Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Leidraad voor TP-Link DECO

 

1 – Deze leidraad ( v3 ) is gemaakt voor De Deco M4, maar geldt vaak ook voor andere type Deco’s. De reden voor deze leidraad is om alle eigenaren van een Deco set, enig inzicht te geven hoe de set het beste geplaatst kan worden en hoe deze aan te sluiten. Om zo ‘beginners’ fouten te voorkomen, niet iedereen is tenslotte technisch.

De M4 is een basic mesh wifi set, voor weinig geld. Die voor normale gebruikers en voor standaard zaken zoals internetten/mail lezen/browsen en films bekijken prima werkt. Voor zwaarder gebruik ( veel en/of zware downloads en/of heel veel gebruikers tegelijkertijd ) zijn andere, duurdere sets wellicht beter.

Is de Deco M4 set geheel bekabeld aangesloten, dan presteert de set goed. Want dan gaat o.a. de onderlinge verbinding tussen de stations ( de BackHaul genoemd ) over die netwerkkabel en heeft zo de beste/snelste/stabielste verbinding.

Het zwakke punt van de set is, als men de stations onderling met wifi verbindt. Want deze set heeft voor wifi geen afzonderlijk BH om de stations onderling te verbinden, maar gebruikt daarvoor dan een gedeelte van de bandbreedte van de gebruiker. Het gevolg is dat de bandbreedte voor de gebruiker gehalveerd wordt, waardoor de maximaal haalbare data doorvoer ook gehalveerd wordt. Of u die halvering van de data doorvoer merkt, is o.a. afhankelijk hoe druk het in de Deco-'lijn' is. Gaat daar nauwelijks data over, dan merkt u daarvan waarschijnlijk geheel niets. Is het erg druk, dan zal het merkbaarder zijn.

Bent u van plan deze set m.b.v. wifi onderling aan te sluiten en wilt u dan vaak zware downloads via die verbinding doen, dan zou dat een reden kunnen zijn om toch te overwegen om de set geheel bekabeld aan te sluiten of om een duurdere set te kopen.

De MESH functie in de set, voorkomt dat u steeds handmatig moet overschakelen als u met uw smartphone ( /tablet/laptop/.. ) door het huis loopt. De functie zorgt ervoor dat uw smartphone altijd automatisch verbonden is met het sterkste Deco station.

Is uw huis erg groot en heeft u aan 3 wifi stations te weinig, dan kan u losse/extra Deco stations gewoon toevoegen aan uw netwerk.


2 - Ontwerp: Het eerste Deco station moet altijd m.b.v. een netwerkkabel aangesloten worden op de Ziggo Modem/Router, maar dat geldt niet voor de andere stations. Hoe die kunnen/moeten worden aangesloten, is afhankelijk van in welke mode de Deco set worden ingesteld.

De ZMR kan in router- of in bridge mode staan. Standaard staat de ZMR in router mode en dan kan de Deco in AccessPoint- ( of voor geavanceerd gebruik in router- ) mode. Staat de ZMR in bridge mode ( geavanceerd gebruik ) en de Deco set is rechtstreeks op de ZMR aangesloten, dan moet de Deco set in router mode.
Overigens: als de ZMR in bridge mode staat, dan is maar 1 netwerkpoort op de ZMR actief en is IPv6 uitgeschakeld.

Het beste kan u station 2 en 3 natuurlijk volledig bekabeld aansluiten, omdat dit de beste/stabielste/snelste BH geeft, wat u weer de snelste data doorvoer oplevert. Maar ook een mix van bekabeld en wifi is mogelijk, maar dan wel met de al eerder genoemde beperking ( zie punt 1 ).

Ziet u geen mogelijkheid om stations 2 en 3 bekabeld aan te sluiten, vindt u dat te moeilijk of niet nodig, dan kan u in feite verder lezen met “4 Plaatsing van de stations”, maar dan mist u ook de onderstaande informatie.

Kan u stations 2 en/of 3 wel bekabeld aansluiten, dan worden de aansluit mogelijkheden bepaald, door in welke mode de Deco set staat.

Staat de Deco set in router mode, dan moeten alle Deco stations netwerk-technisch in één lijn achter de eerste Deco ( = main/master ) aangesloten worden. Zie voorbeeld 1.

