Dit kennisbank artikel is geschreven door robbo. De volgende leden hebben meegewerkt aan dit artikel: Dave! Lees alles over het optimaliseren van je beeld.
Beeld instellingen Next
Een moeilijk onderwerp omdat het één en ander toch met persoonlijke smaak heeft te maken. De een houdt van donker beeld en de ander van licht. Daarnaast heb je ook de zogenoemde 'beeldverbeteraars. Deze geven meestal meer een negatief effect dan een positief effect. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Graag deel ik mijn ervaringen die ik heb opgedaan. En vaak zijn de mensen die ik help zeer tevreden met mijn kalibratie inzake de beeld instelling.
In tegenstelling van andere mediaboxen is al een geruime tijd de 'beeldverbeteraars' uitgeschakeld bij de Next. Zo kon men ervaren dat het beeld anders werd beleefd. Donkerder, lichter, minder scherp, allemaal termen die op de community langs kwamen. Of men vergeleek het beeld met een module en bijvoorbeeld de Humax of de Mediabox XL. Dus nu tijd om de beeld instellingen van de tv en in sommige gevallen de av receiver aan te passen!
Tip 1 “ Voorbereidingen”
Pak een pen en papier en schrijf eventuele instellingen op, zodat je een geheugensteuntje hebt om terug te vallen op vorige instellingen. Neem ook vooral de tijd. Doe er gerust meerdere avonden over en test lekker uit inzake instellingen tot dat je tevreden bent. Stel de tv in op het tijdstip wanneer je tv kijkt. ( bv daglicht is toch een andere beleving dan in de avond uurtjes).
Tip 2 “ Instellingen HDMI poort qua beeld en kleuren”
Je kan in de meeste gevallen per HDMI poort instellingen doen. Dit is handig als er meerdere apparaten zijn aangesloten op andere HDMI poorten en de kleur/beeld instellingen zijn bij deze apparatuur goed ingesteld. Raadpleeg de gebruiksaanwijzing van de tv. Vaak is dat in het menu beeld met de functie bv “Beeldinstelling> alle bronnen of huidige bron. Kies dus huidige bron bij de HDMI poort waar de Next is aan gesloten. ( Kies dus de ARC HDMI poort als er ook een av receiver aanwezig is) en zet de video instellingen in het menu van de receiver ( indien mogelijk) op standaard 4k zonder beeld verbeteraars
Tip 3 “ Instellen voorkeur “
Zet in eerste instantie ook de beeldverbeteraars van de tv uit. Merk en type heeft zo zijn eigen benaming voor deze verbeteraars. (raadpleeg eventueel de gebruiksaanwijzing van de tv) Men kan altijd dit weer aanpassen. Kies eventueel een beeldmodes. Meestal is dit bijvoorbeeld :
1 Standaard
2 Naturel
3 Film
4 En wellicht andere mogelijkheden afhankelijk merk/type tv
Bij een kalibratie wordt meestal de modes 'film' gebruikt. Hoewel ik persoonlijk voor de standaard kies.
Test nu de instellingen uit qua beeld/kleuren. Met name de helderheid, contrast en scherpte. Men zal merken dat afhankelijk van de persoonlijke keuze al een mooier beeld te realiseren is. HDR /UHD is ook hier echt persoonlijk en hoe de tv qua merk en type hier mee om gaat. Test dit ook even uit als er een HDR /UHD content wordt af gespeeld. Uiteraard niet vergeten de juiste resolutie te kiezen!
Extra info “Beeldverbeteraars”
Ook hier is een en ander een persoonlijke keuze en afhankelijk merk en type wat de mogelijkheden zijn. Crystal clear of Super Contrast en dergelijke zijn allemaal namen die de revue passeren. Vaak bij te veel instellingen moet de tv ook het beeld verwerken. Wat bijvoorbeeld bij snel bewegende beelden het net lijkt of er dubbel beeld of vertraging ontstaat. Vandaar mijn advies: zet dus zoveel mogelijk de verbeteraars uit!
Ook de zo genoemde kleur items zoals warm, koud en eventueel extra contrast is persoonlijk, en test dat ook voor je zelf uit. ( indien mogelijk gaat mijn voorkeuze uit naar bv de selectie uit of automatisch)
Ik heb de meeste ervaring met een Samsung tv, vandaar dat ik de Crystal clear ga beschrijven. Bij talkshows en dergelijke inderdaad echt levendig en super mooi. Maar heeft ook vaak het effect dat bijvoorbeeld bij films of het net lijkt dat jij diegene bent die de film hebt gedraaid met een 4K home camera. Persoonlijk zet ik deze instelling dus standaard uit, en schakel deze weer in bij talkshows, mijn eigen opnames met camera of foto’s. Dit is echt onwijs mooi en een 'ik ben er echt live bij belevenis'. Test dit dus ook voor jou zelf uit en kijk of het jou ook bevalt.
Dit is zijn de basis instellingen. Voor exclusieve instellingen raadpleeg je de gebruiksaanwijzing of ga even googelen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.