Voor een kwartiertje nostalgie.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Tja, soms is zo'n smartphone een rotding, als deze iets niet wil of even niet werkt zoals verwacht, maar ik zou toch beslist niet terug willen naar de tijd dat we niet zo makkelijk konden communiceren. Daarmee bedoel ik niet Twitter/X, Facebook of welke ander (a)sociale media, maar het overal kunnen bellen en/of gebeld worden !
Vooral niet vergeten bij dit soort communicatie apparaten : men is niet verplicht ( direct ) te reageren ! Komt het niet uit of wil men '...even niet...', dan vooral zachter- of uitzetten. Ook de 'Niet storen' ( 'Don't disturb' ) is een prima optie, om op bepaalde tijden ( b.v. tijdens uw nachtrust ) even offline te gaan, terwijl men in noodgevallen wel bereikbaar blijft ( als u dat zo instelt ).
Juist het overal gebeld kunnen worden is best vervelend. Gelukkig is er een uit knop. Het geeft interessante gesprekken met collega's als je vraagt hoe bepaalde dingen toen gingen. Nu bel je of je stuurt een foto, voor de mobiele telefoon kon je natuurlijk wel naar een telefooncel maar dat is toch onhandig.
Mijn allereerste telefoon: de Pocketline Darwin+
Afbeelding geleend van @tobiastheebe
De aanschaf van deze telefoon zat zo rond de ƒ1.400,– en dan ben ik de abonnementskosten, de kosten van het bellen en SMS-en vergeten. De aanschaf was natuurlijk wel een klap geld, maar aan de prijzen van telefoons is tegenwoordig niet zo heel veel veranderd.
Ik meen mij te herinneren dat er in deze Pocketline Darwin+ zat een Nokia 2110 (1994) verstopt. Voor deze telefoon heb ik ergens nog een onbruikbare carkit liggen.
Na de Darwin+ plus ben ik overgestapt naar de daaropvolgende reeks van Nokia en uiteindelijk de iPhone.
De Kermit ! Ik moest daarvoor natuurlijk even een kast op zonder induiken, maar .... daar is die :
Met een mooie groen bies rondom het toestel ( is nu niet te zien ). Ik vind dit toch wel een van de mooiste telefoons, maar dat komt misschien ook wel omdat ik een Kermit de kikker fan ben 😉 !
Geen idee welk toestel ik als eerste heb gehad, maar voor mijn werk had ik er wel 1 nodig. O.a. de Nokia Communicator gehad en waarschijnlijk de 9001 aangezien ik toen al 10 jaar werkzaam was en in de storings/service dienst zat.
De eerste (zeldzame) Pocketline Darwin was inderdaad de Nokia 2110, de opvolger Pocketline Darwin+ was de 2110i, herkenbaar aan de andere antenne. Mijn exemplaar is van 1996 en is nog steeds in gebruik, zeker nu de uitfasering van KPN 2G is uitgesteld tot december 2027.
Wauw
@tobiastheebe die inmiddels legendarische Nokia 2110i heb ik nog wel ergens liggen in een doos met alle nakomelingen.
De Nokia-tune¹, een frase uit een compositie voor sologitaar, Gran Vals, gecomponeerd in 1902 door de Spaanse klassieke gitarist en componist Francisco Tárrega, is al even legendarisch.
Trouwens, tijdens de laatste Experience Day in het hoofdkantoor van Ziggo in Utrecht zag ik een vitrine vol met museumstukken aan oude mobiele telefoons.
¹Bron: Wikipedia.
De 2110 was zelfs het op één (2010) na eerste type met de bekende Nokia ringtone.
Eerste Nokia voor mij was de 3310
Voor veel mensen was dat hun eerste GSM-toestel. In Nederland is GSM beschikbaar sinds 1994, maar het was toen gericht op zakelijk gebruik en de abonnements- en gesprekskosten lagen behoorlijk hoog, prepaid bestond nog niet. Bij het grote publiek werd GSM vanaf ~1999 populair. Vóór 1994 waren al wel ATF-3 (NMT 900, analoog dus kon eenvoudig met een scanner afgeluisterd worden) en het eerder genoemde Greenpoint beschikbaar.
Ik heb als bouwjaar 1997 dus ben nog niet zo oud 😛
Een straatbeeld zonder wandelende of fietsende mensen met een telefoon in hun hand is eigenlijk niet meer voor te stellen. Blijkbaar kunnen we niet meer zonder en vaak nietszeggende contacten worden alleen nog in stand gehouden via het volgen op de smartphones op sociale media.
De Japanse stad Yamato City¹ heeft een verbod ingevoerd op het lopen met je telefoon. Dit geldt voor openbare ruimtes zoals bijvoorbeeld het metrostation. Het idee erachter is dat het gevaarlijk kan zijn. Telefoon-zombies worden ze genoemd. Het verbod is wel 'op zijn Japans' en worden er geen boetes voor uitgedeeld. Ook ons land zit vol met deze telefoon-zombies die nauwelijks op- of omkijken. Het handhaven van bellende fietsers gebeurt ook op z’n Nederlands en worden er blijkbaar ook geen boetes uitgedeeld.
¹Bron: https://www.indespiegel.nl/psychologie/japanse-stad-voert-verbod-op-smartphone-lopen-in
De titel is smartphone en diverse toestellen die worden genoemd waren nog niet echt 'Smart'
De eerste draagbare auto telefoons waren helemaal bakbeesten.
Ik heb er ook nog zo een staan, een Motorola International 1000 uit 1992, deze is al wel GSM dus ook nog te gebruiken vandaag de dag, al vertoont mijn exemplaar wel wat leeftijdskuren zoals een lekkende elco. In dit toestel wordt nog de volledige SIM-kaart als bankpas geplaatst.
Lijkt wel een museum bij jou haha
Van de Pocket Line serie was er ook de Gripzz in de basis een telefoon van Alcatel.
Mijn eerste telefoon met internet mogelijkheid was een Nokia 3510i dus al iets meer smart. Deze had al navigatie.
Mijn eerste 'smartphone' was trouwens een Samsung Star, ik weet het typenummer nog uit mijn hoofd: GT-S5230. In 2010/2011 gekocht bij de MediaMarkt als verjaardagscadeau voor ~110 euro, samen met een KPN prepaid SIM. Ik was er dolblij mee. Toestel ondersteunde alleen 2G met GPRS + EDGE en geen Wi-Fi. Ik had toen ook nog eigen, permanente internetverbinding (door familie-omstandigheden, lang verhaal) en heb meerdere keren 2,50 euro aan KPN betaald voor 24 uur internettoegang met een datalimiet van 10 MB, zo heb ik mijn eerste MP3 files gedownload van beemp3.com.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.