De meeste antiviruspakketten zijn effectief tegen virussen, malware en meer. Maar is een antivirus programma nu echt nodig voor een Mac (Apple) computer? Deze vraag zie ik wel vaker online langs komen en daarom deel ik graag mijn ervaringen. Uiteraard staat het je vrij om zelf ook je ervaring te plaatsen.
Zelf heb ik geen antivirus programma op mijn Mac omdat ik het idee heb dat dit niet nodig is. Maar na het lezen van een artikel dat ging over malware voor Macs, deed mij toch nadenken. Deze malware zou gevoelige data zoals gebruikersnamen en wachtwoorden kunnen stelen en men is bezig om deze nog slimmer te maken zodat deze ook je hoofdwachtwoord en bestanden uit je map Documenten en systeeminformatie kan stelen.
Hoe kan je jezelf nu beschermen?
Uiteraard kennen we de gebruikelijke regeltjes: niet zomaar klikken op linkjes, verwijder pop-ups en klik hier niet op (zeker als je er niet om gevraagd hebt), open geen linkjes in je mail en al helemaal niet als de afzender onbekend is. Een mail die je van alles belooft is meestal niet te vertrouwen. Gebruik altijd een sterk wachtwoord en zet, wanneer het mogelijk is, tweefactorauthenticatie aan. Download ook geen app's zomaar vanaf het internet, als je niet zeker bent of de software te vertrouwen is. Bij voorkeur download je app's vanuit de Mac App Store.
Maar een virusscanner kan je natuurlijk helpen voor extra bescherming van je Mac. Deze kan virussen, malware en trojans tegen houden. Gelukkig heeft Apple al standaard tools die je beschermt tegen malware, Xprotect en GateKeeper. Ben je iemand die graag overal op klikt, nieuwsgierig de mail uit pluist en ingaat op grote geld prijzen, ontvangen pakjes die je moet betalen of vrouwen die je al jaren missen en graag contact met je willen, dan zou ik zeggen, installeer een antivirus programma 😉. Ik zeg natuurlijk niet dat je met een antivirus programma overal roekeloos overal op kan gaan klikken!! Want ook een antivirus programma moet eerst leren wat een virus is en dan moet het toegevoegd worden aan z'n virus lijstje en dan pas kan deze hem vinden bij het scannen van je computer (mocht je een virus hebben). Gebruik dus altijd je gezonde verstand, ook als je een antivirus programma installeert op je Mac.
Het beste is om gewoon altijd zelf goed na te blijven denken en niet overal op in te gaan. Er zijn een aantal verschillende antivirus programma te verkrijgen voor macOS. Deze heb ik gevonden op het internet: Avast, AVG, Avira, Bitdefender, F-Secure, Norton en Trend Micro. Het kan zijn dat jij een veel betere antivirus programma kent, laat het weten en deel het.
Misschien goed om deze informatie te weten:
In iOS 17 wordt het waarschijnlijk mogelijk om buiten de App Store apps te installeren en niet alleen voor de Mac, maar ook voor de iPhone en iPad. Of dit nu echt een veilig zet is, ik heb geen idee. Onder druk van de EU heeft Apple dit waarschijnlijk aangepast in hun nieuwe iOS versie en we gaan het zien of dat een slimme zet is. Het zijn nog geruchten, maar als het komt dan zou het misschien wel verstandig zijn om een antivirusprogramma te laten mee draaien.
Zijn er mensen met andere ervaringen? laat het dan weten! Respecteer elkaars bericht en ideeën.
Meld je eerst aan om een reactie toe te voegen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.