Staat de Deco set in AP mode, dan is alles veel gemakkelijker. De Deco stations zijn nu in feite losse wifi stations, die samen één mesh netwerk vormen. U kan nu de stations bekabelen/aansluiten zoals u wilt. U kan b.v. alle stations ook parallel koppelen op de netwerkpoorten van de ZMR of via een extra switch of een mix van beide, zie voorbeeld 2.

In AP mode worden alle router functies uitgeschakeld, de enige beperkende functie die nog wel aanwezig is, is de ‘Zwarte lijst’. Verder wordt/zou/moet alles wat ontvangen wordt, ook weer 100% transparant worden verzonden.

TP-link gaat in al haar documentatie/voorbeelden/FAQ’s er vanuit, dat de set in router wordt gebruikt en AP mode wordt slechts besproken als een aanwezige optie. Omdat alle voorbeelden en antwoorden vanuit dat standpunt worden bekeken/gegeven, zal een vraag over AP-mode vaak negatief worden beantwoord. Als het niet in de documentatie staat en de helpdesk medeweker weet het zelf ook niet, dan is het antwoord natuurlijk altijd: ‘…niet mogelijk…’.


Update 5 jan. 2021: Het parallel aansluiten van de Deco’s op een Arris ZMR blijkt niet te werken. Uit een opmerking van Ziggo mod Mark blijkt, dat Ziggo bij Arris e.e.a. laat uitzoeken. Hebt u een Arris ZMR, dan moet u de Deco's aansluiten volgens voorbeeld 1. Leest u toch gewoon door.


3 - Bekabeling: Gebruikt u voor netwerkkabels minimaal cat5e, beter is cat6 of hoger, die zijn tegenwoordig bijna net zo goedkoop. Gaat u kabels leggen met het oog op de toekomst, dan zijn er ook netwerkkabels met extra afscherming te koop. Die extra afscherming kost maar een paar euro extra en dat is m.i. altijd een goede investering. Kijkt u hier eens m.b.t. welke type kabels er zijn.

Veel huizen hebben een ‘koker’ die van beneden naar boven loopt ( voor o.a. gas, drinkwater en afvoer ) of een niet gebruikte schoorsteen. Beide zijn ideaal om netwerkkabels door/langs te leggen. Ook is het soms mogelijk om een netwerkkabel door een vloerdoorvoer van een cv-leiding te leggen, waardoor u eenvoudig naar een andere etage kan.
Iemand op dit forum heeft zelfs een Deco station via een powerline verbinding aangesloten.
 

4 - Plaatsing van de stations: Sluit u de stations m.b.v. netwerkkabels aan, gebruikt u die kabellengte dan ook om de stations zo centraal mogelijk in huis/kamer te plaatsen.

Zoals gezegd moet het eerste Deco station ( = de master ) altijd m.b.v. een netwerkkabel worden aangesloten, maar de door TP-link meegeleverde netwerkkabel is wel erg kort. Als u daarvoor een langere netwerkkabel gebruikt, dan kan het station centraler in de kamer geplaatst worden, waardoor het wifi bereik beter kan worden afgestemd op de vorm van uw huis.

Waar u de master plaatst, dat is geheel afhankelijk van de lengte van de netwerkkabel en dat zou b.v. ook op zolder kunnen zijn.
Dikke muren/plafonds met betonijzer en grote ijzeren voorwerpen kunnen voor wifi een spelbreker zijn. Een station naast een magnetron of koelkast is niet optimaal, want deze creëren vaak een slechte/blinde hoek.

Gebruikt u wifi om de stations onderling te verbinden, dan moet u de onderlinge afstand zo klein mogelijk houden. Hoe korter de onderlinge afstand, hoe beter/sneller de BH, wat uiteindelijk uw data snelheid ten goede komt. U kan dan b.v. de stations recht boven elkaar ( per etage ) zetten, om zo de onderlinge afstand tot een paar meter beperkt te houden.

Een ander onderwerp is het aantal stations. Velen staren zich tegenwoordig blind op maximale waarden, die vaak alleen te behalen zijn, als men op meerdere apparaten tegelijkertijd test en dan de resultaten optelt. Dat is niet echt realistisch en heeft eigenlijk ook weinig waarde. Niet overal is de maximaal mogelijk download noodzakelijk.
B.v. in ons huis ( begane grond, 1 etage en een zolder, alles met dikke betonnen vloeren met betonijzer ) staat de master centraal op de begane grond en hangt op zolder station nummer 2. Nummer 3 heb ik niet en toch is op de tussen etage ( = 1ste etage ) meer dan voldoende signaal om, zonder haperingen een internet film te bekijken. Uiteindelijk is het ook niet nodig om in een ‘wifi-magnetron’ te wonen en hoe minder wifi stations, hoe beter de wel aanwezig wifi stations kunnen werken.
 

