robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17607Posts
  • 731Oplossingen
  • 4268Likes

ESPN in Ultra HD: uitgebreid getest

Op de Community lees ik met regelmaat dat mensen het beeld op ESPN UHD/HLG als flets en donker ervaren. Daarom heb ik een ESPN-dagpas  gehuurd om het UHD/HLG eens flink te testen. In dit artikel lees je mijn bevindingen, tips en eventuele oplossingen.

De testopstelling...

Ik heb de test op mijn Samsung 55 TU 7100 (model 2020) (Tizen) uitgevoerd. Ik denk dat bij veel Samsung tv's en andere merken zo goed als gelijk zijn qua instellingen die ik heb toegepast. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals de  Qled of andere modellen die minder last ervaren van flets beeld bij UHD/HLG content. Ook zal het menu hier en daar afwijken. Raadpleeg daarom altijd de handleiding van je tv. Om alles uit te sluiten heb ik zowel mét de av-receiver als zónder receiver getest. Dit maakt gelukkig geen verschil.

Testen maar...

Mijn Samsung 55 TU 7100 pakt de HLG-content direct op. Dit check je door in je tv-menu de beeld- instellingen te controleren. Hier staat aangegeven wat de beeldkwaliteit is. Wat ik al schreef in een eerder topic, los je het fletse beeld op door de beeldinstelling Contrast/helderheid hoger of lager te zetten. Tijdens deze test had dit geen invloed op het zappen naar een andere zender, waar de persoonlijke voorkeur qua instellingen gewoon nog zichtbaar was. Echter ervaarde ik regelmatig dat de Netflix app de instellingen van de HLG zender zichtbaar was. Dus te veel contrast/helderheid. Bij een test op YouTube met een UHD-video leek het even goed te gaan. Maar helaas, dit bleek geen UHD-video te zijn. Nadat ik een UHD-video had gevonden had ik na het terugzetten van de instellingen gelijk weer flets beeld. Nadat ik weer met contrast/helderheid speelde had ik weer zeer mooi beeld.

Mijn oplossing om flets beeld tegen te gaan...

Deze bevindingen brachten mij op een idee.

'Het lijkt wel alsof bij HLG-content de contrast- en helderheid-instellingen standaard uit staan. Dat het lijkt of bij een HLG content de tv reageert als een aparte bron."

Ik heb daarna alle instellingen op het UHD-ESPN kanaal de functie beeldinstelling 'opnieuw bevestigd'. Op mijn Samsung TV heet dit [Beeldinstellingen op huidige bron]. Deze stap heb ik ook uitgevoerd bij de normale zenders en YouTube pakte meteen de goede instelling. Tot nu toe kijk ik op alle zenders en apps op tv naar mijn eigen voorkeursinstellingen! Dus ook zappende naar ESPN *mooi beeld zonder dat ik iets hoef aan te passen.

* Rekening houdend dat dit een opgewaardeerd 1080p + HLG techniek is, dus niet vergelijkbaar met de voormalige kanaal 999 die echt 4K resolutie doorgaf.

Dus het probleem flets beeld heb ik op deze manier opgelost. Verder heb ik het sterke vermoeden dat dit een tv-instelling is en dus niet een instelling van de mediabox. Met name omdat de Next zijn zogeheten beeldverbeteraars al een tijdje heeft uitgeschakeld. Of dit ook van invloed is, laat ik even in het midden. 

Mijn conclusie...

Naar mijn inziens is dit een handige oplossing als je flets beeld ervaart op ESPN in UHD/HLG kwaliteit. Selecteer bij [Beeldinstellingen] opnieuw de huidige bron bij elke zender en app. 

Het fenomeen TV uit- en weer aanzetten om het beeld weer goed te krijgen lijkt mij los te staan van deze tip. Dit is volgens mij een handshake-gebeuren. Want HLG wordt een BT variant, en dus geen HLG.   

Hopende dat ESPN abonnees hier wat aan hebben. En in de toekomst iedereen al meer zenders de UHD/HLG techniek inzetten. Als slotakkoord deel ik graag deze link met leuke info voor de liefhebber. https://fwd.nl/beeld/alles-over-hdr-formaten/

8 Reacties
Meldingen
Aan Uit