerd! Er komt een leuk prijsje je kant op 🙂
Tradities verschuiven. Omdat ik al wat langer mee loop kan ik daar wel iets over zeggen. Geboren in WO 2 en direct daarna opgegroeid in een tijd waarin er voor frivoliteiten geen geld en plaats was. Ik herinner me wel vaag de kerstboom met echte kaarsjes en de cadeautjes bleven meestal beperkt tot een nuttig kledingstuk en een, al dan niet, stichtelijk boek. De latere jaren werden de kerstdagen wat uitgebreider gevierd . Maar vooral oud en nieuw werd een festijn met oliebollen en appelbeignets. Ik herinner dat ik toen in net getrouwd was, eind 60-er jaren, ik de hele dag in de weer was met 2 emmers beslag en kilo’s oliebollen bakte. Toen er kinderen kwamen kwam Sinterklaas regelmatig in beeld. In de lagere schooltijd moesten onze jongens surprises maken. Jullie mogen raden wie er dan soms dagen lang aan het knutselen was. Sinterklaas met pakjes en gedichten, het traditionele kerstdiner was in ons gezin, ook toen onze jongens de deur uit gingen om te studeren waren blijvende waarden. Deze traditie hebben we overdragen op onze zoons, inmiddels 56 en 53 jaar oud. Onze kleinkinderen, 24, 22 en 19, die inmiddels alle 3 student zijn werden na hún geboorte veelal het middelpunt van de activiteiten. Vele jaren hebben ze als kind cadeautjes gekregen en de laatste jaren via lootjes trekken surprises en gedichten gemaakt. Doordat de jongelui steeds meer een eigen leven leiden en de agenda’s steeds moeilijker te combineren zijn, beperken de activiteiten zich dit jaar tot kerst. Onze jongste zoon en zijn man zullen hier de 1e kerstdag zijn. Pap, Mam: jullie moeten helemaal niets doen. Wij koken en nemen alles mee. Ik mag zelfs de wijn niet uitkiezen want ik weet niet wat we eten. Ik weet dat het goed komt, beiden kunnen goed koken en hebben er veel plezier in. De 2e kerstdag gaan we naar onze oudste zoon en zijn gezin. Even rijden, zo’n 2 uur, maar het is altijd gezellig. Ik ben benieuwd wie er deze keer kookt. Alle 5, zoon, schoondochter, kleindochters en kleinzoon, staan hun mannetje in de keuken.
Oud en nieuw was vooral een gelegenheid om met vrienden te vieren. De laatste jaren echter doen we het was rustiger aan. Een lekker glas wijn, wat lekkere hapjes en dan vanuit ons appartement naar het vuurwerk kijken.
Zo rond 2002 hebben we de kerstperiode een keer in Zuid Afrika doorgebracht. Dat was een heel vreemde gewaarwording. Over een kerstmarkt slenteren in korte broek en Santa zien arriveren in een brandweer auto. Vreemd, dan liever maar wat kou en als het even kan een beetje sneeuw.
Ik wens jullie allen goede kerstdagen en een, wat ze hier in Brabant noemen, zalig uiteinde en een zalig nieuwjaar.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Kerst is voor ons vooral met het hele gezin gezellig bij elkaar met aanhang en de kleinkinderen. ’s Middags maken we elkaar bikkelhard af met Monopoly en ’s avonds eten met vooral zoveel mogelijk verschillende gangen en bij elke gang weer andere wijn. En dat is elke keer best weer een uitdaging omdat er gekookt moet worden voor een huis vol waaronder twee zwangere dochters die geen rauw vlees eten, één vegetariër, één veganist en eentje die geen rare dingen eet.
Verder doen we niet meer aan surprises, gedichten en cadeautjes.
Oh ja, ik moet de komende week die kerstboom nog opzetten. 😳
Waarschijnlijk een of andere film kijken met een man in rood pak die roept hohoho.
Kerst draait nu eenmaal daarom, die boom en andere versiering en eten&drinken en wellicht snacken, met meerdere van die films.
Helaas sinds in Nederland TeenNick niet meer bestaat, is de jaarlijkse kerstfilm van Drake&Jos er niet meer.
Dat mag met 400 jaar Drentse voorouders niet ontbreken. Mijn opa en oma bereidde kilo's deeg om zich vervolgens 3 dagen lang in de dampen van het wafelijzer te omgeven.