5 - Setup/configuratie: Zodra de stations zijn geplaatst en aangesloten, is de set klaar voor configuratie. Zet u eerst alle stations uit. Zet daarna het eerste station ( = de master ) aan en voeg deze in de app toe. Daarna volgen de andere stations, de volgorde daarvan is als volgt: eerst alle bekabelde en daarna de via wifi verbonden stations. Zet een station aan en voeg deze direct toe. Herhaal dit voor alle stations.

TP-Link heeft voor Ziggo een korte handleiding gemaakt. Of u regel 11 uitvoert, is natuurlijk afhankelijk in welke mode u de Deco set gaat gebruiken. Dat geldt ook voor de opmerking m.b.t. het aansluiten, in regel 13.
U kan natuurlijk ook de installatie film van TP-Link bekijken, dan ziet u ook voorbeelden wat de installatie nog makkelijker maakt.

Normaal gesproken is de eerste volledige configuratie van de Deco set binnen zo’n 20 minuten gedaan. De duidelijke en eenvoudige app. ( Android / Apple ) voert u langs alle benodigde stappen.

Als alle stations zijn toegevoegd en uw hebt voor AP mode gekozen, dan nu pas set in AP mode zetten. U ziet hier hoe dat moet.

Mocht daarna blijken dat u toch nog iets belangrijks wil aanpassen en/of veranderen, dan is het een kwestie van de gehele set resetten/verwijderen vanuit de app, eventueel nogmaals de stations handmatig resetten, alles uitzetten en daarna de stations stuk voor stuk aanzetten, m.b.v. de app opnieuw toevoegen en binnen no-time is de nieuwe opzet actief.

Nadat alles is geïnstalleerd en geconfigureerd, kan u gaan testen. Daarbij moet u rekening houden, dat de snelheid van uw wifi verbinding wat anders is, dan de down/up-load snelheid van het internet. B.v. uw smartphone kan best 100% wifi ontvangst hebben met 866 Mbps wifi verbinding, maar als u een 50Mbps Ziggo internet abonnement hebt, dan zal de data doorvoer natuurlijk nooit hoger worden dan 50Mbps.
Hebt u een Windows laptop, dan kan u met het DOS/CMD commando ‘Netsh WLAN show interface’ controleren, wat de snelheid is van de wifi verbinding is. Kanalen t/m 13 zijn de 2,4GHz frequentie band, hogere kanalen zijn de 5GHz freq. band. Voor 2,4GHz wifi is b.v. een 72Mbps een prima/snelle verbinding, terwijl voor 5GHz 866 Mbps maximaal is. De laatste waarden zeggen echter niets over de werkelijke data doorvoer, want die is o.a. natuurlijk ook afhankelijk van uw internet abonnement.


6 - Wifi uitzetten op de ZMR. Dit is niet noodzakelijk, maar het Deco Mesh systeem zorgt er o.a. voor, dat handmatig overschakelen niet meer nodig is, als u door het huis loopt. Echter, laat u wifi op de ZMR aanstaan en uw smartphone is toevallig wel daarmee verbonden, dan proberen beide de verbinding in stand te houden totdat deze helemaal instort en er ondertussen allang geen bit meer overheen komt. U hebt dan allang last van een trage wifi verbinding en het kopen van deze mesh wifi set was juist om o.a. dat te verbeteren.
Wilt de wifi op de ZMR wel blijven gebruiken voor b.v. één apparaat, dan moet u op alle andere apparaten dát ZMR netwerk verwijderen ( “vergeten” ).


