Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Deel je favoriete decembertraditie!

Tradities, we hebben ze allemaal wel! Van de kerstboom opzetten met een beker warme chocolademelk tot surprises maken met beschamende gedichten. Of misschien ben jij elk jaar wel hulp Sint. Het is weer een maand vol met gezelligheid. Waar de één er al zin in heeft in augustus kan het voor de ander niet snel genoeg voorbij zijn 

Welmoed_0-1731505929575.png

Leer elkaar beter kennen
Wij zijn op zoek naar de meeste leuke, grappige of bijzondere traditie die jij met je familie of vrienden elk 

jaar weer opvolgt. Heb je geen traditie om te delen? Ook dan kan je in dit topic terecht; lees de reacties en like jouw favoriet want diegene maakt kans op een leuk prijsje!

Wat verwachten we nu van jou?
- Vertel in een paar zinnen wat jouw lievelingstraditie is
- Deel er een foto bij (als je die hebt) 
- Like je favoriete kerst-traditie in dit topic

Wij zijn benieuwd naar jullie reacties, veel succes! 🎉

In januari maken we de winnaar bekend!

Oplossing
Uitgelicht
Jan F.
Level 20

Tradities verschuiven. Omdat ik al wat langer mee loop kan ik daar wel iets over zeggen. Geboren in WO 2 en direct daarna opgegroeid in een tijd waarin er voor frivoliteiten geen geld en plaats was. Ik herinner me wel vaag de kerstboom met echte kaarsjes en de cadeautjes bleven meestal beperkt tot een nuttig kledingstuk en een, al dan niet, stichtelijk boek. De latere jaren werden de kerstdagen wat uitgebreider gevierd . Maar vooral oud en nieuw werd een festijn met oliebollen en appelbeignets. Ik herinner dat ik toen in net getrouwd was, eind 60-er jaren, ik de hele dag in de weer was met 2 emmers beslag en kilo’s oliebollen bakte. Toen er kinderen kwamen kwam Sinterklaas regelmatig in beeld. In de lagere schooltijd moesten onze jongens surprises maken. Jullie mogen raden wie er dan soms dagen lang aan het knutselen was. Sinterklaas met pakjes en gedichten, het traditionele kerstdiner was in ons gezin, ook toen onze jongens de deur uit gingen om te studeren waren blijvende waarden. Deze traditie hebben we overdragen op onze zoons, inmiddels 56 en 53 jaar oud. Onze kleinkinderen, 24, 22 en 19, die inmiddels alle 3 student zijn werden na hún geboorte veelal het middelpunt van de activiteiten. Vele jaren hebben ze als kind cadeautjes gekregen en de laatste jaren via lootjes trekken surprises en gedichten gemaakt. Doordat de jongelui steeds meer een eigen leven leiden en de agenda’s steeds moeilijker te combineren zijn, beperken de activiteiten zich dit jaar tot kerst. Onze jongste zoon en zijn man zullen hier de 1e kerstdag zijn. Pap, Mam: jullie moeten helemaal niets doen. Wij koken en nemen alles mee. Ik mag zelfs de wijn niet uitkiezen want ik weet niet wat we eten. Ik weet dat het goed komt, beiden kunnen goed koken en hebben er veel plezier in. De 2e kerstdag gaan we naar onze oudste zoon en zijn gezin. Even rijden, zo’n 2 uur, maar het is altijd gezellig. Ik ben benieuwd wie er deze keer kookt. Alle 5, zoon, schoondochter, kleindochters en kleinzoon, staan hun mannetje in de keuken. 
Oud en nieuw was vooral een gelegenheid om met vrienden te vieren. De laatste jaren echter doen we het was rustiger aan. Een lekker glas wijn, wat lekkere hapjes en dan vanuit ons appartement naar het vuurwerk kijken.

Zo rond 2002 hebben we de kerstperiode een keer in Zuid Afrika doorgebracht. Dat was een heel vreemde gewaarwording. Over een kerstmarkt slenteren in korte broek en Santa zien arriveren in een brandweer auto. Vreemd, dan liever maar wat kou en als het even kan een beetje sneeuw.

Ik wens jullie allen goede kerstdagen en een, wat ze hier in Brabant noemen, zalig uiteinde en een zalig nieuwjaar.

10 Kudos
Ga naar reactie
50 Reacties 50
Meldingen
Aan Uit
Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
Topicstarter

Ik vind het echt ontzettend leuk om al deze reacties te lezen! 😍

Jan F.
Level 20

@Sander  Die nieuwjaarsrolletjes herinner ik me als stadse import Drent ook. Ze werden weliswaar niet zelf gebakken, maar zaten in een groot vierkant blik van Vegter. Ik had op de middelbare school een goede vriend, een boerenzoon, die in een gehucht van zo’n 20 boerderijen onder de rook van Assen woonde. Ik kwam daar vaak en graag en deed van allerlei werkzaamheden  op de boerderij. De bewoners woonden daar vaak al vele generaties en hadden hun eigen tradities. Op oudejaarsdag was er altijd een drijfjacht waarin de hele populatie werd ingeschakeld. Menig haas en fazant legde daarbij het loodje. Verder werd in de oudejaarsnacht gesleept, dat wil zeggen dat alle landbouwwerktuigen die niet achter slot en grendel stonden werden verplaatst en vaak op vreemde plaatsen, zoals daken terug te vinden waren. Verder hoorde ook het carbid schieten erbij, soms levensgevaarlijk met melkbussen. Op nieuwjaarsdag werden alle boerderijen bezocht om de bewoners een goed nieuwjaar te wensen. Na het genot van een borreltje of een glaasje boerenjongens ging het weer verder. De regel nix18 was toen nog niet uitgevonden.

Ronihd
Level 18
T.E.A.M.

Hoi, Nee hoor alle eigenaren doen dit zelf is spontaan ontwikkeld

Digifan
Level 8

Hier niet echt sprake van tradities. Ene jaar zijn we weg , het andere jaar thuis met familie lekker eten en gezelligheid.

Ik probeer wel altijd ieder jaar wat mooie foto's te maken van lichtversieringen in de buurt.
Ziggo1.jpgZiggo2.jpg

Mariska
Community Developer
Community Developer

Wauw dat ziet er heel mooi uit! Wat tof

Dave
Level 20
T.E.A.M.

Ziet er gaaf uit @Digifan  lijkt wel tegen over onze woning, maar dat zal niet in Langedijk zijn dit.😉

Digifan
Level 8

Dankjewel 😊

Digifan
Level 8

Dankjewel Dave! Nee dit is Nieuwerkerk aan den IJssel

Jan F.
Level 20

Ik ben vergeten een traditie te vermelden. In de tijd van de videorecorder zagen we altijd in de kerstperiode met het hele gezin een film. Eerst, toen de kinderen nog klein waren was dat Ollie B. Bommels “Als je begrijpt wat ik bedoel”, later werd dat “Amadeus “.

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
Topicstarter

Allereerst: wat ontzettend leuk dat hier zoveel en enthousiast op is gereageerd! Dank daarvoor! 💓

Zoals beloofd zou de winnaar, de reactie met de meeste likes, bekend worden gemaakt in januari.

De winnaar is @Jan F. met zijn ontzettend leuke, uitgebreide en unieke reactie geworden. 
Gefeliciteerd! Er komt een leuk prijsje je kant op 🙂

Jan F.
Level 20

@Welmoed  en alle anderen. Dank voor jullie waardering. De attentie heb ik vandaag in goede orde ontvangen. Ik ga er van genieten!