Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
ziggy2021
Level 8

zeer trage verbinding

Ik heb helaas weer problemen met de verbinding. Een half jaar geleden ook, maar is toen na maanden zoeken uiteindelijk opgelost.

zie : https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Instabiele-verbinding-met-Fritzbox660-Cable/m-p/1373477#M63451...

Ik zit nu op het nieuwe modem Sagem modem in bridge modus. Helaas kom ik er met geen mogelijkheid in om de logfiles te bekijken. En dat met een laptop met directe verbinding op de poort van de modem. Dat lukte een half jaar terug wel prima.

Ik zie wel op de Speedtest (zie bijlage) dat de vooral upload extreem laag is, die zou rond de 100 moeten liggen. En nou maar hopen dat er niet weer (net zoals de vorige keer) iemand met een server de hele boel leegtrekt, want dat was toen de oorzaak....

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ziggy2021
Level 8
Topicstarter

hier ben ik weer. Voor de laatste keer, eindelijk.

Sinds de vorige keer geen uitval meer gezien. De kleine afwijking die @tobiastheebe  zag, is nu ook weg.

Ik ga dit topic dus maar afsluiten.  Uiteindelijk niet helemaal duidelijk wat nu het probleem is geweest, en het heeft ook lang genoeg geduurd. Maar ik mag hopen dat het nu goed blijft.

Dank iedereen voor het meedenken! Vooral @tobiastheebe bedankt!

Bekijk in context

77 Reacties 77
Jos P
Level 9

Met wat logs komen we toch een stuk verder.

Hoe probeer je je modem te benaderen? via https://192.168.178.1 of via https://192.168.178.100 één van de 2 zou moeten werken. VOlgens mij is de x.x.x.100 voor als het modem in bridge modus staat.

0 Kudos
ziggy2021
Level 8
Topicstarter

ik heb beide adressen geprobeerd. Zowel met de laptop direct aan het modem gehangen, als met de vaste pc (kabels omgeplugd zodat hij buiten de router om direct aan het modem hangt).

0 Kudos
efok
Level 17

Voor bridge is het http://192.168.100.1.

ziggy2021
Level 8
Topicstarter

ook die ken ik. Maar helaas. Morgen weer verder. Huisgenoot zit nu te werken, op de VPN, met veel gemopper en gezucht, want het is niet te doen.

Hopelijk pakt een moderator dit snel op en gaat het niet weer maanden duren voor er een oplossing is.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Als je een PC direct op het modem in bridge mode aansluit naast de eigen router, dan zou je een statisch IP-adres binnen 192.168.100.0/24 (bijvoorbeeld 192.168.100.2) moeten instellen op de netwerkadapter van de PC om 192.168.100.1 te bereiken. Gateway en DNS-servers zijn niet nodig. Overigens zou je 192.168.100.1 ook vanuit het LAN achter de eigen router moeten kunnen bereiken, maar niet alle routers gaan hier goed mee om.

0 Kudos
ziggy2021
Level 8
Topicstarter

Dank iedereen tot dusver. He he, we zijn er uit. Zie de logfiles in de bijlagen.

Ik kende 192.168.100.1 wel, maar dat gaat niet van achter de router (Fritzbox Cable 6660) omdat die zelf ook dit ip-adres gebruikt.

Maar met een andere netwerkkabel is het met een directe aansluiting op de modem nu wel gelukt. Ook de USB-naar RJ45 hub veroorzaakte problemen. Dus daarvoor nu ook maar een andere besteld.

Speed test weer gedaan. Nog steeds niet goed. Vooral de upload is echt onvoldoende

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De actuele downstream/upstream-waarden zijn zeer goed. In de downstream is alleen een zeer lichte instraling van 4G zichtbaar op kanaal 28. In de upstream mis ik OFDMA (D3.1), maar dit kanaal zou wel zichtbaar moeten zijn in de webinterface. De historie laat uitval van OFDMA zien op 7-11, maar verder geen directe bijzonderheden.

De upload is inderdaad wat lager dan verwacht en dit kan opnieuw te wijten aan een lage beschikbare capaciteit in de upstream. Een moderator kan dit (laten) onderzoeken.