7 - Allerlei. Dit is een verzameling van allerhande opmerkingen en weetjes.
-Een TP-link handleiding kan u hier vinden.
-De Deco heeft een optie, waarmee u de leds op een zelf ingestelde tijd uit/aan kan zetten.
-Het is mogelijk om de 2,4GHz of de 5GHz band uit te zetten, maar niet beide tegelijkertijd.
-Beide wifi banden ( 2,4GHz en de 5GHz ) hebben altijd dezelfde SSID/naam.
-U kan alle type Deco’s mixen in/tot één netwerk, maar het ‘hoogste’ type moet dan altijd de master zijn. In deze volgorde: X60 > M9 Plus > X20/W3600 > P9 > P7 > M5/M1300 > M4R/E4R/W2400/AC1200 > S4.
-Het is het natuurlijk niet verplicht om alle stations in 1 netwerk te plaatsen. U kan de set natuurlijk ook splitsen en zo 2 of 3 afzonderlijke netwerken maken.
-Bij ‘vreemde’ problemen, altijd de gehele set resetten vanuit de app en daarna de stations nogmaals handmatig resetten, voordat u de set opnieuw instelt/configureert.
-Gebruikt u de Deco als router, dan verbindingstype instellen als ‘Dynamisch IP’
-IoT apparatuur ( en 'goedkope' IP apparatuur ) hebben wel eens problemen om te verbinden met moderne wifi netwerken. Dan kan o.a. worden veroorzaakt, omdat deze vaak een beperkte setup/mogelijkheden hebben. Tevens voldoen deze apparaten soms ( vaak ) niet 100% aan de/een standaard of hebben ze niet de ‘volledige’ hardware, waardoor het verbinden met o.a. een modern Mesh netwerk soms erg lastig kan gaan.

 

Voorbeelden: 

Voorbeeld 1






 

Voorbeeld 2

 

 

637 Reacties
Remco1908

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Allen,

 

Heb al enige weken ook de Deco M4 set in huis. Mooie apparatuur maar ik krijg het nog niet aan de praat zoals ik graag zou willen.

 

Situatie is als volgt.

 

Ziggo Modem (ZMR als ik goed heb):

Poort 1: Bekabeld richting de Main Deco die in de woonkamer staat. Main Deco > Mediabox Next. Ook bekabeld. Werkt uitstekend.

Poort 2: Bekabeld richting 1e verdieping naar wat ik noem mijn "kantoor". Aangesloten op 2e Deco. Werkt ook allemaal keurig maar dan alleen via Wi-Fi OH. En dat wil ik nou net niet. Wil ik via ethernet. Als dat niet lukt verliest het alle toegevoegde waarde.

Poort 3: Bekabeld naar zolder, aangesloten op zonnepanelen unit. Heb hier nog een ongebruikte Deco voor, maar vooralsnog niet aangesloten omdat met Deco op de eerste verdieping het bereik ook op zolder al goed is.

 

De WiFi van Ziggo modem uitgeschakeld en de boel in AP modus gezet. Echt geen idee wat ik nog meer kan doen om het via ethernet te laten werken.
Connecten op de Hoofd Deco voor kabel naar eerste verdieping zou kunnen, maar dan moet ik de locatie van de hoofd deco verplaatsen naar de meterkast vlakbij Ziggo Modem, terwijl die nu zo mooi in de woonkamer en daardoor de tuin instraalt...


Alle suggesties zijn zeer welkom. Ik heb overigens nog wel een lichte twijfel bij de netwerkkabel naar de 1e verdieping. Om uit te sluiten dat het daar aan ligt ga ik eerdaags nog een experiment doen met de 3e deco die ik dan op poort 4 van de Ziggo Modem met een andere kabel ga aansluiten.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Remco1908 Mijn advies zou zijn om een switch bij de main deco in de woonkamer te plaatsen en daarop kan je dan de Nextbox en één of twee slave deco's aansluiten. Geen idee of je dit qua bekabeling voor elkaar kan krijgen, maar dat zou ik persoonlijk de beste opstelling vinden. Meerdere deco's op verschillende lan poorten van de ZMR geeft vaker problemen (lage snelheid), staan al verschillende voorbeelden in deze topic ook...

 

Dit zou ik dus doen

Screenshot_20220805-115007_Edge.jpg

Remco1908

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dankjewel @DON PAPA. Een Switch na de main Deco in de woonkamer gaat helaas niet werken. Reden is dat ik dan niet alleen een kabel heen nodig heb van de gangkast naar de woonkamer, maar ook weer terug. Dat is de wereld op zijn kop.