Omdat we bij ons thuis die heerlijke mini wafeltjes aten alsof ons leven er vanaf hing, verstopte mijn moeder hier en daar een zakje. Verscheidene jaren vonden we dan een slof zakje kniepertjes ergens in augustus. Op die momenten was het droevenis troef. Tegenwoordig géén kilo's deeg maar een bescheiden portie. De achterdeur open en de top 2000 aan.
"Het feit dat de wafeltjes uitgerold zijn en niet opgerold, heeft een betekenis: de platte vorm staat symbool voor het afgelopen jaar, waarin alles gebeurd is. Het verleden ligt dus net als het platte kniepertie open. Vroeger hadden de meeste Drenten een klein, rond wafelijzer voor in het vuur of op het gasfornuis. Daarin deed men het deeg en kneep het dicht. Zo komen de dunne wafeltjes aan hun naam."
Ingrediënten:
Benodigdheden:
Bereidingswijze:
Kerst met The Fellowship of the Ring
Elke kerst transformeert onze huiskamer in Midden-aarde. Het gezin verzamelt zich op de bank, gehuld in warme dekens, omringd door een tafel vol lekkernijen: dampende warme chocolademelk, knapperige popcorn, en voor de fijnproevers onder ons een glas van onze favoriete whisky, zoals een rijke Lagavulin of een elegante Glenturret.
Met de kerstlichtjes die zachtjes in huis twinkelen, starten we onze Lord of the Rings-marathon. Samen reizen we door The Shire, Orthanc, Rivendell en Mordor, lachen we om Gimli’s oneliners en juichen we vol overgave bij Aragorns inspirerende toespraak. Tussendoor genieten we van een feestelijk kerstdiner en blijven de hapjes binnen handbereik. 🍾🍿🍗
Een traditie waarin magie, avontuur en gezelligheid samenkomen, jaar na jaar. 😉
Met kinderlijke verwondering kijk ik aandachtig naar alle top-acts van over de hele wereld. Van acrobaten tot aan die irritante clowns! Ik kijk hier elk jaar weer naar uit en ga er echt voor zitten.
Als gezin hadden wij altijd lol om de aanwezige koninklijke familie die de prijzen uitreikt. Elke editie is er namelijk nauwelijks een glimlach te vinden bij Prinses Stéphanie van Monaco wanneer ze voor de zóveelste act moet klappen. Daar genieten wij als gezin dan weer van en zeggen elk jaar weer: "volgens mij heeft ze hier helemaal geen zin in".
PS: ik hoop dat de shows met wilde dieren snel worden verboden door heel Europa, want daar ben ik absoluut tegen! Op televisie worden de shows met dieren er al jaren uit gefilterd #censuur.
Bestaat er nog wel een kerst traditie?? De oorsprong van kerst is helemaal verdwenen alles moet groots en luxe wat niks meer met kerst te maken heeft. Dus de traditie is totaal vedwenen.
Zeker bestaat die nog, voor een ieder die daar de oorspronkelijke waarde aan toekent bestaat die traditie nog steeds hoor. Voor diegene die daar niet in geloven, die hebben hun eigen "traditie" er aan gehangen.
De vraag zou ook kunnen zijn: welke kersttraditie? Ik vind het eigenlijk wel mooi dat iedereen zijn eigen gewoontes en eigen tradities aan het uitvinden is. En dat de “oorsprong van kerst” daarmee verdwijnt? Het zij zo.
Die Kerstman ontstond in de ons bekende vorm in de Verenigde Staten en raakte door de reclame van Coca-Cola wereldwijd verspreid. Zo kan het zijn dat de Kerstman nog een groen pak droeg, terwijl de Amerikaanse Santa Claus uitsluitend rode met witte kleding draagt (zoals het logo van Coca Cola).
Terug naar het onderwerp
Maar voordat dit topic gaat over geloof en bijgeloof; het gaat hier over:
- Vertel in een paar zinnen wat jouw lievelingstraditie is
- Deel er een foto bij (als je die hebt)
- Like je favoriete kerst-traditie in dit topic
mijn kersttraditie is een kerstdorpje neer te zetten
Ik hem @Sander deze zijn super lekker 😉
Ik had dit gister al in me hoofd zo een topic te maken, maar ja @Welmoed kan gedachten lezen ( glazen bol ) heeft gelijk.