0 Kudos
ziggy2021
Level 8
Topicstarter

Dank voor je reactie. En mee eens. Er moet hier op het netwerk gemonitord worden, dan zal snel blijken dat we hetzelfde probleem als vorige keer hebben.

En nu maar hopen dat een moderator dit oppakt?

0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @ziggy2021, zoals @tobiastheebe al aangeeft is het signaal zeer goed. Ik zie verder ook geen capaciteitsproblemen in de wijk.

Ik zou graag je modem eens in router mode willen zetten. Je kunt dan direct op het modem een speedtest doen. Ik ben erg benieuwd wanneer ik deze wijziging kan doen. De verbinding verbreekt daardoor natuurlijk wel even.

0 Kudos
ziggy2021
Level 8
Topicstarter

OK! dat kan vanmiddag nog

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Je kunt dan direct op het modem een speedtest doen.

Wellicht ten overvloede: dit kan via RealSpeed of de SmartWifi app.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Er schiet mij nog iets te binnen: is DS-Lite wel uitgeschakeld op de FRITZ!Box? Deze functie kan ook van negatieve invloed zijn op de haalbare snelheden. Zie de pagina Internet → Toegangsgegevens, tabblad IPv6 in de webinterface.

0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Ik heb het modem zojuist omgezet naar routermode @ziggy2021. Deze zal onderhand wel begonnen zijn met een reset. Dit duurt ongeveer 15 minuten.

Haal alle bekabelde apparaten even los van het modem, en sluit enkel de computer waarmee je de speedtest doet aan. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten. 🙂

0 Kudos
ziggy2021
Level 8
Topicstarter

Gelukt! Wel vreemd dat het drie kwartier duurde voordat ik met het modem weer internetverbinding had. Nog vreemder was dat om 14.10 de speedtest niks nieuws opleverde en een kwartier later zie ik opeens (bijna) de gewenste snelheden. zie de bijlagen.

@thobiastheebe Op het tabblad IPv6 heb ik alleen de optie IPV6 aan of uit. Hij staat nu op UIT

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Normaliter zie je in RealSpeed twee resultaten (modem + PC/tablet/smartphone) bij een ondersteunde modemrouter. Waar zijn de getoonde resultaten van afkomstig?

De downstream vertoont nog steeds instraling van 4G op kanaal 28. Verder is in de historie uitval van OFDMA zichtbaar om 5:23. De Rx/Tx power zijn verder wel (nog steeds) in orde. Uiteraard heeft bridge/router mode hier verder geen effect op.

Ik adviseer om IPv6 in te schakelen (maar DS-Lite dus uitgeschakeld) met het modem terug in bridge mode of de FRITZ!Box als eigen modem + router.

0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Laat je weten wat je voorkeur heeft @ziggy2021? Ik laat het topic openstaan, dus kan je modem snel weer voor je in bridgemode zetten. 🙂

0 Kudos
ziggy2021
Level 8
Topicstarter

de resultaten komen van de Ziggo speedtest. Bij Realspeed krijg ik een melding dat die niet beschikbaar is op dit netwerk.

0 Kudos
ziggy2021
Level 8
Topicstarter

het liefst gebruik ik de Fritzbox als modem. Moet ik dat via de app aanvragen?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De Ziggo speedtest (https://www.ziggo.nl/speedtest) maakt zelf ook van RealSpeed (https://vodafoneziggo.realspeed.samknows.com) gebruik. Mogelijk lukt het wel als je direct met de modemrouter verbindt, dan is ook geen sprake meer van router achter router + dubbele NAT, wat een negatieve invloed op de haalbare snelheden kan hebben.

Activeren van de FRITZ!Box gaat inderdaad via de Mijn Ziggo app m.b.v. de CM MAC (+ MTA MAC als telefonie onderdeel is van het abonnement). Zie ook deze pagina (Ziggo) en deze pagina (AVM) voor meer informatie. Je kunt de FRITZ!Box dan direct op de coax aansluiten en de Sagemcom F3896 is niet meer nodig. Je hebt hier in eerdere topics al gebruik van gemaakt.

0 Kudos