 

Als de setup die ik beschrijf niet werkende ga krijgen, hmm twijfelachtige apparatuur dan, is dat wel zonde. Ik denk dat ik dan beter de main Deco in de woonkamer weg kan halen en in de gangkast kan plaatsen dichtbij het modem. Dan ik namelijk makkelijk ethernet 2 op de main Deco aansluiten op ethernet 1 van de Deco op kantoor (1e verdieping).

 

De setup zou dan als volgt zijn.

 

Ziggo Modem.

Poort 1: Bekabeld naar MediaBox Next.

Poort 2: Bekabeld naar Main Deco. Vanuit Main Deco bekabeld naar Deco op 1e verdieping (kantoor)

Poort 3: Bekabeld naar Zolder voor unit zonnepanelen.

 

Voordeel: Ethernet overhaul moet dan eindelijk werken.
Nadeel: Hele idee van WiFi goed extenden kan ik naar alle waarschijnlijkheid vergeten. De derde Deco heb ik misschien nodig voor in de woonkamer om WiFi in de tuin te hebben. Maar die zal dan via WiFi OH lopen.
Idem voor als ik op zolder een Deco wil neerzetten. Dat zou dan alleen kunnen als ik in de meterkast het ziggo modem heb, daarna de hoofd Deco en daarna een switch. Niet omdat ik de poorten nodig heb, nee alleen omdat het anders niet goed functioneert. Los van extra energieverbruik is dat toch een rare oplossing.

 

Misschien dat het een beperking is van de techniek en dat ik er te makkelijk over denk, maar ik denk dan als je dit als Ziggo aanbiedt, zorg dat het goed met elkaar samenwerkt op de meest optimale manier.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Remco1908 Nu ik er ook nog even over nadenk, dan zou ik toch voor de volgende opstelling kiezen, maar dan heb je wel een switch nodig voor in de meterkast die wat extra stroom verbruikt (maar in mijn ogen is dit wel de beste opstelling). 

 

Ziggo Modem.

Poort 1: Bekabeld naar Main Deco (meterkast) > vanuit de Main Deco bekabelt naar een switch (meterkast).

Poort 2: Bekabeld naar Zolder voor unit zonnepanelen.

 

Switch.

Poort 1: Bekabelt naar Slave deco 1 (woonkamer) waar je dan weer de Nextbox op kan aansluiten

Poort 2: Bekabelt naar Slave Deco 2 (kantoor) Waar je ook nog wat op kan aansluiten 

 

Deze swich zou al prima zijn:

TP-Link 5-poorts Desktop Gigabit Switch, 5 10/100 / 1000M RJ45-poorten, metalen behuizing (TL-SG105)...

 

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

@Remco1908 

 

Mijn Instelling voor de Deco's zijn als volgt:

 

Modem:

Lan Poort Modem 1 - UTP naar TP-Link Switch woonkamer

Lan Poort Modem2 - UTP naar Deco 1 (Hoofd)

LanPoort Modem 3 - UTP naar TP-Link Switch Meterkast

 

Vanuit de TP-Link Switch gaat 1 UTP 10 meter naar de Slaapkamer TP-Link Switch en daar losse UTP naar Deco 2 die bij raam staat, achtertuin ook Wifi geeft.

1 UTP Kabel van TP Link Switch Meterkast 15 Meter naar Zolder naar Deco 3.

 

Ik heb alle apparaten zoals de Next, de Next Mini, AppleTV, Televisie's en Blue-Ray en Laptop partner bekabeld. alleen Wifi apparaten zijn online via de Deco's zoals iPhone's - iPad's - Macbook Air 

 

Deco 1 op Lan Poort 2 van me Modem

Deco 2 Slaapkamer

Deco 3 Zolder

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

@DON PAPA  bij de Action TP-Link Switch dezelfde voor € 9,99 heb er 3 in huis 

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Dave! Is niet dezelfde (TL-SG105 vs LS1005G), maar die zou ook prima zijn (wat mij betreft), zeker gezien de prijs 😉 

 

Schermafbeelding 2022-08-05 162513.png

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@mgoudapp 

 

Er zijn standaarden ( met minimale en maximale waarden) waaraan een apparaat moet voldoen. Ik verwacht dat bijna alle 'vaste' wifi apparaten het maximale zendvermogen gebruiken, want een lager vermogen zou echt onlogisch zijn.