Wij doen weinig met kerst, meer gezellig samen zijn op 1ste kerstdag en 2e kerstdag gewoon lekker uitbuiken, voor mij zijn de feestdagen als een bezonder geschenk want
A: Gezondheid gaat hard achter uit sinds dit jaar maar liefs 30% minder kracht dat nu nog op 25% zit
B: Meer ziekenhuis dan normaal
C: Rug bacterie ontsteking.
Elk jaar duimen de kerst weer haal, dit jaar ook voor eerst zonder me Vader, ja effe wennen.
Oliebollen bak filmpje:
https://youtube.com/shorts/t39rzhGB8Fw?si=qSPML29lUjBWAEEb
@Dave schreef:
Ik had dit gister al in me hoofd zo een topic te maken, maar ja @Welmoed kan gedachten lezen ( glazen bol ) heeft gelijk.
Wij doen weinig met kerst, meer gezellig samen zijn op 1ste kerstdag en 2e kerstdag gewoon lekker uitbuiken, voor mij zijn de feestdagen als een bezonder geschenk want
A: Gezondheid gaat hard achter uit sinds dit jaar maar liefs 30% minder kracht dat nu nog op 25% zit
B: Meer ziekenhuis dan normaal
C: Rug bacterie ontsteking.
Elk jaar duimen de kerst weer haal, dit jaar ook voor eerst zonder me Vader, ja effe wennen.
Oliebollen bak filmpje:
https://youtube.com/shorts/t39rzhGB8Fw?si=qSPML29lUjBWAEEb
Begrijp van sommige dat de Link niet werkt, misschien deze wel > https://youtu.be/t39rzhGB8Fw?si=UeKV6QdpZ7b9gKJD
Kerstdiner
De datum ligt vast, de locatie wisselt jaarlijks (wel volgens schema). Tot daar is alles duidelijk.
Maar wat gaan we dan eten? Dat is de grote vraag. De weken vooraf is er veel contact, voorheen met belletjes tegenwoordig in de groepsapp.
Wie doet het voorgerecht? Is er een thema? Kennen jullie de Thaise keuken en doen we ook soep? Moeten er voor de jongste familieleden dan ook nog snacks bij? Wil iedereen het toetje? Hebben we dan genoeg? Maak je dat vooraf al klaar? Wil jij extra servies meenemen? Tot op het laatste moment is alles in beweging en niets staat vast.
Blijkbaar werkt het op deze manier goed, want het is elk jaar geslaagd en het eten is altijd heerlijk. Ik kijk er dus ook dit jaar weer naar uit om met de familie samen te komen tijdens kerst.
Decembertradities is bij ons thuis wat uit de hand gelopen. Wij beginnen zo rond oktober al met een plan voor de lampjes rondom het huis. Het excuus wat hiervoor gebruikt wordt is dat het dan nog niet zo koud is dus dan kan je in alle rust, zonder handschoenen, de boel versieren. Eigenlijk vinden we het gewoon veel te gezellig om te wachten tot november of december.
We zijn nu op een punt gekomen dat we commentaar krijgen van de buren en mensen die de hond langs deze route uitlaten als we wat later zijn dan gebruikelijk.
Een kleine sneak preview:
@Ronihd @robbo @junior @Vandeel @Digifan @AoxoMoxoA
Ik ben benieuwd naar jullie decembertradities
@Mariska Straf plan, sinds ik 2 maal op 1e Kerstdag in Disneyland Florida ben geweest, hangt het huis hier vol met lampjes en in de keuken tot in de tuin en lekker eten en drinken hoort daarbij.
Zó gezellig! Ik heb gegoogled op 'Disneyland Florida winter' en ik snap het wel. Wauw wat een wonderland met al die lampjes.
Ik ben niet echt van deze tradities.
Kerst gaat er dit jaar helaas wel voor mij anders uitzien dan oorspronkelijk gepland.
Na 2 keer kerst gevierd te hebben bij een van der Valk vestiging besloten mijn moeder en ik het bij een andere vestiging te gaan vieren.
Totdat mijn moeder vorige maand plotseling overleed tijdens een ander weekendje weg bij wederom van der Valk wat wij erg regelmatig deden.
Gelukkig ga ik wel kerst vieren bij iemand anders.
Waarom verbaast dit mij niet? 😂
Onze relatieve kersttraditie , nu voor de 2e keer alle balkons versieren met licht 😉
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.