Dit kennisbank artikel is geschreven door EnergieBoy. Lees alles over de mogelijkheden van slimme verlichting.
Hoe werkt slimme verlichting?
Lampen die je op afstand kan bedienen vanaf je mobiel, tablet, afstandsbediening, of wat tegenwoordig ook kan, via een slimme speaker. Je kan hele slimme automatiseringen aanmaken of gewoon zelf aan- en uitschakelen via een app. Automatiseren van je verlichting doe je door scenes in te schakelen voor als je TV wilt kijken of als je van huis gaat maar je kan ook op elk moment zelf een lamp bedienen en dat is dan "slimme" verlichting. Technische achtergrond hoef je niet te hebben, want bij elk bedrijf, die slimme verlichting verkoopt, heeft wel een app die het bedienen heel makkelijk maakt. Zelfs opdrachten maken is heel makkelijk. En gebruik je liever geen app, de meesten hebben ook een afstandsbediening, die je dan natuurlijk wel weer extra moet kopen.
Welke slimme verlichting komt als beste uit de test?
Oei, dat is een hele goede vraag. Daar is eigenlijk geen goed antwoord op te geven want er komen dagelijks tientallen nieuwe bedrijven bij om het ons zo makkelijk mogelijk te maken. In Nederland zijn er wel een aantal merken te noemen waarvan ik denk dat ze wel de beste zijn. Bekende voorbeelden van slimme verlichting vind je bij Philips Hue, IKEA Tradfri, KlikAan/KlikUit, Nanoleaf en Lifx.
Er zijn ook nog verschillen in slimme verlichting. Zo heb je de slimme lampen, lichtpanelen, slimme fittingen en lichtstrips.
Slimme lamp
Gewoon een normale lamp die speciaal is gemaakt om slim te zijn. Sommige hebben alleen wittinten en andere hebben tot wel 16 miljoen kleuren die je kan instellen. Dat is dus gewoon een lamp met een normale fitting en die draai je er zo in.
Lichtpanelen
Ben je nu echt helemaal gek van veel licht en wil je eruit blinken bij je vrienden, dan bestaan er ook lichtpanelen. Deze kan je aan de muur plakken of zelfs op het plafond. Met verschillende lichtpatronen kan je dan een mooie omgeving in je huis creëren. Maar deze zijn wel heel erg duur en meer voor de echt hobby gebruiker.
Slimme fitting
Een slimme fitting is er voor mensen die speciale lampen hebben of net allemaal nieuwe lampen hebben gekocht. Je plaatst de slimme fitting gewoon in je normale fitting en daarin draai je dan je bestaande lamp erin en klaar. Soms kan je deze lampen, naast het aan- en uitzetten, ook dimmen.
Lichtstrips
En dan hebben we ook nog de lichtstrip, of ook wel de leestrip genoemd. Deze kan je heel makkelijk aan je muur bevestigen, achter een kastje of achter je TV plakken. Je hebt ze in flexibel formaat of in harde vorm. Leuke is dat je deze in verschillende kleuren kan laten uitlichten of in een vaste kleur.
Wat heb ik allemaal nodig om slimme verlichting te installeren?
Sowieso is een mobieltje wel handig om te hebben. Bij de meeste merken kan je een app downloaden en daarmee kan je alles instellen en gewoon alles aan- of uitzetten. Overigens kan je bij IKEA ook gewoon een afstandsbediening kopen en dan heb je geen mobiel nodig.
Wil je buitenshuis alles bedienen? dan heb je een HUB en een mobiel nodig. Een HUB is een kastje die het mogelijk maakt je slimme lampen te kunnen bedienen als je niet thuis bent. Er zijn overigens ook merken die het mogelijk maken om je slimme lamp via Wifi aan te sluiten, maar dat is, uit mijn ervaring, niet altijd even handig om te doen. Stel dat je zo je hele huis hebt aangemaakt, dan heb je wel heel veel Wifi punten en dat is weer een storing voor je mobiel. Zelf zou ik gewoon een HUB aanschaffen, als dat bij je keuze van lamp merk kan. IKEA, Philips, EVE. Er zijn ook goedkopere merken die dan niet via een HUB werken maar via Wifi. Dus let daar wel goed op.
Wat zijn de kosten van slimme verlichting en wat bespaar ik?
Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Wil je goedkoop aan de slag dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor lampen van de Action of Lidl. Deze werken via Wifi, dus niet via een HUB en dat maakt het goedkoper.
Daarnaast heb je ook nog verschillende slimme lampen zoals gewoon witte uitstraling, maar ook lampen met heel veel kleuren. Je begrijpt wel, daar zitten veel verschillen in met kosten. Besparen met dit systeem is op lange termijn omdat je via je app, heel makkelijk kan aangeven wanneer je naar bed gaat, of als je een kamer uit loopt, dat daar dan de verlichting uit gaat.
Ik kan je wel zeggen, als je eenmaal begint met slimme verlichting, dan wil je ook slimme stekkers, slimme deurbellen, slimme deurmelders en slimme rookmelders. Dus als je er mee begint is het einde zoek en ga je je hele huis volledig automatiseren. Dat is ook het leuke ervan, je kan het namelijk ook gebruiken voor als je weg bent. Mensen denken dat je dan gewoon thuis bent en op afstand kan je ook alles weer uitzetten, of je laat dit automatisch doen via de app.
Kan ik ook in mijn tuin slimme verlichting installeren?
Maar natuurlijk kan dat. Philips Hue heeft daar hele mooie lampen voor gemaakt maar je kan ook bestaande lampen via een slimme "buiten" stekker aansluiten en dan kan je deze ook bedienen. En er is nog veel meer voor in de tuin te verkrijgen, zelfs een slimme sproeier.
Om nog even terug te komen op merken. Er zijn veel huismerk-lampen verkrijgbaar zoals van Kruidvat, Action, Lidl en Hema. Deze zijn gemaakt door Tuya, een buitenlands merk en alleen te gebruiken met een eigen app. Deze gaan mee met de hype van nu en het kan zijn dat je ze straks niet meer kan kopen, of gebruiken. Betrouwbare merken zoals Philips Hue, IKEA en KlikAan/KlikUit zullen vast langer blijven bestaan.
Tot slot
Sommige mensen willen graag hun slimme verlichting gebruiken met een smart home-systeem en aan elkaar koppelen. Let dan wel op wat je koopt en dat deze met elkaar te gebruiken zijn!
Meld je eerst aan om een reactie toe te voegen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.