 

Maar Ziggo verhuurt ook de zeskantige wifi pods. Misschien passen die beter bij uw andere wifi apparaten.

Remco1908

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het de adviezen wederom bekeken. Omdat ik (nog) geen switch heb gekocht en het eerst verder wil testen heb ik een en ander nu aangepast naar deze opstelling.

Ziggo Modem ZMR.

Poort 1: Bekabeld naar de Media Box Next in de woonkamer (werkt).

Poort 2: Bekabeld naar Main Deco, die ik nu verplaatst heb van woonkamer naar dichtbij in de gangkast. Op poort 2 van de main deco de kabel aangesloten, die eerst rechtstreeks op het modem zat, voor Deco kantoor.

Poort 3: Naar zonnepanelen unit.

 

Volgens mij is dit of moet dit dé oplossing zijn om sowieso ethernet overhaul te krijgen. Jullie raden het waarschijnlijk al, ook na resets / opnieuw configureren blijft het via WiFi gaan.

 

Ik ga straks nog even met een andere kabel proberen. Viel me op bij configureren dat het ook moeizaam ging (duurde lang voordat extra Deco was gevonden, paar keer proberen). Dus om uit te sluiten dat dat het issue is doe ik daar zo een poging mee.

Als dat geen oplossing geeft dan ben ik wel een beetje out of options.

 

Andere opmerking: door verplaatsen main deco naar de gangkast kan het zijn dat ik in tuin niet genoeg bereik heb. Maar dat zijn incidentele dagen met lekker weer dat ik daar zit. Had bedacht, kan ook de 3e Deco "gewoon" in de woonkamer (aan)zetten en dan Wi-Fi overhaul gebruiken.
Dan is op de belangrijkste plekken gegarandeerd het beste draadloze internet en voor minder frequent én veeleisend gebruik in de tuin op bovenstaande manier opgelost.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Als alle Deco stations bekabeld aangesloten zijn, dan moet de BackHaul ethernet ( = bekabeld ) zijn.

 

Misschien als test, alle 3 stations bekabeld in 1 kamer aansluiten, om zo te testen of er een probleem in de Deco software zit. Zo is het ook makkelijk te testen of een netwerkkabel niet goed is.

 

Heeft de set overigens wel de laatste firmware?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ook al zijn alle deco units bekabeld verbonden zullen ze zoals elk mesh systeem onderling via wifi blijven communiceren. De snelste verbinding naar buiten toe kan deels via wifi gaan.

 

 

@Remco1908 wat gaat er nu precies via wifi en hoe heb je dat vastgesteld dat is mij niet helemaal duidelijk.

 

mgoudapp

Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

@Pasi vandaag bezig geweest met mijn wifi netwerk. Ben er nu overuit wat het euvel was met de deco's die aangeboden worden. De zwakke antennes. 

Allereerst ben ik opzoek gegaan naar goede router. Na wat navraag ben ik uitgekomen op de ASSUS AX.

Voor iets meer centen volledige dekking in huis op alle plekken zonder terugval en stabiel. 

De assus heeft 6 antennes waar de deco het met 2 moet doen.  Daarnaast heb ik nu 2 zendpunten waar het met deco er 3 waren. 

De app van assus is daarnaast ook stuk uitgebreider om instellingen aan te passen.

Ik zou zeker de deco's niet meer aanbevelen, onstabiel en zeer kwetsbaar van waar je de units neerzet. Bij de assus geen enkel probleem. 

Ja het kost wat geld, decos zijn 150 euro en de assus 390  maar zeker de moeite waard en klaar voor de toekomst.

Bedankt voor je feedback in eerste instantie.

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@mgoudapp, tegen een apparaat, wat dik dubbel zo duur is, kan natuurlijk geen apparaat tegen op. Natuurlijk is zo'n dure Asus beter, dan een basic M4 set. Dat is appels en peren vergelijken.

 

Maar fijn dat u een werkende oplossing hebt gevonden, want dat is natuurlijk het belangrijkste.

mckiek

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Pasi Wat ik nog niet zo goed terug kan vinden is of het nu beter/fijner is om de deco’s in router mode (en de ziggo modem in bridge) of in access point mode (en de ziggo modem in router) te zetten. Ik heb de deco x60 vooral gekocht om de WiFi te verbeteren, maar ergens lijkt het toch ook weer zonde dat je in AP mode alle features kwijtraakt. Hoe zie jij dat?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@mckiek: U kan het heel complex bekijken, maar ook heel simpel. Heeft u de Deco's gekocht voor beter wifi en bent u dus tevreden over de Ziggo router ( en heeft u de veel uitgebreide router opties van de x60 niet nodig ), dan de Deco set in AccessPoint zetten. Wilt u ook de Ziggo router kwijt, dan die in bridge mode ( laten ) zetten en de Deco's in router mode.

Als u de x60 samen met de M4 in één en het zelfde netwerk gaat gebruiken, dan moet de x60 de master Deco zijn.

honda-noob

Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoi,

 

even ook een vraagje in dit topic.

 

Al enige tijd de connectbox van Ziggo icm de Deco's M4 (set van 3). Aangesloten via lanpoort naar master Deco + backhaul naar deco #2 en #3. Internet ontvang ik op de zolder via UTP kabel vanuit Deco #3 met de maximale snelheid. Internet Wifi via Deco #2 idem maximale snelheid. Alle deco's zijn aangesloten als AP-modus. ZMR op router modus en Wifi uitgeschakeld.

 

Dus het systeem werkt goed. Echter, heb ik constant problemen met mijn Deco's: ze blijven continu rood branden. Wat raar is, gezien mijn internet daadwerkelijk goed werkt. Op de Eufy Hombase (videodeurbel) beginnen echter de problemen. Ik kan maar geen verbinding maken met de Homebase, die overigens bekabeld verbonden is met mijn ZMR in router modus.

 

Dus 2 vragen: hoezo blijven de leds van mijn Deco's continu rood branden?

En zou dit verbindingsproblemen kunnen geven met de Homebase?

 

Ik  heb overigens TP-Link hierover gebeld, en zei gaven aan dat door 'slechte' servers van Ziggo, de Deco's (allemaal, van M4 tot X60), problemen gaven, zoals een continu rood licht of anderzijds. De support engineer gaf aan dat wat wil helpen, is het modem van Ziggo een uurtje uit zetten, dan vernieuwd de modem zn lease en dan werken de Deco's weer naar behoren. Verder was er volgens hem vrij weinig aan te doen en zou dit probleem echt bij Ziggo zitten, waarbij TP-Link hen al uitvoerig over informeert, aldus de support engineer.

Dit overigens 2 maal gedaan (lease vernieuwd) en dit werkt dus inderdaad; de Deco's branden daarna continu wit licht en alles mbt de Homebase werkt. Helaas is dit een tijdelijke oplossing want na een week of 2 komt het rood-licht probleem weer terug.

 

Iemand advies?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes


@honda-noob: Om zo maar een vinger naar Ziggo te wijzen, is natuurlijk gemakkelijk, maar het zou mij niets verbazen, als dat inderdaad de boosdoener is.

De ConnectBox ( =CB ) van Ziggo is inderdaad een draak van een apparaat, met de goedkoopste hardware en een speciaal voor/door Ziggo gemaakt firmware. Beide niet de beste voorwaarde voor een goed en stabiel product.
Als u de Arris CB hebt, zou u die misschien kunnen laten omruilen tegen een Compal CB, want de Arris heeft ook nog andere problemen met de TP-link Deco. Een Ziggo mod zou dat voor u kunnen regelen.



Maar aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset van de Deco set ook snel gedaan. Als u Ziggo om hulp vraagt, zal dat toch één van de eerst dingen zijn waarom ze vragen.

-Verwijder alle Deco stations in de app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer of de netwerkkabel van het 1ste station ( = de master ) goed is aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
-Zet de master aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet nu ( indien gewenst ) het zojuist gemaakt Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats en sluit eventueel de netwerkkabel aan. Zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

M.b.t. "...Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo gaat de configuratie vaak wel beter. Dan wordt tijdens de configuratie namelijk direct duidelijk of er problemen zijn. Ziggo adviseert dan wel “…sluit Deco 2 dicht aan bij Deco 1…”, maar bedoelt daar beslist niet mee, om de set naast elkaar op ( b.v. ) de keukentafel te configureren.
Dus plaats de Deco stations daar waar ze komen te staan en dan pas toevoegen aan het Deco netwerk.


Zijn uw Ziggo aansluitingen ( AOP ) en de bekabeling wel up-to-date? U mag hier wel wat foto's daarvan plaatsen.
Tevens kan/mag u hier wat screenshots plaatsen van de up/down-streamwaarden & history van uw CB ( zie hierzo ) zodat anderen deze kunnen controleren op problemen.

L.P.

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Misschien heb ik de topics niet goed door gelezen, maar toch wil ik de volgende vraag stellen.

ik heb 1 deco bedraad aan de connect box en 3 andere zijn draadloos en geven signaal via wifi door.

1 deco van de drie daar heb ik mijn pc op aangesloten met een draad.

deze geeft bij verbinding alleen een ander netwerk aan.

klopt dit ? Of heb ik iets gedaan of niet gedaan wat nog moest gebeuren?

graag reactie.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo @L.P.,

 

Staan de Deco's in AccessPoint mode of router mode?

 

Als de pc niet op wifi inlogt, dan zal de pc ook niet de naam van het wifi netwerk laten zien.

Waarschijnlijk is de netwerknaam die van de Ziggo Modem/Router.

L.P.

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vlgs mij staan ze in ap, maar hoe kan ik dat checken?

L.P.

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ze staan in ap

 

L.P.

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De pc kan op wifi ,maar dan is de verbinding traag, 

met een kabeltje is de verbinding sneller.

ik heb dus geen probleem ,vroeg me alleen af waarom de bedraade verbinding anders heet.

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Als de pc niet op wifi inlogt, dan zal de pc ook niet de naam van het wifi netwerk laten zien. Waarschijnlijk is de netwerknaam die van de Ziggo Modem/Router.

FreMariska

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hallo, 

 

Ik had al eerder een vraag gesteld MBT de deco box, maar door verbouwing nog steeds niet uitgevoerd.

Momenteel heb ik hem zo:

 

Hoofddeco - bekabeld aan ziggo modem

2e verdieping Zolder Deco bekabeld met netwerkkabel aan hoofddeco.

1e verdieping Kantoor deco draadloos verbonden

 

Echter wil ik de kantoor deco ook bedraad verbinden. Wij hebben met de verbouwing vanuit de meterkast netwerkkabels naar boven getrokken, dus vanuit de meterkast 1 naar de 1e verdieping en van uit de meterkast 1 naar de 2e verdieping. 

De hoofddeco heb ik nu weer opnieuw ingesteld, maar wou een switch tussen de hoofddeco plaatsen om hierop de 2 netwerkkabels welke naar de 2  verdiepingen lopen op aan te sluiten om zo de verbinding met de deco te maken. Echter lijkt er geen verbinding te zijn..

 

Wat doe ik fout?

Moet ik ze eerst één voor één met de directe netwerkkabel verbinden en dan uiteindelijk de switch ertussen? Ik heb het idee dat ik geen verbinding krijg met de switch ( ik heb de D-link DGS-105)

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@FreMariska 

Hallo,

                                                                                                              / Deco 2
U hebt nu Deco's zo aangesloten ?  ZMR --- Master Deco - switch

                                                                                                              \ Deco 3


Hebt u misschien de Deco's in Router mode staan? Als de ZMR in router mode staat ( dat is default ), dan moet nu de Deco set in AccessPoint Mode.

Als u geen Arris ConnectBox hebt, dan kan de set ook zo aansluiten ( maar dan de set wel in AccessPoint Mode ) :

ZMR --- Deco 1 ( u kan ook een switch voor/achter de Deco zetten )
ZMR --- Deco 2 ( u kan ook een switch voor/achter de Deco zetten )

ZMR --- Deco 3 ( u kan ook een switch voor/achter de Deco zetten )



Anders de hele set resetten. Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan :

-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer of de netwerkkabel van het 1ste station ( = de master ) goed is aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
-Zet de master aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet nu ( indien gewenst ) het zojuist gemaakt Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats en sluit eventueel de netwerkkabel aan. Zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

M.b.t. "...Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo gaat de configuratie vaak wel beter. Dan wordt tijdens de configuratie namelijk direct duidelijk of er problemen zijn. Ziggo adviseert dan wel “…sluit Deco 2 dicht aan bij Deco 1…”, maar bedoelt daar beslist niet mee, om de set naast elkaar op ( b.v. ) de keukentafel te configureren.
Dus plaats de Deco stations daar waar ze komen te staan en dan pas toevoegen aan het Deco netwerk.


E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic